Auteur Topic: Pupurin legt uit  (gelezen 945 keer)

pupurin1

• Bekijk profiel
Pupurin legt uit
« Gepost op: augustus 14, 2007, 09:42:22 pm »
Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik lid van dit forum, en ik voel dat ik van iets af moet. Hierdoor kunnen jullie enige reacties van mijn kant misscghien beter inschatten.

Ik heb van mijn 5e tot aan mijn 11e op een vrije school gezeten, mijn ouders, late bloemenkinderen stonden daarop. Daar had ik het vreselijk naar mijn zin. Het vrije, het artistieke en natuurlijk de euritmie elke vrijdag! Ik was een gelukkig, soms wat overenthousiast kind, dat het heerlijk vond om te lezen in een hoekje.

Niemand in mijn klas kende 'pesten' echt goed, we kenden het niet. Frustraties werden uitgepraat. Verder hadden we die behoefte niet echt, als je iemand niet mocht, ging je diegene uit de weg.

Op mijn 11e moestten we vanwege het werk van mijn vader verhuizen. Uitgerekend naar de achterhoek, en ik moest naar de plaatselijke katholieke school. Daar zou ik mijn eerste ontmoeting hebben met het katholieke geloof en 'de buitenwereld'.

Wat me meteen opviel was de vijandige sfeer op het schoolplein, wat ik nog wel kon plaatsen. Toen de maandag daarop een man in het zwart binnenkwam, schrok ik. In de antroposfie draag je geen zwart, omdat je daarmee energie zou kunnen opnemen. Toen bleek het de pastoor te zijn. Als de 'nieuweling' werd ik getest op mijn bijbelse kennis. Die was niet slecht, ik had het boek al gelezen. Toen de pastoor aan mij vroeg wie God voor mij was, antwoorde ik; 'ik weet het niet, ik geloof niet in dezelfde God als jullie.

Mijn God heeft geen pastoor nodig, of kerken. En dat was het einde van mijn sociale leven in die plaats. Zo snel ik kon, ben ik naar het veilige en linkse Nijmegen teruggevlucht.

Die tijd, die plaats, ik herinner me alleen nog de vijandigheid van die afschuwlijke kinderen, leraren en de Kerk....die de dienst uitmaakt en mijn leven indirect tot een hel maakte door d pastoor. Die mij, als kind van 11 te kakken zette omdat ik 'een achterlijk geloof' had.

Sindsdien ben ik voorzichtig rondom gelovigen, en hoop wat positieve ervaringen op te doen.

dingo

• Bekijk profiel
Pupurin legt uit
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2007, 10:56:52 pm »
Het maakt een en ander wel wat duidelijker, goed dat je het vertelt.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Pupurin legt uit
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2007, 12:20:24 pm »
Interessant verhaal!

Maarre... wat is euritmie?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

pupurin1

• Bekijk profiel
Pupurin legt uit
« Reactie #3 Gepost op: augustus 15, 2007, 12:22:54 pm »
Euritmie (Duits: Eurythmie, gr.: harmonische beweging of: mooie beweging) is een expressieve danskunst, die in het begin van de twintigste eeuw (circa 1908 - 1925) in Duitsland en Zwitserland in de kringen rond Rudolf Steiner, de grondlegger van de antroposofie, ontstond.

Van de buitenkant bezien herinnert euritmie aan klassiek ballet maar euritmie wordt meestal minder artistiek en minder lichamelijk geënsceneerd. Euritmie wordt beoefend als zelfstandige kunstvorm maar ook als onderdeel van omvattender podiumpresentaties. Gecombineerd met geneeskundige kennis wordt euritmie door antroposofen ook bij therapeutische processen ingezet. Op vrije scholen is euritmie in bepaalde jaargangen opgenomen in het algemene onderwijsprogramma.

Beoefenaars van de euritmie willen geestelijke fenomenen uitdrukken door middel van lichaamsbewegingen en gebaren. Ze gebruiken daarvoor verschillende soorten bewegingen. Om tot resultaat te komen worden teksten en muziek met behulp van verschillende basisprincipes geinterpreteerd en omgezet in een choreografie. De mogelijkheid ook spraak en klanken te interpreteren onderscheidt euritmie van andere ritmische kunsten. Er zijn weliswaar meerdere vormen van beweging die de spraak als uitgangspunt nemen maar de euritmie blinkt uit in de grote mate waarin zij de uitdrukking van gedichten en verhalen heeft geformaliseerd. Een groot aantal van de euritmievoorstellingen bestaat uit spraak- en klankeuritmie.

Bij de interpretatie van muziekstukken is de grondslag van het ritme vaak slechts een deelaspect dat aangevuld wordt met de klankkleur, de stijl alsook de emotionele en geestelijke ondertoon van het stuk. Euritmie gebruikt minder abstrakte houdingen en series van bewegingen dan het klassieke ballet en moderne dansvormen maar benadrukt juist de ruimte om de danser en de ruimte tussen de dansers.

Tijdens euritmievoorstellingen worden vele verschillende soorten geschreven werk, zoals verhalen en gedichten uit alle tijdperken als "bezielde zichtbare taal" en "zichtbare liederen" tot uitdrukking gebracht, zowel in solovoorstellingen als in groepen. Kenmerkend is dat zowel de mannelijke als de vrouwelijke dansers gekleed gaan in lange gekleurde gewaden en sluiers zonder patronen. De podiumbelichting is wisselend van kleur. Er wordt slechts zelden gebruik gemaakt van requisieten of decorstukken.

Een bij de meeste geïnteresseerden bekende euritmievoorstelling is de jaarlijks terugkerende onverkorte uitvoering van het eerste deel van Goethes' „Faust“ in het Goetheanum in Dornach.

Voor euritmie bestaan verschillende meerjarige dagopleindingen aan antroposofische instituten. Voor leraren en therapeuten (heileuritmie) zijn er aanvullende beroepsopleidingen. Van de professionele euritmiebeoefenaar wordt verwacht dat hij naast zijn kennis en vaardigheid van de euritmie beschikt over algemene kennis over literatuur en poëzie, spraakkunst, anatomie, muziektheorie, kleurenleer, geometrie, choreografie, podiumbelichting, en dat hij zich verdiept heeft in het esoterisch-filosofische wereldbeeld van de antroposofie. Leraren en therapeuten dienen kennis te hebben van pedagogiek en alternatieve geneeskunde. De heileuritmie wordt door Duitse verzekeraars als bewegingstherapie erkend.

Euritmie is het enige vak dat uitsluitend op Vrije Scholen onderricht wordt en niet op andere scholen. Het is een algemeen vak voor alle leerlingen vanaf de kleuterschool tot de twaalfde klas.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Pupurin legt uit
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2007, 12:49:41 pm »

quote:

pupurin1 schreef op 14 augustus 2007 om 21:42:
Sindsdien ben ik voorzichtig rondom gelovigen, en hoop wat positieve ervaringen op te doen.
Dan hoop ik dat je hier bij ons in het 'gereformeerde hoekje' het naar je zin hebt en zult hebben.  d:)b
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)