quote:
Zoveel Lutheranen kom ik hier anders niet tegen.
quote:
Zo bestaat de kalender van het Kerkelijk Jaar hoegenaamd niet in gereformeerde kerken. De bekende christelijke feestdagen worden nog wel gevierd (zij het doorgaans zeer sober), maar daar blijft het meestal bij. Niks geen Annunciatie van de Heer, niks geen Driekoningen, niks geen Vastentijd, niks geen Christus Koning etc. Een willekeurige zondag in augustus lijkt vaak als twee druppels water op één in maart.
Beetje generaliserend. Er is op dit gebied nogal wat in beweging. In veel PKN-gemeenten is de term 'vastentijd' inmiddels een vertrouwde uitdrukking geworden, zelfs nog meer dan '40-dagentijd'.
Ook - pakweg - de GKv-Groningen-Oost doet aan vasten!
Vaste leesroosters worden steeds meer gangbaar. Zondagen krijgen steeds vaker de latijnse namen mee! ('Invocavit, Reminiscere, Oculi, Laetare, Iudica, Palmarum, om het rijtje van vóór Pasen maar te noemen). Dat hoor je echt in augustus niet.
Deze invloed (zeker het vasten) bespeur je ook her en der in de GKv; immers als het (liturgisch) regent in de PKN, druppelt het in de GKv.
Wat Driekoningen betreft: de gemeenten die het leesrooster 'De eerste dag' gebruiken, vieren het zeer zeker. Overigens ben ik (in het buitenland) wel eens met Driekoningen uit een mis gekomen, waarvan ik dacht: 'Daar had ik bij de 'roomsen' toch wat meer feest verwacht!
quote:
De inrichting van de kerken (wat ook onder de liturgie valt) vind ik ook een belangrijk voorbeeld. Waar katholieke kerken plaatsen zijn van heiligheid (al was het slechts vanwege de aanwezige Hosties en de brandende godslamp), zoek je in gereformeerde kerken doorgaans vergeefs naar enig aanknopingspunt voor meditatie, voor een gevoel je in een sacrale omgeving te bevinden.
In menige protestantse kerk hangen tegenwoordig antependia over de tafel, passend bij het kerkelijk jaar. Ook nogal wat voorgangers hebben vandaag-de-dag een passende stola bij hun liturgische gewaad. Zelfs in een Chr. Geref. Kerk in Friesland maakte ik het laatst mee dat de dienst geleid werd door een predikant met een albe en bijpassende stola.
Een Paaskaars, binnengedragen in de Paaswake, is inmiddels vrij breed geaccepteerd.
Zo is er op liturgisch gebied heel veel in beweging. En dan te bedenken dat enkele decennia geleden op de opleidingen in Kampen enz. er nog niet eens een leerstoel voor liturgiek bestond.
Ik bedoel: hang ons (protestanten/gkv-ers) niet op aan wat in menige gemeente al lang verleden tijd is.
quote:
En dan natuurlijk de indeling van de missen/diensten. Gaan liturgische ideeën achter afzonderlijke gebeurtenissen in gereformeerde erediensten meestal verscholen onder een dikke laag soberheid, de vieringen binnen RK-Kerken zijn bijna altijd één grote liturgische uitbarsting.
Zelfs in vrijgemaakte kring is het tegenwoordig niet ongebruikelijk om bij de viering van de maaltijd van de Heer gebruik te maken van het 'ordinarium', zózeer zelfs dat sommige oudjes mopperen: 'zó worden we nog eens rooms ... '
En wat liturgische variatie betreft: na de PKN beginnen inmiddels ook in de GKv en CGK vespervieringen ontdekt te worden, als goed alternatief voor de tweede dienst (al vermoed ik dat 'Praise-avonden' meer aanslaan).
Maar goed, er zal verschil blijven tussen Prot. en R.K.
Hoewel, somige priesters houden het tegenwoordig niet meer bij een korte 'overdenking' maar leveren een stevige preek, met een flink stuk exegese er bij!