Auteur Topic: Twee identiteiten  (gelezen 6427 keer)

slumber

• Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #50 Gepost op: september 13, 2007, 01:37:53 pm »

quote:

Meindertd schreef op 12 september 2007 om 12:55:
@ Slumber,
Zoals ik het zie heeft het begin van deze discussie wat problemenen gegeven wegens mis communicatie. Volgens mij komt dat omdat in jouw samenvatting essentiele sub conclusies die in het orginele engelse artikel zelf wel te vinden zijn ontbreken!
Daarom idd, het artikel is niet veel korter samen te vatten dan het al is. Lees het dus zelf en vorm je eigen conclussies. Ik denk dat dat de boodschap moet zijn :)

Meindertd

• Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #51 Gepost op: september 14, 2007, 10:28:51 am »

quote:

slumber schreef op 13 september 2007 om 13:20:
Jakob en Ezau waren eigenlijk geen zonen van Izak (gen 35,29), maar van zijn vrouw, de onvruchtbare Rebekka:

'En Izak bad de HEERE zeer in de tegenwoordigheid van zijn vrouw; want zij was onvruchtbaar; en de HEERE liet zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd (gen 25,21).'

Volgens Paulus zijn alle nakomelingen van Izak dat op grond van de belofte (gal 4,28) en niet naar het vlees(gal 4,23), voor de leesbaarheid citeer ik de NBV hier:

'De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte (gal 4,23).'

Kortom, er zijn geen biologische nakomelingen van Izak.

@Slumber:

Matheus 1: 1-2
Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.
Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broers.

Terwijl Hal West beweert dat Paulus, het beeld van Hagar en Isaak in het OT, als een alorgie neerzet. Verander jij de alorgie in een historische werkelijkheid. Volgens mij heeft  Hal West dit nooit zo bedoeld. Dit valt op te maken uit een vraag anntwoord artikel die op grond van dit artikel is gemaakt. http://www.restorationgj.com/id212.htm

Hierin schrijft Hal West zelf ik citeer:

quote:

But Paul in Galatians 4 is not really speaking of Ishmael and his descendents or a natural fulfillment. He never mentions Ishmael by name but his mother Hagar who according to the allegory is Mt. Sinai in Arabia.
Vertaald: Paulus spreekt niet echt over Ismael en zijn nakomelingen, noch over een natuurlijke vervulling. Hij gebruikt niet de naam Ismael, maar expres de naam Hagar, welke als beeld staat voor de sinaï.

Hal west zegt met andere woorden dat de wetgeving op de sinaï gelijk staat aan Hagar. En wie ontving feitelijk de wet op de sinaï. Het volk Israel. Geen natuurlijke historische vervulling, maar een alogorische vervulling.

Volgens mij moeten we daarom niet proberen aan te tonen dat de natuurlijke historische Geslachts registers niet kloppen. Maar moeten we kijken wat deze algorgie ons te zeggen heeft nu vandaag!

Groeten Meindert
« Laatst bewerkt op: september 14, 2007, 10:35:41 am door Meindertd »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #52 Gepost op: september 14, 2007, 11:40:51 am »

quote:

[...]

Dat is Bijbels niet te onderbouwen, want Jakob en Ezau waren eigenlijk geen zonen van Izak (gen 35,29), maar van zijn vrouw, de onvruchtbare Rebekka:

'En Izak bad de HEERE zeer in de tegenwoordigheid van zijn vrouw; want zij was onvruchtbaar; en de HEERE liet zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd (gen 25,21).'

niet bijbels te onderbouwen?  8)7

Er staat nergens - in tegenstelling tot bij Jezus' geboorte - dat God voor de bevruchting zorgt. Er staat alleen maar dat ze onvruchtbaar is, en weer vruchtbaar gemaakt wordt. In geslachtsregisters enzo wordt het vaderschap dan ook gewoon op het conto van de natuurlijke vader gesteld.

Over Abraham wordt in Gen.15:4 al gezegd: "Maar de HEER sprak opnieuw tot hem: ‘Nee, niet je dienaar zal jouw bezittingen erven, maar een kind dat jijzelf zult verwekken.’". Als er dan in Gen.21 staat "1 De HEER zag om naar Sara zoals hij had beloofd, hij gaf haar wat hij had toegezegd: 2 Sara werd zwanger en baarde Abraham op zijn oude dag een zoon, op de vastgestelde tijd, die God hem had genoemd. ", dan wordt daar dus niet bedoeld dat God Sarah zwanger maakte, want Hij had aangekondigd dat het Abraham's eigen biologische zoon zou zijn, die zijn bezittingen zou erven (en dat is Isaäk geworden).

Even verderop komt het óók weer terug: "19 Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had, 20 was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka" (Gen.25)

Bij Rebekka en bij Rachal wordt het patroon van Sarah herhaald. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat - waar het bij Sarah en Abraham duidelijk Abraham's biologisch kind is - het bij Rebekka en Rachal niet om Isaäk's en Jakob's biologische kinderen zou gaan terwijl dezelfde formulering wordt gebruikt.

quote:

[...]

Volgens Paulus zijn alle nakomelingen van Izak dat op grond van de belofte (gal 4,28) en niet naar het vlees(gal 4,23), voor de leesbaarheid citeer ik de NBV hier:

'De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte (gal 4,23).'

je verletterlijkt nu de metafoor die Paulus gebruikt om daarmee te proberen de geschiedenis erachter te ontkennen. Dat is onzinnig, want Paulus kon die metafoor nu juist alleen maar gebruiken, omdat de geschiedenis letterlijk gebeurd was zoals hij beschrijft. Alleen omdat Isaäk de echte biologische zoon was van Abraham en Sarah (in vertrouwen op de belofte), en Ismaël niet, kon Paulus die historie als beeld gebruiken voor hoe de echte gelovigen eigenlijk de echte zonen zijn van Abraham.

Dat het letterlijk zo gebeurd is, kun je in Genesis nalezen, zoals ik eerder in deze post liet zien. Het staat óók nog in de evangelieën:

Mat 1:2: Abraham verwekte Isaak, Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broeders (idem Luk.3:34)

quote:

[...]

Nee, van Abraham, want Jeruzalem wordt vergeleken met Hagar, de moeder van Ismael (gal 4,24) en de kinderen van Jeruzalem zijn niet de Arabieren.

weer een conclusie die je alleen kunt trekken als je aan de haal gaat met de metafoor, en de geschiedenis uit Genesis negeert.

Jeruzalem wordt vergeleken met Hagar. Jeruzalem (de Joden) zijn niet letterlijk biologisch afstammelingen van Abraham+Hagar (= Ismaël). Het hele pijnlijke van Paulus' vergelijking zit 'm er nu juist in, dat Paulus laat zien dat de biologische afstamming volkomen onbelangrijk is, omdat God geestelijke afstammelingen van Isaäk verzamelt.

Dat is precies dezelfde soort opmerking als die Johannes de Doper maakt over Abraham en de kinderen van Abraham:

Matt.3:
Brengt dan vrucht voort, die aan de bekering beantwoordt; 9 en beeldt u niet in, dat gij bij uzelf kunt zeggen: Wij hebben Abraham tot vader, want ik zeg u, dat God bij machte is uit deze stenen Abraham kinderen te verwekken. 10 Reeds ligt de bijl aan de wortel der bomen: iedere boom dan, die geen goede vruchten voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.

En óók Jezus gebruikt de tegenstelling tussen biologisch kind zijn, en écht (geestelijk) kind zijn. Wanat de joden zijn wel kinderen van Abraham, maar ze leven er niet naar.

Joh.8
39 Zij antwoordden en zeiden tot Hem: Onze vader is Abraham. Jezus zeide tot hen: Indien gij kinderen van Abraham zijt, doet dan de werken van Abraham; 40 maar nu tracht gij Mij te doden, een mens, die u de waarheid gezegd heeft, welke Ik van God gehoord heb; dit deed Abraham niet. 41 Gij doet de werken van uw vader. Zij zeiden tot Hem: Wij zijn niet uit hoererij geboren, wij hebben één Vader, God. 42 Jezus zeide tot hen: Indien God uw Vader was, zoudt gij Mij liefhebben, want Ik ben van God uitgegaan en gekomen; want Ik ben niet van Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden. 43 Waarom begrijpt gij niet wat Ik zeg? Omdat gij mijn woord niet kunt horen. 44 Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. (..) 53 Gij zijt toch niet meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven; voor wie houdt Gij Uzelf? 54 Jezus antwoordde: Als Ik Mijzelf eer, betekent mijn eer niets; mijn Vader is het, die Mij eert, van wie gij zegt: Hij is onze God, 55 en gij kent Hem niet, maar Ik ken Hem. En indien Ik zeide: Ik ken Hem niet, dan zou Ik u gelijk zijn, een leugenaar; doch Ik ken Hem en zijn woord bewaar Ik. 56 Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. 57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? 58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. 59 Zij namen dan stenen op om naar Hem te werpen; maar Jezus verborg Zich en verliet de tempel.  

Jezus zegt zelfs expliciet dat de joden - die Hem willen stenigen en Hem overduidelijk niet willen geloven of erkennen - biologische kinderen van Abraham zijn, want Jezus spreekt tegen deze joden met: "Uw vader Abraham (..)"

Paulus geeft in Handelingen 13:26 aan dat zijn joodse toehoorders zonen van Abraham zijn: "Mannen broeders, zonen van het geslacht van Abraham, en vereerders van God onder u, tot ons is deze heilsboodschap gezonden"

En ook in Romeinen 4:1 bevestigt Paulus dit feit: "Wat zullen wij dan zeggen, dat Abraham, onze voorvader naar het vlees, verkregen heeft?. En even verderop (4:16) "niet alleen voor wie uit de wet, maar ook voor wie uit het geloof van Abraham zijn, die de vader van ons allen is"

en weer verderop: (Rom.11:1) "Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin" en in een andere brief 2 Kor 11:22 : Hebreeën zijn zij? Ik ook. Israëlieten zijn zij? Ik ook. Nageslacht van Abraham zijn zij? Ik ook.

quote:

[...]

Met bovenstaande uiteenzetting in ogenschouw genomen, heeft het weinig zin op je overige stellingen in te gaan. Het klopt iig niet wat je beweert en mi moet je het artikel nog eens lezen ;)

ik wil niet bot doen, maar volgens mij heb ik het artikel heel goed gelezen, en ook jouw posts, en ik krijg eerder de indruk dat jij je vastpint op Galaten 4 (waarom eigenlijk?) en daardoor talloze andere gegevens negeert, zoals de expliciete vermeldingen dat Isaäk echt biologisch Abraham's zoon is.

Het standpunt (dat de joden niet biologisch van Abraham afstammen) is op geen enkele manier bijbels te onderbouwen, en het is ook niet gelijk /b] aan het standpunt wat in het artikel van Hal West verkondigd wordt, dat kun je gerust nog even nalezen.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2007, 11:41:17 am door Nunc »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #53 Gepost op: september 14, 2007, 04:45:52 pm »

quote:

Dat is Bijbels niet te onderbouwen, want Jakob en Ezau waren eigenlijk geen zonen van Izak (gen 35,29), maar van zijn vrouw, de onvruchtbare Rebekka:

Hier heb ik het ook al eerder over gehad en dan i.v.m. met Sara en Elisabeth:

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 september 2007 om 23:56:
- Sara was al oud en onvruchtbaar zoals bv ook Elisabeth. Toch wordt er nergens gezegd dat Sara een zoon Gods ontvangt omdat God haar 'bezoekt'.
God bezoekt haar en verricht het wonder haar vruchtbaar te laten zijn en ze schenkt Abraham zijn lijfelijke zoon. Voor God is niets te wonderlijk.
Zie hiervoor:

Gen 15,4
En zie, het woord des HEREN kwam tot hem: Deze zal uw erfgenaam niet zijn, maar uw lijfelijke zoon, die zal uw erfgenaam zijn.

Zo doet God ook een wonder en wordt de onvruchtbaarheid van Rebekka opgeheven.

quote:

Dit is Galaten 4
vers 28:
28 En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.

Dit gaat natuurlijk over de geestelijke betekenis hiervan. Dat dat is nu juist de allegorie. :)
- Wij zijn geestelijke nakomelingen van God en dat door de belofte die zou komen: de heilige Geest.
Dit heeft niets met onze natuurlijke staat te maken.
Het punt is dat wij als christenen evenals Izaak een wonderlijk begin hebben: de belofte.
Wij zijn geen nakomelingen van Izaak, maar evenals Izaak kinderen der belofte.

Dit zie je als een allegorie terug in het OT bovenop de letterlijke gebeurtenissen

vers 23
Maar die van de slavin was naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte.

- Letterlijk: Izak een wonderlijk begin had en ontstond omdat God aan Abraham de belofte had gedaan dat zijn lijfelijke nakomeling via zijn vrouw Sara, zijn erfgenaam zou zijn. Menselijk gezien - naar het vlees, had Izaak niet geboren kunnen worden.
Er wordt nergens gezegd dat hij geen nakomelingen kreeg..... (Behalve als jij denkt dat Ezau en Jakob niet van hem waren - maar dat is m.i. niet juist)
Ismael is niet door een belofte ontstaan maar door de menselijke weg te gaan.

- Geestelijke betekenis (de allegorie)
In beeld is Izaak en het volk Israel: de christenen die geboren zijn uit de Heilige Geest der belofte.
In beeld is Ismael en zijn nakomelingen: het volk Israel dat in slavernij is onder de wet.

quote:

Nee, van Abraham, want Jeruzalem wordt vergeleken met Hagar, de moeder van Ismael (gal 4,24) en de kinderen van Jeruzalem zijn niet de Arabieren.

De vergelijking moet je ook zo laten en niet letterlijk gaan nemen.
De allegorie staat in het NT en de letterlijke gebeurtenis in het OT.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2007, 06:53:36 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

slumber

• Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #54 Gepost op: september 17, 2007, 10:08:54 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 september 2007 om 16:45:

De vergelijking moet je ook zo laten en niet letterlijk gaan nemen.
De allegorie staat in het NT en de letterlijke gebeurtenis in het OT.

Letterlijk gezien kan niemand nu wetmatig aantonen van Abraham af te stammen idd, dus is het sowieso figuurlijk. Doch gezien het oude een voorafbeelding is van wat komen moest, kan het niet anders of we zien er iets in terug van de gekomen genade.

Let op:

Zoals we hebben gelezen is Ismael op de gangbare biologische manier verwekt door Abraham bij Hagar (Gen 16,4). Dus is Abraham onmiskenbaar de biologische vader (Gen 21,13) van Ismael. Logischerwijs zou Ismael dus de zoon van Abraham genoemd kunnen worden in de Bijbel, maar Wie schetst mijn verbazing:

'Doch Ik zal ook de zoon van deze dienstmaagd tot een volk stellen, omdat hij uw zaad is (Gen 21,13).'

Ismael is Abraham's zaad, maar wordt de zoon van Hagar genoemd door God. En aangezien Izak ook al was geboren toen God deze woorden tot Abraham sprak (gen 21,4), staat dus in koeieletters tussen de regels geschreven dat letterlijk gezien alleen Ismael zijn zaad is.  Wat mi verenigbaar is met het geschrevene over de pasgeboren baby van 8 dagen oud 'in Izak zal uw zaad genoemd worden (gen 21,12).' Hier is de genade al zichtbaar omdat het biologische vaderschap minder waardevol blijkt als het geestelijke.

Een hele opmerkelijke overeenkomst is dat de namen van de kinderen in beide gevallen vantevoren bekend worden gemaakt. Doch in de eerste situatie bezoekt een engel de moeder (Gen 16,11) en de tweede keer is het God die Abraham bezoekt:

'En God zeide: Voorwaar, Sara, uw vrouw, zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam noemen Izak; en Ik zal Mijn verbond met hem oprichten, tot een eeuwig verbond voor zijn zaad na hem (gen 17,19).'

Nog een voorbeeld van de zichtbare genade is het volgende: Abraham moest zijn zoon Izak offeren van God, welke zijn vrouw Sara hem gebaard had. Wanneer we deze gebeurtenis in het licht van de geworden genade bekijken, valt de symboliek op en het profeterende karakter van de dialogen:

'Toen sprak Izak tot Abraham, zijn vader, en zeide: Mijn vader! En hij zeide: Zie,  hier ben ik, mijn zoon! En hij zeide: Zie het vuur en het hout; maar waar is het lam tot het brandoffer? En Abraham zeide: God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon! (gen 22,7-8)

Abraham had het gedaan als een engel hem niet had tegengehouden omdat hij vertrouwde op God. In mijn optiek richte God daarom juist Zijn verbond met Abraham op. Zoals we weten werd Jezus ook wel aangeduid als 'het lam', hetgeen een profeterend karakter aan bovenstaande dialoog geeft. Tevens vind ik het volgende ook vrij symbolisch:

'En Hij zeide: Neem nu uw zoon, uw enige, die gij liefhebt, Izak, en ga heen naar het land Moría, en offer hem aldaar tot een brandoffer, op een van de bergen, die Ik u zeggen zal (Gen 22,2).'

Kortom, Abraham is de vader van alle volken, maar Izak is de vader van de Christenen. En Izak is geen biologische, maar een geestelijke zoon van Abraham. Izak is de zoon van de belofte.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2007, 12:51:41 pm door slumber »

slumber

• Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #55 Gepost op: september 17, 2007, 10:17:14 am »
Dus nogmaals, de biologische nakomelingen van Abraham gaan via Ismael, wat tegenwoordig ook geestelijk is.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #56 Gepost op: september 17, 2007, 12:10:42 pm »

quote:

slumber schreef op 17 september 2007 om 10:17:
Dus nogmaals, de biologische nakomelingen van Abraham gaan via Ismael, wat tegenwoordig ook geestelijk is.

en dat eerste (biologische afstamming) is dus niet bijbels te onderbouwen, zoals ik in m'n vorige post al liet zien.

slumber

• Bekijk profiel
Twee identiteiten
« Reactie #57 Gepost op: september 17, 2007, 01:00:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 september 2007 om 12:10:

[...]

en dat eerste (biologische afstamming) is dus niet bijbels te onderbouwen, zoals ik in m'n vorige post al liet zien.
Dat is het behouden restant, verkozen uit genade en daar gaat de discussie niet om