In een vorig forum kwam meermaals de organisatie Different naar boven, iets waar ik nog niet van gehoord had en blijkbaar ook in België bestaat. Een beetje Googlen bracht me al gauw op hun website en probeerde eens de resultaten te bekijken.
Ze bestaan blijkbaar al sinds 2004. En ik neem aan (nam aan) dat ze dus toch veel hebben kunnen bereiken. Immers toonde onderzoeken in verband met homoseksualiteit toch vast dat 7.5% van de bevolking in één of andere graad homoseksueel gericht was. nederland telt meer dan 16 miljoen inwoners en het komt dus neer op 1.200.000 personen met een niet-heteroseksuele geaardheid. De concentratie in steden ligt hoger en platteland lager, zodat de kans dat u in een stad als Amsterdam of Rotterdam redelijk hoog ligt. Jawel, één op de tien personen die u tegenkomt is anders geaard.
Dus heb ik de resultaten van Different eens vergeleken met bovengenoemd aantal. Ik spreek me niet uit over methoden, nog of die goed of slecht zijn, alleen resultaten.
Volgens het verslag van het jaar 2005: 153 clienten in 632 sessies. Van de 36 nieuw ingeschreven clienten was slechts de helft anders geaard. Van de 34 beêindigde sessies waren er 6 die op gestopt of verwezen zijn (maar hier ontbreekt elk spoor naar de eerdere indeling van geaardheid). De overigen hebben hun sessie beëindigd. Ook daar blijft het slechts bij deze vermelding. Er staat niet bij, einde loopcontract, of met succes. Nee, gewoon beëindigd.
Het verslag laat in geen enkel omstandigheid zien, of verwijzen naar, eventuele ervaringen en dergelijke meer.
Dus we zoeken verder en ja, gelukkig één ervaring op de website van iemand die geholpen is. Nu wil je als dergelijke organisatie je natuurlijk van de beste kant zien en je haalt dus de best mogelijke ervaring naar boven:
Ja?
Wat was de uitgangspunt van de jongen Niels (pseudonaam)? Geloof? Nee, zoals hij zelf zegt: "Je wilt aan een bepaald verwachtingspatroon voldoen, namelijk dat jongens op meisjes vallen. Ik was bang om afgewezen te worden als het anders zou zijn." De jongen zegt zelf dat zijn angsten zijn gebaseerd op de reactie van zijn naaste omgeving, niet van binnenuit.
"Nadat Niels openheid heeft gegeven over zijn homofiele gevoelens, besluit hij er iets aan te gaan doen. Hij neemt contact op met Different, een organisatie voor christenen met homofiele gevoelens. Nu gaat Niels daar regelmatig naartoe."
Wat zegt hij over zijn eigen problematiek:
"Bovendien denk ik dat homofilie niet in je genen zit... Ik geloof niet dat iemand ermee geboren wordt... En mocht er ooit uitkomen dat er wel een homogen is..." Maar aj, wat is het nu, hij ontkent het bestaan van aangeborenheid, langs de andere kant zegt hij ook dat hij het gewoon niet weet.
Wat zij de resultaten:
"Ik noem mezelf geen homo. Ik zie mezelf als iemand met homofiele gevoelens." Hoe dat zo? Hij volgt een ontwenningscursus en zelfs dan geeft hij toe de gevoelens nog steeds te bezitten. "Ik geloof dat ik in de toekomst een vrouw krijg en misschien kinderen. En als ik er niet afkom, denk ik niet dat ik het heel erg vind."
Ik ben al veel gescheiden mannen tegengekomen, de meesten met kinderen en 30% daarvan hebben een anders-geaarde zoon of dochter. Het huwelijk heeft hen niet geholpen, ze zijn die aangegaan om dezelfde reden zoals Niels zijn verhaal begon: "Je wilt aan een bepaald verwachtingspatroon voldoen" en "Ik was bang om afgewezen te worden". Na het grootbrengen van de kinderen zijn de ouders uitelkaar gegaan. De 30% voortgebrachten toont aan dat er wel degelijks iets wordt doorgegeven. Het resultaat van het willen voldoen aan de verwachtingen van anderen resulteerde alleen maar in verdriet en ellende.
Niels twijfelt er zelf aan wat de oorzaak is, maar wilt Different geloven die het laat voortdoen als een situatie waar je voor kiest en dus kan laten wanneer je wilt. Zelf weet hij het echter niet. Het verhaal toont ook niet aan dat hij is "genezen" is. Hij is er (februari 2007) nog steeds mee bezig. En hij weet zelfs nog geeneens of dit zijn gevoelens zal beëindigen.
Spijtig genoeg ken ik deze situatie. De gevoelens hebben en je nergens kunnen uit. De angsten en willen voldoen aan je omgeving. De verwachting dat je een meisje zoekt, de verwachting van je moeder dat ze ooit eens een kleinkind krijgt, etc. Zelfs zover dat ik verkeerde en naar een jaar verloofde en trouwplannen had. Omdat mijn omgeving mij dit verplichtte. Een week voor m'n trouwen was het uit, langs haar kant. Ze had het blijkbaar "aangevoeld" dat ik met mijn gevoelens geen huwelijk aankon. En daarmee ook nog eens verstoten door mijn ouders. Want mijn verkering en verloving (van totaal een jaar) heeft niets veranderd in mijn seksuele aantrekkingskracht naar mannen toe. En het heeft mij niet meer aantrekkingskracht tot vrouwen gegeven. Ik ging zelfs zover dat ik een half jaar me van een bepaalde zaak heb onthouden, ook dat ging. Maar de gevoelens, mijn geaardheid, is er nooit door veranderd.
Als ik de ervaring van Niels lees en er bij nadenk dat dit dan het beste succesverhaal is dat ze kunnen presenteren, heb ik grote twijfels aan de resultaten van Different. Zelfs googlen gaf geen enkel ander beter verhaal, zelfs geen verhaal.
Of is er iemand die bovenstaand kan ontzenuwen door een verhaal van zichzelf, of van iemand, die na jaren (dus niet een maand na cursus of proberen) met succes kan zeggen dat de pogingen resultaten heeft afgeleverd voor langere duur, en dat hij totaal geen problemen meer heeft met zijn gevoelens.