quote:
op 28 May 2003 10:53:32 schreef emmy:
Paulus zegt ook al ergens dat je uit de wet je zonde leert kennen (oid)
Dat is volgens mij ook de GKV-leer - je moet je bewust zijn van je zonden, voordat je kunt beseffen wat genade is. Daarom lezen we elke zondag de wet.
Dus toen Paulus het evangelie aan heidenen ging brengen, ging hij ze eerst heel de wet leren en toen pas vertellen over Jezus?
Natuurlijk niet.
Bovendien, de Tien Woorden zijn 'maar' een
onderdeel van het héle oude verbond! Alle 613 wetjes uit het oude verbond, die moet je allemaal houden.
We kunnen dus net zo goed offerwetten voor gaan lezen, of reinheidswetten. Allemaal deel van het oude verbond. De Tien Woorden zijn 'slechts' een soort kern, maar daarom persé niet ineens geldig tot NA de komst van het nieuwe verbond van Jezus.
Of bewijs mij maar eens dat ergens in het Nieuwe Testament wordt gezegd dat we ons nog wél aan de Tien Woorden moeten houden en niét aan de rest.
Volgens mij is het idee van het NT dat we ons laten leiden door Gods Geest, niet door wetjes op letter gezet, maar dat we voortdurend ons hart op God richten.
Als we dat niet doen, dat is pas zonde!
Lees Paulus er maar eens goed op na.
Galaten 3:19
"Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd ,
totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,"
Galaten 3:24-25
"De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden.
Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester."
Romeinen 7:5-6
"Want toen wij in het vlees waren, werkten de zondige hartstochten, die door de wet geprikkeld worden, in onze leden, om voor de dood vrucht te dragen;
maar thans zijn wij van de wet ontslagen , dood voor haar, die ons gevangen hield , zodat wij dienen in de
nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter".