Auteur Topic: Wie is Israel?  (gelezen 17302 keer)

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Gepost op: augustus 23, 2007, 02:17:22 pm »
Israel of Israelieten - Deze naam gaf Jezus aan Jakob, nadat Jakob bekende dat Hij de verlosser was (gen 32,26-31 + 35:9,10). Jakob/Israel (de eerste israeliet) verklaarde dat de zonen van Jozef, Ephraim, de jongere en Manasse de oudere, de naam Israel zouden dragen en dat ze zich zouden vermenigvuldiggen in het midden des lands: "en dat in hen Mijn naam genoemd worde,...en dat zij vermenigvuldigen als vissen in menigste, in het midden des lands!"(gen 48,16). Daarom, alleen de nakomelingen van Jacob/Israel kunnen Israel of Israelieten genoemd worden. Jakob/Israel was niet een Jood. Zo is hij in de bijbel nooit genoemd. Hij was Israel, de eerste Israeliet.

In de Bijbel zijn er vele waarschuwingen aan het adres van de Israelieten, dat als zij Yahweh (hun echtgenoot, jer 31,32) ongehoorzaam zijn en hun verbond breken, zij voor straf uit het land gestuurd zullen worden en verstrooit onder de heidenen (Lev 26,33, voor completer plaatje lees vs13-46). Toch zat er in deze verbanning ook een belofte van herstel:

En hierboven is dit ook; als zij in het land van hun vijanden zullen zijn, zal Ik hen niet verwerpen, noch van hen walgen, om een einde aan hen te maken, vernietigende Mijn verbond met hen; want Ik ben de HEERE, hun God!...Maar Ik zal hun  ten goede gedenken aan het verbond der voorouders, die Ik uit Egypteland voor de ogen der heidenen uitgevoerd heb, opdat Ik hun tot een God ware; Ik ben de HEERE! (lev 26,44-45).

Ondanks de vele waarschuwingen, waren de Israelieten toch ongehoorzaam, verbroken hun verbond met Yahweh hun echtgenoot en werden overspelig (jer 3,3, + 2ko 17,etc) en rond 721 voor Christus waren de laatsten van Israel afgevoerd uit het land, alleen Juda was over (2ko 17,6 + 18,23 + 2ko 18:11-12) welke Yahweh had 'afgescheurd' (2 ko: 17,21) van Israel. Dus Israel was gescheiden van Yahweh (jer 3,8) , verbannen uit het land en hun identiteit als Israelieten verloren. Maar, in de volheids des tijd (gal 4,4) tijdens de laatste dagen (heb 1,2 + 1 pet 1,20), hield Yahweh Zijn belofte van verlossing en stuurde de Messias om Israel te verlossen. De Messias verzamelde het gelovige restant (rom 11,5) van beide huizen (Israel , aka heidenen, en Juda , aka Joden) in Zichzelf, door Jesaja beschreven als de spruit (jes 4,2 + 11,1 + 60,21 + jer 23,5 + 33,15 + eze 117,22 + john 15,1ff + rom 11,1ff zie ook ps 8,15 + pr 11,25) van de olijfboom (rom 11).
En 'dus geheel Israel was zalig geworden' (rom 11,26) en had een nieuwe naam gekregen (jes 62,2 + hand 11,26 + op 2,17) en Israel werd de ekklesia (kerk); het Israel Gods (gal 6,16), verlost, herstelt, en uitverkoren (1 pet 2,9-10) in Jezus Christus.

Bron: The olive tree mystery, door Lloyd Dale
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 02:24:17 pm door slumber »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2007, 10:12:14 pm »
Modbreak:
Het is de bedoeling dat je aan de hand van een bijbelgedeelte een vraag stelt dan wel een discussie opstart. Je openingspost is te uitgebreid en wat je wilt met dit topic komt niet duidelijk naar voren.
Graag een heldere OP, anders krijgt dit topic een slotje.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2007, 10:55:10 pm »

quote:

slumber schreef op 23 augustus 2007 om 14:17:
Israel of Israelieten - Deze naam gaf Jezus aan Jakob, nadat Jakob bekende dat Hij de verlosser was (gen 32,26-31 + 35:9,10).
Wat is de bedoeling, of heb je teveel zoete wijn op!!? |:(
Alleen door JEZUS

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2007, 11:27:22 am »
Was de vraag niet overduidelijk dan? Juist daarom had ik verzuimd hem te stellen, maar ik zal hem op deze plaats alsnog stellen: Zijn jullie het met bovenstaande artikel eens of oneens? En waarom? Wie is israel volgens jullie dan? Graag alleen schriftelijk onderbouwde reacties :)

Beste rinuz, als je mij perse een alcoholische versnapering te drinken aan wilt bieden, heb ik liever een droge wijn. Bovendien zou het in deze dhr Lloyd Dale zijn die volgens jou dronken was, aangezien ik slechts de vertaler van zijn artikel ben (staat onderaan, je had ff moeten doorlezen). Hoe dan ook zou ik niet een artikel kunnen vertalen wat ik niet begrijp of waarmee ik het oneens ben. Dus ik distantieer mij er allerminst van, zodat in het verlengde van jouw stelling, je label mij ook prima past. Ik zou zeggen, pak de kurketrekker en een fles goedkope zoete wijn en probeer me te volgen:

'En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent (gen 32,26).'

Uit deze vers blijkt dat Jakob zelf wel wist dat hij niet met een mens vocht, maar met God, Doordat Jakob Zijn zegen wilde, erkende hij tevens dat Degene waarmee hij vocht, dit kon en dus God oftewel Jezus was. Hetgeen bovendien bevestigd wordt als Jakob de naam Israel van krijgt: ('Toen zeide Hij:Uw naam zal voortaan niet Jakob heten, maar Israël, gen 32,28) we lezen elders in de Bijbel steeds dat Jakob zijn nieuwe naam van God kreeg:

'En God zeide tot hem: Uw naam is Jakob, uw naam zal voortaan niet Jakob genoemd worden, maar Israël zal uw naam zijn; en Hij noemde zijn naam Israël (gen 35,10)... aan de kinderen van Jacob, die Hij de naam Israël gaf.(2 kon 17,34)... de kinderen Jakobs, tot wie het woord des HEEREN geschied was, zeggende: Israël zal uw naam zijn.(1 kon 18,31)..

Lijkt me geen discussiepunt meer met wie Jakob vocht, tenzij je meent dat Jakob vier keer Israel genoemd wordt omdat een keer niet genoeg is, In dat geval weet ik niet wat je op hebt, maar kan ik je zoete wijn zeer aanbevelen. Ik wijs je nogmaals op genesis:

'hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent (gen 32,26).

Hiermee erkende Jakob dat God zijn verlosser was en kreeg daarna zijn nieuwe naam ('Israël is je nieuwe naam.gen 35,10). Er staat immers in het nieuwe testament:

Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt. Die overwint, Ik zal hem geven te eten van het manna, dat verborgen is, en Ik zal hem geven een witte keursteen, en op de keursteen een nieuwe naam geschreven, welke niemand kent, dan die hem ontvangt (op 2,17)..

rinuz

• moi
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2007, 11:51:54 am »
Israel is het volk wat afstamd van Jakob.

Enkele eeuwen na Christus, is er sprake van, of was er sprake van dat de Kerk Israel is/was.
Alleen door JEZUS

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2007, 02:22:48 pm »

quote:

slumber schreef op 26 augustus 2007 om 11:27:
'En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent (gen 32,26).'

Uit deze vers blijkt dat Jakob zelf wel wist dat hij niet met een mens vocht, maar met God, Doordat Jakob Zijn zegen wilde, erkende hij tevens dat Degene waarmee hij vocht, dit kon en dus God oftewel Jezus was.
Je punt dat de zegenvraag automatisch een herkenning van God inhield kan ik niet delen. Immers Jakob had ook veel moeite gedaan om een zegen van Izaak los te peuteren ten koste van Ezau. Beschouwde Jakob dan Izaak ook opeens als God en verlosser?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2007, 03:18:43 pm »

quote:

rinuz schreef op 26 augustus 2007 om 11:51:
Enkele eeuwen na Christus, is er sprake van, of was er sprake van dat de Kerk Israel is/was.
Nee hoor, ook als je de informatie uit het NT afwijst, dan zit je nog altijd met een tijdspannen van enkele tientallen jaren, geen eeuwen:

quote:

Let us then draw near to Him with holiness of spirit, lifting up pure and undefiled hands unto Him, loving our gracious and merciful Father, who has made us partakers in the blessings of His elect. For thus it is written, "When the Most High divided the nations, when He scattered the sons of Adam, He fixed the bounds of the nations according to the number of the angels of God. His people Jacob became the portion of the Lord, and Israel the lot of His inheritance. Deuteronomy 32:8-9 And in another place [the Scripture] says, "Behold, the Lord takes unto Himself a nation out of the midst of the nations, as a man takes the first-fruits of his threshing-floor; and from that nation shall come forth the Most Holy."
Uit hoofdstuk 29 van de brief aan de Korinthiërs van paus Clemens I (80 AD)

De dialoog met Trypho de Jood van Justinus de Martelaar uit 160 is nog veel duidelijker trouwens. Daar kan ik niet zomaar stukjes uit citeren omdat bijna de hele dialoog daar ovr gaat.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2007, 04:17:55 pm »

quote:

slumber schreef op 23 augustus 2007 om 14:17:
Israel of Israelieten - Deze naam gaf Jezus aan Jakob, nadat Jakob bekende dat Hij de verlosser was (gen 32,26-31 + 35:9,10).

Misschien is het enigszins kort door de bocht om hier ' Jezus' te noemen als persoon waar Jakob mee vocht.
Het zou Jezus kunnen zijn maar dan in zijn OT-verschijningsvorm als de Engel des Heeren.

quote:

Jakob/Israel (de eerste israeliet) verklaarde dat de zonen van Jozef, Ephraim, de jongere en Manasse de oudere, de naam Israel zouden dragen en dat ze zich zouden vermenigvuldiggen in het midden des lands: "en dat in hen Mijn naam genoemd worde,...en dat zij vermenigvuldigen als vissen in menigste, in het midden des lands!"(gen 48,16). Daarom, alleen de nakomelingen van Jacob/Israel kunnen Israel of Israelieten genoemd worden. Jakob/Israel was niet een Jood. Zo is hij in de bijbel nooit genoemd. Hij was Israel, de eerste Israeliet.

Wat wil je hiermee zeggen? Jakob was geen Jood?
Dat ben ik met je eens. Joden zijn de nakomelingen van Juda strikt genomen - of iets ruimer gezien: het tweestammenrijk. Hiervan zijn er nu mensen in Israel teruggekeerd. Misschien ook wel van het tienstammenrijk maar het is niet duidelijk waar deze gebleven zijn na de wegvoering in ballingschap naar Assyrie.

Verder is er voor de verdeling van het Koninkrijk Israel na koning Salomo in het tweestammenrijk en het tienstammenrijk gewoon sprake van het volk Israel: de twaalf stammen samen.
Het tienstammenrijk wordt genoemd: Israel of Efraim - dit als aanduiding dat Efraim hier de belangrijkste stam is.
Het tweestammenrijk heet Juda en daarin is ingesloten Benjamin - ook de levieten die geen eigen land kregen maar dienst in de tempel verrichten hoorden bij het tweestammenrijk.

quote:

In de Bijbel zijn er vele waarschuwingen aan het adres van de Israelieten, dat als zij Yahweh (hun echtgenoot, jer 31,32) ongehoorzaam zijn en hun verbond breken, zij voor straf uit het land gestuurd zullen worden en verstrooit onder de heidenen (Lev 26,33, voor completer plaatje lees vs13-46). Toch zat er in deze verbanning ook een belofte van herstel:

En hierboven is dit ook; als zij in het land van hun vijanden zullen zijn, zal Ik hen niet verwerpen, noch van hen walgen, om een einde aan hen te maken, vernietigende Mijn verbond met hen; want Ik ben de HEERE, hun God!...Maar Ik zal hun  ten goede gedenken aan het verbond der voorouders, die Ik uit Egypteland voor de ogen der heidenen uitgevoerd heb, opdat Ik hun tot een God ware; Ik ben de HEERE! (lev 26,44-45).

Ondanks de vele waarschuwingen, waren de Israelieten toch ongehoorzaam, verbroken hun verbond met Yahweh hun echtgenoot en werden overspelig (jer 3,3, + 2ko 17,etc) en rond 721 voor Christus waren de laatsten van Israel afgevoerd uit het land, alleen Juda was over (2ko 17,6 + 18,23 + 2ko 18:11-12) welke Yahweh had 'afgescheurd' (2 ko: 17,21) van Israel. Dus Israel was gescheiden van Yahweh (jer 3,8) , verbannen uit het land en hun identiteit als Israelieten verloren. Maar, in de volheids des tijd (gal 4,4) tijdens de laatste dagen (heb 1,2 + 1 pet 1,20), hield Yahweh Zijn belofte van verlossing en stuurde de Messias om Israel te verlossen.
Het Israel wat toen echter in het land was, was niet het tienstammmenrijk maar een klein gedeelte (een overblijfsel) van het tweestammenrijk Juda wat wel gedeeltelijk is teruggekeerd uit ballingschap in Babel. Zij kwamen terug onder Ezra en nehemia.

quote:

De Messias verzamelde het gelovige restant (rom 11,5) van beide huizen (Israel , aka heidenen, en Juda , aka Joden) in Zichzelf, door Jesaja beschreven als de spruit (jes 4,2 + 11,1 + 60,21 + jer 23,5 + 33,15 + eze 117,22 + john 15,1ff + rom 11,1ff zie ook ps 8,15 + pr 11,25) van de olijfboom (rom 11).

Dat is een toepassing die wel onderbouwing nodig heeft:
Israel = de heidenen (wij dus?) en Juda zijn de Joden (die gelovig werden?)

quote:

En 'dus geheel Israel was zalig geworden' (rom 11,26) en had een nieuwe naam gekregen (jes 62,2 + hand 11,26 + op 2,17)

Het is iig niet geheel Israel....want het zijn (volgens jouw uitleg) toch de heidenen? en het zijn een gedeelte van de Joden?

quote:

en Israel werd de ekklesia (kerk);
Welk Israel?

quote:

het Israel Gods (gal 6,16), verlost, herstelt, en uitverkoren (1 pet 2,9-10) in Jezus Christus.
Dit is het BF en mag je hier ook nog wel even onderbouwen. Die onderbouwing die mis ik in dit stukje.
offtopic:(Er staat trouwens erg veel in je citaaat, eigenlijk te veel om een goede discussie te kunnen voeren - je kunt het beter wat in stukjes knippen)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2007, 08:18:48 pm »
offtopic:De 10 stammen uit het noorden zijn nooit geheel verdwenen geweest. Er is zelfs bijbels bewijs dat er nog leden aanwezig waren in het NT. Matheus 3:36 Er was daar ook een profetes, Hanna, de dochter van Fanuël, uit de stam Aser.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2007, 07:45:52 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 augustus 2007 om 16:17:

Dat is een toepassing die wel onderbouwing nodig heeft:
Israel = de heidenen (wij dus?) en Juda zijn de Joden (die gelovig werden?)

Het is iig niet geheel Israel....want het zijn (volgens jouw uitleg) toch de heidenen? en het zijn een gedeelte van de Joden?

Heiden(en)

Hoe zit het nou precies met de term Heiden? In het Oude Testament is het woord "heiden" vertaalt van het hebreeuwse woord Goiy (soms gespeld als goy en goyim in meervoud). In Genesis wordt dit woord steeds gebruikt als God praat tegen Abraham, Izak en Jakob met betrekking tot het worden van een volk, een groep, een menigte van naties/heidenen, etc.

In het Nieuwe Testament is "heiden(en)" vertaald van het griekse woord ethnos (ethne; meervoud) en ook de woorden natie(s), geslacht(en) en volk(en). Dit woord, zoals gebruikt in het Nieuwe Testament, moet altijd in de juiste context geinterpreteerd worden. De meeste lezers van het Nieuwe Testament denken dat de term "heiden" exclusief gebruikt wordt voor niet-Israelieten. Hoe dan ook, die opvatting is niet accuraat. Zoals aangetoond is met de volgende verzen, moet het altijd geinterpreteerd worden in de context van het stuk waar het in gevonden is. In 1 Peter 4,3 wordt het gebruikt om te refereren naar niet-Israelieten. In 1 Cor 12,2 is het vertaalt naar "heidenen" en verwijst naar degenen die niet in God geloven, ongeacht het ras. In Handelingen 17,26 is het vertaald naar "geslacht" en een verwijzing naar een grote groep mensen. In deze specifieke verwijzing, vewijst het naar het gehele menselijke ras of de gehele mensheid.

Het is, desondanks, duidelijk op te maken uit alle onbegrip over dit onderwerp dat heel veel mensen hun huiswerk niet gedaan hebben. Zoals we zullen zien als wij vervolgen, wordt het woord ethnos 4 keer gebruikt om naar Joden te verwijzen in Johannes 11,48-52, Kajafas' statement dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren. (Dit is een duidelijke verwijzing naar het verstrooide noordelijke koningkrijk, het huis van Israel) en in Romeinen 9,24 is ethne vertaald naar heidenen en verwijst naar de gescheiden Israelieten, dat zijn de nakomelingen van de noordelijke stammen, verstrooit onder de volken. Uitzonderingen daargelaten, maar in deze betekenis wordt het door het Nieuwe Testament voornamelijk gebruikt. Hetgeen wil zeggen, voornamelijk gebruikt in het Nieuwe Testament en in vele stukken van het Oude Testament als verwijzing naar Israelieten, de nakomelingen van de Noordelijke stammen die in Assyrische gevangenschap verkeerden en van daaruit uiteindelijk verstrooit werden onder alle "volkeren" op aarde. Ik herhaal, de term "Heiden" wordt voornamelijk gebruikt om de Israelieten van het Noordelijke koningkrijk mee aan te duiden, welke gescheiden zijn van God en verbannen, verstrooit onder de volkeren en niet langer gekend als Israelieten, maar nu als heidenen, tot hun verlossing in Jezus Christus, de Messias van Israel. Welke volgens Paulus te herkennen zijn in rom 11,17 als takken van de wilde olijfboom. Een wilde olijfboom is een gecultiveerde olijfboom die wild geworden is.

Dus de wilde olijfboom is Israel.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2007, 07:48:04 am door slumber »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2007, 08:19:37 am »

quote:

Zijnkind schreef op 26 augustus 2007 om 20:18:
offtopic:De 10 stammen uit het noorden zijn nooit geheel verdwenen geweest. Er is zelfs bijbels bewijs dat er nog leden aanwezig waren in het NT. Matheus 3:36 Er was daar ook een profetes, Hanna, de dochter van Fanuël, uit de stam Aser.

Klopt, losse personen wel, maar van terugkeer vanuit Assyrie van (een gedeelte) van bepaalde stammen, - laat staan alle tien, is nooit sprake geweest.
Nu komen uit India en Ethiopie Joden die wrs tot de tien stammen behoren....
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2007, 09:37:12 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2007, 02:25:29 pm »

quote:

slumber schreef op 27 augustus 2007 om 07:45:
[...]

Heiden(en)

Hoe zit het nou precies met de term Heiden? In het Oude Testament is het woord "heiden" vertaalt van het hebreeuwse woord Goiy (soms gespeld als goy en goyim in meervoud). In Genesis wordt dit woord steeds gebruikt als God praat tegen Abraham, Izak en Jakob met betrekking tot het worden van een volk, een groep, een menigte van naties/heidenen, etc.

In het Nieuwe Testament is "heiden(en)" vertaald van het griekse woord ethnos (ethne; meervoud) en ook de woorden natie(s), geslacht(en) en volk(en). Dit woord, zoals gebruikt in het Nieuwe Testament, moet altijd in de juiste context geinterpreteerd worden. De meeste lezers van het Nieuwe Testament denken dat de term "heiden" exclusief gebruikt wordt voor niet-Israelieten. Hoe dan ook, die opvatting is niet accuraat. Zoals aangetoond is met de volgende verzen, moet het altijd geinterpreteerd worden in de context van het stuk waar het in gevonden is. In 1 Peter 4,3 wordt het gebruikt om te refereren naar niet-Israelieten. In 1 Cor 12,2 is het vertaalt naar "heidenen" en verwijst naar degenen die niet in God geloven, ongeacht het ras. In Handelingen 17,26 is het vertaald naar "geslacht" en een verwijzing naar een grote groep mensen. In deze specifieke verwijzing, vewijst het naar het gehele menselijke ras of de gehele mensheid.

Het is, desondanks, duidelijk op te maken uit alle onbegrip over dit onderwerp dat heel veel mensen hun huiswerk niet gedaan hebben. Zoals we zullen zien als wij vervolgen, wordt het woord ethnos 4 keer gebruikt om naar Joden te verwijzen in Johannes 11,48-52, Kajafas' statement dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren.
(Dit is een duidelijke verwijzing naar het verstrooide noordelijke koningkrijk, het huis van Israel)
Je ctaat klopt niet helemaal. Er staat niet in Johannes 11: dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren, dan zou de conclusie kunnen kloppen: het volk = de kinderen Gods die verstrooid waren.
Er staat in Johannes 11 wat anders:

quote:

Johannes 11
49 Maar één van hen, Kajafas, de hogepriester van dat jaar, zeide tot hen: Gij weet niets, 50 en gij beseft niet, dat het in uw belang is, dat één mens sterft voor het volk en niet het gehele volk verloren gaat. 51 Doch dit zeide hij niet uit zichzelf, maar als hogepriester van dat jaar profeteerde hij, dat Jezus zou sterven voor het volk, 52 en niet alleen voor het volk, maar om ook de verstrooide kinderen Gods bijeen te vergaderen.

Dat zijn dus twee verschillende dingen: om het volk, En om de verstrooide kinderen Gods bijeen te vergaderen.
Bekeerde Joden en bekeerde heidenen (uit alle volken) vormen samen de ene gemeente van Christus.Hierbij kun je ook nemen: Efeze 2 - de twee zijn een gemaakt en Johannes
10 vers 14 Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, 15 gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. 16 Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder.

De stal waar Jezus eerst voor kwam is Israel (in de ruimste zin van het woord :P ) en de andere schapen zijn m.i. de heidenen die er na het kruis ook bij mogen horen en samen de gemeente vormen.

quote:

en in Romeinen 9,24 is ethne vertaald naar heidenen en verwijst naar de gescheiden Israelieten, dat zijn de nakomelingen van de noordelijke stammen, verstrooit onder de volken.

Er wordt volgens jou verwezen naar Israelieten.
Maar dat het op de noordelijke stammen wijst geloof ik niets van.
Dat is weer een te snelle conclusie.

In Ezra bijvoorbeelkd hst 6: 21 zie je nl heel duidelijk dat de teruggekeerde stammen uit Babylon (die behoorden tot het koninkrijk Juda - het tweestammenrijk, toch heel gewoon genoemd wordt: Israel.
Zie:

quote:

Ezra 6
19 En op de veertiende van de eerste maand vierden zij die in de ballingschap geweest waren, het Pascha. 20 Want de priesters en de Levieten hadden zich gereinigd als één man; zij allen waren rein; zo slachtten zij het Pascha voor allen die in de ballingschap geweest waren, en voor hun broeders, de priesters, en voor zichzelf. 21 De Israëlieten, die uit de ballingschap waren teruggekeerd, aten het, en tevens ieder die zich van de onreinheid van de heidenen des lands afgescheiden en zich bij hen gevoegd had, om de HERE, de God van Israël, te zoeken. 22 Ook vierden zij het feest der ongezuurde broden met vreugde, gedurende zeven dagen, want de HERE had hen verblijd; Hij had het hart van de koning van Assur tot hen gewend om hen te steunen bij de arbeid aan het huis van God, de God van Israël.

Ik vind de tweedeling die je maakt: Israel is uitsluitend het tienstammenrijk, enigszins gekunsteld. Hier zie je dat het teruggekeerde 2-stammenrijk ook Israel wordt genoemd.
Hierdoor komt de rest van je betoog al op losse schroeven te staan.

Rom 9: 24 haal je zelf aan.
Hier staat:
24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen,

Hier zouden 'uit de heidenen' (uit de volken) het tienstammenrijk betekenen omdat ze verstrooid zijn en in de volken terecht zijn gekomen?
Waar haal je dan de christenen vandaan? Gelovigen uit de heidenen zijn dan nl de tien stammen. In principe zijn dan alle mensen die tot geloof komen Israelieten: 2 stammen of 10 stammen.

quote:

Uitzonderingen daargelaten, maar in deze betekenis wordt het door het Nieuwe Testament voornamelijk gebruikt. Hetgeen wil zeggen, voornamelijk gebruikt in het Nieuwe Testament en in vele stukken van het Oude Testament als verwijzing naar Israelieten, de nakomelingen van de Noordelijke stammen die in Assyrische gevangenschap verkeerden en van daaruit uiteindelijk verstrooit werden onder alle "volkeren" op aarde. Ik herhaal, de term "Heiden" wordt voornamelijk gebruikt om de Israelieten van het Noordelijke koningkrijk mee aan te duiden, welke gescheiden zijn van God en verbannen, verstrooit onder de volkeren en niet langer gekend als Israelieten, maar nu als heidenen, tot hun verlossing in Jezus Christus, de Messias van Israel. Welke volgens Paulus te herkennen zijn in rom 11,17 als takken van de wilde olijfboom. Een wilde olijfboom is een gecultiveerde olijfboom die wild geworden is.

Dus de wilde olijfboom is Israel.

Niet mee eens.
Hoe verklaar je dan:

quote:

Rom 11
24 Want indien gij uit de wilde olijf, waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoeveel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden.
Als de wilde olijf de tien stammen zouden zijn, is dat niet tegen hun natuur om teruggeplaatst te worden.
Ze komen dan eigenlijk waar ze thuis horen, weer samen met de twee stammen. Maar dat is hier niet het geval.
En het vreemde is dan dat de Joden Hem hebben verworpen en wegggebroken zijn en dan de tienstammen teruggeplaatst worden?
Het gaat hier over mensen die helemaal geen rechten hadden en van nature ' wild',  waren.
En zo door God geroepen zijn.

Dat is een heel andere verhaal dan de tien stammen die nu pas uit hun verstrooing terugkomen en waarvan God zegt dat ze weer een eenheid zullen vormen met het tweestammmenrijk.
Lees hiervoor Ezechiel, waarbij de inwoners van Juda trouwens ook Israelieten worden genoemd:

quote:

Ezechiel 37

15 Het woord des HEREN kwam tot mij: 16 Gij mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: voor Juda en de Israëlieten die daarbij behoren; neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: voor Jozef – het stuk hout van Efraïm – en het gehele huis Israëls dat daarbij behoort; 17 voeg ze dan aan elkander tot één stuk hout, zodat zij in uw hand tot één worden.
18 Wanneer nu uw volksgenoten u vragen: Wilt gij ons niet meedelen, wat gij daarmee bedoelt? 19 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in mijn hand.
20 Terwijl de stukken hout die gij beschreven hebt, voor hun ogen in uw hand zijn, 21 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen. 22 En Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen Israëls, en één koning zal over hen allen koning zijn; niet langer zullen zij twee volken zijn en niet langer verdeeld in twee koninkrijken. 23 Niet langer zullen zij zich verontreinigen met hun afgoden, hun gruwelen en al hun overtredingen, maar Ik zal hen verlossen van alle afvalligheid waarmee zij gezondigd hebben, en hen reinigen, zodat zij Mij tot een volk zullen zijn en Ik hun tot een God zal zijn.
24 En mijn knecht David zal koning over hen wezen; één herder zal er voor hen allen zijn. Zij zullen naar mijn verordeningen wandelen en naarstig mijn inzettingen onderhouden. 25 Zij zullen wonen in het land dat Ik aan mijn knecht Jakob gegeven heb en waarin hun vaders gewoond hebben; ja, zij zullen daarin wonen, zij, hun kinderen en hun kindskinderen, tot in eeuwigheid, en mijn knecht David zal hun voor eeuwig tot vorst zijn. 26 Ik zal met hen een verbond des vredes sluiten, een eeuwig verbond met hen zal het zijn; Ik zal hun een plaats geven, hen vermeerderen en mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen stellen. 27 Mijn woning zal bij hen zijn; Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn. 28 En de volken zullen weten, dat Ik, de HERE, het ben die Israël heilig, doordat mijn heiligdom voor eeuwig te midden van hen staat.

Dit is nu aanstaande en m.i. niet al in de tijd van Jezus en de handelingen gebeurd.
In deze profetie staat ook dat zij samen in het land zullen wonen als 1 koninkrijk. Hoe zie jij dat dan in jouw visie van de wilde olijf is het tienstammenrijk?
Hoe zijn die nu geent dan op de olijfstam?
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2007, 02:29:52 pm door Priscilla en Aquila »

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2007, 03:53:47 pm »
Lees Efeziërs 2:14,15,16 maar eens ff. De rest kom ik nog op terug.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2007, 04:12:51 pm »

quote:

slumber schreef op 27 augustus 2007 om 15:53:
Lees Efeziërs 2:14,15,16 maar eens ff. De rest kom ik nog op terug.

Ja, die tekst had ik ookal genoemd.....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2007, 07:58:00 pm »
Modbreak:
Offtopic post verwijderd
Reacties op modbeleid graag via een TR zoals allang bekend is
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2007, 08:01:04 pm door Priscilla en Aquila »

Divinespark

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 28, 2007, 03:30:37 am »
@Slumber

Engelenverschijningen worden ook voortdurend aangesproken op de manier waarop God wordt aangesproken. God in z'n totaliteit staat daar waarschijnlijk niet voor Jacob. Het kan of om een engelenverschijning gaan of om eventueel een gelijkenis van God. Dat een gelijkenis van God wel eens op aarde verschijnt zie je bijvoorbeeld in Num 12. In Deut 04 is het "gij zaagt geen gelijkenis behalve de stem". Degene die in de wolkkolom is is afwisselend God of de Engel des Heren genoemd. God zelf woont natuurlijk in de hemel en geen mens heeft Hem aanschouwd. Ik weet niet of het veel uitmaakt of het Jezus was omdat Jezus ook een groot voorstander van de Wet des Heren is. Het is toch allemaal van hetzelfde.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2007, 03:31:21 am door Divinespark »

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 28, 2007, 08:22:24 am »
Niet God volgens jou? In andere verzen die verwijzen naar het moment waarop Jakob zijn nieuwe naam kreeg, wordt die zogenaamde engel toch echt als God geidentificeerd. Ik heb deze verzen eerder ook al aangehaald maar wss heb je ze niet gelezen:

'En God zeide tot hem: Uw naam is Jakob, uw naam zal voortaan niet Jakob genoemd worden, maar Israël zal uw naam zijn; en Hij noemde zijn naam Israël (gen 35,10)... aan de kinderen van Jakob, die Hij de naam Israël gaf.(2 kon 17,34)... de kinderen Jakobs, tot wie het woord des HEEREN geschied was, zeggende: Israël zal uw naam zijn.(1 kon 18,31)...'

Het staat in de Bijbel dat God Jakob zijn nieuwe naam gaf en aangezien Degene met wie Jakob vocht hem de naam Israel gaf, is dat God natuurlijk.

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 28, 2007, 12:57:48 pm »
'En een uit hen, namelijk Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zeide tot hen: Gij verstaat niets; En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga...En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk; En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot één zou vergaderen. (joh 11,49-52)'

quote:

Priscilla en Aquila schreef[:
Je ctaat klopt niet helemaal. Er staat niet in Johannes 11: dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren, dan zou de conclusie kunnen kloppen: het volk = de kinderen Gods die verstrooid waren.
Dat zijn dus twee verschillende dingen: om het volk, En om de verstrooide kinderen Gods bijeen te vergaderen.

Het volk = de 2 stammen (de joden) en de verstrooide kinderen Gods = de 10 stammen (de heidenen), welke door Jezus allen bijeen zijn vegaderd en een zijn geworden, zoals we idd lezen in efe 2.

quote:

In Ezra bijvoorbeelkd hst 6: 21 zie je nl heel duidelijk dat de teruggekeerde stammen uit Babylon (die behoorden tot het koninkrijk Juda - het tweestammenrijk, toch heel gewoon genoemd wordt: Israel.

Klopt niet helemaal wat je zegt, want niet alleen Juda, maar ook Jeruzalem werd in ballingschap weggevoerd naar Babylon (1 kron 6,15). En in Jeruzalem woonden zeker niet alleen Joden (1 kron 9,3) dus die vlieger gaat niet op.
Want als je het register naleest van de teruggekomen ballingen waar jij naar refereert staat er 'Dit is het getal der mannen van het volk van Israël (ez 2,2).. Doch worden zij niet het volk van Israel genoemd op grond van afkomst, maar omdat de God hen zelf riep, kijk maar:

'Toen maakten zich op de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin, en de priesters en de Levieten, benevens een ieder, wiens geest God verwekte, dat zij optrokken om te bouwen het huis des HEEREN, die te Jeruzalem  woont (ez 1,5)...Dezen trokken ook op van Tel-Mélah, Tel-Harsa, Cherub, Addan  en Immer; doch zij konden het huis hunner vaderen en hun zaad niet bewijzen, of zij uit Israël waren (ez 2,59).'

Uit alle stammen en lagen werden de mensen geroepen om een tempel voor God te bouwen en het is niet te bewijzen of zij allen uit Israel waren staat er. Alleen de priesters van wie de afkomst niet in de registers terug was te vinden werden onrein verklaard ((ez 2,61-62). Uit jouw betoog blijkt maar weer hoe belangrijk het is de verzen in de juiste contex te lezen ;).

quote:

Ik vind de tweedeling die je maakt: Israel is uitsluitend het tienstammenrijk, enigszins gekunsteld. Hier zie je dat het teruggekeerde 2-stammenrijk ook Israel wordt genoemd.
Hierdoor komt de rest van je betoog al op losse schroeven te staan.
Rom 9: 24 haal je zelf aan.
Hier staat:
24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen,
Waar jij me van beticht heb ik niet beweerd. Het klopt dat niet uitsluitend de tien stammen in de verstrooiing met de heidenen worden aangeduid, net zo min als daar altijd niet-Israelieten mee bedoelt worden.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 28, 2007, 02:47:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 27 augustus 2007 om 08:19:
 Klopt, losse personen wel, maar terugkeer vanuit Assyrie van (een gedeelte) van bepaalde stammen, - laat staan alle tien, is nooit sprake geweest.

Daniel en Ester zijn ook niet teruggekeerd  en dat is van grote betekenis geweest.
Voor een gedeelte heeft God in 539 voor Chr. hen teruggebracht in het land en voor een ander deel brengt Hij, op Pinksterdag, Joden terug om hun te laten horen van het grote werk van Jezus Christus.

Even wat getallen op een rijtje:

Teruggekeerd uit de ballingschap zijn in totaal 42.360 , zie Ezra 2 en Nehemia 7, en van de slaven en slavinnen waren er 7337 en van de zangers en zangeressen waren er 200.

Weggevoerd zijn uit het twee stammen rijk
1e wegvoering ongeveer 10.000 mensen, zie 2 koningen 24.
2e wegvoering 3023 mensen, zie Jer 52
3e wegvoering 832 mensen, zie Jer 52
4e wegvoering 745 mensen, zie Jer 52

Totaal weggevoerden  is 14.600 en dat zijn dan alleen de 2 stammen + de Levieten.

Wat feiten:
In 722 voor Chr worden de Israellieten weggevoerd in ballingschap, daarna lijken de 10 stammen uit beeld te zijn verdwenen.
In 586 voor Chr. word ook het  Tweestammenrijk weggevoerd.
Sinds deze beide wegvoeringen spreken we, oftewel de Bijbel spreekt zo, over de 'kinderen van Israel' als over Joden.  Verder lezend in de Bijbel heten alle nakomelingen van aartsvader Jacob Joden, ongeacht of dat hun voorgeslacht op 1 van de andere stammen kan worden teruggeleid.
Heel duidelijkst komt dat tot uitdrukking op de Pinksterdag in Handelingen 2, toen waren er veel van de nakomelingen van de aartsvaders aanwezig, maar zij werden allen Joden genoemd, of ze nu uit Mesopotamie, uit Asia [het huidige Turkije] uit Rome, Cyrene in Libie of uit Egypte kwamen.

De Assyrische inscripties vermelden de wegvoering van het tienstammenrijk en spreekt van 27.290 weggevoerden. En dat is een laag getal aan mensen. Dit kan verklaard worden doordat alleen de bovenlaag van de 10 stammen zijn weggevoerd. De bovenlaag is iedereen van koninklijke bloede of adelijk bloed, de militairen de priesters en de rijken. Het leeuwendeel van de 10 stammen is niet weggevoerd, en wat niet is weggevoerd kan ook moeilijk terugkeren namelijk.
Dat niet alle inwoners van het 10 stammenrijk zijn weggevoerd kun je o.a lezen in 2 Kronieken 30.
De vrome koning Hizkia wilde het Pascha vieren volgens de voorschriften van de Heer, en de voorschriften zijn dat heel Israel gezamenlijk het Pascha vierde. Door de opsplitsing van Israel was er niet veel van terecht gekomen om als heel Israel het Pascha te vieren.
En dat het noordelijk deel van Israel niet zo leeg was na de wegvoering word wel duidelijk door de actie van Hizkia om de 10 stammen uit te nodigen.
Was Hosea nog aan de macht geweest, en de upper-class niet weggevoerd uit het noordelijk rijk, dan had Hizkia geen boden kunnen uitzenden met de oproep om gezamenlijk Pascha te vieren.
Verder bewijs dat het noordelijk rijk nooit ontvolkt is geweest zijn de Samaritanen, zij zijn gewoon Joden want zij beroepen zich op vader Jacob zie Johannes 4 vers 12, en ook zij verwachten de Messias

Dus op de vraag - Waar zijn de tien stammen gebleven ???
is het antwoord:
Nou gewoon daar waar ze al woonden sinds hun voorvaderen, op hun plek die hun was aangewezen om te gaan wonen.

Jij schreef ook dit.

quote:

Het Israel wat toen echter in het land was, was niet het tienstammmenrijk maar een klein gedeelte (een overblijfsel) van het tweestammenrijk Juda wat wel gedeeltelijk is teruggekeerd uit ballingschap in Babel. Zij kwamen terug onder Ezra en nehemia.

weggevoerd zijn .... 14.600
teruggekeerd zijn ... 42.360

Dat zijn dus ...... 27.760 meer die terugkeerden dan dat er weggevoerd zijn.
Dat er meer teruggekeerd zijn dan weggevoerd is logisch misschien, ze hebben ook kinderen gekregen en die trouwden weer enz, maar dat het alleen Joden zijn die terugkeerden daar lees ik niks van bij Ezra en Nehemia.

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 29, 2007, 04:53:56 pm »
Mooi betoog Cyber,

quote:

cyber schreef op 28 augustus 2007 om 14:47:
Sinds deze beide wegvoeringen spreken we, oftewel de Bijbel spreekt zo, over de 'kinderen van Israel' als over Joden.  Verder lezend in de Bijbel heten alle nakomelingen van aartsvader Jacob Joden, ongeacht of dat hun voorgeslacht op 1 van de andere stammen kan worden teruggeleid.

Ter aanvulling:

Men dient het verschil tussen 'joden' (aanhangers van het Jodendom) en Judeërs (van de stam Juda) in ogenschouw te nemen. Hebreeuwen 2 gaat over de aanhangers van het Jodendom, niet over Judeërs van de stam Juda. In de Naardense Bijbel spreekt Oussoren in de brief aan de Galaten van ‘Judeërs’, waar de NBG-51 het woord ‘joden’ gebruikt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 29, 2007, 11:20:23 pm »

quote:

slumber schreef op 28 augustus 2007 om 12:57:
'En een uit hen, namelijk Kajafas, die de hogepriester van dat jaar was, zeide tot hen: Gij verstaat niets; En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat één mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga...En dit zeide hij niet uit zichzelf; maar, zijnde hogepriester van dat jaar, profeteerde hij, dat Jezus sterven zou voor het volk; En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods, die verstrooid waren, tot één zou vergaderen. (joh 11,49-52)'

Je bent het dus met me eens dat het om 2 zaken gaat: het volk - de verstrooide kinderen Gods.
OK. In je vorige post had je dat anders opgeschreven maar dat zal dan een verschrijving zijn geweest. :)

quote:

Het volk = de 2 stammen (de joden) en de verstrooide kinderen Gods = de 10 stammen (de heidenen), welke door Jezus allen bijeen zijn vegaderd en een zijn geworden, zoals we idd lezen in efe 2.

Ik zou niet weten waarom de heidenen nu de 10 stammen zouden zijn.
De tien stammen zijn toch Israelieten - nakomelingen van Jakob en daarom geen heidenen.
Dus nog steeds mee oneens.

quote:

Klopt niet helemaal wat je zegt, want niet alleen Juda, maar ook Jeruzalem werd in ballingschap weggevoerd naar Babylon (1 kron 6,15). En in Jeruzalem woonden zeker niet alleen Joden (1 kron 9,3) dus die vlieger gaat niet op.

Jeruzalem is de hoofdstad van Juda dacht ik. :)
Het gaat er natuurlijk om dat je het had over 'Joden'. En dat israel het 10-stammen rijk was. Het enige wat ik hier zeg is dat in Ezra staat dat het volk Israel terugkeerde. En dan wordt er niet bedoeld:
- Het tienstammenrijk (want dat was naar Assyrie weggevoerd)
Of: - Het waren wel Joden maar omdat er ook wel Israelieten in Jeruzalem woonden, noemde men het toch maar: Het volk Israel.
Mijn punt is: Juda wordt gewoon: het volk Israel genoemd.
Of er nu vreemdelingen ook in Jeruzalem woonden, doet m.i. niet echt ter zake.

quote:

Want als je het register naleest van de teruggekomen ballingen waar jij naar refereert staat er 'Dit is het getal der mannen van het volk van Israël (ez 2,2).. Doch worden zij niet het volk van Israel genoemd op grond van afkomst, maar omdat de God hen zelf riep, kijk maar:

'Toen maakten zich op de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin, en de priesters en de Levieten, benevens een ieder, wiens geest God verwekte, dat zij optrokken om te bouwen het huis des HEEREN, die te Jeruzalem  woont (ez 1,5)...Dezen trokken ook op van Tel-Mélah, Tel-Harsa, Cherub, Addan  en Immer; doch zij konden het huis hunner vaderen en hun zaad niet bewijzen, of zij uit Israël waren (ez 2,59).'

M.i. betekent het dat de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin zich opmaakten om te gaan, maar daarnaast natuurlijk meer mensen dan alleen de hoofden van de families - ze namen hun families mee waarvan God hun geest opwekte om te gaan....

Omdat God hen riep waren het Israelieten maar in het echt eigenlijk niet allemaal? Ik kan je niet helemaal volgen hier.
Een gedeelte van de zoveel duizend (en dan waren 562 dacht ik) die waren onzeker over hun afkomst. En dat was een slechte zaak. Zij konden niet meer echt bewijzen dat ze erbij hoorden. En dat was wel belangrijk, daarom werden de priesters van hen ook onrein verklaard.
Dus het gaat wel degelijk om afkomst.

quote:

Uit alle stammen en lagen werden de mensen geroepen om een tempel voor God te bouwen en het is niet te bewijzen of zij allen uit Israel waren staat er. Alleen de priesters van wie de afkomst niet in de registers terug was te vinden werden onrein verklaard ((ez 2,61-62). Uit jouw betoog blijkt maar weer hoe belangrijk het is de verzen in de juiste contex te lezen ;).

Zie vorige opmerking.

quote:

Waar jij me van beticht heb ik niet beweerd. Het klopt dat niet uitsluitend de tien stammen in de verstrooiing met de heidenen worden aangeduid, net zo min als daar altijd niet-Israelieten mee bedoelt worden.

Mi.i. worden de tien stammen in het geheel niet met heidenen aangeduid.
Zeker niet in het NT.
Wie zijn dan de heidenen uit Rom 11? Het 10-stammenrijk en... wie nog meer?
Zij zijn toch niet tegen hun natuur geent als het Israelieten zijn? Dan is het juist zo natuurlijk?
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2007, 11:21:44 pm door Priscilla en Aquila »

Liudger

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 29, 2007, 11:37:46 pm »
Cyber, uitermate boeiende post.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 29, 2007, 11:39:33 pm »

quote:

[...]

Daniel en Ester zijn ook niet teruggekeerd  en dat is van grote betekenis geweest.

Mee eens. :)
Maar de geschiedenis van Esther valt chronologisch gezien tussen Ezra en Nehemia

-  Kores (koning van Perzië van 539-530 v. Chr.) geeft toestemming naar Jeruzalem terug te keren. Onder leiding van Zerubbabel en Jesua maken ca. 42.000 Israëlieten daarvan gebruik. Zij herbouwen het altaar (Ezra 1).
-  Vervolgens vindt van 520-515 v. Chr. het herstel van de tempel plaats, aangemoedigd door de profeten Haggaï en Zacharia (Ezra 4 en 5).
-   De geschiedenis van Esther en Mordechai speelt zich af tussen 483-471 v.Chr. (bijbelboek Esther).
-   In 457 v. Chr. komt Ezra, de priester en schriftgeleerde in Jeruzalem (Ezra 7 en 8 ).
-   In de periode 444-432 v. Chr. vindt plaats wat Nehemia beschrijft.

quote:

Voor een gedeelte heeft God in 539 voor Chr. hen teruggebracht in het land en voor een ander deel brengt Hij, op Pinksterdag, Joden terug om hun te laten horen van het grote werk van Jezus Christus.
Even wat getallen op een rijtje:

Teruggekeerd uit de ballingschap zijn in totaal 42.360 , zie Ezra 2 en Nehemia 7, en van de slaven en slavinnen waren er 7337 en van de zangers en zangeressen waren er 200.

Weggevoerd zijn uit het twee stammen rijk
1e wegvoering ongeveer 10.000 mensen, zie 2 koningen 24.
2e wegvoering 3023 mensen, zie Jer 52
3e wegvoering 832 mensen, zie Jer 52
4e wegvoering 745 mensen, zie Jer 52

Totaal weggevoerden  is 14.600 en dat zijn dan alleen de 2 stammen + de Levieten.

Wat feiten:
In 722 voor Chr worden de Israellieten weggevoerd in ballingschap, daarna lijken de 10 stammen uit beeld te zijn verdwenen.
In 586 voor Chr. word ook het  Tweestammenrijk weggevoerd.
Heel duidelijkst komt dat tot uitdrukking op de Pinksterdag in Handelingen 2, toen waren er veel van de nakomelingen van de aartsvaders aanwezig, maar zij werden allen Joden genoemd, of ze nu uit Mesopotamie, uit Asia [het huidige Turkije] uit Rome, Cyrene in Libie of uit Egypte kwamen.

Hoe weet je nu dat ze ook uit de tien stammen zouden komen dan? Joden zijn Joden (Juda of Benjamin , Jodengenoten zijn degenen die zijn overgegaan tot het Joodse geloof.)
Ik zou eerder zeggen: Joden worden na hun terugkeer onder Ezra en Nehemia vaak gewoon Israel genoemd.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2007, 11:54:21 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 30, 2007, 12:03:55 am »

quote:

Verder bewijs dat het noordelijk rijk nooit ontvolkt is geweest zijn de Samaritanen, zij zijn gewoon Joden want zij beroepen zich op vader Jacob zie Johannes 4 vers 12, en ook zij verwachten de Messias

Dus op de vraag - Waar zijn de tien stammen gebleven ???
is het antwoord:
Nou gewoon daar waar ze al woonden sinds hun voorvaderen, op hun plek die hun was aangewezen om te gaan wonen.

Van de sameritanen is bekend dat ze in het land zijn gebleven. Hun godsdienst is echter iets ' bijgesteld' en wel in die mate dat ze ergens anders aanbidden, en dat Joden en Samaritanen niet met elkaar omgaan.
Zou je dit kunnen zien als de 10 stammen? Ik geloof het niet.
De tien stammen zijn iig niet teruggekeerd in de tijd van Ezra of Jezus.....
Wel zijn er nu verhalen van Stammen in Ethiopie en India. Dat zouden m.i. wel wegggevoerde stammen kunnen zijn.

quote:

weggevoerd zijn .... 14.600
teruggekeerd zijn ... 42.360

Dat zijn dus ...... 27.760 meer die terugkeerden dan dat er weggevoerd zijn.
Dat er meer teruggekeerd zijn dan weggevoerd is logisch misschien, ze hebben ook kinderen gekregen en die trouwden weer enz, maar dat het alleen Joden zijn die terugkeerden daar lees ik niks van bij Ezra en Nehemia.

Ezra heeft het wel over:

'Toen maakten zich op de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin, en de priesters en de Levieten, benevens een ieder, wiens geest God verwekte, dat zij optrokken om te bouwen het huis des HEEREN, die te Jeruzalem woont (ez 1,5)
ez 2
1 Dit nu zijn de bewoners van het gewest, die optrokken uit het midden van de in ballingschap weggevoerden, welke Nebukadnessar, de koning van Babel, naar Babel had weggevoerd, en die terugkeerden naar Jeruzalem en Juda, ieder naar zijn stad;[/i

De tienstammen zouden dan toch naar hun stad gaan die niet in Juda ligt.
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2007, 12:05:53 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:36:27 pm »

quote:

Dank je  :)

quote:

Ter aanvulling:

Men dient het verschil tussen 'joden' (aanhangers van het Jodendom) en Judeërs (van de stam Juda) in ogenschouw te nemen. Hebreeuwen 2 gaat over de aanhangers van het Jodendom, niet over Judeërs van de stam Juda. In de Naardense Bijbel spreekt Oussoren in de brief aan de Galaten van ‘Judeërs’, waar de NBG-51 het woord ‘joden’ gebruikt.
Zowel het woord 'Jood' als 'Judeeërs' gaat terug op het Hebreeuwse woord jehudi  en dit is verschillend vertaald, Oussoren heeft dus gekozen om het in Judeeers te vertalen.
Handelingen 2 heeft het over Joden en jodengenoten, en Joden lijken mij bij uitstek de mensen te zijn die behoren bij de stam Juda.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:38:57 pm »

quote:

Liudger schreef op 29 augustus 2007 om 23:37:
Cyber, uitermate boeiende post.
Dank je voor je goede woorden  :) goed om je weer te zien  :)  :)

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:41:57 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2007 om 23:39:
Hoe weet je nu dat ze ook uit de tien stammen zouden komen dan? Joden zijn Joden (Juda of Benjamin , Jodengenoten zijn degenen die zijn overgegaan tot het Joodse geloof.)
Ik zou eerder zeggen: Joden worden na hun terugkeer onder Ezra en Nehemia vaak gewoon Israel genoemd.
Daar kan ik zo niks over vinden in de Bijbel wat jij beweert.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 30, 2007, 11:43:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 augustus 2007 om 00:03:

[...]

Van de sameritanen is bekend dat ze in het land zijn gebleven. Hun godsdienst is echter iets ' bijgesteld' en wel in die mate dat ze ergens anders aanbidden, en dat Joden en Samaritanen niet met elkaar omgaan.
Zou je dit kunnen zien als de 10 stammen? Ik geloof het niet.
De tien stammen zijn iig niet teruggekeerd in de tijd van Ezra of Jezus.....
Wel zijn er nu verhalen van Stammen in Ethiopie en India. Dat zouden m.i. wel wegggevoerde stammen kunnen zijn.

[...]

Ezra heeft het wel over:

'Toen maakten zich op de hoofden der vaderen van Juda en Benjamin, en de priesters en de Levieten, benevens een ieder, wiens geest God verwekte, dat zij optrokken om te bouwen het huis des HEEREN, die te Jeruzalem woont (ez 1,5)
ez 2
1 Dit nu zijn de bewoners van het gewest, die optrokken uit het midden van de in ballingschap weggevoerden, welke Nebukadnessar, de koning van Babel, naar Babel had weggevoerd, en die terugkeerden naar Jeruzalem en Juda, ieder naar zijn stad;[/i

De tienstammen zouden dan toch naar hun stad gaan die niet in Juda ligt.
Er zijn ballingen teruggekeerd en er zijn ballingen niet teruggekeerd, de niet teruggekeerden hebben goed werk verricht voor de Heer om op de plek waar zij waren een fundament te leggen, waar de apostelen op hebben voortgebouwd en het evangelie is zo in snelle vaart de wereld over is gegaan.

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 31, 2007, 08:02:08 am »

quote:

cyber schreef op 30 augustus 2007 om 23:36:
Zowel het woord 'Jood' als 'Judeeërs' gaat terug op het Hebreeuwse woord jehudi  en dit is verschillend vertaald, Oussoren heeft dus gekozen om het in Judeeers te vertalen.
Handelingen 2 heeft het over Joden en jodengenoten, en Joden lijken mij bij uitstek de mensen te zijn die behoren bij de stam Juda.
Juda is nooit een "Jood" genoemd in de Bijbel. Het huis van Juda kreeg die naam (Joden) van hun Babylonische bezetters, zo als ook het huis van Israel andere namen kreeg (Khumri, Cimmerians, etc) van de Asyriers en anderen, tijdens en na hun "verdwijning" in Asyrisch gevang (Diaspora).

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 31, 2007, 09:22:35 am »

quote:

cyber schreef op 30 augustus 2007 om 23:41:
[...]

Daar kan ik zo niks over vinden in de Bijbel wat jij beweert.

Wat kun je niet precies vinden: Jodengenoten of dat de Joden na de ballinschap gewoon Israel wordt genoemd?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 31, 2007, 09:41:18 am »

quote:

cyber schreef op 30 augustus 2007 om 23:43:
[...]

Er zijn ballingen teruggekeerd en er zijn ballingen niet teruggekeerd,
Klopt :)

quote:

de niet teruggekeerden hebben goed werk verricht voor de Heer om op de plek waar zij waren een fundament te leggen, waar de apostelen op hebben voortgebouwd en het evangelie is zo in snelle vaart de wereld over is gegaan.

Ik begrijp hier niet wat je bedoelt.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #31 Gepost op: september 01, 2007, 07:00:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 augustus 2007 om 09:22:

[...]

Wat kun je niet precies vinden: Jodengenoten of dat de Joden na de ballinschap gewoon Israel wordt genoemd?

Wat is het belang/voordeel/nut om te weten uit welke stam iemand komt. ??
Welke Joden bedoel je en wat is Israel eigenlijk.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #32 Gepost op: september 01, 2007, 07:04:21 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 augustus 2007 om 09:41:

[...]

Klopt :)

[...]

Ik begrijp hier niet wat je bedoelt.

Overal waar Joden waren, waren Synagogen. Overal waar de Apostelen kwamen was hun eerste gang naar de Synagoge, daar waren de gelovigen bij elkaar waren, Joden en anderen die de God van Israël wilden dienen.
Dus het geloof in de God van Israël was er al, het fundament was al gelegd. De Apostelen hoefden de wet niet uit te leggen dat was ook allemaal bekend.
 En daarin hebben de achterblijvers door generaties lang aan hun geloof vast te houden en die dit geloof vol ijver  hebben doorgegeven aan de volgende generaties elk hun steen aan bijgedragen, zodat de blijde boodschap de wereld kon veroveren.

Want staat er niet geschreven dat de redding van de mensen van de Joden kwam.
zie ook Joh 4,22

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #33 Gepost op: september 01, 2007, 08:36:17 pm »

quote:

zie ook Joh 4,22
Klopt, redding van de Joden = redding uit het volk van de Joden dat is Jezus Christus.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #34 Gepost op: september 01, 2007, 08:38:30 pm »

quote:

En daarin hebben de achterblijvers door generaties lang aan hun geloof vast te houden en die dit geloof vol ijver  hebben doorgegeven aan de volgende generaties elk hun steen aan bijgedragen, zodat de blijde boodschap de wereld kon veroveren.

zie ook Joh 4,22
Wat bedoel je met "achterblijvers" en het vast houden van geloof. Denk je dat de verstrooiden hun geloof niet hebben vast gehouden dan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #35 Gepost op: september 01, 2007, 11:09:32 pm »

quote:

cyber schreef op 01 september 2007 om 19:04:
[...]

Overal waar Joden waren, waren Synagogen. Overal waar de Apostelen kwamen was hun eerste gang naar de Synagoge, daar waren de gelovigen bij elkaar waren, Joden en anderen die de God van Israël wilden dienen.
Dus het geloof in de God van Israël was er al, het fundament was al gelegd. De Apostelen hoefden de wet niet uit te leggen dat was ook allemaal bekend.

zie ook Joh 4,22

Het heil is van de Jood Jezus Christus.
Het fundament waren toch de apostelen en profeten. Ik geloof toch niet dat dat nu het Joodse geloof is.

Je uitspraak:

quote:

de niet teruggekeerden hebben goed werk verricht voor de Heer om op de plek waar zij waren een fundament te leggen, waar de apostelen op hebben voortgebouwd en het evangelie is zo in snelle vaart de wereld over is gegaan.

is een soort aanhaling van een tekst uit 1 Korinthe 3

vers
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.

Paulus heeft het fundament gelegd, maar de hoeksteen van dat fundament is Christus  -hierop wordt gebouwd.
Paulus zegt niet dat hij heeft gebouwd op het Joodse geloof. Nee, dat heeft hij juist aan de kant gezet.
Jezus is de hoeksteen van het fundament en op Hem wordt gebouwd.
Niet de Joden zijn het fundament want juist zij hebben de hoeksteen verworpen - de hoeksteen is voor hen tot een steen des aanstoots geworden en een rots der ergernis.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #36 Gepost op: september 01, 2007, 11:11:41 pm »

quote:

cyber schreef op 01 september 2007 om 19:00:
[...]

Wat is het belang/voordeel/nut om te weten uit welke stam iemand komt. ??
Welke Joden bedoel je en wat is Israel eigenlijk.

Hier wordt het voor mij niet duidelijker van. :?

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #37 Gepost op: september 01, 2007, 11:18:06 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 september 2007 om 20:38:
[...]

Wat bedoel je met "achterblijvers" en het vast houden van geloof. Denk je dat de verstrooiden hun geloof niet hebben vast gehouden dan?

Aan je opmerking merk ik dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, neem me niet kwalijk.

Met achterblijvers bedoel ik diegenen die zijn blijven wonen in het land van de ballingschap, zij zijn niet teruggekeerd naar het land Israel.

De verstrooiden hebben hun geloof behouden en zij hebben hun kinderen ook in dat geloof opgevoed, het bewijs daarvoor lees je in Handelingen 2
9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia,
 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten,
11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.

Dit zijn de nakomelingen van alle stammen die het hebreeuws/aramees niet meer spraken maar wel de taal van het land waar ze woonden.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #38 Gepost op: september 01, 2007, 11:19:17 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 september 2007 om 23:11:

[...]

Hier wordt het voor mij niet duidelijker van. :?
Het zijn twee vragen van mij aan jou.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #39 Gepost op: september 01, 2007, 11:37:34 pm »

quote:

cyber schreef op 01 september 2007 om 23:19:
[...]

Het zijn twee vragen van mij aan jou.

Dat snap ik wel maar als ik de posts teruglees wordt het niet duidlijker wat je precies bedoelt/wilt vragen - maar misschien kun je je vraag iets uitgebreider stellen?
Of een quote van een opmerking van mij? o.i.d.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #40 Gepost op: september 02, 2007, 06:06:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 september 2007 om 23:09:

[...]

Het heil is van de Jood Jezus Christus.
Het fundament waren toch de apostelen en profeten. Ik geloof toch niet dat dat nu het Joodse geloof is.

Je uitspraak:

[...]

is een soort aanhaling van een tekst uit 1 Korinthe 3

vers
10 Naar de genade Gods, die mij gegeven is, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, waarop een ander voortbouwt. Maar ieder zie wel toe, hoe hij daarop bouwt. 11 Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen.

Paulus heeft het fundament gelegd, maar de hoeksteen van dat fundament is Christus  -hierop wordt gebouwd.
Paulus zegt niet dat hij heeft gebouwd op het Joodse geloof. Nee, dat heeft hij juist aan de kant gezet.
Jezus is de hoeksteen van het fundament en op Hem wordt gebouwd.
Niet de Joden zijn het fundament want juist zij hebben de hoeksteen verworpen - de hoeksteen is voor hen tot een steen des aanstoots geworden en een rots der ergernis.

De Joden, in de diaspora, geloofden in de God van Israël, het geloof van hun vaderen, ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. De Bijbel spreekt er positief over Jezus en Paulus hebben dit geloof niet afgewezen.
 Zij, de diaspora joden, geloofden ook in de komst van de Messias en zij geloofden ook dat de God van Israël de heidenen en de Joden tot één volk wilde.

Later is de Messiaanse verwachting veranderd onder invloed van de Rabbijnen en is de Messias onzichtbaar gemaakt.
Paulus, een diaspora Jood uit Tarsus, hij geloofde ook zo volgens die Rabbijnse traditie, en juist dát heeft Paulus afgewezen.

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #41 Gepost op: september 02, 2007, 06:09:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 01 september 2007 om 23:37:

[...]

Dat snap ik wel maar als ik de posts teruglees wordt het niet duidlijker wat je precies bedoelt/wilt vragen - maar misschien kun je je vraag iets uitgebreider stellen?
Of een quote van een opmerking van mij? o.i.d.
hieronder de quote mbt de vragen

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 29 augustus 2007 om 23:39:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #42 Gepost op: september 03, 2007, 11:16:47 pm »

quote:

cyber schreef op 02 september 2007 om 18:06:
[...]

De Joden, in de diaspora, geloofden in de God van Israël, het geloof van hun vaderen, ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. De Bijbel spreekt er positief over Jezus en Paulus hebben dit geloof niet afgewezen.
 Zij, de diaspora joden, geloofden ook in de komst van de Messias en zij geloofden ook dat de God van Israël de heidenen en de Joden tot één volk wilde.

Je kunt dat wel vinden, en het is natuurlijk positief als deze Joden de Messias verwachtten, maar toch is het m.i. niet een bijbelse zaak om dat dan het fundament te noemen (de verwachting van de Messias) waarop Paulus voortbouwt.
Deze Joods mensen hebben toch hun Joodse geloof aan de kant moeten zetten omdat zij nu christen geworden zijn....
En een fundament zet je niet aan de kant. Voor hen is de Messias waarheid geworden maar op een heel andere manier dan ze hadden verwacht. Hij is geen koning over de Joden geworden. Er is in Christus geen Jood of Griek. Wat voor Jood dan ook.

quote:

Later is de Messiaanse verwachting veranderd onder invloed van de Rabbijnen en is de Messias onzichtbaar gemaakt.
Paulus, een diaspora Jood uit Tarsus, hij geloofde ook zo volgens die Rabbijnse traditie, en juist dát heeft Paulus afgewezen.

Hij heeft de rest van het Joodse geloof ook afgewezen. Zie zijn brieven. Het judaisme (besnijdenis - houden van de wet en de feestdagen) wordt door hem juist veroordeeld.

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #43 Gepost op: september 04, 2007, 09:45:23 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 september 2007 om 23:16:
Hij heeft de rest van het Joodse geloof ook afgewezen. Zie zijn brieven. Het judaisme (besnijdenis - houden van de wet en de feestdagen) wordt door hem juist veroordeeld.
mee eens.. het jodendom was slechts een voorafbeelding van wat komen zou..

cyber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #44 Gepost op: september 04, 2007, 09:11:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 september 2007 om 23:16:

Paulus heeft  de besnijdenis, de ceremoniele handelingen, de tempel, Jeruzalem als centrale plaats, het priesterschap, het feest van de ongezuurde broden, de heilige gaven, de offers en de landbelofte verouderd verklaard.

diak2b

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #45 Gepost op: september 04, 2007, 09:38:13 pm »
Cyber, dank voor je inzichten die je hier deelt. Voor mij totaal vernieuwend, maar tegelijk zo evident dat je denkt "waarom hoor ik dat nu pas voor het eerst?"!

Echt geweldig om te lezen!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

dingo

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #46 Gepost op: september 04, 2007, 11:08:30 pm »

quote:

cyber schreef op 04 september 2007 om 21:11:
[...]

Paulus heeft  de besnijdenis, de ceremoniele handelingen, de tempel, Jeruzalem als centrale plaats, het priesterschap, het feest van de ongezuurde broden, de heilige gaven, de offers en de landbelofte verouderd verklaard.
Paulus zegt dat het oude als voorafschaduwing van wat komen zou vervuld is door de komst van Jezus. En dit is in overeenstemming met wat het apostelberaad in Jeruzalem besloten had namelijk dat de gelovigen uit de heidenen zich alleen hoefde te onthouden van het verstikte en van bloed. Gelijkertijd onderhield hij wel de Joodse riten en toen hij naar Jeruzalem reisde liet hij zich ook reinigen op verzoek van de andere apostelen (Hand. 21). Om door Jezus aangenomen te worden hoef je geen Jood te worden. Sterker nog in de eerste eeuwen wordt er heftig gestreden tegen de zgn Judaisten omdat die, geen Jood zijnde wel de wet en riten zoals besnijdenis oplegden om 'echt' christen te kunnen worden. Overigens een verschijnsel wat nu ook weer opgeld doet. Iets waar een echte Jood overigens vaak om moet lachen omdat de enige manier waarop je Jood kunt worden een Joodse moeder is (of de zoveelste generatie vreemdeling wonend in Israel).

In Ezra worden de leiders van de teruggekeerde ballingen Judeeers (is Joden) genoemd maar het volk Israel of Israelieten. Ook uit Nehemia blijkt dat de teruggekeerde ballingen zich zelf moeten afscheiden van de plaatselijke bevolking omdat deze niet tot Israel gerekend worden. Hetgeen logisch is want zij waren een mengsel van achtergebleven Israelieten en gedeporteerde mensen uit Babel, Kuta, Awwa, Hamat en Sefarwaïm (zie 2 Kon 17:24 e.v.)

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #47 Gepost op: september 05, 2007, 08:45:12 am »

quote:

cyber schreef op 04 september 2007 om 21:11:

verouderd? dat klinkt vrij onschuldig beste cyber,.. Paulus spreekt van de offerande na Jezus' dood als Godslatering:

'Daarom, mijn geliefden, vlucht van de afgodendienst (1 kor 10,14).'

tijdens Jezus zijn leven was de offerande veroudert, toen men het nog niet een afgodenoffer noemde (mat 8,4) toen maakte Jezus ook weer duidelijk dat Hem/God een offerande nooit heeft behaagd (heb 10,9)...

'Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen (heb 9,10).'

slumber

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #48 Gepost op: september 05, 2007, 08:46:57 am »

quote:

diak2b schreef op 04 september 2007 om 21:38:
Cyber, dank voor je inzichten die je hier deelt. Voor mij totaal vernieuwend, maar tegelijk zo evident dat je denkt "waarom hoor ik dat nu pas voor het eerst?"!

Echt geweldig om te lezen!
welke inzichten? deel ze met ons dan

Liudger

• Bekijk profiel
Wie is Israel?
« Reactie #49 Gepost op: september 05, 2007, 10:49:21 am »

quote:

cyber schreef op 30 augustus 2007 om 23:38:
Dank je voor je goede woorden  :) goed om je weer te zien  :)  :)

Zo af en toe dan, he?

De Joodse diaspora zou ook zonder de theologische aspecten vanuit anthropologisch oogpunt een fascinerend onderwerp zijn. De laatste jaren heb ik met grote interesse mogen leren dat er een tweede Joodse tempel was, in Egypte, dat de Falasha's de schamele overblijfselen zijn van een bloeiend pre-exilisch Jodendom in Ethiopië, dat er verderop ook nog een Afrikaans-Joodse stam was, dat er nog Samaritanen zijn en dat die in feite ook Joden zijn, dat er in de vroege middeleeuwen een kortstondig Joods stadsrijkje was in Zuid-Frankrijk, en ga zo maar door.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...