Ik heb even gekeken wat Yourhosting aanbied als pakketen. Tenzij je de goedkoopsten hebt is een database standaard aanwezig, anders moet je die voor 2 euro per maand eerst inderdaad gaan aanvragen. Maar uitgaande van een iets duurder pakket is het alleen nog een kwestie van aanmaken van de database. Dit kan vaak eenvoudig via een beheersysteem van de provider. Een MySQL database dus.
Als dat lukt dan wordt het daarna steeds eenvoudiger. Via een FTP programma moet je tijdens de installatie van Joomla nog even voor een paar mapjes de rechten aanpassen. Als dat gelukt is kun je eenvoudig de database naam, wachtwoord enz. invullen. En dan werkt Joomla al.
Ok, dan ziet het er nog niet uit. Althans, je hebt een standaard Joomla site. Nu kun je 2 dingen doen. Zelf een zogenaamd template ontwikkelen. (Daarvoor zijn handleidingen op internet te vinden en met een beetje HTML kennis lukt het wel) Of je gaat opzoek naar bestaande templates die je in veel gevallen gratis kunt downloaden. En later uploaden naar je site.
Nou dan komt het deel waar je misschien nu eerst tegen aanhikt. Je moet even doorhebben hoe Joomla werkt. Joomla heeft in eerste instantie secties. Bijvoorbeeld Commissies. Daaronder vallen categorien, bijvoorbeeld: beheer, jeugd, kerkenraad. En onder deze categorieen kun je dan de uiteindelijke teksten plaatsen.
Een andere optie is gebruik maken van zogenaamd Static content. Dit zijn dan teksten die in principe niet veranderden. Die kun je direct aan een menu koppelen. Anders moet je namelijk bovengenoemde secties of categorien koppelen.
Hmm, nu ik dit typ kan ik me voorstellen dat je niet direct door de bomen het bos meer ziet ... Ik stop maar even