Auteur Topic: Kleding, wat is jullie mening?  (gelezen 8572 keer)

Neelram

• Bekijk profiel
Kleding, wat is jullie mening?
« Gepost op: mei 30, 2007, 08:09:58 pm »
"Tussen religie en kledij is er een nauwe band. Door middel van kledij kan men zich identificeren met de religieuze gemeenschap waartoe men behoort en zich onderscheiden van de anderen. Daarnaast zijn er religieuze invloeden in de mode te vinden. Jongeren koppelen het dragen van religieuze kleding zelf aan mode."

Wat vinden jullie van het verband tussen religie en mode?!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2007, 08:13:44 pm »
Dat klinkt als een bekend en uitgekauwd vooroordeel, maar verder zie ik er niet zoveel in. De meeste mensen die mij in zwarte jas tot op de grond en kisten zien lopen denken echt niet dat ik christen ben.

Iets algemener: als ik bij ons in de kerk rondkijk, zie ik eigenlijk niets anders aan kleding als wanneer ik gewoon door de stad loop. Misschien een enkel sierraad of detail dat verwijst naar 't christendom, en misschien iets meer beschaving qua boven-de-broek-uitkomende-strings en te-diepe-decollete's.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2007, 08:23:46 pm »

quote:

Neelram schreef op 30 mei 2007 om 20:09:
"Tussen religie en kledij is er een nauwe band. Door middel van kledij kan men zich identificeren met de religieuze gemeenschap waartoe men behoort en zich onderscheiden van de anderen. Daarnaast zijn er religieuze invloeden in de mode te vinden. Jongeren koppelen het dragen van religieuze kleding zelf aan mode."

Hoe kom je daar aan?
er zijn inderdaad wel jongeren die kleding dragen met termen als Jezus Leeft etc maar door de bank genomen herken ik weinig verschil tussen "niet gelovige" kleding en "gelovige kleding".
@ pooh: de te hoge string, de transparante broek en de laag uitgesneden hemdjes zie ik overigens steeds vaker in de kerk, net als de stratemakersbil ook zichtbaar wordt
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2007, 08:24:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 30, 2007, 09:48:06 pm »
Wat een termen zijn er allemaal, zeg! Stratenmakersbil  :P

Ik denk wel dat een bepaalde stijl in kerken overheerst... Bescheiden, niet te uitbundig, niet alto, zeker geen gothic (bij ons was er maar 1 gothic), beetje skate (jongens die een identiteit zoeken), maar over 't algemeen degelijk... Niet zozeer ouderwets ofzo, maar gewoon 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.

Maar ik denk dat dat meer te maken heeft met de invloeden van mensen met dezelfde religie dan met de religie zelf.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2007, 09:50:34 pm door Druif »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 30, 2007, 09:59:46 pm »

quote:

Druif schreef op 30 mei 2007 om 21:48:
... zeker geen gothic...

http://gathering.tweakers.net/global/smileys/nopompom.gif

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 30, 2007, 10:01:52 pm »
offtopic:Zal ik mijn gothic jurk zondag maar uit de kast vissen dan?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2007, 10:03:39 pm »
Het kàn wel, maar standaard is het niet...
Of bij jullie wel?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2007, 10:24:46 pm »
Nee hoor, dreadlocks zijn het wildste bij ons in de kerk. Casual is gebruikelijk. Versleten spijkerbroeken etcetera zijn heel gewoon, helaas.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2007, 10:27:20 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2007, 10:35:23 pm »
Persoonlijk zie ik liever iemand die verzorgd in gothicstyle loop dan iemand die kleding draagt die op enkele plaatsen te klein bemeten zijn

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2007, 10:37:17 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 mei 2007 om 22:35:
Persoonlijk zie ik liever iemand die verzorgd in gothicstyle loop dan iemand die kleding draagt die op enkele plaatsen te klein bemeten zijn
Dat is een leuke stelling!  :)

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2007, 11:57:23 pm »
dat licht eraan, op welke plaatsen er te klein bemeten is, in combinatie met de persoon die het aan heeft.....
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2007, 11:58:02 pm door smooky »
was ik weer

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2007, 12:04:38 am »

quote:

smooky schreef op 30 mei 2007 om 23:57:
dat licht eraan, op welke plaatsen er te klein bemeten is, in combinatie met de persoon die het aan heeft.....

vrouwspersoon omvang maat 38 in kleding maat 34  :+
concreter: heupbroeken die zo laag zijn dat den bil en den bilnaad (al dan niet met string) zichtbaar zijn. Hemdjes waar zelfs een cup a- niet in past. zo helderder? :+

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 31, 2007, 12:05:59 am »

quote:

okidoki schreef op 31 mei 2007 om 00:04:
[...]

vrouwspersoon omvang maat 38 in kleding maat 34  :+
concreter: heupbroeken die zo laag zijn dat den bil en den bilnaad (al dan niet met string) zichtbaar zijn. Hemdjes waar zelfs een cup a- niet in past. zo helderder? :+

ja beetje..

heb je geen foto ??
was ik weer

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 31, 2007, 12:07:51 am »

quote:

smooky schreef op 31 mei 2007 om 00:05:
[...]

ja beetje..

heb je geen foto ??

We hebben een digitaal videosysteem waar dergelijke beelden niet op staan  :Y)
Zonder gekheid: ik vraag me wel eens af of enkele dames die hun voorzijde goed verzorgen weten dat de achterzijde geen kijk waard is :'(

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 31, 2007, 12:17:19 am »
Ach er zijn hele mooie billen bij, het wordt echt smakeloos als er ook nog 's een tattoo zit.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2007, 02:19:41 am »
Wij hebben van oude dametjes met zwarte sluier, tot leernichten in zwarte leren broek in de kerk zitten!  :+

Kortom: ik denk dat er bijna geen dresscode is. Alleen teveel bloot wordt niet gewaardeerd. Ook al is het boven de 30 graden, korte broeken en korte rokjes of blote schouders zie je bijna nooit (tenzij het toeristen zijn).
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2007, 09:06:00 am »
Je moet gewoon dragen wat jij het lekkerst vind zitten en wat jij leuk vind zitten.
Ik heb geen probleem met te strakke of afwezige kleding, sinds wanneer is bloot zo verkeerd?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 31, 2007, 11:52:07 am »

quote:

Ik denk dat de reacties al voor zich spreken, bij vrijgemaakten telt het niet zo :)

Toen ik ooit een zondag meemaakte bij een kerk van de gereformeerde bond in Nijkerk, maakte ik achteraf de opmerking richting mijn gastheer, dat het opvallend was dat vrijwel iedereen donker pak, of degelijke rok+hoedje droeg. Zijn reactie: "vrijwel?!?!, zaten er weer vrijzinnigen in de kerk zonder hoed!?"

Het verband is er natuurlijk wel, maar ik heb de indruk dat je de vraag stelt op ongeveer het laatste forum waar men dat verband in eigen kring ziet of wil zien. Voor de meeste religies en religieuze gemeenschappen is het volstrekt normaal om herkenbaar te zijn als lid van de gemeenschap. Een orthodoxe jood herken je onmiddelijk, een orthodoxe moslima evenzeer, en een volgeling van de Hara Krishna is ook niet reuze moeilijk te herkennen. In "onze" kring is de herkenbaarheid van orthodoxe priesters en in veel mindere mate diakens, en van de wat striktere religieuzen, monnikken en monialen een makkelijk voorbeeld.

De redenering die ik hier wel eens proef, en die me volstrekt legitiem lijkt overigens, is dat geloof iets is tussen jou en God, en dat heeft met groepsvorming weinig te maken. Onder evangelische jongeren vooral, heb ik de indruk dat men iets meer nadruk legt op evangelisatie, en kleding ook in dat verband ziet, als ondersteunend dus. Voor, wat orthodoxere, katholieken is het belang van de gemeenschap waartoe je behoort groot, en weegt het uitdragen van het zijn van een gemeenschap naar elkaar en naar buiten, mee.

Het is, kortom, altijd weer een kwestie van hoe je het bekijkt  (8>
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 31, 2007, 03:14:45 pm »
In de RK kerk kun je in ieder geval aan de kleding nog zien wie er een ambt (noemen jullie dat ook zo) bekleed in de dienst en wie niet.
In sommige gereformeerde kerken heb ik wel eens het idee dat men zo van de klus in de kerkenraadsbank is gaan zitten..
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2007, 03:15:32 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 31, 2007, 03:30:41 pm »

quote:

okidoki schreef op 31 mei 2007 om 15:14:
In de RK kerk kun je in ieder geval aan de kleding nog zien wie er een ambt (noemen jullie dat ook zo) bekleed in de dienst en wie niet.
Als je geluk hebt. Want de leken die zich graag in liturgische kleding hullen als ze een rol innemen die hen niet toekomt, zijn helaas geen uitzondering meer.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 01, 2007, 01:00:06 am »

quote:

diak2b schreef op 31 mei 2007 om 15:30:
[...]
Als je geluk hebt. Want de leken die zich graag in liturgische kleding hullen als ze een rol innemen die hen niet toekomt, zijn helaas geen uitzondering meer.
Betekent dit dat er leken in bv habijt of andere functiegerelateerde kleding rondlopen?
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2007, 01:11:44 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 01, 2007, 08:38:46 am »

quote:

okidoki schreef op 01 juni 2007 om 01:00:
[...]

Betekent dit dat er leken in bv habijt of andere functiegerelateerde kleding rondlopen?
Niet in habijt, dat is ook geen liturgische kleding. Maar in albe zeker, niet zelden in combinaties met stola e.d. Kazuivels e.d. zijn nog niet gesignaleerd, maar de gewoonte van pastoraal werkers om zich pastor te noemen (een niet bestaande ambtsaanduiding, die ook dor veel "moderne" pastoors wordt gebruikt) zit weer wel in die richting.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 01, 2007, 01:36:09 pm »
* Joesoef gothic ook vies vind..
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 01, 2007, 02:03:12 pm »
Ik droom nu van een pyjama....

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 01, 2007, 02:37:55 pm »

quote:

Pooh schreef op 30 mei 2007 om 20:13:
Dat klinkt als een bekend en uitgekauwd vooroordeel, maar verder zie ik er niet zoveel in. De meeste mensen die mij in zwarte jas tot op de grond en kisten zien lopen denken echt niet dat ik christen ben.
Ík hoop dat ik je nu niet beledig ofzo, maar ik vond je een nogal typisch christelijke look hebben.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 01, 2007, 04:09:14 pm »

quote:

De mode veranderd nog al, daar is het mode voor. Veel christenen volgen de mode op de voet, dus die veranderen ook constant.
Zelf ben ik niet zo'n volger van de laatste mode, ten eerste omdat ik een gigantische hekel heb aan winkelen en ten tweede vind ik het ook allemaal niet zo belangrijk.
Ik vind wel dat je er een beetje verzorgt uit mag zien, je hoeft er niet altijd bij te lopen als een schooier.
Er is ook typisch christelijke kleding, met bijbelteksten en of leuke opdrukken of zo. Dat zegt me eerlijk gezegd ook niet zo veel. Christen wordt je niet door het dragen van bepaalde kleding. Het mag van mij hoor, maar loop dan niet met je t-shirts alleen christelijke evenementen af.
Kleding in de zondagse eredienst. Trek maar aan wat je wilt? Op zich maakt mij het ook niet zo veel uit. Maar als je kunt weten dat een ander zich er wellicht aan stoort of zich er ongemakkelijk door voelt hou daar dan rekening mee.

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 02, 2007, 10:48:51 am »

quote:

okidoki schreef op 31 mei 2007 om 15:14:
In sommige gereformeerde kerken heb ik wel eens het idee dat men zo van de klus in de kerkenraadsbank is gaan zitten..
Alsof het daarom gaat  :(

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 02, 2007, 10:52:14 am »

quote:

pupurin1 schreef op 31 mei 2007 om 09:06:
Je moet gewoon dragen wat jij het lekkerst vind zitten en wat jij leuk vind zitten.
Ik heb geen probleem met te strakke of afwezige kleding, sinds wanneer is bloot zo verkeerd?
Sinds er mannen in een kerk zitten. En er een dominee voor je staat. En misschien hebben vrouwen er ook problemen mee?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 02, 2007, 12:26:51 pm »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 10:48:
[...]

Alsof het daarom gaat  :(
Heldere mening en argumentatie. Zou je misschien kunnen vertellen wat je reactie opriep, en wat je mening is?

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 02, 2007, 01:04:35 pm »
Omdat daar thuis ontzettend veel discussie over gevoerd wordt. En ik ben het helemaal zat, want daar gaat het niet om! Alsof een kerk beter is als de ouderlingen in pak lopen.
Ik was laatst bij een vriendin en we hadden een kerkdienst gehad met een combo en best veel evangelische liederen. Toen ging bij hen thuis de discussie over of het combo wel of niet gewenst was. En het ging over de kwaliteit van dat combo.
Op dàt moment ging bij mij een knop om sinds vele jaren. Toen dacht ik: ho, hier wordt heel fout gedacht. Ik wordt al jaren 'geindoctrineerd' met allemaal bijzaken. Maar in werkelijkheid gaat het om God de eer geven. En dan maakt het niet uit of je in pak loopt, of dat de kwaliteit van een combo goed genoeg is (alsof de mens kan bepalen wat God mooi genoeg vindt). En ik haat nu die discussies over bijzaken. Daar baal ik van in de GKv!  :(

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 02, 2007, 02:38:47 pm »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 13:04:
En ik haat nu die discussies over bijzaken. Daar baal ik van in de GKv!  :(

Voor de één is het misschien wel een bijzaak, en voor de ander een hoofdzaak. Discussie is toch niet per definitie verkeerd? Je mag toch wel nadenken of iets juist of niet juist is in de eredienst? Er wordt te weinig door de mensen nagedacht heb ik het idee. Een aantal jaren geleden was ik ook vrij soepel over de invulling van de kerkdiensten. Alles moet toch kunnen? Kerkdiensten lijken soms wel heel erg op theatervoorstellingen, inclusief het bijbehorende applaus.
Vorige week zondag deden een aantal jonge mensen geloofsbelijdenis bij ons in de kerk, een aantal daarvan hielden een persoonlijk verhaal over hun leven, ontroerende verhalen, veel mensen grepen naar hun zakdoekjes. Na afloop werd er geapplaudiseerd. Alsof het een prestatie was. En ik vraag me werkelijk af of de mensen wisten waarom ze applaudiseerde? En voor wie? De mens is soms heel erg een kuddedier, de één begint en de ander neemt het klakkeloos over zonder er over na te denken.
Maar ik ga nu wel erg offtopic.

Wat betreft die kleding zondags, een aantal jaren geleden was ik in Zuid-Afrika en het viel me op dat de arme bevolking er doordeweeks erg armoedig bij liep, maar zondags juist mooi in het pak, ik vond dat erg mooi om te zien. Ze gingen naar de kerk en trokken feestelijke kleding aan. Hier zie je het vaak wel andersom, doordeweeks strak in het pak omdat de baas dat graag wil of om indruk te maken bij de klanten, en zondags met een versleten spijkerbroek en t-shirts waar de verfvlekken nog in zitten naar de kerk. Nu gaat het niet zo zeer om het dragen van een pak, ik heb er zelf ook maar wat een hekel aan om je zelf beter voor te doen dan je zelf bent dmv het dragen van een pak, want dat zegt idd niets over het persoon aan de binnenkant van het pak. Maar een beetje fatsoenlijk naar de eredienst gaan is toch niet zo gek? En iedereen weet zelf wel hoe dat er ongeveer uitziet.

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 02, 2007, 03:51:44 pm »

quote:

Macguinness schreef op 02 juni 2007 om 14:38:
[...]

Discussie is toch niet per definitie verkeerd? Je mag toch wel nadenken of iets juist of niet juist is in de eredienst? Er wordt te weinig door de mensen nagedacht heb ik het idee.
(...)
Nu gaat het niet zo zeer om het dragen van een pak, ik heb er zelf ook maar wat een hekel aan om je zelf beter voor te doen dan je zelf bent dmv het dragen van een pak, want dat zegt idd niets over het persoon aan de binnenkant van het pak. Maar een beetje fatsoenlijk naar de eredienst gaan is toch niet zo gek? En iedereen weet zelf wel hoe dat er ongeveer uitziet.

Nee, discussie is niet per definitie verkeerd. Maar als bijzaken afleiden van de hoofdzaak, is het wèl verkeerd.
In de discussie over het pak gaat het al vrij snel over het pak als doel op zich. Wetticistisch zou ik haast willen zeggen. Kijk: Paulus schrijft zus en zo, dus dit is hèt bewijs dat ouderlingen in pak moeten.
Laten we terug naar de kern: waarom willen mensen in pak? Of waarom niet? Laten we ons er weer bewust van worden dat je naar een kerk gaat voor God! En niet voor de gemeente, vrienden, dominee, preek, koor, liederen, wat dan ook. Dat zijn allemaal middelen om God te dienen. Maar dat zijn geen doelen op zichzelf. Ik heb dit afgelopen jaren sterk gemist.
En vanuit de liefde van God kunnen we hier best over discussieren, maar maak het geen hoofdzaak.
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2007, 03:52:38 pm door Druif »

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 02, 2007, 03:52:08 pm »
- dubbel
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2007, 03:52:24 pm door Druif »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 02, 2007, 05:06:44 pm »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 15:51:
[...]
 Laten we ons er weer bewust van worden dat je naar een kerk gaat voor God! En niet voor de gemeente, vrienden, dominee, preek, koor, liederen, wat dan ook. Dat zijn allemaal middelen om God te dienen. Maar dat zijn geen doelen op zichzelf. Ik heb dit afgelopen jaren sterk gemist.

Als je dan naar de kerk gaat voor God zou je dan je kleding niet aanpassen?
Waarom zou je met kleding een signaal afgeven wat anderen zeer negatief vinden?
Persoonlijk ben ik tegen ouderlingen etc. in pak maar toen ik ambtsdrager werd heb ik wel een pak aangeschaft omdat ik niet wil dat mijn gedrag aanstoot geeft aan anderen. Omdat zij dan juist gaan praten over mijn kleding ipv dat ze praten over de verkondiging en over God.
Overigens is er ook in pakken een ruime keuze en mogelijkheden om minder strak erbij te lopen :)

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 02, 2007, 05:10:59 pm »

quote:

okidoki schreef op 02 juni 2007 om 17:06:
[...]

Precies!
Maar laat dat een keuze zijn van ieder persoonlijk en leg dat niet vast in regeltjes etc. Want waarom wil je dan dat iedereen net in pak is? Omdat het zo 'hoort'? Of omdat je het wilt voor God?
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2007, 05:11:31 pm door Druif »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 02, 2007, 05:26:09 pm »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 17:10:
[...]

Precies!
Maar laat dat een keuze zijn van ieder persoonlijk en leg dat niet vast in regeltjes etc. Want waarom wil je dan dat iedereen net in pak is? Omdat het zo 'hoort'? Of omdat je het wilt voor God?

Ik zeg niet dat iedereen in pak moet en dat WIL ik ook niet, wat mij betreft komt iedereen in een stofjas als het maar verzorgd is.
Het gaat erom dat je met de keuze van je kleding geen aanstoot moet WILLEN geven.
Da's wat anders dan een uiting geven van je geloof (waar dit topic over gaat) maar heeft gewoon te maken met wat wanneer passend is.
Overigens, als je een uitnodiging krijgt bij een belangrijk iemand dan "hoort" daar ook passende kleding bij toch?
Passend is niet altijd een pak maar is wel verzorgd en niet aanstootgevend.
dat heeft niets te maken met kerkelijke regels overigens...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 02, 2007, 08:17:55 pm »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 15:51:
[...]

Nee, discussie is niet per definitie verkeerd. Maar als bijzaken afleiden van de hoofdzaak, is het wèl verkeerd.
En wat als die bijzaken je nou eens op een dwaalspoor brengt?

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 03, 2007, 02:50:52 pm »
Ik bedoelde met mijn vorige post dat kleding niks zegt over wie je bent, alleen welke voorkeuren je hebt. Ik, als atheist kan best voor een christen doorgaan hoor......want aan je kleding kan je nooit zien wat je denkt.

En ik kan goth heel christelijk vinden, en mooi!

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 03, 2007, 02:52:03 pm »

quote:

okidoki schreef op 02 juni 2007 om 17:26:
[...]

Overigens, als je een uitnodiging krijgt bij een belangrijk iemand dan "hoort" daar ook passende kleding bij toch?
Passend is niet altijd een pak maar is wel verzorgd en niet aanstootgevend.
dat heeft niets te maken met kerkelijke regels overigens...
Waarom hoort dat okidoki?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 03, 2007, 03:35:18 pm »
Omdat we nu eenmaal in een cultuur leven waarin dergelijke (hoe onzinnig soms ook!) regels bestaan.
Overigens schreef ik hoort ook tussen " ..." :)

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 03, 2007, 03:59:02 pm »
En je voelt niet de neiging je dan anders op te stellen, gewoon is kijken of het echt zo onacceptabel is? Ik heb die neiging wel, de koningin accepteerd mij in pak? Mooi, dan is een tshirt en een jean ook goed!

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 03, 2007, 04:41:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 02 juni 2007 om 17:06:
[...]

Waarom zou je met kleding een signaal afgeven wat anderen zeer negatief vinden?
Persoonlijk ben ik tegen ouderlingen etc. in pak maar toen ik ambtsdrager werd heb ik wel een pak aangeschaft omdat ik niet wil dat mijn gedrag aanstoot geeft aan anderen. Omdat zij dan juist gaan praten over mijn kleding ipv dat ze praten over de verkondiging en over God.
Overigens is er ook in pakken een ruime keuze en mogelijkheden om minder strak erbij te lopen :)

Maar wie heeft het probleem dan?
Heb jij een probleem met wat jj draagt? Waarschijnlijk niet, je hebt je redenen. Als een ander aanstoot neemt aan je kleding, is het misschien een idee om te vragen waar dat dan vandaan komt. En al hebben ze valide redenen voor zichzelf, is dat dan een reden om je eigen gedrag bij te stellen?
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2007, 04:42:04 pm door pupurin1 »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 03, 2007, 11:13:08 pm »

quote:

pupurin1 schreef op 03 juni 2007 om 16:41:
[...]

Maar wie heeft het probleem dan?
Heb jij een probleem met wat jj draagt? Waarschijnlijk niet, je hebt je redenen. Als een ander aanstoot neemt aan je kleding, is het misschien een idee om te vragen waar dat dan vandaan komt. En al hebben ze valide redenen voor zichzelf, is dat dan een reden om je eigen gedrag bij te stellen?
Mischien heet dat rekening houden met andermans gevoelens?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 04, 2007, 12:15:28 am »

quote:

Druif schreef op 02 juni 2007 om 13:04:
Omdat daar thuis ontzettend veel discussie over gevoerd wordt. En ik ben het helemaal zat, want daar gaat het niet om! Alsof een kerk beter is als de ouderlingen in pak lopen.
Ik was laatst bij een vriendin en we hadden een kerkdienst gehad met een combo en best veel evangelische liederen. Toen ging bij hen thuis de discussie over of het combo wel of niet gewenst was. En het ging over de kwaliteit van dat combo.
Op dàt moment ging bij mij een knop om sinds vele jaren. Toen dacht ik: ho, hier wordt heel fout gedacht. Ik wordt al jaren 'geindoctrineerd' met allemaal bijzaken. Maar in werkelijkheid gaat het om God de eer geven. En dan maakt het niet uit of je in pak loopt, of dat de kwaliteit van een combo goed genoeg is (alsof de mens kan bepalen wat God mooi genoeg vindt). En ik haat nu die discussies over bijzaken. Daar baal ik van in de GKv!  :(
Als ik bij een klant langs ga in hawai-shirt, voelt die klant zich niet erg serieus genomen. Jij noemt kleding een bijzaak, ik noem het een uiting van een hoofdzaak. God de eer geven, en intussen niet opletten hoe je er bij loopt?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 04, 2007, 12:16:35 am »

quote:

diak2b schreef op 04 juni 2007 om 00:15:
[...]

Als ik bij een klant langs ga in hawai-shirt, voelt die klant zich niet erg serieus genomen. Jij noemt kleding een bijzaak, ik noem het een uiting van een hoofdzaak. God de eer geven, en intussen niet opletten hoe je er bij loopt?
Hier zeg ik AMEN op.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juni 04, 2007, 07:22:45 am »

quote:

los van of ik het eens met je ben of (gedeeltelijk) oneens. Druif schrijft iets waar misschien een diepere achtergrond achter zit. Als ik zijn stukkie lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat zijn reactie onderdeel is van een proces van verwijdering.
Dan is doorvragen misschien een beter middel. Ik richt dit even tot jou okidoki omdat je, naar ik begrijp, ambtsdrager bent en je recent af vroeg waarom "drachten/ bottenbley" toch zo'n invloed heeft op mensen vanuit jou gemeente. Ik bedoel het dus als attendering en niet als verwijt, dat even voor de helderheid.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juni 04, 2007, 08:57:58 am »

quote:

diak2b schreef op 01 juni 2007 om 14:37:
[...]
Ík hoop dat ik je nu niet beledig ofzo, maar ik vond je een nogal typisch christelijke look hebben.

Misschien. Maar veel zogenaamd religieuze kleding is ontzettend cultuurbepaald. Vaak zie je aanhangers van dezelfde religie ook gewoon in andere kleding rondlopen. Zoals zwarte kousen geen gereformeerde kleding is, zijn bijvoorbeeld hoofddoekjes niet islamitisch.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2007, 09:04:08 am door Pooh »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juni 04, 2007, 09:11:30 am »

quote:

Pooh schreef op 04 juni 2007 om 08:57:

[...]

Misschien. Maar veel zogenaamd religieuze kleding is ontzettend cultuurbepaald. Vaak zie je aanhangers van dezelfde religie ook gewoon in andere kleding rondlopen. Zoals zwarte kousen geen gereformeerde kleding is, zijn bijvoorbeeld hoofddoekjes niet islamitisch.
Dat zeg ik ook niet. Ik zal niet beweren dat je in een groep willekeurige mensen direct de christen er uit pikt, maar wat me wel vaak opvalt is dat als je op basis van verschijning inschat met een christen te maken te hebben, dat veelal klopt. Waar dat in zit weet ik overigens niet.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juni 04, 2007, 09:55:06 am »
Kleding als sociaal signaal van 'bij de club horen' vind ik geen christelijke gedachte. Veeleer worden we vanuit de bijbel aangemoedigd geestelijk te beoordelen in plaats van te zien wat voor ogen is.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je je kleding aanpast om geen aanstoot te geven. Maar dat is meer rekening houden met anderen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juni 04, 2007, 10:07:12 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 juni 2007 om 07:22:
[...]

los van of ik het eens met je ben of (gedeeltelijk) oneens. Druif schrijft iets waar misschien een diepere achtergrond achter zit. Als ik zijn stukkie lees dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat zijn reactie onderdeel is van een proces van verwijdering.
Dan is doorvragen misschien een beter middel. Ik richt dit even tot jou okidoki omdat je, naar ik begrijp, ambtsdrager bent en je recent af vroeg waarom "drachten/ bottenbley" toch zo'n invloed heeft op mensen vanuit jou gemeente. Ik bedoel het dus als attendering en niet als verwijt, dat even voor de helderheid.

Het afzetten tegen uiterlijkheden kan een onderdeel van een proces van verwijdering zijn, Druif is daar niet helder in.
Wat mij opvalt is dat men de ene uiterlijkheid (bv. de nette kleding etc.) afkeurt maar daar de volgende uiterlijkheid (ik draag wat ik wil omdat ik die vrijheid wil hebben) voor terugzet. Het is gemakkelijk struikelen over dergelijke zaken, zeker als je van mening bent dat alles maar "moet kunnen".

Overigens is het maar de vraag of een net gekleed iemand dat voor de uiterlijkheid doet en niet uit respect. Misschien heeft die net geklede man / vrouw wel een zeer weloverwogen keuze gemaakt.

Diak2b geeft een mooi voorbeeld daarvan: kleding pas je aan aan de situatie waar je naartoe gaat.