Auteur Topic: evangeliseren in de praktijk  (gelezen 5057 keer)

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
evangeliseren in de praktijk
« Gepost op: september 12, 2007, 08:34:07 pm »
Ik zou graag van jullie weten of jullie wel eens een gesprek hebben of zijn aangegaan met (een) ongelovige(n), en hoe jullie met bepaalde vragen/stellingen zijn omgegaan...

om een voorbeeld te noemen; 1 van de eerste keren dat ik echt in discussie was met een 'ongelovige' vond hij God egoïstisch omdat Hij de één wel zou redden (van het veld) en de ander zou laten staan... op dat moment wist ik niet wat ik moest antwoorden..  :?
(ik heb toen wel vaker met m'n mond vol tanden gestaan maar dit schiet me zo even te binnen)
Beter het anker kwijt dan het schip

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2007, 08:45:27 pm »
De meeste standaardvragen vind je verwoord in Boyds 'Brieven aan een scepticus'. Ook deze.

Ik denk dat 1 van de belangrijkste dingen bij dit soort gesprekken is: je kwetsbaar opstellen. Je weet dat je gelooft, en dat je daarvoor dankbaar en blij bent (neem ik aan). Dat hoeft niet te betekenen dat je ook weet waarom dat is, of kunt uitleggen waarom God allerlei nare dingen heeft geroepen. God heeft de antwoorden, wat jij kunt doen is de ander adviseren om die antwoorden dan ook Daar te zoeken. Jij/ik zoek ze daar ook.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2007, 08:45:45 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2007, 10:13:37 pm »
Kritiek van buitenkerkelijken:
"De beste man kan nog niet eens 1 potlood optillen"
"Als God alles kan, kan Hij dan ook een steen maken die Hij niet op kan tillen?"
"Waarom is er dan zoveel ellende op de wereld"
"Christendom is voor watjes"
"de kerk dit, de kerk dat (vul maar in)"
associatie met godsdienstoorlogen, inquisitie

Let ook eens op uitspraken van kerkelijke mensen als je de bijbel letterlijk neemt
"Je kunt God niet zien"
"De mens is niks, de mens weet niks" (als je met bijbelse zaken in een moderne maatschappij aan komt zetten)
"Het zijn Joodse wetten" (als je voor een fictieve partij bent die naar bijbelse norm wil regeren)
"Alles waar te voor staat is niet goed, als je te goed bent geef je alles weg"

Wie lust er nog een paar?

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 12, 2007, 11:09:17 pm »
mag ik ook weten wat je daar allemaal op antwoord als je dat te horen krijgt?  :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2007, 12:29:26 am »
Onlangs sprak ik iemand die vrij snel zei dat God niet bestond.
Mijn reactie was daarop dat hij (de spreker) ook niet bestond zolang hij mij niet kon bewijzen dat hij er was.
dan krijg je een leuk gesprek.
De ander probeert op allerlei wijze aan te tonen dat hij "er is" terwijl ik als ontvanger dat kon negeren.
Op een bepaald moment zweeg de ander en vroeg hoe hij mij kon bereiken.
Daarop heb ik hem gemeld dat dit ook de vraag van God kon zijn aan hem: "Hoe kan ik jou nog bereiken want ik wil je graag spreken!"

Ook wel meegemaakt dat iemand direct riep dat als er al een God was deze in slaap was gevallen. Daarop heb ik gereageerd met "waarom bidt je Hem dan niet wakker?"

Dooddoeners van "buitenstaanders" beantwoord ik veelal met andere dooddoeners.
De vraag van God en de steen die God niet kan tillen is zo oud als wat. Ik heb geleerd om te gaan vragen waarom men die vraag beantwoord wil zien. Wat maakt dat je dat vraagt? Waar komt dat vandaan? etc. etc.
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 13, 2007, 09:35:08 am »
Keimpe, uit jouw vraag proef ik een beetje dat je evangeliseren beleefd als 'de ander overtuigen op basis van de beste argumenten/redeneringen'. Volgens mij is dat niet zo. Evangeliseren is niet een wedstrijdje wie de beste redenaties heeft. Evangeliseren is de ander vertellen over God en wie Hij voor jou is. De ander overtuigen kan jij niet, dat kan God alleen zelf.

Willeke

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 13, 2007, 05:21:35 pm »
Hij/Zij die zoekt zal vinden en ik heb vele gesprekken gehad in mijn leven met hen die zeggen te geloven en met ongelovigen.
Maar het is slechts de oprecht zoekende die de Geest in heel de Waarheid leidt, en dat is niet de massa, maar de enkeling.
Ook in de Bijbel bereikte de Heer nooit de massa, maar de enkeling: de blindgeborene, de enige man uit Bethesda, de overspelige vrouw, de Samaritaanse  vrouw...en eigenlijk nooit in het land, maar buiten het land.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2007, 05:22:07 pm door Willeke »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 13, 2007, 07:48:17 pm »

quote:

Keimpe schreef op 12 september 2007 om 20:34:
Ik zou graag van jullie weten of jullie wel eens een gesprek hebben of zijn aangegaan met (een) ongelovige(n), en hoe jullie met bepaalde vragen/stellingen zijn omgegaan...

om een voorbeeld te noemen; 1 van de eerste keren dat ik echt in discussie was met een 'ongelovige' vond hij God egoïstisch omdat Hij de één wel zou redden (van het veld) en de ander zou laten staan... op dat moment wist ik niet wat ik moest antwoorden..  :?
(ik heb toen wel vaker met m'n mond vol tanden gestaan maar dit schiet me zo even te binnen)
Ik ga niet in discussie met mensen over hun geloof, behalve met degenen die mij denken te moeten vertellen dat ik het allemaal verkeerd zie. Dat scheelt alvast een hoop. Maar dan nog, ik kan en wil niemand overtuigen van mijn geloof. Katholiek word je niet, dat ben je. Alleen sommige mensen weten het nog niet.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 13, 2007, 11:15:04 pm »
@okidoki:
dat leek me wel een interessant gesprek als ik je zo hoor! en inderdaad is het wel eens slim om te vragen waarom men die vraag beantwoord wil zien, ik denk dat je dan al snel een heel ander soort gesprek hebt...

@Mezzamorpheus:
klopt helemaal, toen was ik zo, dat ik wilde óvertuigen in plaats van gétuigen... maar getuigen gaat eigenlijk vanzelf vloeiend over in óvertuigen...  |:(
ik moest, en moet nog steeds, in de gaten houden wat wat is...  :X

@Willeke:
niet helemaal mee eens, grote menigtes kunnen ook in 1 keer bekeerd worden... neem bijvoorbeeld pinksteren, handelingen 2:41,42 over de eerste gemeente:

quote:

41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
of misschien lees ik verkeerd en bedoel je dat de Heer niet de menigte bereikt, alhoewel Hij wel vaak toespraken hield en gelijkenissen vertelde...  :?

@diak2b:

quote:

diak2b schreef op 13 september 2007 om 19:48:
[...]

Ik ga niet in discussie met mensen over hun geloof, behalve met degenen die mij denken te moeten vertellen dat ik het allemaal verkeerd zie. Dat scheelt alvast een hoop. Maar dan nog, ik kan en wil niemand overtuigen van mijn geloof. Katholiek word je niet, dat ben je. Alleen sommige mensen weten het nog niet.

hoe kun je dan waarschuwen voor de Satan als ze zelf niet naar je toekomen om over het geloof te praten/discussiëren? die arme stakkers laat je maar aan zichzelf overgeleverd? je onthoud ze misschien wel het enige houvast, de enige verlossing wat ze kunnen krijgen!
ik denk dat je als mens, als christen, verplicht bent om 'anderen' voor het kwaad te behoeden...

@allen hier aanwezig:
wat ik ook wel een mooi verweer vond, zeer recent gehoord, is dat je ook gewoon kunt zeggen;
"Dat weet ik ook niet, maar waarom vraag je het God zelf niet?"  d:)b
« Laatst bewerkt op: september 13, 2007, 11:18:30 pm door Keimpe »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2007, 09:00:03 am »

quote:

Keimpe schreef op 13 september 2007 om 23:15:
hoe kun je dan waarschuwen voor de Satan als ze zelf niet naar je toekomen om over het geloof te praten/discussiëren?
waarschuwen voor de Satan? Sorry, maar wij hebben angst al enige tijd geleden vervangen door vertrouwen.

quote:

die arme stakkers laat je maar aan zichzelf overgeleverd?
Oh, en ik maar denken dat God nog een rol speelt in het geheel, dom van me zeg  8)7

quote:

je onthoud ze misschien wel het enige houvast, de enige verlossing wat ze kunnen krijgen!
Het is toch wat! Lastig zeg, dat God zo onmachtig is. Duh  |:(

quote:

ik denk dat je als mens, als christen, verplicht bent om 'anderen' voor het kwaad te behoeden...
Heerlijk, weer eens een christen die meent anderen de maat te moeten nemen. Maar ja, als God echt zo'n machteloos figuur is als jij blijkt te denken, dan is het maar goed dat jij op Zijn rechtersstoel gaat zitten. Iemand moet het doen tenslotte.

quote:

@allen hier aanwezig:
wat ik ook wel een mooi verweer vond, zeer recent gehoord, is dat je ook gewoon kunt zeggen;
En, hielp het, al dat discussieren en verweren? Of is het een prettige manier om je niet langer verantwoordelijk te voelen?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2007, 09:19:22 am »
Op zich heb je een goed punt, diak2b. Maar de bijbel is niet altijd eenduidig op dat punt. 'Favo' tekst tegen blijft:

quote:

Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.
Bij zo'n tekst wil je gaan overtuigen ipv getuigen. Als je daar te lang op staart, is het logisch dat het behoud (of de doem) van anderen afhangt van de activiteiten van de discipelen/kinderen van God. Dat die tekst niet strookt met andere gedeelten die lastiger te begrijpen zijn, wil men dan vergeten.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 14, 2007, 09:29:27 am »

quote:

elle schreef op 14 september 2007 om 09:19:
Op zich heb je een goed punt, diak2b. Maar de bijbel is niet altijd eenduidig op dat punt. 'Favo' tekst tegen blijft:
[...]

Bij zo'n tekst wil je gaan overtuigen ipv getuigen. Als je daar te lang op staart, is het logisch dat het behoud (of de doem) van anderen afhangt van de activiteiten van de discipelen/kinderen van God. Dat die tekst niet strookt met andere gedeelten die lastiger te begrijpen zijn, wil men dan vergeten.

Het punt waar het mij om gaat, en wat ik niet zonder nadenken vrij hard neerzet, is:

1. God zet de eerste stap. Niet mensen.
2. God heeft ieder van ons met eigen kwaliteiten uitgerust, en het is niet aan ons elkaar de maat te nemen over hoe we bijdragen aan Zijn koninkrijk.
3. Ervaring en enige studie leren mij dat je niemand tot discipel van Christus maakt met discussies en verweer en argumentaties, maar wel door Gods geboden zichtbaar na te leven: God liefhebben, en je naasten als jezelf.

Ieder zijn ding, en als Keimpe graag energie steekt in discussies en verweren, vooral doen. Maar ik stel daar wel een vraag bij, zonder daar verder een antwoord bij te hebben. Wetende dat mensen niet gaan geloven omdat ze in een discussie zijn geconfronteerd met argumenten die de betreffende christen toch wel reuze slim gevonden vond van zichzelf, wetende dat mensen wel gaan geloven omdat God hen trekt en omdat ze inspirerende voorbeelden van geloof zien in hun omgeving, ben je dan niet bezig een wezenlijke verantwoordelijkheid voor jezelf weg te praten?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2007, 09:51:25 am »
Ook goed punt.
Maar wordt dat getuigenis middels een vroom en godvrezend leven niet makkelijk miskend door de omgeving? 't Is voor een baas vooral gemakkelijk wanneer iemand van het personeel altijd gedwee overwerkt en de plee sopt. Een kassamiep is vooral verbaasd wanneer iemand het teveel teruggekregen wisselgeld weer afstaat. De belastingdienst vindt het niet meer dan logisch dat je je aanslag correct invult. En als het goed is, weet niemand hoeveel een christen geeft aan goede doelen.

Moet je niet wat duidelijker zijn, met name ook verbaal, dat God het centrum van je leven vormt?
God eren en groot maken doe je imho ook met je mond. Waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 14, 2007, 10:50:28 am »
Discussies, verweer en argumentaties zijn "modern" en onze maatschappij is grotendeels "post-modern" en daar moet je het hebben van een goede gelegenheid als er een opening is. En omdat zo'n moment zo kort is, heb je meer aan een kort getuigenis dan aan een brede argumentatie dat komt later wel als de interesse gewekt is. Breeduit argumenteren bij geen interesse betekent dat je beleefd aangehoord wordt (een poosje) en dat je vervolgens gemeden wordt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 14, 2007, 10:50:52 am »

quote:

elle schreef op 14 september 2007 om 09:51:
Ook goed punt.
Maar wordt dat getuigenis middels een vroom en godvrezend leven niet makkelijk miskend door de omgeving?
Jazeker.

quote:

't Is voor een baas vooral gemakkelijk wanneer iemand van het personeel altijd gedwee overwerkt en de plee sopt. Een kassamiep is vooral verbaasd wanneer iemand het teveel teruggekregen wisselgeld weer afstaat. De belastingdienst vindt het niet meer dan logisch dat je je aanslag correct invult. En als het goed is, weet niemand hoeveel een christen geeft aan goede doelen.

Moet je niet wat duidelijker zijn, met name ook verbaal, dat God het centrum van je leven vormt?

Op de hoek van de straat gaan staan bidden? Of in de binnenkamer?

Ik snap wat je bedoelt hoor, en ik weet ook niet waar je precies de grens moet leggen. Daarom zei ik al: laat ieder daarin een eigen afweging maken, en ga elkaar de maat niet nemen. Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik in groepjes jongelui van de Jezus-fanclub, die op een straathoek in een winkelcentrum staan te zingen van Jezus Heiland Hopsasa (jaja, ik citeer Reve fout), meer zie van degene die op straat bidt om maar te laten zien hoe godsvruchtig hij/zij is, dan dat er werkelijk evangelisatie van uit gaat.

Ja, het echte werk van de Heer is ondankbaar en ongezien. Maar God ziet het, en het zal op de Laatste Dag vergolden worden.

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar
verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,
en eten voert,
zal nooit haar naam vermeld zien.
Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij
vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,
ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.
Toch goed dat er een God is.

(en nu citeer ik Reve wel goed :+ )

quote:

God eren en groot maken doe je imho ook met je mond. Waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over.
Ja, maar dat is iets anders dan discussieren, verweren, argumenteren. Ik geloof er helemaal niets van dat ooit iemand zo tot Christus is gekomen. Natuurlijk helpen argumenten en logica iemand die al op weg is, maar geloof begint daar niet, naar mijn vaste overtuiging. En ik zie niet in dat de Schrift anders leert.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 14, 2007, 10:51:41 am »

quote:

dingo schreef op 14 september 2007 om 10:50:
Discussies, verweer en argumentaties zijn "modern" en onze maatschappij is grotendeels "post-modern" en daar moet je het hebben van een goede gelegenheid als er een opening is. En omdat zo'n moment zo kort is, heb je meer aan een kort getuigenis dan aan een brede argumentatie dat komt later wel als de interesse gewekt is. Breeduit argumenteren bij geen interesse betekent dat je beleefd aangehoord wordt (een poosje) en dat je vervolgens gemeden wordt.
En wederom zijn we het gloeiend eens :)

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 14, 2007, 10:32:56 pm »
inderdaad, goeie punten diak2b, ik weet het... iedereen heeft zijn eigen gaven en talenten, de een dit de ander dat, natuurlijk is het zo dat sommige mensen nooit opgemerkt worden maar wel ontzettend veel werk verrichten... maar daarom móet je je gaven wel gebruiken!

zie romeinen 12!

quote:

6 We hebben verschillende gaven, onderscheiden naar de genade die ons geschonken is. Wie de gave heeft te profeteren, moet die in overeenstemming met het geloof gebruiken. 7 Wie de gave heeft bijstand te verlenen, moet bijstand verlenen. Wie de gave heeft te onderwijzen, moet onderwijzen. 8 Wie de gave heeft te troosten, moet troosten. Wie iets weggeeft, moet dat zonder bijbedoeling doen. Wie leiding geeft, moet dat doen met volle inzet. Wie barmhartig voor een ander is, moet daarin blijmoedig zijn.

het maakt dus niet uit wát voor gave/talent je hebt, áls je het maar gebruikt!

quote: diak2b

En, hielp het, al dat discussieren en verweren? Of is het een prettige manier om je niet langer verantwoordelijk te voelen?

ik had dat verweer gehóórd, (nog) niet zelf gebruikt.
en ik ben het er helemaal niet mee eens dat discussieren en verweren een prettige manier zou zijn om je niet langer verantwoordelijk te voelen! alsof discussieren en verweren verzinnen fout zouden zijn!
alhoewel verzinnen niet het goede woord is, want je put je verweren toch uit de bijbel? wat je leert over het geloof? dat mag je toch allemaal gebruiken om de ander duidelijk te maken wát je gelooft? of zie ik het nou verkeerd...  :?

het is niet zo dat ik denk van 'stap op iemand af en overtuig hem van je geloof' mocht je dat denken. ik geef liever de voorkeur aan iemand subtiel vragen waarom diegene vloekt/scheld/afgeeft op iemand/afgeeft op het christendom...

en zoals je zelf al een beetje zegt volgens mij, reageert ieder mens weer anders op wat hij/zij ziet/hoort over het geloof.. de een wordt geraakt door 1 simpel woord, of door 1 simpel gebaar (misschien wel iemand die bid op een hoek van de straat?) de ander heeft een hele discussie nodig, of een grootschalig evenement... en dat weet je dus niet...
gelukkig helpt de Heilige Geest ook mee.... en die helpt ieder mens zijn weg naar God te vinden...  :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 14, 2007, 10:50:55 pm »

quote:

Keimpe schreef op 14 september 2007 om 22:32:
ik had dat verweer gehóórd, (nog) niet zelf gebruikt.
en ik ben het er helemaal niet mee eens dat discussieren en verweren een prettige manier zou zijn om je niet langer verantwoordelijk te voelen!
Daar heeft hij het ook niet zo zeer over. Het gaat om die ene zin waar je de verantwoordelijkheid bij de andere (niet gelovige legt). Ik vind een zin als vraag het God eens een slap excuus om toe te geven dat je geen antwoorden hebt. Ik zou zo'n persoon al vrij snel niet meer serieus nemen. Zeg me liever dat je het zelf ook niet weet.

quote:

alsof discussieren en verweren verzinnen fout zouden zijn!
Wordt ook niet beweerd volgens mij.

quote:

alhoewel verzinnen niet het goede woord is, want je put je verweren toch uit de bijbel?
Mag ik je vragen wat voor nut het heeft om met verweren uit de Bijbel te komen als de ander niets ziet in de Bijbel, er geen autoriteit aan geeft?

quote:

wat je leert over het geloof? dat mag je toch allemaal gebruiken om de ander duidelijk te maken wát je gelooft? of zie ik het nou verkeerd...  :?
vinden...  :)
Enkel als een ander mij vraagt wat ik geloof wil ik er wel eens over vertellen. Als mij niets gevraagd wordt zal ik er ook niet over beginnen. Mensen moeten er zelf mee komen, en dan nog zal ik ze liever naar een professioneel persoon doorverwijzen.

Tukkertje

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 14, 2007, 11:49:16 pm »

quote:

Als mij niets gevraagd wordt zal ik er ook niet over beginnen.

"Jammer dat er zoveel mensen naar de hel gaan, tja ze hebben mij nix gevraagd en ik wilde er niet over beginnen...".

Bedenk wel dat jij voor sommigen mensen de ingang kan zijn naar Jezus, omdat jij wel weet wat waarheid is.  Het mensen opdringen van de bijbel, op een negatieve en agressieve wijze zal weinig effect hebben, maar er zijn vele prettige manieren om er wel over te beginnen, zonder dat het je expliciet gevraagd wordt.

Of sterker...het is een opdracht! Niet van mij of van een of ander dominee of kerk, nee van Jezus zelf. Hij zal er een goede reden voor hebben gehad..misschien iets te maken met liefde?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 15, 2007, 12:21:18 am »

quote:

Thorgrem schreef op 14 september 2007 om 22:50:
[...]

Daar heeft hij het ook niet zo zeer over. Het gaat om die ene zin waar je de verantwoordelijkheid bij de andere (niet gelovige legt). Ik vind een zin als vraag het God eens een slap excuus om toe te geven dat je geen antwoorden hebt. Ik zou zo'n persoon al vrij snel niet meer serieus nemen. Zeg me liever dat je het zelf ook niet weet.
(...)
Mee oneens.
Ik erger me iig als het lijkt dat ik verantwoordelijk word gehouden voor het bestaan van een God die de slachtpartijen in het OT beval, in wiens naam de kruistochten gevoerd zijn etc. Idem voor alle natuurrampen. Ik ben ongelovigen tegen gekomen die niet in een God geloven vanwege die dingen, en die het mij aanrekenen dat 'het kwaad' de wereld in is gekomen omdat ik in zo'n God geloof.
Die houding 'logisch dat ik niet geloof in zo'n God en kijk wat jij voor een schaap bent dat instemt met dergelijke wreedheden' beneemt mij mijn lust tot discussieren. Daar zit zo ontzettend veel onbegrip en onwil achter, dat ik het niet eens probeer uit te leggen. Die verwijs ik door naar God.
Ik kan een heleboel uitleggen, maar zal hen niet overtuigen van de foute aannamen die ze doen. Zie de bijbel: ieder is bij God welkom, ook met de boosheid en frustraties aan Zijn adres. Hij heelt, Hij geneest. Ze moeten bij Hem zijn. Nouja, ik kan ze nog wel bij Hem brengen in gebed.

Dat heeft imho niets met verantwoordelijkheid afschuiven te maken.

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 15, 2007, 12:53:29 am »

quote:

Thorgrem schreef op 14 september 2007 om 22:50:
[...]

dat zei ik ook:

quote:

Keimpe schreef op 13 september 2007 om 23:15:

@allen hier aanwezig:

quote:

Mag ik je vragen wat voor nut het heeft om met verweren uit de Bijbel te komen als de ander niets ziet in de Bijbel, er geen autoriteit aan geeft?

natuurlijk mag je me dat vragen, maar je begrijpt me verkeerd. ik bedoel ermee dat alles wat je uit de bijbel leert, d.w.z. de boodschap zelf, of gewoon als verslag, (daar valt over te discussieren :X ) dat je dat gebruikt om de ander over Jezus te getuigen, om over het evangelie te praten...
ik kan me voorstellen dat als je aankomt met bijbelverzen dat iemand al gauw heeft van 'ga toch weg met je malle bijbeltje :r '.   en dan spreek ik uit ervaring ook nog... :o

quote:

Enkel als een ander mij vraagt wat ik geloof wil ik er wel eens over vertellen. Als mij niets gevraagd wordt zal ik er ook niet over beginnen. Mensen moeten er zelf mee komen, en dan nog zal ik ze liever naar een professioneel persoon doorverwijzen.

mag ik je vragen of je bang bent om het evangelie/wat je gelooft te vertellen?
ik heb die vraag wel eens bij mezelf gesteld, en ik ben wel eens bang geweest om uit te leggen wat het geloof nou precies is... want stel dat het verkeerd overkomt op die persoon? dat ik diegene kwets?
je moet gewoon eerlijk zijn. oprecht. en goed in het oog houden wat je wil bereiken... maar ook: sommige mensen zijn doof voor het evangelie. sommigen zullen helaas nooit Jezus navolgen... want werkelijk overtuigen doet alleen de Heilige Geest. (maar daarom moeten we ons mondje niet gesloten houden! anders stroomt ons hartje over...)

en net wat Tukkertje zegt, ik weet hier nog een (eerder gepost in een ander topic) toepasselijk bijbelstuk over... Ezechiël 33...

quote:

1 De HEER richtte zich tot mij: 2 ‘Spreek, mensenkind, zeg tegen je volksgenoten: “Als ik het zwaard op een land afstuur, en het volk dat daar woont heeft iemand als wachter aangesteld, 3 en die wachter ziet het zwaard op het land afkomen en blaast op de ramshoorn om het volk te waarschuwen, 4 en als dan iemand het geluid van de ramshoorn hoort maar er zich niets van aantrekt, en het zwaard komt en doodt hem, dan heeft hij zijn dood aan zichzelf te wijten. 5 Hij heeft het geluid van de ramshoorn wel gehoord maar zich er niet door laten waarschuwen, en dus heeft hij zelf de dood over zich afgeroepen. Had hij zich laten waarschuwen, dan had hij zijn leven gered. 6 Wat de wachter betreft: als hij het zwaard ziet komen maar niet op de ramshoorn blaast om het volk te waarschuwen, en als het zwaard dan komt en iemand doodt, dan sterft die mens doordat hij zelf schuld heeft, maar de wachter zal ik voor zijn dood ter verantwoording roepen.”

misschien hier wat toepasselijker...

want stel dat jij die wachter bent?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 15, 2007, 08:43:50 am »

quote:

Tukkertje schreef op 14 september 2007 om 23:49:
[...]

"Jammer dat er zoveel mensen naar de hel gaan, tja ze hebben mij nix gevraagd en ik wilde er niet over beginnen...".
Ik geloof niet dat iedereen die niet gelooft naar de hel gaat. Geloof is een gave, en God zet de eerste stap. Als mensen nieuwsgierig zijn dan komen ze zelf wel. Ook geloof ik niet dat alle gelovigen naar de hemel zullen gaan, ik geloof bijvoorbeeld dat ik zeker niet direct zonder tussenstap de hemel zal betreden.

quote:

Bedenk wel dat jij voor sommigen mensen de ingang kan zijn naar Jezus, omdat jij wel weet wat waarheid is.
Ik denk dat getuigen beter is dan overtuigen. Met een discussie op straat bereik je niets. Ik heb het meerdere malen aanschouwd en het stoot meer mensen af dan dat het aantrekt. Zou jij verantwoordelijk willen zijn voor al die mensen die je hebt aangesproken en die definitief de deur hebben gesloten? Nee natuurlijk niet neem ik aan, het is immers eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Zo werkt dat andersom dus ook.

quote:

Het mensen opdringen van de bijbel, op een negatieve en agressieve wijze zal weinig effect hebben, maar er zijn vele prettige manieren om er wel over te beginnen, zonder dat het je expliciet gevraagd wordt.
De kans is dat het dan al niet als prettig ervaren wordt en je mensen dus afkeert van het geloof. Wanneer is iets prettig, en wanneer niet? Dat is slechts aan de mensen zelf om te beoordelen, iedereen zal daar een andere grens in hebben.

quote:

Of sterker...het is een opdracht! Niet van mij of van een of ander dominee of kerk, nee van Jezus zelf. Hij zal er een goede reden voor hebben gehad..misschien iets te maken met liefde?

Ik heb nog geen roeping ontvangen om op straat willekeurige mensen aan te gaan spreken over het geloof. Als het mijn opdracht was dan had ik het wel geweten. Mijn roeping ligt momenteel binnen de parochie zelf.

Bedankt voor alle andere antwoorden, ik heb nu weinig tijd. Ik verwacht in de loop van de dag deze wel te kunnen beantwoorden.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 15, 2007, 11:16:08 am »

quote:

Dat kan. :)

quote:

Ik erger me iig als het lijkt dat ik verantwoordelijk word gehouden voor het bestaan van een God die de slachtpartijen in het OT beval, in wiens naam de kruistochten gevoerd zijn etc. Idem voor alle natuurrampen.
Nogal vreemd dat iemand jou daar verantwoordelijk voor zou houden. Persoonlijk heb ik zo iets nog nooit meegemaakt.

quote:

Ik ben ongelovigen tegen gekomen die niet in een God geloven vanwege die dingen, en die het mij aanrekenen dat 'het kwaad' de wereld in is gekomen omdat ik in zo'n God geloof.
Vreemd, hiermee geven ze dus aan wel in een God te geloven. Ergens klopt er iig iets niet. :)

quote:

Die houding 'logisch dat ik niet geloof in zo'n God en kijk wat jij voor een schaap bent dat instemt met dergelijke wreedheden' beneemt mij mijn lust tot discussieren.
Dat kan ik me wel voorstellen.

quote:

Daar zit zo ontzettend veel onbegrip en onwil achter, dat ik het niet eens probeer uit te leggen. Die verwijs ik door naar God.
Waarom, het gesprek kan toch ook gewoon eindigen. Ik zal zo'n persoon niet snel tegen het lijf lopen aangezien ikzelf mij niet geroepen voel om op willekeurige mensen af te stappen en ze lastig te vallen met mijn geloof. Je maakt zelf de keuze om op iemand af te stappen, en dan kan het gesprek wel eens niet naar wens verlopen. Dat is het risico wat je neemt.

quote:

Ik kan een heleboel uitleggen, maar zal hen niet overtuigen van de foute aannamen die ze doen. Zie de bijbel: ieder is bij God welkom, ook met de boosheid en frustraties aan Zijn adres. Hij heelt, Hij geneest. Ze moeten bij Hem zijn. Nouja, ik kan ze nog wel bij Hem brengen in gebed.
Er zouden best wat antwoorden mogelijk zijn op zulke vragen. Of het zin heeft is een tweede. Maar nogmaals, jij bent degene die het initiatief voor het gesprek heeft genomen.

quote:

Dat heeft imho niets met verantwoordelijkheid afschuiven te maken.
Dat denk ik wel. Je wil een gesprek aangaan, het gesprek loopt niet volgens wens en vervolgens kap je het af. Heel begrijpelijk overigens. Maar ik zie het nog steeds als verantwoordelijkheid afschuiven.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 15, 2007, 11:25:01 am »

quote:

Ok. :)

quote:

[...]

natuurlijk mag je me dat vragen, maar je begrijpt me verkeerd. ik bedoel ermee dat alles wat je uit de bijbel leert, d.w.z. de boodschap zelf, of gewoon als verslag, (daar valt over te discussieren :X ) dat je dat gebruikt om de ander over Jezus te getuigen, om over het evangelie te praten...
Ok, dan had ik het wat verkeerd begrepen.

quote:

ik kan me voorstellen dat als je aankomt met bijbelverzen dat iemand al gauw heeft van 'ga toch weg met je malle bijbeltje :r '.   en dan spreek ik uit ervaring ook nog... :o
Ik dacht dus dat je dat bedoelde. :)

quote:

[...]

mag ik je vragen of je bang bent om het evangelie/wat je gelooft te vertellen?
Dat mag. Nee, ik ben daar niet bang voor, zie bijvoorbeeld mijn aanwezigheid op vele fora. Doch vind ik het niet zo makkelijk om mijn geloof in woorden te vatten. Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is.

quote:

ik heb die vraag wel eens bij mezelf gesteld, en ik ben wel eens bang geweest om uit te leggen wat het geloof nou precies is... want stel dat het verkeerd overkomt op die persoon? dat ik diegene kwets?
je moet gewoon eerlijk zijn. oprecht. en goed in het oog houden wat je wil bereiken... maar ook: sommige mensen zijn doof voor het evangelie. sommigen zullen helaas nooit Jezus navolgen... want werkelijk overtuigen doet alleen de Heilige Geest. (maar daarom moeten we ons mondje niet gesloten houden! anders stroomt ons hartje over...)
Als werkelijk overtuigen door de Heilige Geest gedaan wordt, dan zal mijn nietige aanwezigheid in dat proces wel niet van belang zijn. Nogmaals. Ik wil best over geloof praten met mensen, maar dan moeten zij het initiatief uit eigen beweging nemen. Of het moet binnen de parochie zijn, dan is het een ander verhaal.

quote:

en net wat Tukkertje zegt, ik weet hier nog een (eerder gepost in een ander topic) toepasselijk bijbelstuk over... Ezechiël 33...

[...]

misschien hier wat toepasselijker...

want stel dat jij die wachter bent?
Stel dat ik het niet ben. Als God mij als die wachter had willen zien dan had Hij mij wel daartoe geroepen. Tot nu toe voel ik mij daar absoluut niet toe geroepen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 16, 2007, 09:38:59 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 15 september 2007 om 11:16:

(...)
Er zouden best wat antwoorden mogelijk zijn op zulke vragen. Of het zin heeft is een tweede. Maar nogmaals, jij bent degene die het initiatief voor het gesprek heeft genomen.

[...]

Dat denk ik wel. Je wil een gesprek aangaan, het gesprek loopt niet volgens wens en vervolgens kap je het af. Heel begrijpelijk overigens. Maar ik zie het nog steeds als verantwoordelijkheid afschuiven.

Da's doorgaans niet het geval. Ik ga zelden de boer op met het evangelie. Ik verkondig het als het zo uitkomt, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Ik zoek zelden actief een aanleiding. Met andere woorden: evangelisatie is iets anders dan iemand tot een gesprek dwingen.
Andersom komt het wel voor. Ik maak geen geheim van mijn christen zijn. Soms ziet iemand zich genoodzaakt zijn/haar ongeloof uit te spreken en mij te dwingen tot een halfslachtig contemplatief gesprek, waarin men mij tracht te bekeren.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2007, 09:41:06 pm door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 16, 2007, 09:57:19 pm »

quote:

elle schreef op 16 september 2007 om 21:38:

[...]

Da's doorgaans niet het geval. Ik ga zelden de boer op met het evangelie. Ik verkondig het als het zo uitkomt, als de situatie daartoe aanleiding geeft. Ik zoek zelden actief een aanleiding. Met andere woorden: evangelisatie is iets anders dan iemand tot een gesprek dwingen.
Andersom komt het wel voor. Ik maak geen geheim van mijn christen zijn. Soms ziet iemand zich genoodzaakt zijn/haar ongeloof uit te spreken en mij te dwingen tot een halfslachtig contemplatief gesprek, waarin men mij tracht te bekeren.
Ja, zo ken ik het ook.

Keimpe

• Hart voor je omgeving!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 30, 2007, 08:05:18 pm »
@elle (ook diak2b) zo ken ik het ook wel een beetje...
het échte evangeliseren onder volkeren die nog nooit van God gehoord hebben, wordt gedaan door mensen met een gedegen opleiding... gelukkig maar...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 30, 2007, 11:34:08 pm »

quote:

Keimpe schreef op 30 september 2007 om 20:05:
@elle (ook diak2b) zo ken ik het ook wel een beetje...
het échte evangeliseren onder volkeren die nog nooit van God gehoord hebben, wordt gedaan door mensen met een gedegen opleiding... gelukkig maar...

Het echte evangeliseren onder volkeren die nog nooit van God gehoord hebben: dat is dus hier in Nederland, vandaag de dag.

Welke opleiding had je in gedachten? Ik hoop na een stagejaar mijn toch redelijk gedegen opleiding te mogen afronden. En dan te doen waar ik me nu ook al mee bezig hou, en waar ik wel in geloof: christelijk leven.

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 13, 2007, 03:21:19 pm »

quote:

Keimpe schreef op 12 september 2007 om 20:34:

Yes, het heeft even geduurd, maar hier zie ik een opmerking van Diak die ik onderschrijf. Nederland is min of meer zendingsgebied, als ik hem goed lees. Volledig mee eens!

@Keimpe
Ik spreek geregeld met ongelovigen, ook over geloof/ongeloof. Hierboven wordt al terecht gezegd dat het geloof gegeven moet worden. Je kunt het lang niet altijd beredeneren. Daarnaast is gebed voor betrokkenen erg van belang. Bid je wel eens voor je ongelovige buurman/collega’s/vrienden?

En uiteraard kun je vragen krijgen waar je geen antwoord op weet. Jouw voorbeeld lijkt me echter redelijk eenvoudig te beantwoorden, als je de vraag omdraait. Het was rechtvaardig van God geweest als Hij alle mensen verloren had laten gaan, vanwege de zondeval. Het feit dat Hij dat niet deed, en mensen opnieuw tot zijn kinderen aanneemt, en ook nog eens daarvoor zijn Zoon ter beschikking stelt, is juist een toonbeeld van bovenmenselijk altruïsme.

En waarom de ene wel behouden en de andere niet; weten we niet. Is onze zaak ook niet. Belangrijkste vraag in dit verband betreft echter niet het weten en begrijpen, maar: Vertrouw je God?