Nou, ik ben het wel een beetje eens met Anonimo.
Die wonderbaarlijke genezingen gaan vrijwel ALTIJD over aandoeningen die in de reguliere geneeskunde niet aan te tonen of te meten zijn met bijvoorbeeld foto's of bloedonderzoek (zoals whiplash, chronische vermoeidheid) of van onduidelijke oorsprong zijn (zoals spierdystrofie), of die nogal breed interpreteerbaar zijn (zoals onvruchtbaarheid wat kan variëren van "verminderd vruchtbaar" bij bepaalde hormoonstoornissen tot "steriel" bij afwezigheid van zaadcellen bijvoorbeeld).
Daarmee zeg ik NIET dat die aandoeningen minder reëel zijn of dat de genezing altijd en geheel berust op suggestie, maar WEL dat je met dergelijke aandoeningen nooit keihard, met MRI scans in de hand, kunt zeggen dat er een wonderbaarlijke genezing heeft plaatsgevonden.
En ik denk dat dat een reden heeft, namelijk dat God zich niet laat gebruiken als een hemelse fruitmachine waar vanzelf een prijs uitrolt als je er maar genoeg gebed in stopt. Die trials waar voor de ene groep wel gebeden wordt en de andere niet, en dan kijken of bidden helpt vind ik ronduit absurd. Zo laat God zich niet gebruiken.