quote:
Waarom zou dat? Jezus verscheen ook aan een aantal andere vrouwen, was Hij wellicht met allemaal getrouwd? Jezus verscheen daarna exclusief aan Petrus en ook aan Jacobus (1 Kor.15). Misschien had Jezus wel een harem van mannen en vrouwen?
Maar misschien is er ook wel een simpelere verklaring. Wellicht laat het "verschijnen aan" inderdaad zien dat Jezus een speciale band met die mensen had (met allemaal, niet alleen met MM). Ergens (maar ik kan zo snel niet vinden waar) staat dat Jezus niet aan het hele volk verscheen maar aan door de Vader uitgekozen mensen.
quote:
[...]
Kon Maria Magdalena dan zijn vrouw niet geweest zijn?
het
zou kunnen in de zin dat er geen verbod op was ofzo (zoals je bv. niet met je moeder kunt trouwen en Jezus dus niet met z'n moeder Maria getrouwd kan zijn geweest). Maar het is verre van plausibel, want dan had Paulus juist dat feit wel in z'n verweer gebruikt in 1 Kor.9. Daarnaast zijn er geen aanwijzingen in de evangelieën, want het olieën is een gastvrijheidsgebruik en de bruiloft te Kana was niet Jezus' bruiloft, want Hij was er als
gast.
voor wat betreft het volgende: vermeldt je bron a.u.b. even, anders is het namelijk plagiaat.
quote:
[...]
Een van de meest romantische boeken van het OT is het Hooglied. Dit zijn een serie lofzangen tussen een onafhankelijke bruid en haar bruidegom. In Hooglied wordt het symbolische mengsel voor het koninklijke huwelijken geïdentificeerd als de aromatische balsem nardusmirre: “ nu mijn koning op zijn rustbed ligt, geurt mijn nardus zoet (Hooglied 1:12).
Het kan ook gewoon beeldspraak zijn.
quote:
De eerste zalving (Lucas 7:36) vond volgens historici plaats in september 30
sterk hoor dat historici dit weten, aangezien we niet eens precies weten wanneer Jezus geboren is, en wanneer de kruisiging was. Men was in die tijd nog niet zo op data bijhouden helaas. Zie verder mijn opmerking over Lukas 7 m.b.t. voetenwassing en wat Plinius erover zei.
quote:
Deze gebeurtenis wordt herhaald in Betanië die plaats vond in maart 33. Bij deze gelegenheid bevestigd Johannes dat hetzelfde ritueel herhaald werd, terwijl Matteüs en Marcus hieraan toevoegen dat Maria ook haar albasten kruik met nardusmirre bij zich had en deze over Zijn hoofd goot. Terwijl Jezus aan tafel zat zalfde Maria Hem.
op de veel te precieze datum na, geen commentaar.
quote:
Dit verwijst naar een oud ritueel, waarbij een koninklijke bruid de maaltijd van haar echtgenoot heiligde. Dit ritueel was rechtstreeks overgeleverd van de Inanna-Dumuzi traditie van het Hieros Gamos (Heilig Huwelijk) van de herderkoning. Deze beeldspraak komt ook naar voor in psalm 23 van het OT: "De Heer is mijn herder" waar over het vrouwelijke aspect van de Godheid het volgende wordt vermeld: "U nodigt mij aan tafel "U zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over". Het uitvoeren van het huwelijkse zalvingsritueel was het bijzondere voorrecht van een Messiaanse bruid en het gebeurde uitsluitend tijdens de eerste en tweede huwelijksceremonie.
wow, wat een lading speculatie bij elkaar zeg. De "herderkoning" is voor zover ik weet iets typisch joods, omdat herders juist als uitschot (te ruw) werden gezien (alhoewel er ooit een sumerische koning is geweest die 'herder' werd genoemd). Het is echter wat vergezocht om te zoeken naar parallellen in andere oude religies, terwijl de beeldspraak van herder (of visser, bouwman, koning, rots, heer, of welke beeldspraak er ook in het midden oosten ergens voor gebruikt werd) zo voor de hand ligt. Het is vele malen plausibeler dat de joden (of natuurlijk God zelf) met die beeldspraak voor "zorg dragen" zijn gekomen. Een volk moet wel erg stom zijn om zoiets zelf niet te kunnen verzinnen, maar het dan aan de andere kant wel weer te lenen uit een andere religie van een concurend volk.
Verder is het compleet speculatief (laten we eerlijk zijn: gewoon teveel fantasie) om in Ps.23 iets vrouwelijks te zien.
Psalm 23:
1 Een psalm van David.
De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets;
2 Hij doet mij nederliggen in grazige weiden;
Hij voert mij aan rustige wateren;
3 Hij verkwikt mijn ziel.
Hij leidt mij in de rechte sporen
om zijns naams wil.
4 Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,
ik vrees geen kwaad,
want Gij zijt bij mij;
uw stok en uw staf, die vertroosten mij.
5 Gij richt voor mij een dis aan
voor de ogen van wie mij benauwen;
Gij zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker vloeit over.
6 Ja, heil en goedertierenheid zullen mij volgen
al de dagen van mijn leven;
ik zal in het huis des HEREN verblijven
tot in lengte van dagen.
De enige reden om hierin iets vrouwelijks te lezen, zou kunnen zijn dat mensen op zoek zijn naar de Hieros Gamos en dus alles wat maar een beetje met olie te maken heeft, in dat stramien willen passen. Dat is gewoon
wishful thinking, misschien zelfs wel een cirkelredenering.
quote:
Het Hooglied met de erotische nardusmirre en de equivalente zalvingen door Maria in Betanië zijn afkomstig uit dezelfde Syrische traditie.
Laat eerst maar eens zien da het een syrische traditie is, en hoe het kan dat Maria die joodse was en uit Bethanie kwam, iets met deze syrische traditie had.
Overigens, zeggen dat hooglied en Maria's zalving equivalent zijn, maakt het nog niet tot een feit.
quote:
(...) uit dezelfde Syrische traditie. Ze stammen af van een oud vruchtbaarheidsritueel (Inanna-Dumuzi) en maakten deel uit van de dorsvloerrituelen tijdens de huwelijksfeesten van de koning in Sölam.
waar ligt Sölam? Hoe dan ook, het is een nogal grote claim zo zonder bronnen.
quote:
Bij dit ritueel zong de bruid het huwelijksnachtlied dat precies overeenstemt met bepaalde gedeeltes uit het Hooglied en ze werd eveneens Abigail van Shulam genoemd.
En hoe weten we dit? Ik ben wel heel benieuwd naar die "precies overeenstemmende" gedeelten uit Hooglied en dat ritueel. Staat het ritueel ergens op schrift? Bedoel je de teksten over Inanna-Dumuzi? Laat eens zien? In het "hofmaken van Inanna en Dumuzi (
http://www.piney.com/BabCourship.html)" komt de olie in ieder geval alleen ter sprake omdat Inanna zichzelf op bevel van haar moeder erin baadt en ermee insmeert vanwege de geur.
het artike
http://www.accessmylibrar...summary_0286-10350969_ITM van de "The Journal of the American Oriental Society" geeft aan dat we eigenlijk vrij weinig weten van dit soort rituelen, en dat er zelfs getwijfeld wordt of er wel zo'n ritueel heeft bestaan.
quote:
Merk terecht op dat het op geen enkele manier te maken heeft met de geschiedenis van het Hebreeuwse volk (OT).
inderdaad, dus wat doet het dan in de Psalm 23? Je bron is niet erg consistent?
quote:
Het ceremoniële ritueel staat dus gewoon beschreven in het NT.
nope, het ritueel van de gastvrijheid door olieën staat beschreven in het NT. Niet een of ander fictief hieros gamos waar we verder geen enkele aanwijzing voor hebben.
quote:
Ze zijn gewoon verdoezeld door een voordurende aanval van de Kerk op het erfgoed van Maria Magdalena. De bisschoppen hebben geprobeerd te insinueren dat de huwelijkse staat voor de rest van ons weliswaar respectabel was, maar op de een of andere manier ver beneden Jezus’ waardigheid was.
uiteraard... maak wat "vroege kerk"-mensen zwart en geef hen wat schimmige motieven, en het punt is weer gemaakt.
quote:
In het evangelie van Johannes is geen sprake van een bruiloftsdienst in Kana, alleen van een bruiloftsfeest en van water en wijn.
wie had het over een "dienst"?
"1 En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea en de moeder van Jezus was daar; 2 en ook Jezus en zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd.". Er staat dat er een bruiloft was, en dat Jezus samen met een aantal anderen uitgenodigd was.
quote:
Er waren enkele discipelen aanwezig en allerlei gasten, onder wie niet-joden en anderen die technisch gezien onrein waren.
Aangezien er niet staat dat er onreinen waren, en aangezien het gewoon in Israel (Galilea) was, weten we niet of er onreinen bij waren. Het is vrij speculatief om eerst aan te nemen dat er
dus wel onreinen bij zouden zijn geweest, en daaruit dan weer verdere conclusies te trekken. Joden waren namelijk nogal huiverig voor onreinen en heidenen. De kans dat een jood op zijn bruiloft uberhaupt een onreine of heiden zou hebben rondlopen, acht ik nihil. Sowieso komen heidenen amper voor (omdat Jezus door joods gebied trok) en als er iemand onrein is (bv. melaats) wordt dat normaal gesproken vermeld.
quote:
Dit was geen huwelijksceremonie, maar het bruiloftsmaal van een verloving.
er was een
gamos (in het grieks, wordt zowel in Joh.2:1 als 2:2 zo genoemd), een bruiloft(-sfeest) dus.
quote:
Normaal was er hierbij een officiële gastheer aanwezig ( zoals blijkt het verhaal): hij had de leiding over de gang van zaken, als ceremoniemeester. Het secundaire gezag was in handen van de bruidegom en zijn moeder; dit is heel belangrijk, want toen de communiewijn ter tafel kwam zei Jezus’moeder tegen de bedienden: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is’. Geen enkele gast had het recht om op een dergelijke manier bevelen te geven en veel theologen zijn daarom van mening dat Jezus en de bruidegom een en dezelfde persoon zouden kunnen zijn. Hij was dus genodigd omdat hij een bruiloftsfeest was, eventueel gegeven door Jezus zijn moeder of andere personen.
Let erop, dat Johannes in vers 1 al beschrijft dat Maria daar was en dat dan pas in vers 2 Jezus en de discipelen genoemd worden. Als dit de aankondiging is van een huwlijk van Jezus, waarbij Maria de leiding had, dan is dit wel een ontzettend belachelijke formulering. Jezus en de discipelen worden niet primair genoemd (maar Maria, die kennelijk een goede bekende was). Jezus en de discipelen worden als extra'tje genoemd. Ze waren er toevallig óók bij, maar het belangrijkste is dat Maria (eerst genoemd) erbij was. Dat verklaart ook waarom Maria iets tegen de bedienden durft te zeggen, ze is kennelijk een bekende. Verder is het geheel speculatief of een gast (welke dan ook) zoiets wel of niet zo mogen zeggen.
En juist
als dit de bruiloft van Jezus zelf zou zijn, dan is het vrij onzinnig dat Maria de bedienden moet commanderen om Jezus te gehoorzamen. Hoe dom zouden de bedienden geweest moeten zijn dat ze niet doorhadden dat Jezus de baas van de hele toko was en de reden dat er uberhaupt gefeest werd?

De interpretatie dat Jezus het feestvarken is, slaat als een tang op een varken.
Jezus wordt sowieso niet geidentificeerd met de bruidegom, want Jezus stuurt de bedienden met het wijn-geworden-water naar de ceremoniemeester, en die roept op zijn beurt de bruidegom.