Auteur Topic: Het geloof als bedreiging  (gelezen 1575 keer)

recaloena

• Bekijk profiel
Het geloof als bedreiging
« Gepost op: augustus 09, 2007, 06:01:40 pm »
Als geloof een bedreiging is, waarom dan vasthouden aan woorden?

Sinds de mensheid bestaat is er strijd geweest.
Strijd om stukken land, om een brood, maar in deze tijd ook strijd om macht.

In de Bijbel staan teksten die voor veel mensen steun en houvast geven in het leven van alledag. Hierbij kan ieder mens een keuze maken, wat hij/zij belangrijk vind en hoe deze teksten in zijn/haar leven te gebruiken zijn.

Vorige week zaterdag heeft Geert Wilders zijn visie gegeven over heilige woorden van Islam, die staan beschreven in de Koran.
Hij (Geert Wilders) wil de heilige oorlog tussen de westerse en oosterse landen verklaren door de oorzaak te vinden in de Koran.

Ik ben van mening dat het niet de woorden zijn, maar de individu zelf, die een keuze maakt hoe deze woorden te interpreteren zijn.

Helaas heeft dit wel tot gevolg dat er extremisten onder de Islam bevinden; naar mijn mening een kleine groep dit het voor een grote groep kan verpesten.

Ik denk daarom niet dat het verbieden van de Koran zin heeft, met een verbod los je dit probleem niet op tussen 2 heel verschillende culturen en geloof.

Maar als mens opper ik het idee hier op het forum van de volgende stelling:

Als de Koran verboden wordt, dan ook de bijbel verbieden.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2007, 06:09:42 pm »
mee eens.
christenen zijn als mens niet beter dan andere bevolkingsgroepen.
dus wij verdienen dan ook geen voorkeursbehandeling.
maar de praktijk is heel duidelijk:
christenen zetten in minder gevallen aan tot geweld.
daar zit de crux voor wilders denk ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 06:11:37 pm door Summer Storm »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2007, 06:18:03 pm »
De kerngedachte dat God Liefde is (Zie ook Deus Caritas Est) en de overtuiging dat geweld niet gebruikt zou kunnen worden met een beroep op de leer van Christus, heeft niet kunnen voorkomen dat christenen vervolgd, gemarteld en gedood hebben, omdat anderen weigerden de christelijke leer te aanvaarden(Zie ook Kerstening). De conflicten binnen het christendom zelf hebben geleid tot vervolgingen van de ene christelijke groep door een andere. Zo werden protestanten vervolgd door de Rooms-Katholieke Kerk en stonden katholieken bloot aan protestantse vervolging. Deze vervolging is enkel mogelijk geweest door de nauwe banden die bestonden tussen Kerk en Staat. Het succes van verschillende stromingen is soms zelfs maatgevend beïnvloed door de steun van de Staat.

De Europese expansie en kolonisatie werden goedgekeurd door het Kerkelijk gezag, met name door de Rooms-Katholieke Kerk en Anglicaanse Kerk. Op hun beurt beschouwden de koloniale overheden de missioneringsactiviteiten van de Kerken als steunpilaar van de koloniale orde. Enerzijds werd de exploitatie van de gekoloniseerde landen gewettigd, anderzijds hebben juist de christelijke kerken revolutionaire gedachten in de koloniale gebieden geïntroduceerd. Enerzijds leidde de kolonisatie tot de vernietiging van vele lokale culturen, anderzijds hebben juist de kerken veel van lokale culturen bewaard voor de ondergang en geïncultureerd. Dit tweezijdige proces valt het bijzonder in Zuid-Amerika waar te nemen (zie Inca's en Azteken).

In het Europa van de Middeleeuwen en de Nieuwe Tijd bracht de Kerk toverij in verband met de duivel. Satan, de Antichrist, was de grote vijand van de Kerk. Goed en Kwaad, Licht en Duister voerden een eeuwige strijd. Het nog vrij onschuldige volksgeloof in heksen en demonen werd in deze periode echt gevaarlijk: heksen werden beschouwd als duivelaanbidders.

Tot lang in onze eeuw kregen catechisanten dat te leren uit de 'Mechelse Catechismus': "Tooverij is met de hulp des duivels iets wonderbaars uitwerken." En het eerste gebod verbood "alle afgoderij, superstitie, tooverij, heiligschennis, ketterij en alle ongelovigheid, wanhoop en haat tegen God." Heksen werden door de Kerk afgeschilderd als duivelaanbidders met als gevolg de heksenvervolging.

Het is een misverstand te geloven dat de grote heksenvervolgingen zich in de Middeleeuwen afspeelden. Weliswaar was het geloof in hekserij veel ouder, maar tot dan toe werd de schuldige niet ter dood gebracht, zoals dat in de tijd van de grote heksenvervolging, namelijk de 15e- en vooral de 16e- en 17e eeuw, wel de geëiste straf was. Waarschijnlijk heeft de door pestepidemieën veroorzaakte onzekerheid ertoe bijgedragen dat in de latere Middeleeuwen de samenleving bevangen werd door een ware heksenpsychose. Ook golden voor heksen in die tijd de normale procesregels. Heksenprocessen waren een uitvloeisel en opvolger van de ketterprocessen die plaatsvonden tijdens de Reformatie. Opmerkelijk was dat zij met name tegen vrouwen waren gericht, zeker wanneer zij hun kennis en kunde ten toon spreidden, die van oudsher door vrouwen werden overgeleverd en die vaak teruggaat tot oude cultussen rond de Moedergodin.

Patriarchaal gerichte religies, zoals het Christendom, hadden eeuwen lang gepoogd deze hardnekkige cultussen in te bedden in de eigen visie en traditie (in de vorm van bijvoorbeeld de Mariacultus). Wanneer vrouwen in de samenleving op eigen houtje bleken door te gaan met praktijken om mensen te genezen, zoals ze met hun kruidenkennis vanouds hadden gedaan, werden ze verketterd en met de vinger gewezen. Zij betekenden immers een potentiële ondergraving van de macht van (mannelijke) priesters die daarin gaarne bijgestaan door de (mannelijke) aantredende wetenschappers.

Geen geweld? De historie laat wat anders zien

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2007, 06:32:12 pm »
Ten eerste, dat Godwin's Law nu ook al opgaat bij kamerleden zegt iets over hoe triest het gesteld is nederland. :X
Wilders z'n vergelijking met Mein Kampf is ook frappant, als je die parallel zo nodig wil trekken is het logischer om bij Wilders zelf uit te komen dan om een link te leggen naar de Koran

En verder is Wilders gewoon een fundamentalistische ongelovige. Als ie de kans zou krijgen zou hij zeker ook de bijbel willen verbieden, hij zou met z'n Partij voor de Vrijheid het liefst alles verbieden wat niet in zijn straatje pas. Op zich ben ik er wel blij mee dat Wilders weer iets meer van z'n ware aard laat zijn. Nu maar hopen dat de nederlandse kiezer intelligent genoeg is om het te herkennen...
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 06:33:13 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

recaloena

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2007, 07:13:33 pm »
Avee, betekent dit dat jij het eens bent met deze stelling?

Zou jij, of iemand anders die dit leest ook de bijbel naast zich neer kunnen leggen als protest tegen Wilders?

Jacco

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2007, 08:34:34 pm »
Ik denk dat we dan alle religie moeten scheiden van de staat.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2007, 09:16:05 pm »
[Helaas, maar ik ben de uiterst kwestende reacties van Jumbala op wat ik (niet eens tegen hem) zeg meer dan spuugzat. Ondanks verschillende verzoeken daartoe wordt door moderators niet ingegrepen, dus ik ga er maar van uit dat dit acceptabel gedrag is. Voor mij is het dat echter niet, dus ik stel me er niet verder aan bloot
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2007, 11:39:15 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2007, 09:38:15 pm »
Geert Wilders komt de leider van de groep van ex-moslims tegemoet, die van staatswege beschermd wordt en die 'afvalligen' kennen de soera's voor eerwraak, die op hen kunnen worden losgelaten. Wilders maakt er een politieke stunt van en is nu bij de politie door iemand uit Lelystad aangegeven. Zo'n verhoor door politie en strafrechter gun ik hem.

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2007, 01:41:30 pm »

quote:

recaloena schreef op 09 augustus 2007 om 19:13:
Avee, betekent dit dat jij het eens bent met deze stelling?

Welke stelling, die van Wilders? Nee, bepaald niet, ik vindt 't al erg dubieus dat Mein Kampf verboden is, al begrijp ik dat in de historische context wel.
Het is vreselijk lastig om wat te zeggen over een boek wat je niet mag hebben, wat Wilders voorstelt is om de inhoud van de koran onbespreekbaar te maken, al zijn eigen kritiek wordt daarmee ook onmogelijk.
De koran is dan alleen nog maar beschikbaar voor mensen die bereid zijn de wet te overtreden, ik denk niet dat dat ook maar 1 extremistische moslim gaat tegenhouden. Ik denk wel dat het voor een hoop moslims wel eens de eerste keer zou kunnen zijn dat ze hier willens en wetens de wet overtreden, een goede eerste stap naar een extremere houding tegenover de nederlandse samenleving. Het effect is dus waarschijnlijk volledig averechts.
En eerlijk gezegd ben ik bang dat Wilders slim genoeg is om dat zelf ook wel te snappen, maar dat hij willens en wetens aanstuurt op meer polarisatie, om stemmen te trekken en z'n eigen ego te strelen. Wat Wilders doet werkt aardig als self fulfilling prophecy, eerst aansturen op polarisatie en dan roepen zie je wel dat het extremisten zijn.
Dan krijg je dus dit soort dingen:
http://www.nu.nl/news/119...angifte_tegen_rapper.html

[q]Zou jij, of iemand anders die dit leest ook de bijbel naast zich neer kunnen leggen als protest tegen Wilders?
[/quote]

Ik zou eerder een Koran kopen als protest tegen Wilders. Of proberen het parijprogramma van de PvdV te verbieden.
Maar verder moet de democratie z'n werk doen, als Nederlanders voor de variatie de volgende keer even nadenken voor dat ze gaan stemmen, in plaats van alleen maar op onderbuik gevoelens te reageren dan blijft er vanzelf weinig van Wilders over.

Voor iedereen die op Wilders gestemt heeft, was dit nou echt wat je wilde?
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2007, 01:46:03 pm »
er zitten 2 kanten aan.
zoals bij elke groepering heb je stromingen.
en de religie die wilders aanspreekt die heeft heel veel aanhangers die niks kwaads in de zin hebben.
de zichtbare groepering verpest het alleen voor de onzichtbare groepering.

want in essentie ben ik het eens met wilders.
alleen ik vind het sneu voor de groep die niks kwaads in de zin heeft.
én het mes snijd aan twee kanten....en dus de koran verbieden een hellend vlak zijn...
dan volgt de bijbel...van volgt de tora...van volgen de moskees en kerken....
dus het voorstel is niet haalbaar. en je haalt door dit soort uitspraken wel het bloed onder de nagels bij gevaarlijke landen vandaan op deze wijze.
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2007, 01:46:44 pm door Summer Storm »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2007, 01:56:44 pm »
offtopic:Schopje naar GC

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2007, 03:10:47 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 10 augustus 2007 om 13:46:
want in essentie ben ik het eens met wilders.

De essentie van Wilders is dat elke vorm van godsdienst achterlijk is. Dat godsdienstvrijheid afgeschaft moet worden en dat er ruimte gemaakt moet worden voor discriminatie op basis van godsdienst.
Ik hoop werkelijk dat je het met die essentie niet eens bent...

Verder wil Wilders consequent grondrechten opgegeven in ruil voor (schijn)veiligheid. Dat betekend bijvoorbeeld dat iemand opgepakt kan worden op basis van enkel een verdenking van terrorisme. En dat voor onbepaalde tijd en zonder dat serieus bewijs vereist is. Eigenlijk wil Wilders dat ik al opgesloten kan worden als ik hier zeg dat Wilders hoe dan ook nooit aan de macht mag komen in nederland. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het opschorten van alle ontwikkelingshulp, het afschaffen van zo veel mogelijk sociale voorzieningen en het plaatsen van het economische belang (maar dan alleen het eigen economische belang) boven alles.
Daar ben ik het niet alleen maar in essentie mee oneens, daar wil ik niet eens een klein beetje mee geassocieerd worden.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 10, 2007, 05:32:03 pm »

quote:

recaloena schreef op 09 augustus 2007 om 18:01:
Maar als mens opper ik het idee hier op het forum van de volgende stelling:

Als de Koran verboden wordt, dan ook de bijbel verbieden.

Als ik je tekst mag kopiëren: maar als postmoderne mens opper ik het idee...

Ik denk niet dat het verbieden van de heilige boeken van twee godsdiensten de oplossing is van welk probleem dan ook.  Alleen al met het idee van gelijkstellen van Koran/Islam/Mohammed en Bijbel/Christendom/Yeshua ga je wat mij betreft de mist in. Is het christendom soms onze westerse tegenhanger van de Islam, waar de seculiere regering over te beschikken heeft? Sommige moslimterroristen denken van wel en vervolgen daarom christenen, om, laten we een voorbeeld pakken: de aanwezigheid van Amerikanen in Irak.

Weet je wat, misschien moeten we voor de gein eens alle religie afschaffen. Dan zul je zien dat al het kwaad in de wereld daar in ieder geval niet (alleen) vandaan komt.  8)7
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2007, 05:44:27 pm »
@ purpurin:

helaas, de kerk - toch een instituut van mensen - heeft de zonde aan zich kleven. En wij christenen moeten ons des te meer schamen, omdat we weten hoe het wel moet en ons geweld niet verheerlijken. Mensen moet geweld bekeren is een contradictio in terminis. Vaak had dat ook meer te maken met politiek of andere aardse dingen. Ik denk dat de christenheid wel ziet dat ze met schuld beladen is.

Je zult het wel met me eens zijn dat in alle gevallen belangrijk is dat je leert van je fouten. Niet dat we daar een beter mens van worden, wel (levens-)wijzer. Daarom juich ik het toe dat paus Johannes Paulus II in 2000 namens de katholieke kerk verzoening heeft gezocht met het Joodse volk.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)