Het kindgebonden budget lijkt er te gaan komen. Nu las ik in de krant vanochtend dat het zo zou zijn dat ouders per kind een inkomensafhankelijke toelage krijgen, maar dat ze die verliezen als de vrouw gaat werken.
Dit lijkt me wat bijzonder. Het lijkt mij logisch dat de toelage afhankelijk is van het totale gezinsinkomen, of van het totaal aantal uren dat beide ouders werken, maar afhankelijk van het feit of moeder werkt of niet kan ik me niet zo goed voorstellen.
De krant die ik lees (NRC) heeft de neiging de ChristenUnie af te schilderen als achterlijke ouderwetse vrouw-achter-het-aanrecht-schoppende club. Wie weet hoe het echt zit? Van de site van de ChristenUnie wordt ik niet veel wijzer.
Wat vind ik er zelf van?
In mijn opinie is werken goed voor individuen (zelfontplooiing, contacten, ontwikkeling), gezinnen, ouders en kinderen. Als het gaat om gezinnen met jonge kinderen is het in mijn ogen de ideale situatie dat beide ouders parttime werken met een (klein) aantal dagen kinderopvang/oppas. Vrije keus voor één van beide ouders werken en één thuis moet uiteraard mogelijk zijn maar het is jammer als ouders hier noodgedwongen voor kiezen omdat het bij de baan van één van tweeën "onmogelijk" is om parttime te werken of omdat kinderopvang voor dat gezin niet te betalen is.
Gezinsgebonden budget zou hier goed in kunnen passen, mits náást concrete regelgeving op het gebied van bijvoorbeeld recht op parttime werk voor moeders én vaders.
In mijn ideale maatschappij

is kinderopvang inkomensafhankelijk, omdat ik er van overtuigd ben dat gratis kinderopvang waarschijnlijk gaat afdoen aan de kwaliteit ervan. Dus de hogere inkomens betalen ervoor, de laagste inkomens niet. Ik wil met liefde meer belasting betalen zodat kinderopvang en voor/naschoolse opvang haalbaar wordt voor lagere inkomens, en ook kwalitatief goed wordt, is of blijft.
Wat ik in elk geval heel raar, en ook verwerpelijk, vind, is het idee dat dit kindgebonden budget
geslachtsafhankelijk wordt. Dus als moeder thuisblijft krijg je het wel, als vader thuisblijft niet! (ALS het dus klopt wat het NRC schrijft)
Dit topic:
- Duidelijk krijgen hoe dit zit?
- Mening van anderen