Laat ik maar eens een voorzetje geven dan

Ik zou een aantal topics kunnen bedenken, naast de doop want daar heb ik even geen zin in.
Visie op het begrip "kerk"Volgens de GKV is de kerk aanwijsbaar, een bestaand instituut met een postadres als het ware. Er zijn een heleboel kerken en vanzelf hebben ze niet allemaal even veel gelijk als het over bepaalde zaken gaat omdat ze soms flink van mening verschillen. De ene kerk is daarom "meer waar" dan de andere en uiteraard vindt de GKV dat ze zelf het meest waar is. (let op: dit is geen sneer, ik vind het zeer logisch) In veel andere kerken zitten echter wel ware gelovigen, en sommige kerkleden zijn misschien géén ware gelovigen, de
onzichtbare kerk is dus zowel groter als beperkter dan de zichtbare.
Volgens mij (maar nu betreed ik gevaarlijk terrein) komt dit grotendeels overeen met de RK visie, behalve dat daar alle doopleden beschouwd worden als horend bij Christus, dus de zichtbare kerk hoort in zijn geheel bij de onzichtbare kerk, en bij de onzichtbare kerk horen ook de ware gelovigen die bij andere, in meer of mindere mate dwalende, geloofsgenootschappen horen.
In de evangelische visie (opnieuw: ik ben geen expert) bestaat de zichtbare kerk niet, alleen de onzichtbare, die de verzameling is van alle mensen die oprecht/orthodox in Christus geloven. Die gelovigen verzamelen zich weliswaar in verschillende clubs die meer of minder gelijk kunnen hebben op bepaalde vlakken maar in principe maakt dat niet zo heel veel uit zo lang het orthodox blijft. Het gaat in de evangelische visie dus meer om de "persoonlijke band met Christus" dan om het verbond dat God heeft met zijn vólk, ook als geheel.
Hierbij vind ik de RK visie meer overeen komen met de GKV visie dan de evangelische.
Visie op de BijbelEven kort:
RK: Schrift én Traditie. Dus Bijbel, interpretatie van de Bijbel, én in acht nemen hoe de Kerk zich in de loop van de eeuwen heeft ontwikkeld en wat christenen in de loop van 2000 jaar altijd hebben gedacht en gedaan. De meest "brede" visie dus.
GKV: Sola Scriptura, in de betekenis van alleen de Bijbel én
gebaseerd op de Bijbel. Op die manier verantwoorden wij de belijdenisgeschriften die verwoorden hoe wij de Bijbel interpreteren. Geen traditie dus.
Evangelisch: Sola Scriptura, in de betekenis van biblicisme (niet negatief bedoeld hier) dus alléén de Bijbel met als gevolg dat niemand eigenlijk precies weet wat ze nou geloven omdat de Bijbel niet eenduidig is over veel zaken.
Ook in dit geval vind ik RK en GKV veel dichter bij elkaar liggen dan GKV en evangelisch.
Ik denk dat de meeste verschillen zoals de twistpunten over doop, Avondmaal en belijdenis, uit déze basisverschillen voortkomen. Wat vinden anderen hiervan?