quote:
Divinespark schreef op 28 augustus 2007 om 17:08:Hallo,
Sinds kort ben ik met de Evangeliën bezig, om te ontdekken dat er verschillende chronologische volgordes bestaan tussen allerlei feiten, en ook hier en daar een lichtelijk andere versie.
Is er wel eens een initiatief genomen ergens ooit om ze in een bepaalde rangschikking te zetten waardoor je makkelijker kunt zien welk verhaal wie zegt en waar dat in de volgorde thuis hoort? Ik hoor het wel, ben benieuwd!
Groetjes, Divinespark
Je vraag is een vraag van eeuwen her! De vraag naar een zgn. 'harmonisatie'.
Omstreeks het jaar 175 na Chr. vervaardigde een zekere Tatianus al de zgn. Diatesseron, een 'evangelie' waarin hij poogde al wat ons verhaald wordt in de vier evangeliën in een chronologische volgorde te plaatsen.
M.i. een zinloze poging! De evangelisten hadden nl. geenszins de intentie om hun verhaal in chronologische volgorde te boek te stellen!
Niet voor niets vertelt Johannes over de 'tempelreiniging' aan het begin van zijn evangelie, terwijl de drie synoptici daarover pas reppen aan het eind van 'hun' evangelie!
Voorts: Johannes beschrijft het optreden van Jezus in een cyclus van drie jaar; de synoptici daarentegen in cycli van één jaar! In 'ons' collectief bewustzijn zijn het echter drie jaar!
In de kerk kun je immers regelmatig horen verkondigen dat Jezus drie jaar 'werkzaam' was;
hoe vaak hoor je niet in preken: '33 jaar jong, hangt hij daar aan het kruishout''.
Maar ... bijbels gezien is dat allerminst zeker!
De vragen waar wij vandaag mee zitten, waren 'simpelweg' niet de vragen van de vier evangelisten!!!
De - begrijpelijke - vraag naar een zgn. 'harmonisatie' van de vier evangeliën is een vraag van een 'moderne' historicus, maar lijkt me ook geen recht te doen aan de Schrift zelf!
Lastig voor 21e eeuwers! Maar het maakt wel duidelijk dat de evangeliën geschreven zijn voor álle eeuwen!