Auteur Topic: Gkv de Jezuieten van de Gereformeerden  (gelezen 1506 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Gkv de Jezuieten van de Gereformeerden
« Gepost op: juni 07, 2007, 06:03:52 pm »
Naar aanleiding van:

quote:

Dingo:
Vind het een beetje aparte typering en weet ook niet of het als compliment moet opvatten. Kun je deze typering in een nieuw topic eens toelichten?

Nou, van iemand die het in die richting zoekt qua spiritualiteit is het toch wel een compliment lijkt me. ;) Nu is het wel zo dat lang volgehouden vergelijkingen altijd mank gaan, maar een paar zaken:
- Het enorme organisatorische vermogen, in korte tijd opgebouwd.
- Een re-de-lijk hechte kerkstructuur voor Protestantse begrippen (al zijn er wel malloten die menen dat ze verder moeten decentraliseren)
- Een goed ontwikkelde rationele theologie, en vrij rationele spiritualiteit, wat door sommige ok als een zwak punt wordt ervaren.
- Een discinctieve eigengereide stichter.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 07, 2007, 06:10:04 pm »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 07, 2007, 08:01:45 pm »
Er zijn idd wel overeenkomsten aan te wijzen denk ik. Zo kun je denk ik wel constateren dat de gkv geen volkskerk is maar eerder een middenstandskerk en met vrij veel intellectuelen. Tegenwoordig is de eenvormigheid verder weg aan het raken maar nog wel herkenbaar aanwezig. En persoonlijk vind ik niks mis met een vrij rationele spiritualiteit.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 07, 2007, 09:13:37 pm »

quote:

dingo schreef op 07 juni 2007 om 20:01:
Er zijn idd wel overeenkomsten aan te wijzen denk ik. Zo kun je denk ik wel constateren dat de gkv geen volkskerk is maar eerder een middenstandskerk en met vrij veel intellectuelen. Tegenwoordig is de eenvormigheid verder weg aan het raken maar nog wel herkenbaar aanwezig. En persoonlijk vind ik niks mis met een vrij rationele spiritualiteit.
Ik ook niet, Fides et ratio is m'n lievelings-encycliek, en het is een richting die we straks, met de teloorgang van het atheisme in haar seculier/humanistische vorm en de gnostische new-age die er voor in de plaats komt, weer broodnodig. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 07, 2007, 11:32:15 pm »
Ik zou het religieuze zelfs willen kunnen verenigen met de natuurkunde! Het is juist de bedoeling om verder te komen dan de Jezuïeten.

Een tendens over de langere termijn is dat allerlei eerst ongerelateerd gedachte fenomenen, toch gerelateerd blijken te zijn. Electriciteit en magnetisme, E en mc2 (energie en materie, omzetbaar in elkaar), licht en zwaartekracht, licht en electromagnetisme. Dat zijn alleen al de voorbeelden die ik zo even uit de losse pols noem en ik heb er niet eens veel voor gestudeerd. Dan hebben we het over een wetenschap die best atheïstisch uit de hoek kan komen maar het niet hoeft te zijn.

Bij spirituele mensen wordt er geloofd dat lichaam en geest elkaar beïnvloeden, of dat de geest het lichaam in beweging zet. Ook twee ongerelateerd gedachte fenomenen. De bijbel zegt dit ook, in al die voorbeelden van Jezus wat hij tegen die genezen mensen zegt over gerelateerdheid met zonde en boze geesten.

Het is dus niet meer dan plausibel om te denken dat geest gerelateerd zal blijken te zijn aan manipuleerbare natuurkundige fenomenen. En dus dat je ze via de geest kunt manipuleren. God is hiertoe in staat op manieren die wij ons (nog) niet kunnen voorstellen.
De link tussen religie en natuurkunde is Job 37, waarin gewoon allerlei natuurkundige fenomenen zoals verdamping en condensatie ook tot de "wonderen" van God worden gerekend. Ik zet "wonderen" tussen aanhalingstekens omdat het een zéér subjectief begrip is wat een wonder is. Het eerste woordgebruik van het woord wonder is tijdens Mozes, toen het volk zelf er geen klap meer van wist, of Mozes vermoedde dat hij skepsis zou gaan ontmoeten. Zich verbazen, mirare, mirakel. Voor God is het heus geen wonder hoor. Juist een teken dat Zijn Wet dieper is dan de deelwetjes die wij zijn gaan bevroeden, en al die zaken aan elkaar verbindt. Zo kun je bijlen laten drijven, over het water lopen, door gesloten deuren en muren heen materialiseren en dematerialiseren, van je graf opstaan en je lichaam meenemen en een eindje gaan vliegen, of vurige wagens zenden. Of fysieke lichamen van vissen kopiëren, of slangen in staffen veranderen en omgekeerd. Niks is God onmogelijk. Als het echt met allerlei natuurwetten "lijkt" te spotten is er doorgaans wel allerlei onrecht aan de hand ik vind die situaties waarin het noodzakelijk is altijd een beetje zozo.

Licht is bijvoorbeeld een bijproduct van een botsing. Als energie weerstand ontmoet, bijvoorbeeld als een gloeidraad niet in staat is om alle toegevoerde energie in zich op te nemen en toch beneden het smelt- of verdampingspunt blijft, dan komt er licht vrij. Onze gloeilamp. Bij botsproeven met sterke impuls is in een heel vroeg stadium ook een lichtflits. Als Mozes 40 dagen en 40 nachten vast, en zichzelf dus hoogstwaarschijnlijk gi-gan-tisch tegenkomt (weerstand), dan straalt ook hij licht uit. Een van de verschillen tussen Mozes en een gloeilamp is dat je van Mozes kunt zeggen dat hij licht blijft uitstralen omdat mensen een geheugenfunctie hebben. Zowel de geest als het lichaam. Jezus is in staat mensen te genezen. Of hij dat ook kon voor die 40 dagen vasten daar heb ik geen aanwijzingen voor. Bij de Maharishi Yogi is het een teken dat de gezondheid OK is als men in staat is tot levitatie. Jezus was ook in staat tot levitatie (over het water lopen). Hij genas mensen, en zal dus zelf van een goeie gezondheid zijn geweest. Om mensen zich zo aan hem te laten accomoderen dat ook zij konden genezen.

In de Bijbel tijd geloofde men nog dat God:
1) De bron van alle leven is, de springbron van het levende water. Er is dus zelfs geen individualiteit, maar alles wat we individueel achten blijkt door 1 Energie te worden aangestuurd. Je kunt dan hoogstens nog van "persoonlijkheidsknooppunten" spreken in één groot netwerk van de Ene Substantie. Door de omzetbaarheid van fenomenen in elkaar (de vraag is alleen maar soms hoe nog) wordt slechts ogenschijnlijk iets een andere naam gegeven of heeft het ene een andere zintuigelijke zichtbaarheid dan het andere maar bestaat het toch stiekum allemaal uit dezelfde soort bouwsteentjes van atomen.
2) Natuurwetten van God afkomstig zijn, dat God erachter zit. Job 37 spreekt toch duidelijk van verdamping en condensatie. Dat zijn natuurkundige fenomenen. En ze zijn WETmatig. En laat die voor mensen nou ook nog eens gelden!
3) Wetmatigheden horen ook bij wat mensen doen en wat ze overkomt. Door allerlei generaties heen lees ik bijvoorbeeld steeds dezelfde soort wenken aan het volk over wat er gebeurt als het dit of dat doet. Het gebeurt ook iedere keer steevast zoals voorspeld. En die voorspellingen zijn alleen verschillend in hun voorbeelden, niet in hun werkingsprincipe. Dat integreren en verstrooien van Israël bijvoorbeeld, aan de hand van wat het zoal doet of laat.

Daarom is profetie dan ook altijd een self-fulfilling prophecy. Ik kan me geen God indenken die passief achterover gaat hangen tot Hij zijn eigen profetieën ziet uitkomen. Terwijl wordt gezegd dat Hij alles stuurt en alles ziet. Het gaat over de mens, en dus is de mens een factor van invloed. God zegt in Zijn eigen profetieën dat hij ze zelf uitvoert, ook als hij de Babyloniërs aanstuurt om Zijn toorn uit te voeren over Israël, ook als Israël zich bekeert en Gods energie weer aan zijn kant heeft staan. Het is zo wetmatig als maar zijn kan, maar dan wel een "machine met bewustzijn". De meest vrije is nog God en de mens, en alles wat daar tussenin zit qua intelligentie of harmonie.

Het is dan ook niet meer dan logisch, willen we sprongen en sprongen verder komen dan de Jezuïeten, dat er een integrale aanpak zal komen, zodat zelfs de straatstenen nog Gods naam zullen blijken te loven! Het is echt wel mogelijk om sprongen verder te komen dan de Jezuïeten, en tegelijk ook dieper terug te duiken dan de katholieke kerk, waar het de natuurfenomen en lichaam en geest aangaat, namelijk gewoon naar de Bijbel zelf als het gaat om "wat zit erachter". Dan komt God vanzelf alle eer toe.

Groetjes Wouter
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2007, 11:42:36 pm door Divinespark »