Auteur Topic: Jezus als mens  (gelezen 4389 keer)

boom

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Gepost op: juli 10, 2007, 10:39:23 am »
Is er iemand die mij kan vertellen toen Jezus op aarde was of Hij ook alles wist van de mensen. Zoals de vrouw die zeven mannen had gehad.Dat wist Jezus. Maar wist Hij dan ook dat Zijn moeder naar Hem op zoek was in de tempel.
Graag U antwoordt. Het liefst onderbouwt met teksten

Jumbala

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #1 Gepost op: juli 10, 2007, 12:49:33 pm »
God is alwetend en dat liet Jezus als twaalfjarige zijn moeder weten toen zij Hem vond in de tempel. Hij was "bar mitswah," zoon der wet met Zijn hemelse Vader als Wetgever. Vanuit de relatie met Zijn Vader is Jezus alwetend. Zo kende Jezus ook Nathanaël als "Israëliet, in wien geen bedrog is!" Nathanaël reageerde:"Rabbi, Gij zijt de Zoon van God, Gij zijt de Koning van Israël!" (Johannes 1:48 en 50)

peterpan

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2007, 01:08:26 pm »
ik geloof dat Jezus dat soort dingen pas wist, NADAT Hij de Heilige Geest had gekregen. Daarvóór kon Hij geen wonderen doen, omdat Hij de menselijke natuur had.

Ik denk dat Hij bol stond van woorden van kennis en de Heilige Geest communiceerde continue met Hem (en Hij begreep het ook). Er is mensenkennis, maar ook goddelijke openbaring. Jezus had dat laatste natuurlijk tot in de puntjes van zijn vingers, waardoor "Hij wist wat er in de harten omging".
Het koninkrijk van God is niet gelegen in woorden maar in kracht (1 kor 4:20)

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2007, 03:58:02 pm »

quote:

boom schreef op 10 juli 2007 om 10:39:
Is er iemand die mij kan vertellen toen Jezus op aarde was of Hij ook alles wist van de mensen. Zoals de vrouw die zeven mannen had gehad.Dat wist Jezus. Maar wist Hij dan ook dat Zijn moeder naar Hem op zoek was in de tempel.
Graag U antwoordt. Het liefst onderbouwt met teksten

Goeie vraag zeg..
Ik geloof dat de Heer voor 100 % mens was zoals wij echter... zonder zonde.

Ik begrijp uit de teksten dat de Heer gehoorzaamheid moest leren en veel heeft gestudeerd in de Schriften.
Hij was gehoorzaam aan Zijn Vader en stond onder Zijn directe leiding op aarde.
Hij ontving pas de Heilige Geest na Zijn opstanding, eerder kon niet,.
Maar wellicht had Hij zo'n band met Zijn Vader dat Die Hem de kennis gaf op het moment dat het nodig was.

Het ontvangen van de Heilige Geest is bovendien een andere zaak en zou ons in heel de Waarheid leiden, maar ons niet de geheimen van God openbaren of ons een dimensie geven die een ander niet heeft.
Wij wandelen ook immers in geloof en niet in aanschouwen.
Waarmee ik niet wil zeggen dat wij de norm zijn t.a.v . de mens Jezus.
Het is eerder andersom.

HaJee

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2007, 04:06:46 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 15:58:

Hij ontving pas de Heilige Geest na Zijn opstanding, eerder kon niet,.

Hoe interpreteer jij dan bijv. Matteüs 3: 13-17?

quote:

13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’

Hier staat duidelijk dat Jezus de Geest ontving, ruim voor zijn opstanding dus.

Wat betreft de vraag van de TS: Ik ben er toe geneigd om te zeggen dat hij wel alles wist. Zo wist hij bijvoorbeeld ook dat hij moest lijden en sterven, maar ook dat hij weer zou opstaan. Nog een voorbeeldje: Jezus wist dat Natanaël onder de vijgenboom zat toen Fillipus bij hem kwam en over Jezus vertelde (joh. 1:45, 46)

Maar waarom wil je dit weten?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

boom

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2007, 06:34:16 pm »

quote:

HaJee schreef op 10 juli 2007 om 16:06:
[...]

Hoe interpreteer jij dan bijv. Matteüs 3: 13-17?

[...]

Hier staat duidelijk dat Jezus de Geest ontving, ruim voor zijn opstanding dus.

Wat betreft de vraag van de TS: Ik ben er toe geneigd om te zeggen dat hij wel alles wist. Zo wist hij bijvoorbeeld ook dat hij moest lijden en sterven, maar ook dat hij weer zou opstaan. Nog een voorbeeldje: Jezus wist dat Natanaël onder de vijgenboom zat toen Fillipus bij hem kwam en over Jezus vertelde (joh. 1:45, 46)

Maar waarom wil je dit weten?

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #6 Gepost op: juli 13, 2007, 06:30:28 pm »
Pas na de opstanding werd de Heilige Geest gegeven als Trooster toch?
De doop en die duif uit Mattheus zijn slechts een verwijzing daarnaar toe.
Zoals Psalm 2 idem.
Er staat daar helemaal niet dat de Heere Jezus de Geest ontving.
Lees het nog eens goed.

Dat Hij alles wist geloof ik aboluut niet. Hij leerde het "Uit de Schriften en was God gehoorzaam"

drentenaar

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #7 Gepost op: juli 13, 2007, 07:33:21 pm »
'Jezus heeft, hoewel Hij de Zoon was, gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden'. (Hebr. 5:8)

Ook voor Jezus was het leven op aarde kennelijk een leerschool!
Een bijbels aspect wat m.i. in de verkondiging zelden of nooit aan de orde komt.

Divinespark

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #8 Gepost op: juli 15, 2007, 09:06:45 pm »
Alles weten van de mensen vanuit je hersengeheugen hoeft misschien niet.
Jezus' gesteldheid kan ook zodanig zijn dat Hij makkelijk toegang heeft tot de "database" van Gods kennis.
Of dat via de structuur van je menselijke hersenen noodzakelijk zou zijn is de vraag. Profeten konden ook wel eens dingen weten en wonderen verrichten met de Geest Gods over zich. Volgens mij is het eerder dàt (de effecen van de Geest Gods over zich hebben bij iemand) dan dat Jezus zélf (vzv van de menselijke natuur) alles al wist.

Wat is hierin het verschil met Mozes, Jozef of Daniël of Samuël? Die mensen hadden ook de Geest Gods (Heilige Geest, want God = heilig) over zich.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2007, 09:08:55 pm door Divinespark »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #9 Gepost op: juli 15, 2007, 11:13:29 pm »

quote:

Willeke schreef op 13 juli 2007 om 18:30:
Pas na de opstanding werd de Heilige Geest gegeven als Trooster toch?

gegeven aan de gelovigen.

quote:

De doop en die duif uit Mattheus zijn slechts een verwijzing daarnaar toe.
nee, de Geest kwam -in de vorm van een duif (Luk.3:22a "en de heilige Geest in lichamelijke gedaante als een duif op Hem nederdaalde")- op Jezus. Zie ook de profetieën daarover in o.a. Jesaja. Sterker nog, Johannes de Doper kon van Jezus zeggen dat Hij met vuur en de Geest doopte. Dat is vrij lastig als je die Geest zelf niet hebt :)
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2007, 11:15:45 pm door E-line »

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2007, 06:09:16 pm »
Die duif daalde neer als type van de Heilige Geest, die nog niet was uitgestort met een citaat uit Psalm 2 "Gij zijt Mijn geliefde Zoon in U heb Ik mijn welbehagen."
Een citaat die uitgesproken werd bij de doop in water, maar met als beeld wijzende naar Zijn dood en opstanding want eerder was de Heilige Geest niet uitgestort.

Ook Jesaja is een profetie die wijst naar de toekomst.
.."Ik heb Mijn geest op Hem gegeven Hij zal het recht den heidenen voortbrengen"... en pas na Zijn opstanding was sprake van heidenen.
De Heer was de Eerstgeborene van een Nieuwe Schepping en was de Eerste die wedergeboren werd en wij gelovigen volgen Hem daarin.
Voor die tijd was niemand wedergeboren en vervuld met de Heilige Geest.
De Gemeente of het volk wat God nu verzameld Voor Zijn Naam neemt een aparte positie in.

De Heer ontving ook de Geest bij Zijn opstanding,, evenals Zijn aanstellingen.
Anders was Hij voor die tijd God, of een beetje God en een beetje mens en dat lees ik nergens.

Ik lees dat Hij bij Zijn opstanding aangesteld werd tot Christus, tot Zoon namelijk Erfgenaam en Hogepriester.
Hij was de Zoon van God uiteraard, maar werd het officieel pas bij Zijn opstanding omdat toen pas het erfrecht in werking trad en Zoon is in de Bijbel altijd Erfgenaam.
Voorbeelden zijn er te over, waar men erfgenaam werd zonder de natuurlijke zoon te zijn, of de tweede werd erfgenaam i.p.v. de eerste.

diak2b

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2007, 06:40:29 pm »

quote:

Ik weet niet wat je gelooft, maar wij christenen geloven dit

quote:

Anders was Hij voor die tijd God, of een beetje God en een beetje mens en dat lees ik nergens.
niet.

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen.

Jezus is geboren vóór de schepping, en door Hem is alles geschapen. Hij is God, altijd geweest, en zal dat altijd zijn. Hij is mens geworden, maar heeft daarbij Zijn goddelijkheid niet afgelegd. En aangezien de Geest van de Vader en de Zoon uit gaat, is de Geest niet de bron voor de Goddelijkheid van de Zoon.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2007, 06:41:45 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #12 Gepost op: juli 19, 2007, 11:09:03 am »

quote:

Willeke schreef op 18 juli 2007 om 18:09:
(..)
Voor die tijd was niemand wedergeboren en vervuld met de Heilige Geest.
De Gemeente of het volk wat God nu verzameld Voor Zijn Naam neemt een aparte positie in.
behalve natuurlijk al die profeten in het oude testament die door de Geest konden profeteren ("terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd de Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden, dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna.", 1 Petrus 1:11)

En Jezus zelf zegt dat Hij de Geest waarover Jesaja profeteerde, al wel had:

Lukas 4:
16 En hij kwam te Nazaret, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen. 17 En Hem werd het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld en toen Hij het boek geopend had, vond Hij de plaats, waar geschreven is:
18 De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; 19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.
20 Daarna sloot Hij het boek, gaf het aan de dienaar terug en ging zitten. 21 En de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gericht. En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld. 22 En allen betuigden hun instemming met Hem en verwonderden zich over de woorden van genade, die van zijn lippen kwamen en zij zeiden: Is dit niet de zoon van Jozef?

quote:

Over dit probleem hebben we het al eerder gehad. Ik snap je beweegredenen heel goed, ik snap ook niet zoveel van de drie-eenheid en de incarnatie (mens-God). Maar als je goed leest zul je toch echt zien dat Jezus terwijl Hij op aarde is als God aangeduid wordt. Bekijk de profetieën over Johannes de Doper en Jezus maar eens goed. Daaruit blijkt dat Jezus geïdentificeerd wordt met JHWH.

quote:

Ik lees dat Hij bij Zijn opstanding aangesteld werd tot Christus, tot Zoon namelijk Erfgenaam en Hogepriester.
Hij werd op dat moment publiekelijk bekend/erkend. Dat is wat anders dan de vraag of Hij het toen ook pas echt werd.

ItsMe

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #13 Gepost op: augustus 11, 2007, 08:37:53 pm »
Jezus weet in ieder geval niet alles:
Matteus 24:36:
Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #14 Gepost op: september 01, 2007, 06:53:48 pm »
Het ontvangen van de Heilige Geest, wat mogelijk was nà Zijn opstanding is wat andersb dat de profeten die konden proferen via de Geest van God.
Natuurlijk was de Heilige Geest Dezelfde als de Geest van Christus of de Geest van God.
Maar wij ontvangen de Heilige Geest als Trooster omdat de Heer is opgevaren naar Zijn Vader en de Heilige Geest niets meer of minder dan de Geest van Christus.,
Zijn manifestatie in het OT is vaak via een wolk of andere wijzen, maar het ontvangen van de Heilige Geest, dus iets anders dan het manifesteren kon pas plaatshebben toen de Heer naar de Hemel ging en Hij een ANDERE  Trooster stuurde.
Het wedergeboren zijn kon ook pas plaats vinden nadat de Heer was opgestaan..Hij was immers de EErstgeborene van een Nieuwe Schepping.
DAt is nu juist de uitzonderingspositie van de Gemeente van nà de opstanding.
Paulus is pas de apostel die schrijft over de positie van deze groep gelovigen ...Gemeente genaamd.
Natuurlijk is de Gemeente benoemd in het OT maar altijd in verborgen vorm of anders gezegd in de typologie of in beelden, die je pas herkennen kunt als je het NT hebt bestudeerd.

Als je weet vanuit het NT wat de Gemeente is dan kun je dat herkennen in het OT, maar in verborgen vorm.

De Heer wist niet alles, want HIj moest de Schriften bestuderen en vanuit die Schriften wist HIj de Weg die Hij gaan moest en deed dat ook in gehoorzaamheid.,
Maar vergeet niet ....Hij was beneden de engelen gesteld...de engelen waarover wij als gelovigen van deze bedeling zullen oordelen.

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #15 Gepost op: september 01, 2007, 06:56:14 pm »

quote:

ItsMe schreef op 11 augustus 2007 om 20:37:
Jezus weet in ieder geval niet alles:
Matteus 24:36:
Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.

Maar wij weten inmiddels dat de Heer gesteld is boven alle Naam en gezet aan de Rechterhand van de Vader.
Op aarde wist Hij niet alles, maar na Zijn opstanding is HEM ALLES OVERGEGEVEN DOOR DE Vader en alles in Zijn handen gesteld.

Jezus weet niet alles, maar Christus is alles in allen.

Emanuel

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #16 Gepost op: september 07, 2007, 11:03:28 pm »

quote:

Willeke schreef op 01 september 2007 om 18:56:
[...]

Maar wij weten inmiddels dat de Heer gesteld is boven alle Naam en gezet aan de Rechterhand van de Vader.
Op aarde wist Hij niet alles, maar na Zijn opstanding is HEM ALLES OVERGEGEVEN DOOR DE Vader en alles in Zijn handen gesteld.

Jezus weet niet alles, maar Christus is alles in allen.

Hoe zie jij dan YHWH?

Shalom

Willeke

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2007, 07:01:40 pm »

quote:

Emanuel schreef op 07 september 2007 om 23:03:
[...]

Hoe zie jij dan YHWH?

Shalom

Jehovah kan niet gezien worden want God is Geest, maar als ik je vraag goed begrijp zien wij Jezus met eer en heerlijkheid gekroond en zittend aan de rechterhand van de Vader.
Staan er dan 2 of 3 tronen?
Nee want Vader en Zoon zijn één en de Here Jezus is het uitgedrukte beeld van Jehovah.
Jehovah uit het oude Testament is Dezelfde als de Heere Jezus Christus van het Nieuwe Testament.

Emanuel

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #18 Gepost op: oktober 20, 2007, 09:13:56 pm »

quote:

Willeke schreef op 14 oktober 2007 om 19:01:
[...]

Jehovah kan niet gezien worden want God is Geest, maar als ik je vraag goed begrijp zien wij Jezus met eer en heerlijkheid gekroond en zittend aan de rechterhand van de Vader.
Staan er dan 2 of 3 tronen?
Nee want Vader en Zoon zijn één en de Here Jezus is het uitgedrukte beeld van Jehovah.
Jehovah uit het oude Testament is Dezelfde als de Heere Jezus Christus van het Nieuwe Testament.

Als Jezus Dezzelfde is als Jehovah, wie is dan Zijn Vader? Is Jezus niet de Zoon van God? Jezus zegt "eer van mensen behoef ik niet (joh 5:43), maar wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet. (joh 5:23). Misschien was Jezus een mens, die geroepen was tot het Zoonschap Gods? Jezus de Nazoreër is tenslotte Jezus de Christus geworden.
Geloof jij dat de Heilige Geest een persoon is of de kracht Gods?
Shalom

Zijnkind

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #19 Gepost op: oktober 20, 2007, 10:38:23 pm »

quote:

Emanuel schreef op 20 oktober 2007 om 21:13:
Als Jezus Dezzelfde is als Jehovah, wie is dan Zijn Vader? Is Jezus niet de Zoon van God? Jezus zegt "eer van mensen behoef ik niet (joh 5:43), maar wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet. (joh 5:23). Misschien was Jezus een mens, die geroepen was tot het Zoonschap Gods? Jezus de Nazoreër is tenslotte Jezus de Christus geworden.
Jezus menselijk is niet datgene wat de mensen moeten vereren inderdaad. Ze moeten God eren en de mens Jezus was Gods deel dat een taak uitvoerde. God is Vader, Zoon en Geest. De Vader is de vader van de Zoon die tegelijk weer 1 zijn :) Oftewel....je komt er nooit uit. Deze God is zoveel groter dan ons beperkte menselijke verstand kan bevatten.

quote:

Shalom
Een valse tegenstelling. Als persoon is de Geest de uitvoerende kracht.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Nunc

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #20 Gepost op: oktober 23, 2007, 12:01:27 pm »

quote:

Emanuel schreef op 20 oktober 2007 om 21:13:
[...]

Shalom

Jezus wordt als Jehovah/Jahweh/HERE geidentificeerd, o.a. in Hebr.1:10:

Hebreeën 1:
8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,

en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’

als je dat tweede deel (10-12) vergelijkt met Psalm 102:26-28 waar het vandaan komt, zie je dat het daar om Jehovah gaat.

psalm 102:
1 Gebed van een ongelukkige die dreigt te bezwijken en zijn klacht uitstort voor de HEER.

2 HEER, hoor mijn gebed,
laat mijn hulpkreet u bereiken.
3 Verberg uw gelaat niet voor mij,
nu ik in nood verkeer.
Wil naar mij luisteren,
antwoord mij haastig nu ik roep.

4 Mijn dagen vervliegen als rook,
mijn gebeente gloeit als vuur.
5 Mijn hart is verschroeid en verdord als gras,
ik vergeet mijn brood te eten.
6 Ik ben door mijn klagen
tot op het bot vermagerd.

7 Ik ben als een uil in de woestijn,
een steenuil in een verlaten bouwval,
8 slaap ken ik niet, ik ben eenzaam
als een vogel op het dak.
9 Mijn vijanden honen mij weg,
heel de dag word ik bespot en verwenst.

10 As is het brood dat ik eet,
het water dat ik drink vermeng ik met tranen,
11 want uw toorn is tegen mij ontbrand,
u tilde mij op en smeet mij neer.
12 Mijn dagen gaan heen als een schaduw,
ik moet verdorren als gras.

13 Maar u, HEER, troont voor eeuwig,
uw roem zal duren, geslacht na geslacht.
14 U zult opstaan en u over Sion ontfermen,
de tijd van genade is gekomen, dit is het uur,
15 want uw dienaren hebben de stenen van Sion lief,
de ruïnes vervullen hen met deernis.

16 Alle volken zullen de naam van de HEER vrezen,
alle koningen van de aarde zijn majesteit eren
17 als de HEER Sion heeft opgebouwd
en hij in majesteit is verschenen,
18 als hij zich neigt tot het gebed van de ontheemden
en zich van hun bidden niet afkeert.

19 Laat dit voor het nageslacht worden opgeschreven,
dan zal een herboren volk de HEER loven
20 als de HEER heeft neergezien van zijn heilige hoogte,
zich vanuit de hemel naar de aarde heeft neergebogen
21 om het zuchten van gevangenen te horen,
om vrij te laten wie de dood nabij zijn.

22 Dan wordt in Sion de naam van de HEER geprezen,
zijn lof gezongen in Jeruzalem
23 als volken en koninkrijken bijeenkomen
om de HEER te aanbidden.

24 Hij heeft halverwege mijn kracht gebroken,
hij heeft mijn levensdagen verkort.
25 Ik smeek: Mijn God,
neem mij niet midden in het leven weg,
uw jaren duren van geslacht op geslacht.

26 Vóór alle tijden hebt U de aarde gegrondvest,
de hemel is het werk van uw handen.
27 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
zij zullen als kleren verslijten,

u verwisselt ze als een gewaad en zij verdwijnen,
28 maar u blijft dezelfde, uw jaren nemen geen einde.
29 De kinderen van uw dienaren zullen veilig wonen,
ook op hun nageslacht rust uw oog.

Aimé

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #21 Gepost op: oktober 24, 2007, 11:19:17 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 oktober 2007 om 12:01:

[...]

Jezus wordt als Jehovah/Jahweh/HERE geidentificeerd, o.a. in Hebr.1:10:

Hebreeën 1:
8 Maar tegen de Zoon zegt hij:
‘God, uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid,
en de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.
9 Gerechtigheid hebt u liefgehad en onrecht gehaat;
daarom, God, heeft uw God u gezalfd
met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.’
10 En ook:
‘In het begin hebt u, Heer, de aarde gegrondvest,

en de hemel is het werk van uw handen.
11 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
ze zullen als een gewaad verslijten,
12 als een mantel zult u ze oprollen,
als een gewaad zullen ze worden verwisseld;
maar u blijft dezelfde, en uw jaren zullen geen einde nemen.’

als je dat tweede deel (10-12) vergelijkt met Psalm 102:26-28 waar het vandaan komt, zie je dat het daar om Jehovah gaat.

psalm 102:
1 Gebed van een ongelukkige die dreigt te bezwijken en zijn klacht uitstort voor de HEER.

2 HEER, hoor mijn gebed,
laat mijn hulpkreet u bereiken.
3 Verberg uw gelaat niet voor mij,
nu ik in nood verkeer.
Wil naar mij luisteren,
antwoord mij haastig nu ik roep.

4 Mijn dagen vervliegen als rook,
mijn gebeente gloeit als vuur.
5 Mijn hart is verschroeid en verdord als gras,
ik vergeet mijn brood te eten.
6 Ik ben door mijn klagen
tot op het bot vermagerd.

7 Ik ben als een uil in de woestijn,
een steenuil in een verlaten bouwval,
8 slaap ken ik niet, ik ben eenzaam
als een vogel op het dak.
9 Mijn vijanden honen mij weg,
heel de dag word ik bespot en verwenst.

10 As is het brood dat ik eet,
het water dat ik drink vermeng ik met tranen,
11 want uw toorn is tegen mij ontbrand,
u tilde mij op en smeet mij neer.
12 Mijn dagen gaan heen als een schaduw,
ik moet verdorren als gras.

13 Maar u, HEER, troont voor eeuwig,
uw roem zal duren, geslacht na geslacht.
14 U zult opstaan en u over Sion ontfermen,
de tijd van genade is gekomen, dit is het uur,
15 want uw dienaren hebben de stenen van Sion lief,
de ruïnes vervullen hen met deernis.

16 Alle volken zullen de naam van de HEER vrezen,
alle koningen van de aarde zijn majesteit eren
17 als de HEER Sion heeft opgebouwd
en hij in majesteit is verschenen,
18 als hij zich neigt tot het gebed van de ontheemden
en zich van hun bidden niet afkeert.

19 Laat dit voor het nageslacht worden opgeschreven,
dan zal een herboren volk de HEER loven
20 als de HEER heeft neergezien van zijn heilige hoogte,
zich vanuit de hemel naar de aarde heeft neergebogen
21 om het zuchten van gevangenen te horen,
om vrij te laten wie de dood nabij zijn.

22 Dan wordt in Sion de naam van de HEER geprezen,
zijn lof gezongen in Jeruzalem
23 als volken en koninkrijken bijeenkomen
om de HEER te aanbidden.

24 Hij heeft halverwege mijn kracht gebroken,
hij heeft mijn levensdagen verkort.
25 Ik smeek: Mijn God,
neem mij niet midden in het leven weg,
uw jaren duren van geslacht op geslacht.

26 Vóór alle tijden hebt U de aarde gegrondvest,
de hemel is het werk van uw handen.
27 Zij zullen vergaan, maar u houdt stand,
zij zullen als kleren verslijten,

u verwisselt ze als een gewaad en zij verdwijnen,
28 maar u blijft dezelfde, uw jaren nemen geen einde.
29 De kinderen van uw dienaren zullen veilig wonen,
ook op hun nageslacht rust uw oog.

(Hebreeën 1:13) . . . Maar met betrekking tot wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: „Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel”? 

Twee aparte personen Nunc.

(Kolossenzen 3:1) . . . Indien GIJ echter met de Christus werdt opgewekt, blijft dan de dingen zoeken die boven zijn, waar de Christus gezeten is aan de rechterhand van God. 

(Hebreeën 10:12-13) . . . Maar deze heeft voor altijd één slachtoffer voor zonden gebracht en is aan de rechterhand van God gaan zitten, 13 van die tijd af wachtend totdat zijn vijanden tot een voetbank voor zijn voeten gesteld zouden worden.
Aimé

Nunc

• Bekijk profiel
Jezus als mens
« Reactie #22 Gepost op: oktober 25, 2007, 02:12:15 pm »

quote:

Aimé schreef op 24 oktober 2007 om 23:19:
[...]

(Hebreeën 1:13) . . . Maar met betrekking tot wie van de engelen heeft hij ooit gezegd: „Zit aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden tot een voetbank voor uw voeten stel”? 

Twee aparte personen Nunc.

(Kolossenzen 3:1) . . . Indien GIJ echter met de Christus werdt opgewekt, blijft dan de dingen zoeken die boven zijn, waar de Christus gezeten is aan de rechterhand van God. 

(Hebreeën 10:12-13) . . . Maar deze heeft voor altijd één slachtoffer voor zonden gebracht en is aan de rechterhand van God gaan zitten, 13 van die tijd af wachtend totdat zijn vijanden tot een voetbank voor zijn voeten gesteld zouden worden.
heel scherp opgemerkt, dat er binnen de triniteit aparte personen zijn (alsof we dat nog niet wisten: "drie Personen, één Wezen)   ;)

Maar op welke manier zijn deze losse citaatjes een reactie op mijn constatering dat een psalm die over Jehovah gaat, volgens de auteur van de Hebreeën brief over Jezus gaat? Daar reageer je namelijk opvallend genoeg niet op. Er wordt gezegd dat het citaat uit ps.102 over Jezus gaat, en er staat HERE in die psalm. You do the math...
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2007, 02:13:18 pm door Nunc »