Vals getuigenis gaat over de rechtspraak en is meer te zien als meineed. Wanneer de Wet des Heren wordt toegepast.
Als David in Gath verblijft tijdens zijn voor Saul op de vlucht zijn, dan liegt hij tegen koning Achis bij wie hij onder de hoede is, dat hij op een rooftocht Israëliërs heeft geplunderd. Nergens een aanwijzing dat God hem voor die leugen op zijn nummer heeft gezet.
Qua krijgslisten komt er ook heel wat list en bedrog voor. Soms door God, soms door een slimmerik onder de mensen. Dit is bij de inname van Ai het geval geweest. Een verborgen legertje achter de hand voor als de hoofdmacht de stad uit zou zijn gegaan om een uitval te doen naar de belegeraars, achter hun rug werd Ai in de fik gestoken. God zelf zorgt er bij 1 van de gevallen van oorlog voor dat de vijand de indruk heeft dat er een geweldig gedruis is van wagens en paarden en in doldwaze paniek vluchten ze weg. Gideon wil de indruk wekken dat er een heel leger met honderden fakkels (en dus nog meer mensen) in aantocht is. Allemaal leugens en bedrog en nog rechtstreeks tot dood en verderf leidend ook.
Profeten werd door God een leugengeest gegeven om de bij God gewilde profeet juist de waarheid te laten zeggen en die anderen in vergelijking als mindere af te laten steken. God laat met de boze geest die over Saul is, het ene besluit genomen worden en herroepen (ik zal David wel doden, ik zal David niet doden, ik zal David wel doden enzovoorts). David idem dito, als de toorn Gods actief is over Israël. David wordt door die toorn van God aangezet tot een volkstelling en die roept ziekte over Israël af. David krijgt daar ineens berouw van als hij de stommiteit beseft (protocolfout: eerst een hefoffer ter verzoening, anders breekt er ziekte uit, zie exodus 30). Op een of andere manier gebeurt leugen en onrecht mensen die Gods voorkeur niet (meer) hebben, dit is sowieso in de bijbel zo in collectieve zin, op het niveau van een volk, dat afvallig kan zijn en of onder een zondigende heerser die onheil over zijn volk afroept door te zondigen. David werd ook niet terecht gewezen in een rechtstreekse communicatie met God, maar via het lagere diplomatieke gewicht van een boodschappende profeet. Ergens was God heel boos om, het kan zijn gebeurd sinds de Bathseba-affaire dat David een stukje uit de gratie is geraakt??
Mijn conclusie is dan ook, dat als het een rechtvaardig doel heeft, leugens, bedrog, schijn en halve waarheden als middel worden gebruikt ten dienste van een hoger doel, om de tegenstander op het verkeerde been te zetten. Doden zou fout zijn, en toch wordt het in naam van Gods rechtvaardigheid voortdurend gedaan. Alsof je een tuin met onkruid voor je ziet. Onreine dingen moeten gegeten en gedaan worden door profeten, dit alles om een hoger doel te dienen waar het werkelijk om gaat, met die onreinheden symboliseren ze naar het volk toe iets wat het volk fout doet, als signaal naar hen toe.
En dus pas als mensen zélf verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor list & bedrog, waar niet een Goddelijk doel mee gediend is, maar eigenbelang dat daar niet mee strookt, dan pas zou ik dus nog kunnen zeggen dat leugen niet mag. Vandaar dat het dus juist niet mocht in de rechtspraak want daar gaat juist het vals getuigenis met name over. Die rechtspraak was in de context van nou juist de Wet des Heren en dan zou liegen in strijd zijn met Gods wil en bedoelingen. Leugen door goddelozen staat gelijk aan dwaasheid, de kortzichtige en materialistische uitgangspunten van goddelozen die het qua waarheid niet halen bij Het Geloof. Onwaarheden in het gedachtengoed. Materialistisch vertrouwen dat zo buitensporig kan zijn dat er in de aandacht geen moment meer vrij is voor God. En dat men dus precies het omgekeerde gaat geloven ipv dat God juist het aardse heeft gegeven denkt men dan misschien dat het aardse de oorsprong is van alles.
Had iedereen maar in de waarheid moeten geloven.
Groetjes, Divinespark.