Auteur Topic: Liegen  (gelezen 2482 keer)

Innuendo

• Bekijk profiel
Liegen
« Gepost op: juli 25, 2007, 10:51:26 pm »
Hoe denken jullie christenen over liegen?
En dan heb ik het niet over een leugentje om bestwil, maar over echt liegen.
Willens en wetens een onwaarheid vertellen waar iemand anders schade van ondervindt bijvoorbeeld.
Ik ben benieuwd of Jezus daar wel eens iets over heeft gezegd en of jullie daar dan aan tillen.

Met vriendelijke groet,

Innuendo

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2007, 10:55:09 pm »
In de hele bijbel zie je dat God sterk ageert tegen mensen die anderen benadelen, o.a. door leugens. En ik denk dat je met iedere leugen je naaste benadeelt, en dat dat dus in gaat tegen Gods gebod om je naaste lief te hebben als jezelf
computerfout: een vreemde een in de byte

Innuendo

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2007, 11:21:17 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 25 juli 2007 om 22:55:
In de hele bijbel zie je dat God sterk ageert tegen mensen die anderen benadelen, o.a. door leugens.

Dat wist ik niet.
Ik kende alleen het citaat, vergeef ons zoals wij ook vergeven onze schuldenaren, of iets dergelijks.
Wat mij opzich wel weer kan bekoren.

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2007, 01:57:06 am »

quote:

Innuendo schreef op 25 juli 2007 om 22:51:
Hoe denken jullie christenen over liegen?

Met vriendelijke groet,

Innuendo

In het jaar 1943 ,
Kwam de SS bij iemand.
Hij vroeg heb je Onderduikers??

Wat zul je zeggen??
Alleen door JEZUS

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2007, 02:29:33 am »
Ik denk dat het criterium is: de ander niet benadelen.
'Gij zult geen vals getuigenis tegen uw naaste spreken'.

Van liegen wordt jezelf doorgaans beter. Da's niet goed, want dan gaat het ten koste van iets/iemand anders. In Rinuz' voorbeeld lijkt liegen mij daarentegen volkomen terecht ('t is beter onderduikers te hebben en te liegen, dan geen onderduikers te hebben).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Jumbala

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2007, 12:31:56 pm »
"Zalig zij, die hun gewaden wassen, opdat zij recht mogen hebben op het geboomte des levens en door de poorten ingaan in de stad. Buiten zijn de honden en de tovenaars, de hoereerders, de moordenaars, de afgodendienaars en ieder die de leugen lief heeft en doet." (Openbaringen 22:14, 15)

Als iemand op een leugen betrapt wordt dan kan hij zich er zo aan vast klampen dat hij de leugen lief krijgt. Het gevolg staat hier in Openbaringen.
Als iemand op een leugen betrapt wordt en spijt heeft dan leert hij daardoor het liegen af.
Als met een 'leugentje om bestwil' mensen gered worden en het niet om je ego gaat dan kan God een smoes zegenen, zoals bij de Egyptische vroedvrouwen in Exodus 1:15-22, door wiens smoes voor farao's troon de Hebreeuwse jongetjes bleven leven, terwijl farao wilde dat ze direct na de geboorte zouden sterven. Met zulke smoezen zijn ook veel Joden gered in de oorlog, maar vaak met gevaar voor eigen leven.

Innuendo

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2007, 08:31:50 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 juli 2007 om 01:57:
[...]

In het jaar 1943 ,
Kwam de SS bij iemand.

Wat zul je zeggen??

Ik heb het natuurlijk over de dagelijkse omgangsvormen, en niet over bijzondere situaties zoals die zich bijvoorbeeld tijdens een bezetting voordoen.
Ik wil je vraag hier echter niet mee afdoen.

Ik pak er even het citaat van Gravinnetje bij:  "En ik denk dat je met iedere leugen je naaste benadeelt, en dat dat dus in gaat tegen Gods gebod om je naaste lief te hebben als jezelf."

Als ik haar uitspraak afzet tegen een leugen om mensen uit handen van moordenaars te houden, denk ik dat die leugen volkomen terecht is.
Je moet natuurlijk ook even kijken naar de bedoeling van geboden of verboden.
Die dienen een doel en zijn geen doel op zich lijkt mij.
Als het doel van niet liegen is om goed te doen voor je medemens, dan schiet de waarheid spreken tegen de SS om je onderduikers aan hen uit te leveren, hier zijn doel voorbij.

Maar dat had je natuurlijk ook zelf kunnen bedenken.

Titaan.

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #7 Gepost op: juli 29, 2007, 04:58:52 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 juli 2007 om 01:57:
[...]
In het jaar 1943 ,
Kwam de SS bij iemand.

Wat zul je zeggen??

Het gaat er niet om van het gebod het doel te beoordelen. Het gebod heeft eeuwigheidsgelding en onbeperkte strekking.

Beoordeel liever wat realistischer de gegeven voorbeelden. In het geval van de SS-er aan de deur gaat het helemaal niet om of de jood er is of niet. Stel maar eens dat je echt geen jood verborgen houdt. Dan zou je antwoord moeten zijn dat je geen antwoord geeft omdat je niet meewerkt aan (Joden)moordenaars. Maar wat doe je: je liegt eerst door huichelachtig het beeld te scheppen dat je een vriend bent van de jodenvervolgers. De kern is dat je eigen hachje in het gevaar is. Als je openlijk zegt dat je hun beschouwt als bezetter en vijand, ben je eerlijk en loop je goede kans dat ze niet verder zoeken omdat ze je zelf al gevangen gaan nemen. Om maar eens een dwarsstraat te fantaseren. Punt is dat door een verborgen jood aan het verhaal toe te voegen, het voorbeeld compleet uit het verband wordt gerukt van waar het om gaat. De waarheid spreken- niet alleen door ja of nee te zeggen maar juist ook door op alle andere mogelijke manieren de goede naam van je naaste te beschermen. Dat is de waarheid spreken en de vijand erop wijzen dat ze strijden tegen God’s geboden en dat je niet meewerkt aan welke manier van jodenvervolging dan ook.
Het is theoretisch – maar dat is het voorbeeld dan ook.  

Als je leven in gevaar is doordat je partij kiest voor een jood, natuurlijk lieg je dan als je gevraagd wordt of je er iets mee te maken hebt. Dat is onze menselijke natuur. We kiezen altijd uit verschillende kwaden. Toch zegt Jezus exact over die situatie: nog eer de haan zal kraaien heb je mij driemaal verloochend. Als Jezus het verloochening noemt, waarom noemen wij het dan het uitvoeren van zijn geboden?!  Het is een kwestie van op je in laten werken maar het eindresultaat is steeds dat de geboden niet voor niets van God verordineerd zijn en dat de satan er zijn werk van maakt om ons bespiegelingen voor te houden alsof God ons met zijn geboden in verlegenheid brengt. Het tegendeel is waar. Als wij de geboden heel erg serieus nemen worden wij een gevaar voor ons zelf, en wellicht voor de staat. Dan ook zeg je ronduit tegen de jodenvervolgers dat jouw God verbiedt om op wat voor manier ook met ze mee te werken. Met het risico dat we direct zelf afgevoerd worden. Dat heet naastenliefde. En als wij dat niet durven en voor ons eigen hachje liegen, dan is het wel zo netjes om ook voor je naaste te liegen.

Maar ga dan niet roepen dat dat liegen GEEN liegen is.

Jumbala

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2007, 06:18:11 pm »
Liegen doe je over een waarheid, maar als die waarheid een foute waarheid is, lieg je dan?
Opgepakte mensen uit het verzet logen niet, ze zwegen. Bijbelsmokkelaars zwijgen ook.
Dat Petrus Jezus verloochende was uit zelfbescherming en dat na zijn grootspraak met Jezus te willen sterven. Jezus wees hem er toen direct op dat dat grootspraak was. Na de opstanding vroeg Jezus drie keer aan Petrus of hij Hem lief had. Zo merkte Petrus wat 'genade' is. Daaruit mogen we allemaal (leren) leven,

Titaan.

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2007, 10:25:39 pm »

quote:

Jumbala schreef op 29 juli 2007 om 18:18:
Liegen doe je over een waarheid, maar als die waarheid een foute waarheid is, lieg je dan?
Opzettelijk onwaarheid spreken is altijd liegen.

quote:

Opgepakte mensen uit het verzet logen niet, ze zwegen. Bijbelsmokkelaars zwijgen ook.
Daar zie ik geen probleem mee.

quote:

Dat Petrus Jezus verloochende was uit zelfbescherming en dat na zijn grootspraak met Jezus te willen sterven. Jezus wees hem er toen direct op dat dat grootspraak was. Na de opstanding vroeg Jezus drie keer aan Petrus of hij Hem lief had. Zo merkte Petrus wat 'genade' is. Daaruit mogen we allemaal (leren) leven,
Opzettelijk onwaarheid spreken is altijd liegen. Een motief kan daar niets aan veranderen.
Wat overblijft is dan vergeving te vragen voor overtreding van de geboden, uit genade om Jezus wil.

dingo

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2007, 11:59:59 pm »
In een volmaakte wereld zou je gelijk hebben maar in het onvolmaakte weegt het motief wel degelijk mee. Als David op de vlucht slaat voor Saul haalt hij bij de tabernakel het zwaard van Goliath op en neemt de toonbroden mee en zegt dat het een dringende opdracht is. Voor dat laatste had hij zelfs ter dood gebracht moeten worden want alleen priesters mochten het toonbrood eten. Toch lees je nergens dat God het hem aanrekent of hem er voor straft. Voor zijn andere zonden zoals overspel en moord gebeurt dat wel. Het is inderdaad een kwestie van het minste kwaad kiezen en jezelf in gevaar brengen is net zo kwalijk als het in gevaar brengen van anderen.

Jumbala

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #11 Gepost op: juli 30, 2007, 06:20:12 am »
"De waarheid," in Rusland de pravda, verkondigde inderdaad de waarheid. Met artikelen en foto's over de oorlog tussen protestanten en katholieken in Noord-Ierland werd bewezen dat het christendom een liefdeloze godsdienst is. Het eerste homohuwelijk in christelijk Nederland kwam in de pravda als waarschuwing niet in Jezus te gaan geloven. Loog de pravda daarmee opzettelijk?
Volgens mij heeft 'de waarheid' twee kanten. Om van jezelf te zeggen dat je aan de goede kant staat omdat je in God gelooft betaamt m.i. niet.
Soms zegt men "ieder heeft zijn eigen waarheid," maar dan geldt ook "ieder heeft zijn eigen leugen."

dingo

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2007, 12:04:19 pm »
"De waarheid" en liegen zijn twee verschillende dingen. Liegen is moedwillig iemand de juiste informatie onthouden, terwijl "de waarheid" in de perceptie van de één totaal iets anders kan zijn dan van iemand anders. De kern bij liegen is het moedwillig, voornamelijk ter eigen nut dan wel bewust ten nadele van iemand anders, geven van onjuiste informatie.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2007, 10:18:48 am »
ik lieg omdat de waarheid te hard is  8)

Jumbala

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2007, 11:19:42 am »
Summer Storm, daar gaat het in het boekje "waarheid en leugen aan het ziekbed" ook om.
De ergste diagnoses met een heel slecht vooruitzicht worden dan soms minder erg gemaakt als dat voor de psyche van die patiënt het beste is, b.v. ter voorkoming van zelfmoord.

Divinespark

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #15 Gepost op: augustus 01, 2007, 08:35:55 pm »
Vals getuigenis gaat over de rechtspraak en is meer te zien als meineed. Wanneer de Wet des Heren wordt toegepast.

Als David in Gath verblijft tijdens zijn voor Saul op de vlucht zijn, dan liegt hij tegen koning Achis bij wie hij onder de hoede is, dat hij op een rooftocht Israëliërs heeft geplunderd. Nergens een aanwijzing dat God hem voor die leugen op zijn nummer heeft gezet.

Qua krijgslisten komt er ook heel wat list en bedrog voor. Soms door God, soms door een slimmerik onder de mensen. Dit is bij de inname van Ai het geval geweest. Een verborgen legertje achter de hand voor als de hoofdmacht de stad uit zou zijn gegaan om een uitval te doen naar de belegeraars, achter hun rug werd Ai in de fik gestoken. God zelf zorgt er bij 1 van de gevallen van oorlog voor dat de vijand de indruk heeft dat er een geweldig gedruis is van wagens en paarden en in doldwaze paniek vluchten ze weg. Gideon wil de indruk wekken dat er een heel leger met honderden fakkels (en dus nog meer mensen) in aantocht is. Allemaal leugens en bedrog en nog rechtstreeks tot dood en verderf leidend ook.

Profeten werd door God een leugengeest gegeven om de bij God gewilde profeet juist de waarheid te laten zeggen en die anderen in vergelijking als mindere af te laten steken. God laat met de boze geest die over Saul is, het ene besluit genomen worden en herroepen (ik zal David wel doden, ik zal David niet doden, ik zal David wel doden enzovoorts). David idem dito, als de toorn Gods actief is over Israël. David wordt door die toorn van God aangezet tot een volkstelling en die roept ziekte over Israël af. David krijgt daar ineens berouw van als hij de stommiteit beseft (protocolfout: eerst een hefoffer ter verzoening, anders breekt er ziekte uit, zie exodus 30). Op een of andere manier gebeurt leugen en onrecht mensen die Gods voorkeur niet (meer) hebben, dit is sowieso in de bijbel zo in collectieve zin, op het niveau van een volk, dat afvallig kan zijn en of onder een zondigende heerser die onheil over zijn volk afroept door te zondigen. David werd ook niet terecht gewezen in een rechtstreekse communicatie met God, maar via het lagere diplomatieke gewicht van een boodschappende profeet. Ergens was God heel boos om, het kan zijn gebeurd sinds de Bathseba-affaire dat David een stukje uit de gratie is geraakt??

Mijn conclusie is dan ook, dat als het een rechtvaardig doel heeft, leugens, bedrog, schijn en halve waarheden als middel worden gebruikt ten dienste van een hoger doel, om de tegenstander op het verkeerde been te zetten. Doden zou fout zijn, en toch wordt het in naam van Gods rechtvaardigheid voortdurend gedaan. Alsof je een tuin met onkruid voor je ziet. Onreine dingen moeten gegeten en gedaan worden door profeten, dit alles om een hoger doel te dienen waar het werkelijk om gaat, met die onreinheden symboliseren ze naar het volk toe iets wat het volk fout doet, als signaal naar hen toe.

En dus pas als mensen zélf verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor list & bedrog, waar niet een Goddelijk doel mee gediend is, maar eigenbelang dat daar niet mee strookt, dan pas zou ik dus nog kunnen zeggen dat leugen niet mag. Vandaar dat het dus juist niet mocht in de rechtspraak want daar gaat juist het vals getuigenis met name over. Die rechtspraak was in de context van nou juist de Wet des Heren en dan zou liegen in strijd zijn met Gods wil en bedoelingen. Leugen door goddelozen staat gelijk aan dwaasheid, de kortzichtige en materialistische uitgangspunten van goddelozen die het qua waarheid niet halen bij Het Geloof. Onwaarheden in het gedachtengoed. Materialistisch vertrouwen dat zo buitensporig kan zijn dat er in de aandacht geen moment meer vrij is voor God. En dat men dus precies het omgekeerde gaat geloven ipv dat God juist het aardse heeft gegeven denkt men dan misschien dat het aardse de oorsprong is van alles.

Had iedereen maar in de waarheid moeten geloven.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2007, 08:52:58 pm door Divinespark »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2007, 11:53:29 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 01 augustus 2007 om 10:18:
ik lieg omdat de waarheid te hard is  8)

Dat klopt.........

Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Puzzel Draaier

• Bekijk profiel
Liegen
« Reactie #17 Gepost op: augustus 09, 2007, 12:09:53 am »
deze mogelijk te snelle reactie, waarschijnlijk omdat ik de eerste wil zijn. Corrie ten Boom of haar vriendin of haar zus.

Aan één van hen werd gevraagd: "hebt u onderduikers?"

Wat zegt die gekke zus?: "ja!" (ze wil niet liegen).

De duitser zegt zoiets als: "HA-HA Höländischer Menschen sind wirklich komisch. Sie sagt sie hat ein onderduiker, ich glaube das nicht sie wil mij een loer draaien!!!"

Oké dat wat de Duitser zei is onzin, maar in ieder geval geloofde de Duitser het niet en liep weer weg.

Overigens heb ik zelf meer last van het misleiden van mensen. Tenminste ik ben wel eens bang dat ik mensen maar misleid met mijn zogenaamde "goede gedrag". Ben ik een kind van God en laat ik mijn dankbaarheid zien door mij goed te proberen te gedragen of probeer ik alleen maar mijn foute dingen te verhullen. Hoe wordt ik eerlijk en kom ik erachter of ik mezelf niet misleid...

Heeft iemand hetzelfde probleem? Of ben ik een beetje abnormaal wat dat betreft.
De naam zegt genoeg.