Auteur Topic: Ingetogen zijn?  (gelezen 2524 keer)

pupurin1

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Gepost op: augustus 10, 2007, 10:07:51 pm »
Ik las net een artikel, in een boekje van een stel jehovagetuigen, dat je als mens ingetogen moet zijn.

Betekend dat je jezelf niet mooi, slim en fantastisch mag vinden?
Want dan zit ik met een probleem....

Jullie visie graag,

recaloena

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2007, 10:20:41 pm »
Ingetogen zijn heeft vele betekenissen.

Volgens het Kramer woordenboek ben je dan zedig en kuis.

Zede wordt omschreven als gebruik, gedragspatroon waaraan waardeopvattingen ten grondslag liggen.

Zeden wordt omschreven als gedragspatronen op het gebied van sociaal verkeerd, de seksualtiet e.d.

Ikzelf zou mezelf geen probleem aanpraten als ik mezelf een mooi mens vind, zowel van binnen als buiten. Mensen die in de kern puur zijn zeggen niet voor niets dat als je mooi bent van binnen dit ook uitstraalt naar buiten toe.

Tenzij je graag een antwoord wil hebben van iemand die Jehova getuige is, die je vraag beter kan beantwoorden dan ik als atheist, dan kan je vraag geinterepreteerd worden dat je lelijk (van binnen en buiten) door het leven mag gaan.

Dit alles schrijf ik natuurlijk met de onderliggende boodschap; het is een tip, doe er mee wat je wilt.

Succes.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2007, 10:38:55 pm »
Modbreak:
Even de topictitel aangepast zo dat duidelijker wordt waarover het gaat.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2007, 10:58:12 pm »
Moeten is een groot woord. Christenen moeten niet zo veel. Alleen zullen christenen wel (vroeger of later) te herkennen zijn aan een bepaald gedrag. Dat komt door de leiding van Gods Geest, in elk van Zijn kinderen. Een opsomming daarvan vind je in galaten 5vs22: ... de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
'Ingetogenheid' kun je zien als een combi van goedheid, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Het is ook: 'de ander uitnemender achten dan jezelf': de ander meer waard vinden dan jezelf. IJdelheid en eigenroem zijn zaken die door de Geest zullen verdwijnen.
Niet dat je niets waard bent: God vindt elk van zijn kinderen geweldig. Hij heeft ze Lief. En als je dat beseft, dan krijg je een ontzettend tevreden gevoel. Of je nu slim bent of dom, mooi of lelijk, gezond of ziek.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2007, 10:58:52 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

michielk

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2007, 12:13:42 am »

quote:

pupurin1 schreef op 10 augustus 2007 om 22:07:
Ik las net een artikel, in een boekje van een stel jehovagetuigen, dat je als mens ingetogen moet zijn.
Stond er ook bij waarom het WTG die mening is toegedaan?

quote:

Waarom zou je niet goeddunkend over jezelf mogen denken? Dan kom je toch in een afgepast kader terecht van allemaal dezelfde soort. Een grijze wereld lijkt me dan, want juist door dat goeddunkend denken geef je kleur aan de wereld en kan je een stukje van dergelijke positieve energie overbrengen op anderen.

quote:

Problemen zijn er om opgelost te wordeen. ;)

Ulysses

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2007, 12:16:12 am »
Je mag best positief over jezelf denken. Als je maar niet trots wordt, maar dankbaar.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:32:29 pm »

quote:

er is niets mis met zelfspot.

Nienke

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:51:38 pm »
Blijf dicht bij jezelf en God,volg je Hart.

Groetjes Nienke :w

Jullie visie graag,[/quote]

diak2b

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2007, 10:27:00 pm »

quote:

Jullie visie graag,

Het betekent dat de auteur van dat boekje vindt dat je "zich onthoudend van buitensporigheden of uitspattingen " moet zijn.

Ik ben dat met die auteur eens.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

pupurin1

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 15, 2007, 09:13:39 pm »
Wat zie je dan als buitensporig of als uitspatting?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2007, 09:41:53 pm »
Ik vind dat wij als gereformeerden soms wat krampachtig omgaan met zelfwaardering.
Het is verdacht om jezelf goed te vinden.

Als je weet dat alles wat goed aan jou is van God gegeven is (dat is wat een gereformeerde belijdt te weten) mag je er nog wel heel blij mee zijn. En trots op zijn denk ik. (Nou ja, je hebt trots en trots...)

Als je God maar dankt. Als je ergens heel enthousiast over bent, je uiterlijk of iets wat je gedaan hebt, lijkt het gereformeerd om je te dimmen en ietwat neergebogen te zeggen: God deed het, ik niet. Maar je zou ook enthousiast kunnen zeggen: ik dèèd het, God dank u wel! Als wij een moeilijke klus klaren en wij hebben Gods hulp daarvoor gevraagd en die klus is geklaard, dan denk ik dat God ons op allerlei manieren geholpen heeft en dat één van die manieren is dat Hij ons zelfvertrouwen heeft gegeven. (Niet een zelfvertrouwen dat op zich staat, los van God, maar toch zelfvertrouwen) Dus hoeft zelfvertrouwen helemaal niet ongereformeerd te zijn.

Purpurin, overweeg je dan jehovagetuige te worden?
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2007, 09:43:47 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Divinespark

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 15, 2007, 10:55:11 pm »
Het woord ingetogen daar heb ik geen Kramer voor nodig, als je gewoon goed oplet hoe je taal wordt gebruikt dan weet je dat het een strekking heeft van "met mate". Ik zou niet eens weten wat Kramer met "zedig" of "kuis" bedoelt, alsof daar in Nederland altijd dezelfde normen voor gelden ze zijn in een multiculturele en vrijgevochten samenleving zo rekbaar als elastiek. Wat zedig of kuis wordt genoemd, is cultuurafhankelijk.

Het dekt niet de hele lading. Op een feestje hoef je helemaal niet uit overwegingen of je aan onkuisheid gaat doen ja of nee, besluiten wat voor kleren je aantrekt. Als je helemaal uit de band springt met je kledingstijl of juist niet wilt opvallen of jezelf wegcijfert met ouwe afgetrapte kleren, dan houden Jehova's met "ingetogenheid" het midden tussen die extravertie en introvertie. Een beetje "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg".

Het zou kunnen dat het vaak niet de allergrootste fuifnummers zijn, maar toch ken ik er een paar goed genoeg om te weten dat als ze weten dat iets niet fout wordt gevonden, dat ze heus vormen van lol kunnen hebben maar niet alle types lol. In die zin houden ze zich aan begrenzingen die hun opvattingen hun stellen. Volgens hun zeden. Het zijn overigens ook geheelonthouders zelfs geen koffie!

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2007, 10:56:21 pm door Divinespark »

pupurin1

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 15, 2007, 10:55:49 pm »
hahahahahahahaha....ehm nee, niet echt.
Maar als jehovagehtuigen langskomen bij mij, mogen ze altijd wat komen drinken, eten en praten in de antroposofische traditie. Vandaar het foldertje.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 15, 2007, 11:14:03 pm »
zelfde hier...ik heb pas een paar maanden lang van doe kerels met stropdassen binnengelaten. ik had uit interesse het boek van mormon besteld, en die is gratis.
personal delivery.... bleek dat de 2 jongens (de personen wisselden, maar het zijn al 2 jongens) in alle gevallen uit amerika kwamen, en tussen de 22 en 24 zijn.
ze zijn in totaal 7 x langsgeweest. de gesprekken duurden meestal zo'n 60 a 70 minuten.
maar ik bombardeerde ze steevast met vragen over hun leven in amerika. dat vond ik 10x interessanter dan hun boodschap. wel gaven ze toe dat de bijbel an sich een compleet verhaal is, en het boek van mormon is een extra , niet-essentiële, toevoeging.
sorry..off topic  :P

diak2b

• Bekijk profiel
Ingetogen zijn?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 16, 2007, 10:59:23 am »

quote:

pupurin1 schreef op 15 augustus 2007 om 21:13:
Wat zie je dan als buitensporig of als uitspatting?
Ik denk dat dat voor ieder persoonlijk is. Ik vind zelf een inkomen vergaren dat de behoeften van mijn gezin overstijgt buitensporig, bijvoorbeeld, maar ik definieer die behoeften wel naar lokale standaarden. Kortom, ik werk voor een inkomen waarvan mijn kinderen wel eens naar de Efteling kunnen, maar iedere dag kaviaar gaat me wat ver.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.