De wetenschap kan er dus geen uitspraak over doen. Puntje is dan ook: wat is 'de' wetenschap?
Ik zat zonet even te 'joetjuben' door de link van Kaaba-Taaba in het topic 'Gods beeld en Gelijkenis'. Ik kwam een interessante videodiscussie tegen, door verschillende You-tube gebruikers: theïsten, atheïsten, creationisten, sceptici. Een behoorlijk interessant verschijnsel trouwens: debat via videoreferaten op een gratis server. Maar dat terzijde, ik wil graag nog even ingaan op deze discussie.
@ Els: één van de soorten wetenschappen (er bestaan verschillende soorten op basis van uitgangspunt, referentiekader en methodologie) is de natuurwetenschap, die uitgaat van toetsbaarheid (verificatie en falsificatie) van verschijnselen in deze werkelijkheid, binnen het kader van de menselijke waarneming. Ietwat wankel maar tegelijk alles wat we hebben, als mensen. Gelukkig kunnen we zo leven dat het ons (bijna) in slaap sust, omdat de dingen zo gaan als we verwachten dat ze gaan. Maar daar is geen enkele garantie van dan dat het experiment steeds weer goed gaat. Jouw vraag in mijn denkkader plaatsend: jij vraagt je dus af of een scheppende God in te passen is in een menselijk/wetenschappelijk denkkader. Scheppen is fysisch gezien onmogelijk, tenminste, dat zegt men: energie kan niet gemaakt of vernietigd worden. Maar, als God schepper is, en de werkelijkheid zoals wij die ervaren, gemaakt heeft, is het logisch dat Hij ook de natuurwetten geschapen heeft om Zijn schepping te reguleren. Daarbij, als schepper staat God boven en buiten Zijn schepping, net als een pottenbakker en de klei (een vergelijking die ik van God zelf heb). God is niet onderhevig aan natuurwetten, aan tijd of ruimte. Dus al helemaal niet aan een menselijk denkkader, dat niet alleen onderhevig is aan die natuurwetten, maar er ook afhankelijk van is.
Het is daarbij goed de eigen zwakheid te onderzien: ik heb God nu redelijk ingepast in een logisch denkkader, dat ook zijn beperkingen kent. Daarom zijn ook mijn woorden niet volledig of het laatste woord: God gaat er altijd bovenuit. Daarbij bepaalt Hij zelf wat Hij ons vertelt en laat zien. Het uiterste hiervan zien we in Jezus, de Christus: schepper, binnen de schepping. Een mens kan geen God worden (is dat niet ons streven?) maar God wel mens!
Omdat God bepaalt wat wij zien van onze eigen werkelijkheid, kunnen wij dat punt alleen naar Hem luisteren. Geloven is dan ook gehoorzamen. Gehoorzamen als een kind, dat naar Zijn Vader luistert. En daardoor rete-moeilijk.