quote:
PietZa schreef op 15 oktober 2007 om 16:48:@Anenimo: Op mijn laatste reactie zeg jij: zucht.
Ik geef toe het is een vergezochte conclusie, maar dat is naar mijn idee ook jouw criteria.
Jouw criteria is: Als niemand er op tegen is en niemand daar schade aan lijd dan mag het. Corrigeer me als ik fout zit.
Ik reageerde op ursa, die zei: "Eenieder heeft recht op zijn mening."
Die opmerking is juist, want zo is nu eenmaal de wet. De wet gaat uit van het gelijkwaardigheidsprincipe, en als ik dat dan doortrek, dan kom ik op: Als hetero's op basis van gemeenschappelijke consensus sex mogen hebben, dan mogen homo's dat ook.
quote:
Zoals Ursa al probeert aan te geven: Als God daar op tegen is dan mag het dus niet.
Dan niet nee, maar er zijn nu eenmaal mensen die niet in God geloven, en DAT mag dan weer wel. Want niet alleen vrijheid van meningsuiting, maar ook vrijheid van godsdienst.
quote:
Dan is mijn vraag: Als je niet in God gelooft: Waar haal jij dan het idee vandaan dat je iemand niet mag schaden of dat je rekening moet houden met andermans mening?
Als je in God gelooft dan is het simpel, God heeft dat duidelijk gemaakt. Maar waar komt die morele "wet" bij jou vandaan? Waarom zou je je daaraan houden?
Het antwoord daarop is heel simpel: Omdat ik het niet leuk vind om mensen te schaden. Sterker: Ik vind het dusdanig verschrikkelijk om mensen te schaden, dat ik
van mening ben dat anderen dat ook niet mogen. Dat is een volstrekt subjectief standpunt, dat weet ik, maar dat is het standpunt dat God bestaat (incl. de morele wet) ook.
Kortom: de morele wet die we bijv. hier in Nederland hanteren is een conventie. Een conventie op basis van het feit dat veel mensen blijkbaar van mening zijn dat je anderen niet mag schaden of omdat ze uit persoonlijk lijfsbehoud vinden dat het goed is dat zo'n wet er is.
Waarom ik het schaden van anderen erg vind? Dat zal er evolutionair ingebakken zijn. Je weet wat pijn is, denk bijv. eens aan kiespijn. Logisch dus dat een scene als in The Marathon Man als afschrikwekkend en walgelijk zal worden ervaren. Je kunt dat letterlijk niet aanzien en hebt zoiets van 'hou daar mee op!!'. Tenminste, ik heb dat dus, en velen met mij.
Maar nogmaals: Dat je een ander de tanden niet zomaar mag uittrekken is een subjectief gegeven.