quote: op 12 Apr 2003 23:42:57 schreef Jan W:
Komen zij er niet uit dan is altijd nog de 'vierde' macht: de ambtenaren. Ook de ambtenaren zijn niet meer afhankelijk van de politiek.
Ik las iets dergelijks in het commentaar van Jan Beijert in het Dagblad van het Noorden van gisteren: gevraagd aan top-ambtenaren hoe lang ze het uithouden zonder kabinet, antwoordden ze: maximaal drie jaar (!). Daarna slaan de ambtenaren elkaar de hersens in ...
quote: op 13 Apr 2003 18:28:47 schreef arjan1:
Wat ik niet begrijp is de opvatting van ramH:
Geef mij maar gewoon de rechtse kant van het spectrum.
Hoe kun je nou als oprecht christen pleiten voor een centrum-rechts kabinet? Heb je het regeerakkoord gelezen van CDA, VVD, LPF? Hoe kan dat nu je voorkeur hebben boven een centrum-links kabinet?
Ben het eens met ramH. Als grootste oorzaak voor het mislukken van de formatie is waarschijnlijk aan te wijzen het cultuurverschil tussen het CDA en de PvdA. De PvdA is polariserend en neemt de politiek veel te serieus. Daarnaast is 'links' altijd voorstander van een sterk overheidsingrijpen (maakbaarheid van de samenleving).
Daarentegen zijn CDA en VVD wat relaxter, relativeren wat meer. En laten meer aan de samenleving over. Op dat vlak kunnen CDA en VVD elkaar makkelijker vinden.
Persoonlijk hou ik helemaal niet van al die overheidsbemoeiienis, dus geef mij maar centrum-rechts.
En ik zou wel wakker liggen van paars 3! Alsjeblieft zeg! Paars was in feite een combinatie van natuurlijke vijanden, die de macht van het CDA als gezamenlijke frustratie hadden. Men was tot alles bereid, als het CDA maar in de oppositie terecht kwam. Alles had men ervoor over, en dus werden overal grijze compromissen over gesloten en werd er vooral veel vooruitgeschoven. Is dat nou regeren?