quote:
Divinespark schreef op 16 augustus 2007 om 18:59:[...]
Net als dat David, Saul en Mozes wel eens uitglijders maakten, zo ook Bileam. De mate waarin is ook onderling tussen Saul, Mozes en David verschillend. Op welke eigenschappen en evt op welk moment in hun leven trek jij een streep tussen Bileam enerzijds en David e.a. anderszijds? Kun je dat ook begrijpelijk naar een ander toe uitleggen als het voor jou zo duidelijk is?
het is mij al voldoende aanwijzing, dat de bijbel elders zo veroordelend over hem spreekt. Die grens
is dus al getrokken, dat hoef ik niet meer te doen. Kennelijk is Bileam volgens de geïnspireerde schrijvers over die grens gegaan.
quote:
(..)
Mee eens. Vanuit jouw bewijsvoering geredeneerd zou ik dus ook verwachten dat jij zelf het plausibel acht dat de redenen waarom Bileam vertrekt gewoon diegene zijn die in de bijbel genoemd zijn. Omdat God het zegt, niet omkoopbaar door grote hoeveelheden goud, en dus dat het zeker niet om de centen ging! In vertrouwen dat Gods woorden toch wel OK zijn, whatever het moge zijn, hij kende de inhoud niet en hoe kun je dus vermoeden dat Bileam's opzet was de boel te vervloeken, en ook nog eens om geld? Ik heb geen aanwijzingen om dat ergens uit af te leiden.
je negeert even dat Bileam als de gezanten de tweede keer komen, het
nogmaals aan de HERE gaat vragen. Als God eerder gesproken heeft dat Bileam
niet mee moet gaan omdat het volk gezegend is, dan is het God verzoeken om het nogmaals te vragen, alsof God ineens van gedachten veranderd zou zijn.
Ik geef toe dat het subtiel is, maar dat komt vooral omdat wij niet dezelfde context hebben als de oorspronkelijke schrijver en lezers. Ik merk dat jij heel luchtig doet over wat God tegen Bileam zegt, en hoe Bileam het toch nog maar een keer probeert, maar voor Joden die de vurige toorn van God mee hebben gemaakt, en het hele gebeuren van de uittocht mee hebben gemaakt of mee hebben gekregen, is m.i. wel duidelijk dat Bileam God tart door het opnieuw te vragen. Ook de waarschuwing van de Engel des Heren die erop volgt, versterkt dat beeld. Dat maakt duidelijk dat Bileam zich op een gevaarlijke weg begeven heeft, maar God laat hem wel zelf de keuze om verder te gaan.
Bileam zegt dan wel tegen Balak dat hij niet kan vervloeken als God dat niet wil, maar laat zich wel overhalen om het te proberen. De tweede en de derde keer vraagt Balak ook weer duidelijk om een
vervloeking, en Bileam gaat het weer proberen. Ik snap niet hoe je de dynamiek van het verhaal zo kunt misrepresenteren. Bileam
weet al vanaf het eerste moment dat God het volk gezegend heeft, en dat hij het
niet mag vervloeken. En toch gaat hij minstens drie keer in op het verzoek om het toch weer te proberen (Num. 22:18-19, 23:13-14, 23:27-28). Voor iemand die al aan het begin van de HERE God zelf te horen krijgt "gij zult dat volk niet vervloeken want het is gezegend", doet Bileam toch wel veel pogingen om er toch nog een vervloekingkje uit te slepen voor Balak.
quote:
Ik vind dat je erg je best doet later in je antwoord (weggelaten in mijn antwoord, zie jouw eigen voorgaande posting hiervoor) om tegen wat de bijbel heel duidelijk zegt in, heel erg vergezocht de motivaties van Bileam af te leiden. Ik zie geen verbanden gelegd, alleen maar wat speculatie.
als je het maar speculatie vindt dan mag je me uitleggen waarom er tot drie keer toe gevraagd wordt om een vervloeking, en Bileam toestemt om het te proberen, terwijl hij had gehoord dat het volk gezegend was.
quote:
Ik vind dus inderdaad dat "we" onze verantwoordelijkheden hebben in de benadering van bijbelteksten. Ik geef toe dat ik die "voetnoot-achtige" zin over Bileam en zijn houding t.a.v. gemengde huwelijken niet in mijn parate kennis had toen ik de topic opende. Ik had er misschien beter aan gedaan een concordantie te raadplegen. Maar als het gaat om een zwakte of zelfs een onbekendheid van Bileam met de Wet des Heren in z'n geheel, dan kan ik vermoeden dat hij niet zo'n probleem zag in gemengde huwelijken (met heidense vrouwen). Uit wat voor volk kwam hij zelf?? Let wel dat zelfs Jacob met een vrouw getrouwd was die terafims mee nam, met hun hele kliek erbij. Die ze pas begroeven onder een oude markante eik toen ze op pad gingen om God te dienen.
en ook hier negeer je de bijbelse gegevens. Er wordt duidelijk gesteld:
"Zie, dezen waren op raad van Bileam voor de Israëlieten aanleiding om trouwbreuk te plegen tegen de HERE ter oorzake van Peor, zodat de plaag kwam onder de vergadering des HEREN." (Num.31:16). Bileam heeft het advies gegeven over hoe het volk "losgeweekt" kon worden van de HERE (waarschijnlijk omdat het dan dus niet meer gezegend zou zijn, als het zelf naar andere goden ging).
Het gaat dus niet om Bileam's visie op "gemengde huwlijken" maar om Bileam's advies over hoe het volk tot afgoderij te verleiden was.
Dit past goed in de lijn dat Bileam tot driemaal toe blijft proberen om toch een vervloeking los te krijgen. Als het niet lukt omdat de HERE het volk gezegend heeft, dan maar advies geven over hoe je die zegening ongedaan kan maken (door een wig tussen de HERE en het volk te drijven).
Verder zegt God zelf het volgende hierover:
"2 En Jozua zeide tot het gehele volk: Zo zegt de HERE, de God van Israël: aan de overzijde der Rivier hebben oudtijds uw vaderen gewoond (..) 9 Toen maakte Balak, de zoon van Sippor, de koning van Moab, zich op en streed tegen Israël. Hij ontbood Bileam, de zoon van Beor, om u te vervloeken. 10 Maar Ik wilde naar Bileam niet horen, zodat hij u integendeel gezegend heeft. Zo redde Ik u uit zijn macht."Het is dus duidelijk dat Bileam zelf ook wel wilde vervloeken, want God zegt dat Hij niet naar Bileam wilde luisteren, maar
integendeel gezorgd heeft dat Bileam Israël zegende. Hier blijkt de intentie van Bileam, en het past alweer in de lijn van driemaal tóch proberen een vervloeking los te krijgen.
in 2 Petrus 2 staat
"15 Doordat zij de rechte weg verlaten hebben, zijn zij verdwaald en de weg opgegaan van Bileam, de zoon van Beor, die het loon der ongerechtigheid liefhad, 16 maar een terechtwijzing kreeg voor zijn ongerechtigheid: het stomme lastdier, dat met mensenstem sprak, heeft de dwaasheid van de profeet verhinderd."Bileam heeft dus, in lijn met wat ik betoogde, de loon van de ongerechtigheid lief.
En Jezus spreekt in Openbaring 2:
"14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat gij daar sommigen hebt, die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen Israëls een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren."Het is Bileam die Balak de slimme strik aanleert.
Het heeft er dus echt alle schijn van dat Bileam niet zo'n fraai mannetje was. Hij zegt wel netjes dat hij niets anders kan zeggen dan dat de HERE zegt, maar hij
probeert wel steeds of de HERE Israël toch zou willen vervloeken. Hij probeert het tot drie keer toe, ondanks dat God had gezegd dat het een gezegend volk was, wat hij niet mocht vervloeken. En de rest van de bijbel laat zien wat Bileam's motieven waren. Ze ondersteunen dus de interpretatie die ik al had gegeven aan de tekst.
n.b. dat betekent niet dat Bileam niet op de hoogte was van de Wet. Integendeel, hij wist de wet kennelijk donders goed, en met name het eerste gebod. Dat bleek ook de ideale wig tussen de HERE en Israël.
n.b.2. het betekent niet dat Bileam eerder in zijn leven niet een vroom man was. Het kan heel goed zijn (anders zou God niet tegen hem gesproken hebben) dat Bileam een vrome en godvrezende man uit de heidenen was (zoals Melchizedek, Job). Maar Bileam gaat ten onder op het moment dat hij bezwijkt voor de dwang van Balak om toch mee te komen en om toch te proberen te verzoeken.
quote:
(..)
Ik heb het mijne gedaan om duidelijk nuances aan te geven. Nu is het moment daar dat een ander het op zijn beurt ook genuanceerd leest. Als het toch zwart-wit overkomt jammer dan maar dan is dat niet mijn probleem. Ik zal het dan nogmaals even duidelijk maken, bij deze.
ik heb de lijn genuanceerd uiteengezet. Ik heb aangegeven dat Bileam op zich geen "duivelse figuur" is ofzo, maar dat hij op een bepaald punt wel grondig de mist in gaat. Die interpretatie stoelde in eerste instantie alleen op goed lezen van Numeri, maar ze wordt bevestigd door passages elders uit de bijbel, en door de woorden van Jezus zelf in Openbaring.
Jij zult moeten aangeven wat voor godvrezende motivatie Bileam kan hebben gehad om tot driemaal toe in te gaan op een verzoek tot
vervloeking, terwijl vervloeking al bij voorbaat uitgesloten was door de HERE, en eveneens hoe die door jou voorgestelde godvrezende motivatie dan weer te maken heeft met de strik die Bileam spant.
Bileam
klinkt vroom, maar hij gedraagt zich uiteindelijk absoluut niet vroom. Dat is heel verradelijk, en misschien dat je je er teveel door hebt laten inpakken. Maar als je kijkt naar wat de daden van Bileam zijn (tot driemaal toe een vervloeking willen bietsen bij God en als dat niet lukt een strik spannen om Israel tegen het eerste gebod in te laten gaan) en als je kijkt naar wat Jezus en Petrus daarover zeggen, dan wordt het gebeuren zo helder als kristal. Bileam fungeert als een soort wolf in schaapskleren.