Auteur Topic: Spontane abortussen = de wil van God?  (gelezen 1213 keer)

Mr.Nice

• Bekijk profiel
Spontane abortussen = de wil van God?
« Gepost op: augustus 05, 2007, 02:58:20 am »
Elle schreef:

quote:

Tot slot: op welke grond beweer je dat God spontane abortussen 'gewild' zou hebben? Voor zover ik kan zien is het hele concept 'seks' en 'zwanger worden' bij mensen een gevolg van de zondeval. God heeft de zondeval imho nooit gewild, en derhalve is het onzinnig dat het verloren gaan van bevruchte eicellen (of abortussen) Gods wil zou zijn.

Als God de zondeval echt niet gewild zou hebben had hij die boom niet moeten planten, en als hij ons zoals we zijn niet gewild zou hebben, dan had hij ons niet moeten scheppen.

Het verloren gaan van bevruchte eicellen e.d. is Gods verantwoordelijkheid als onze schepper en vanwege zijn almachtigheid is het dan ook zijn wil, danwel onwil.

quote:

Modbreak:
Wellicht kun je over dit laatste in een ander topic, bijvoorbeeld in CL, over uitwijden. 't Is namelijk een visie die niet strookt met de policy in CZDP.
Bij deze.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2007, 07:11:05 am »
Even voor alle duidelijkheid; Wil je een discussie voeren over wie er nu verantwoordelijk is voor zonden in het algemeen? Daar zijn namelijk al topics genoeg over.
Of zijn er gezichtspunten die een aparte benadering van een dood in de buik onderscheiden tov een dood na de buik?
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2007, 07:16:06 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Mr.Nice

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2007, 02:22:26 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 05 augustus 2007 om 07:11:
Even voor alle duidelijkheid; Wil je een discussie voeren over wie er nu verantwoordelijk is voor zonden in het algemeen? Daar zijn namelijk al topics genoeg over.
Of zijn er gezichtspunten die een aparte benadering van een dood in de buik onderscheiden tov een dood na de buik?
Dat eerste lijkt me een vraag voor Elle. Maar het gaat hier toch specifiek om abortussen e.d.

En dood in de buik (en dan ook nog afhankelijk van in welk stadium) lijkt me idd wat anders dan dood na de buik. Maar nogmaals het was Elle die me vroeg hier te reageren.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2007, 04:11:28 pm »

quote:

Mr.Nice schreef op 05 augustus 2007 om 02:58:
Elle schreef:

[...]

Als God de zondeval echt niet gewild zou hebben had hij die boom niet moeten planten, en als hij ons zoals we zijn niet gewild zou hebben, dan had hij ons niet moeten scheppen.

Het verloren gaan van bevruchte eicellen e.d. is Gods verantwoordelijkheid als onze schepper en vanwege zijn almachtigheid is het dan ook zijn wil, danwel onwil.

[...]
Bij deze.

Kort door de bocht zou ik kunnen concluderen dat je God verantwoordelijk houdt voor de ellende in de wereld.
Door de zondeval is er echter veel ellende gekomen en is het menselijk lichaam niet meer in staat om alleen maar zulke bevruchtte eicellen voort te brengen, dat die van goede kwaliteit zijn en ook uit kunnen groeien tot een gezond mens.

Er zouden veel mismaakte babys geboren worden als die bevruchte eicellen toch uit zouden groeien tot een baby.
Ik zie het in dezelfde lijn als ziekte etc - maar dan in een heel vroeg stadium van het mens zijn.

Verwacht je van God ook dat er geen ziekte en andere afwijkingen meer mogen zijn? Is dat ook zijn wil/onwil dat dat wel het geval is?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2007, 07:23:06 am »

quote:

Mr.Nice schreef op 05 augustus 2007 om 02:58:
Elle schreef:

[...]

[...]
Bij deze.

Ik vind persoonlijk de gedachte dat sex iets van de zondeval is iig niet erg aannemelijk.

AL die fratsen over een totale herschepping wegens de zondeval zijn imho niet zozeer Bijbels te onderbouwen, als wel pogingen onbijbelse concepten in overeenstemming te brengen met de Bijbel. (De discussie over of er "dood" was voor de zondeval hebben we ook al gehad, net zoiets wmb). Zonder dat soort constructies, is toch vrij duidelijk dat sex en zwangerschap voor de mens er vanaf het begin bij hoorde:

quote:

God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde

en

quote:

Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.

vallen beide vóór de zondeval, en zijn vrij expliciet lijkt me.

en wie alles geschapen heeft, ook het onheil, daarover is Jesaja weer vrij expliciet:

quote:

die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mr.Nice

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2007, 01:49:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 augustus 2007 om 16:11:

[...]

Kort door de bocht zou ik kunnen concluderen dat je God verantwoordelijk houdt voor de ellende in de wereld.
Uiteindelijk wel (en niet alleen de ellende), maar omdat wij een vrije wil hebben gekregen van God zijn we zelf primair verantwoordelijk voor dat deel van de ellende in de wereld dat bewust door ons handelen is veroorzaakt. En tja, die vrije wil heeft God ons gegeven, dus hij draagt de uiteindelijke verantwoordelijkheid als almachtige. Voor het deel van de ellende waar wij niets aan kunnen doen, lijkt me God idd direct verantwoordelijk.

quote:

Door de zondeval is er echter veel ellende gekomen en is het menselijk lichaam niet meer in staat om alleen maar zulke bevruchtte eicellen voort te brengen, dat die van goede kwaliteit zijn en ook uit kunnen groeien tot een gezond mens.
Waar baseer je dit op? Dat lijkt me sterk, want moet ik het dan zien als een straf van God? Het lijkt me meer waarschijnlijk dat het ook al zo voor de zondeval was, aangezien hij bij mijn weten (maar ik ben zeker geen expert) niets in de mens zelf heeft veranderd bij/na de zondeval.

quote:

Er zouden veel mismaakte babys geboren worden als die bevruchte eicellen toch uit zouden groeien tot een baby.
Dat geldt zeker niet voor allemaal. Met de bevruchte eicellen die in een spontane abortus eindigen is idd vaak wat mis, maar dat is niet het geval voor bevruchte eicellen, die er niet in slagen om zich in te nestelen.

quote:

Verwacht je van God ook dat er geen ziekte en andere afwijkingen meer mogen zijn?
Nee.

quote:

Is dat ook zijn wil/onwil dat dat wel het geval is?
Ja.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 01:52:28 pm door Mr.Nice »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2007, 08:03:12 pm »
Waarom zou, in een bijbel context waarin levende wezens op een wonderbaarlijke manier te scheppen zijn (zie bijv de 10 plagen, de schepping van mens en dier) voorplanting altijd sexueel moeten zijn? Of de uitspraak van Johannes de Doper dat God nog zelfs uit deze stenen nakomelingen van Abraham kan verwekken? Jezus' onbevlekte ontvangenis kan nog wel geresulteerd hebben in een fysieke zwangerschap maar wat te denken van het ontstaan van sprinkhanen, kikvorsen en luizen uit materialen die dat niet waren? Door Gods hand?

De vraag is dus niet of er voortplanting was voor de zondeval, maar juist of die sexueel was. Volgens mij kunnen voortplanting en fysieke sexualiteit (inclusief genetica) een van elkaar los te zien begrip zijn. Het veranderen van eigenschappen van plant, dier en mens vindt immers sinds de zondeval pas duidelijk plaats als je je op de bijbel zou baseren als enige bron.

Sorry als ik hiermee de topic misschien op losse schroeven zet, of speculatiever maak, maar ik hou dit wel voor mogelijk. In welk licht bekijk je dan a) conceptie, b) genetica met evt spontane abortus en ik denk dat het dus niet echt van de topic af zou dwalen als de zondeval hierbij ter sprake komt sinds welke er ingrijpende veranderingen hebben plaatsgevonden die dan nog lang niet ten einde hoeven zijn geweest maar misschien zelfs wel juist zijn begonnen.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 08:11:08 pm door Divinespark »