Auteur Topic: Kinderen van de nieuwe partner en van jezelf  (gelezen 9547 keer)

Zijnkind

• Bekijk profiel
Kinderen van de nieuwe partner en van jezelf
« Gepost op: augustus 04, 2007, 11:54:11 pm »
De situatie is dat ik 4 jaar na mijn een scheiding weer een nieuwe partner heb. Beiden hebben we 2 dochters. Deze 4 kinderen hebben elkaar nu een aantal keren ontmoet met de nodige mooie en "spannende" momenten. We ontwikkelen een serieuze relatie die mogelijk in een jaar tijd in een huwelijk uitmond.

Er zijn wat zaken waar ik echter wel eens meer meningen/ervaringen over wil horen;

1) Hoe introduceer je je kinderen bij de nieuwe partner en diens kinderen op een manier dat er geen onnodige problemen ontstaan? Waar zitten mogelijke valkuilen?

2) Hoe leg je de zaken uit aan de kinderen? Mijn dochters zijn momenteel 6 en 7 jaar.

3) Wat kan je doen als de kinderen elkaar niet mogen?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2007, 12:56:15 am »
Om te beginnen: gefeliciteerd!

Ik kan niet uit ervaring als gescheiden/hertrouwende ouder praten, maar wel als kind van gescheiden en hertrouwde ouders, en als ouder, voor wat het waard is.

quote:

1) Hoe introduceer je je kinderen bij de nieuwe partner en diens kinderen op een manier dat er geen onnodige problemen ontstaan? Waar zitten mogelijke valkuilen?

Valkuil 1: als je kinderen druk voelen de "andere" kinderen aardig te vinden, of nog erger, als "broer/zus" te zien, dan zullen ze uiterlijk wel aan die druk voldoen, maar in feite roep je ellende over je af.

Ik denk dat je vooral niet te veel moet ensceneren. Jij ziet iets in je nieuwe partner, de hele rest is daar gevolg van. Voor je kinderen is je partner gevolg, en de kinderen van je partner nog meer. Maak daar dus noch een drama van, noch een toneelstuk. Ben gewoon eerlijk (ook jonge kinderen kunnen opmerkelijk veel eerlijkheid verdragen, en heel weinig oneerlijkheid in welke goedbedoelde vorm ook)

quote:

2) Hoe leg je de zaken uit aan de kinderen? Mijn dochters zijn momenteel 6 en 7 jaar.
Eerlijk, met respect voor hun positie en met ruimte voor hun om bij je te komen met wat het voor hen betekent. Zij zullen je alle geluk van de wereld toewensen, maar ze moeten ook ergens terecht met hun eigen emoties. Laat dat bij jou zijn. Maar stel je niet al te kwetsbaar op. Op hun leeftijd ben je nog betrekkelijk onfeilbaar, ontneem ze dat niet.

quote:

Balen, onbeschaamd partijdig zijn voor je eigen kinderen, accepteren dat je partner dat ook is, en geduld hebben. Jij en je partner hebben voor elkaar gekozen, jullie kinderen niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2007, 12:57:52 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2007, 09:40:59 am »
Onze nieuwe partners hebben allebei geen kinderen. Ik denk toch dat dat scheelt. Dat maakt mijn nieuwe vriendin niet meteen tot een nieuwe (of tweede) moeder. Ze is gewoon een vriendin van pappa. Ze noemen haar ook gewoon bij de voornaam. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en ik kan niet anders zeggen dan dat ze helemaal geaccepteerd is. Er worden ook grapjes gemaakt, bijv. dat ze hun boze stiefmoeder is. Dat ze eigenlijk een heks is en 's nachts rondvliegt op een bezem. 'Jaaaahh, een Nimbus 2000', zei mijn oudste toen meteen.

Ik onderschrijf wat Diak zegt. Gewoon eerlijk zijn, niet teveel poespas erbij halen. Misschien eerst een paar keer laten wennen aan de nieuwe partner en dan vertellen dat die ook kinderen heeft net als jijzelf.

Over eerlijk zijn gesproken: Mijn jongste vroeg eens aan mijn vriendin waarom zij eigenlijk geen kinderen heeft. Toen zei ze quasi-leuk: "Omdat ik helemaal niet van kinderen houd! Ze zijn druk, maken lawaai en halen je 's ochtends uit je slaap". Nou, daar had hij alle begrip voor. Dat klopte precies met het beeld dat hij van zichzelf had. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 09:42:38 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2007, 11:14:04 am »
Bij problemen met de nieuwe ouder ("je bent mijn vader/moeder niet, je hebt niks over me te zeggen") dan zijn de vooruitzichten slecht. Wees dan wijs.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2007, 01:40:00 pm »
@Jumbala,
Wijs in welke zin? Terughoudend optreden bedoel je?

@Diak2b en Anemino, bedankt voor de reacties.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2007, 03:54:43 pm »
Als het 'klikt' tussen partners met een verleden heeft ieder zijn of haar eigen verleden, wat je mee neemt, waarover je uitwisselt en wat de diepte van je nieuwe relatie versterken of verzwakken kan. Tegenwoordig hebben veel partners van elkaar elk hun eigen verleden.

Kinderen gaan met de keuze van hun ouders mee en dat kan klikken of niet. Er zijn kinderen, die hun gescheiden ouders proberen te 'hechten' om van hen allebei te houden.
Daar moet je op bedacht zijn. Onpartijdigheid bij een gezinsruzie ik ook erg belangrijk.

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2007, 04:48:29 pm »
Kinderen zijn na een echtscheiding ""altijd"" beschadigt,hoe je het ook wendt of keert.
Als er een nieuwe patner in het vizier is,zal dit nooit en tenimmer de plaats van de biologische vader of moeder in kunnen nemen,ze hebben al een vader of moeder.

Het oude vertrouwde gezin van vroeger zal het nooit en tenimmer meer worden,het blijft een samengesteld gezin,met ieders een eigen verleden en beschadigingen,in het begin kun je als nieuwe patner het beste een afwachtende houding aannemen,dan pas realiseren de kinderen zich pas echt ten volle dat hun biologisch ouders nooit en tenimmer meer samen zullen komen.(rouwproces). Het kan wel 4 aan 5 jaar duren voor de kinderen dat ze geheel aan de nieuwe situatie zijn gewendt.

Opvoeding van je eigen kinderen is al een hele opgave,maar kinderen van een ander is een dubbele opgave.

Wens je veel sterkte en wijsheid toe.

Groetjes Nienke.
 :w

quote:

Zijnkind schreef op 04 augustus 2007 om 23:54:
De situatie is dat ik 4 jaar na mijn een scheiding weer een nieuwe partner heb. Beiden hebben we 2 dochters. Deze 4 kinderen hebben elkaar nu een aantal keren ontmoet met de nodige mooie en "spannende" momenten. We ontwikkelen een serieuze relatie die mogelijk in een jaar tijd in een huwelijk uitmond.

Er zijn wat zaken waar ik echter wel eens meer meningen/ervaringen over wil horen;

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2007, 05:53:52 pm »
't Lijkt me goed om te beseffen dat kinderen van ouders met ruzie sowieso al beschadigd zijn, of de ouders nu uiteindelijk bij elkaar blijven of toch scheiden. Na een scheiding een nieuwe vriend/vriendin voegt imho niet veel toe aan de schade.

Wat wel beschadigen kan is de attitude van de nieuwe vriend/vriending van mams of paps. Het lijkt me dat de houding van de nieuwe vlam van anemino een goede toon treft.
En Zijnkind, je ex heeft toch allang weer een nieuwe relatie? Ik denk dat je door de nieuwe relatie 'normaler' wordt in de ogen van je kids.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 05:54:13 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2007, 07:19:50 pm »
Wat ik ook wel er over lees, is dat het belangrijk is dat ieder z'n eigen kids opvoed en dat de ander dat ook overlaat en zich er niet mee bemoeit.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2007, 07:45:13 pm »
Voor het geval ze niks accepteren omdat JIJ het zegt, wijs dan eens naar God, als het religieus gebaseerd is wat je ze verkondigt dan is ook daar legitimiteit aan te ontlenen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 06, 2007, 07:50:16 pm »

quote:

Divinespark schreef op 06 augustus 2007 om 19:45:
Voor het geval ze niks accepteren omdat JIJ het zegt, wijs dan eens naar God, als het religieus gebaseerd is wat je ze verkondigt dan is ook daar legitimiteit aan te ontlenen.

Brrr...
Daar zijn pas kindertjes door beschadigd. 'Niet doen, dat vindt de here Jezus niet lief.'
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 07:50:28 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 06, 2007, 08:48:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 augustus 2007 om 19:19:
Wat ik ook wel er over lees, is dat het belangrijk is dat ieder z'n eigen kids opvoed en dat de ander dat ook overlaat en zich er niet mee bemoeit.
:ja: !!
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 08:48:25 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 06, 2007, 09:47:31 pm »
Wacht eerst maar eens af, wat er gaat gebeuren. Wie zal het zeggen en accepteren ze het gewoon. De valkuilen zijn al bekend, dus die noem ik niet meer. Maar als jij het als 'normaal' behandelt naar je kinderen, waarom zouden ze dan nog een probleem maken.

Doen ze dat dan wel, wijs niet naar boven , zeg niet dat je van ze houd LUISTER NAAR HET KIND.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2007, 11:20:44 pm »
Ik voeg God toe in de opvoeding omdat Hij  voor mij waarde heeft. Net als andere zaken in mijn leven die waarde hebben deel ik dat met mijn kinderen en trouwens ook met anderen. Maar niet opdringerig en zeker niet als dreigmiddel.

@Elle,
De relatie van mijn ex heeft zelf geen kinderen. Dat is absoluut een nadeel voor mij. Als de kids klagen zal de ex sneller geneigd zijn de schuld bij mij te leggen omdat haar nieuwe relatie geen problemen geeft.

@PenA,
Je ontkomt er niet aan als je alleen bent met de kids van de ander om ze iets te sturen. Niet echt opvoeden maar dagelijkse omgang. De grens daartussen is lang niet altijd duidelijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2007, 11:35:55 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 06 augustus 2007 om 23:20:

@PenA,
Je ontkomt er niet aan als je alleen bent met de kids van de ander om ze iets te sturen. Niet echt opvoeden maar dagelijkse omgang. De grens daartussen is lang niet altijd duidelijk.

Ja dat snap ik... Maar je weet wel wat de lijn is van je partner. En als je op andere kinderen past, of er spelen vriendjes/vriendinnetjes, zul je ook wel eens moeten ' sturen'. Dat ligt dan een beetje in dezelfde lijn lijkt me.
Het ligt er natuurlijk ook aan of ze jou makkelijk accepteren, of dat het allemaal wat stroever loopt. Dan zul je meer afstand moeten bewaren.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2007, 11:42:00 pm »
Het is afhankelijk per situatie, en per kind.
Het belangrijkste lijkt me praten, en luisteren naar wat het kind wil...vaak zijn ze bereidwilliger dan je denkt.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 07, 2007, 06:42:34 am »
linkjes

http://www.heinpragt.com/conny/index.php?pagenum=37#ank117

http://www.ouders.nl/

http://www.e-quality.nl/e...age&metnaam=e-quality

http://www.stief.nl/index.htm

maar misschien had je die al gevonden.

Gefeliciteerd, maar vertrouw ook vooral op God en jullie intuitie, doe niet extra leuk of ander aangepast gedrag, doe gewoon en niet geforceerd, heb geduld.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2007, 06:45:13 am door grondig christelijk »

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 03, 2007, 10:37:38 am »
Kinderen hebben in ieder geval niet bij voorbaat al iets tegen de nieuwe partner of de kinderen daarvan.
Toen mijn moeder een nieuwe vriend kreeg die een zoon van mijn leeftijd had, gingen we weleens met zijn vieren (mama, vriend, zoon en ik) een dagje weg, en at hij weleens bij ons in het weekend. Ik geloof dat ik in het begin alleen die vriend kende, en toen het serieus werd tussen mijn moeder en hem was het ook vanzelfsprekend dat de zoon er ook bij hoorde. Na een korte tijd al, gingen we echt als broer en zus met elkaar om. Misschien had het er ook mee te maken dat ik enig kind was, dan is het al snel leuk om er een broertje bij te hebben. Dat het uitging tussen mama en haar vriend heb ik altijd nog jammer gevonden.
Toen mijn vader echter een nieuwe vriendin kreeg die een dochter had van mijn leeftijd, ging het heel anders. Dat zij Russisch was, heeft er niet direct iets mee te maken, maar toen ze hier kwam wonen kwam de dochter er ook meteen bij wonen. Het ene weekend had ik papa nog voor mezelf alleen, en het volgende weekend woonden er opeens een vrouw en een dochter. Gezellig cake bakken of zelf koken bijvoorbeeld, was er voor mij niet meer bij...de keuken was nu van die vrouw. Papa had in die vrouw en haar dochter een vervanging van mij en mama gevonden...zo voelde het tenminste.
Vrouw en dochter  spraken in het begin geen Nederlands, gevolg daarvan was een hoop miscommunicatie, wat weer uitmondde in een hoop geruzie en misverstanden. Ze was van mening dat ik bij mijn vader altijd op de eerste plaats kwam, en dat zij als zijn vriendin eigenlijk op de eerste plaats moest komen. Ze heeft op een gegeven moment letterlijk gezegd dat mijn vader niet meer met mij om moest gaan en dat ik daar niet meer welkom was. Mijn vader ging ertegen in, en ik bleef gewoon komen, totdat ze op kerstavond aankondigde dat ze met mijn vader ging trouwen...en toen ik niet heel blij reageerde en begon te huilen (als kind van 14), werd het een knallende ruzie. Na een hele hoop narigheid kom ik sindsdien ongeveer 1x in de 2 maanden een keertje eten. De dochter kiest vanzelfsprekend partij voor haar moeder, dus daar ben ik nooit dikke maatjes mee geworden.

Zo'n situatie is denk ik wel het laatste dat je wilt creëren. Ik denk dat het met de kinderen samen heel goed kan gaan, zolang ze niet het gevoel krijgen dat ze minder belangrijk worden voor de ouders, en de andere kinderen niet voorgetrokken worden of wat dan ook. Zoals diak2b zegt, is het belangrijk dat ze met hun emoties bij je terecht kunnen. En wordt ook vooral niet jaloers op de aandacht die je partner heeft voor haar eigen kinderen (dat vind ik zoiets raars  :/  ).
Als het allemaal ongedwongen verloopt, en alles gelijkmatig verandert, is er meer kans op het ontstaan van gewenning, vertrouwen en een goede band, dan wanneer je opeens zou gaan trouwen en samenwonen en alles in 1x bij elkaar komt. Scheiden is al een nare grote verandering, en opeens samenwonen met nieuwe kinderen erbij zou bijna even dramatisch zijn (in mijn ogen tenminste).

Nouja..het feit dat Zijnkind al raad vraagt over hoe om te gaan met nieuwe partner en de kinderen betekent al dat hij ermee bezig is en erover nadenkt en zo een hoop narigheid kan voorkomen. Het is zo te horen ook geen erg uitzonderlijk geval, en de kinderen zijn nog jong. Het is ook altijd fijn als de ouder een nieuwe partner vindt om zijn/haar leven mee te delen zodat niet alles op de kinderen aankomt. Als alles goed verloopt is het voor de kinderen alleen maar fijner denk ik.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: oktober 03, 2007, 02:49:05 pm »
Helaas is de relatie inmiddels gesneuveld. Dat neemt niet weg dat dit belangrijk blijft om over na te denken. Een eventuele volgende keer krijg ik er weer mee te maken.

@Pep, triest dat het zo is gelopen bij je vader in huis. Fijn dat hij je niet liet vallen. Helaas ken ik ook dat soort gevallen. Heeft je moeder nooit meer een relatie gestart? Mijn kinderen hebben bij de ex te maken met een man die af en toe langs komt. Hij heeft geen kinderen maar makkelijk gaat het allemaal niet. Hij is duidelijk niet zo gewend aan kinderen. Hopelijk voor de kids trekt dat mettertijd wel bij.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: oktober 20, 2007, 10:08:33 am »
wat jammer dat de relatie stukgegaan is  :/ sterkte ermee, voor het geval je het er moeilijk mee hebt. En het is nooit verkeerd erover na te denken idd.

Mijn moeder heeft na die ene vriend nog een relatie gehad, maar dat is ook alweer uit. (Zijn er tegenwoordig ook nog relaties die wél goed gaan?) Hij had een zoon die tien jaar ouder is dan ik, en in Amerika woont, dus dar had ik verder niks mee te maken. Wel jammer dat het zo allemaal loopt, want als enigs kind had het me best leuk geleken nog een broertje of zusje te hebben, maar het is niet anders  :)

tomp

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 29, 2007, 08:43:48 pm »
Wellicht een wat minder positieve reactie om te geven, maar wel waar ...

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik me afvraag of ik zou hertrouwen zolang de kinderen nog in huis zijn. Ik heb als kind van 15 het 2e huwelijk van mijn ouders meegemaakt waarin 2 gezinnen werden samengevoegd en het is voor mij trouwmatisch geweest. Het is als ouders één van de meest complexe levensavonturen om te beginnen.

Ik wil je niet weerhouden, maar geef je wel een aantal tips meegeven:
Laat de eigen ouder de eigen kinderen corrigeren en nooit de ander.
Ga niet voor homogeniteit in het gezin, maar voor goede 1 op 1 relaties. Homogeniteit is vaak een illusie.
Neem een begeleider in de hand, zeker de eerste 2 jaren. Iemand met kennis van deze processen en bij wie ieder apart zijn verhaal kan doen, maar waar je ook samen als gezin kunt spreken. Zorg voor regelmatige gesprekken.
Speel 100% open kaart naar elkaar als zaken niet lukken. Ook naar de buitenwereld toe. Niets is zo moeilijk voor kinderen om een gezellig gezin moeten lijken, terwijl het (nog) niet lukt.
Verwacht niet te veel.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 30, 2007, 05:11:14 pm »

quote:

Scherpe woordspeling  ;) .

quote:

Verwacht niet te veel.
Ik verwacht niets meer eerlijk gezegd. Maar wel bedankt dat je je ervaringen hebt willen delen. Ik was al tot vergelijkbare conclusies gekomen wat het niet-homogene gezin betreft. Hoewel ik vermoed er verschil is per persoon en per situatie in hoeverre het wel/niet werkt.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2007, 12:51:48 am »

quote:

Zijnkind schreef op 30 november 2007 om 17:11:

[...]
Scherpe woordspeling  ;) .

[...]
Ik verwacht niets meer eerlijk gezegd. Maar wel bedankt dat je je ervaringen hebt willen delen. Ik was al tot vergelijkbare conclusies gekomen wat het niet-homogene gezin betreft. Hoewel ik vermoed er verschil is per persoon en per situatie in hoeverre het wel/niet werkt.

Kleine aanrader: Het boek Samen Gesteld van Hans Groeneboer (Koinonia).

Ik ben nu zelf ook in gesprek om een stuk hulp te krijgen bij het goed op de rit krijgen van mijn nieuwe situatie. Dit soort zaken los je zelf niet op. Gebruik de ervaring van anderen.
En bovenal, ga staan in gebed. Samen bidden! Juist wanneer het moeilijk is, het is de thermometer van je relatie.

Gods zegen!
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

tomp

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 02, 2007, 07:53:31 pm »
off-topic: trouwma is natuurlijk allereerst bedoeld voor schoonmoeders, maar goed ..