Auteur Topic: Gods Beeld en Gelijkenis  (gelezen 7101 keer)

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Gepost op: juli 09, 2007, 05:26:42 pm »
Ergens las ik iemands onderschrift: "Ik ben Zijn gelijkenis"
of iets vergelijkbaars.

Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat wij, zondige mensen Hem gelijkvormig zijn.

Zelf denk ik dat dat Beeld slaat op de laatste Adam die Hem gelijkvormig is,.
En dat de mens pas als hij of zij gelovig is Hem gelijkvormig zal worden...??

j@f@

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2007, 08:15:02 pm »
Ik denk dat de mens, voor de zondeval, voldeed aan het beeld van God. En het beeld van God bestaat uit: kennis, gerechtigheid en heiligheid. En ik denk dat een mens op aarde na de zondeval nooit kan voldoen aan het beeld van God. En dat daar pas weer sprake van is, als de mens bij God is.

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #2 Gepost op: juli 10, 2007, 04:07:01 pm »
Maar waar gebruikt de Bijbel het woord zondeval?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2007, 05:01:27 pm »

quote:

j@f@ schreef op 09 juli 2007 om 20:15:
Ik denk dat de mens, voor de zondeval, voldeed aan het beeld van God. En het beeld van God bestaat uit: kennis, gerechtigheid en heiligheid. En ik denk dat een mens op aarde na de zondeval nooit kan voldoen aan het beeld van God. En dat daar pas weer sprake van is, als de mens bij God is.

Hoe verklaar je dan de navolgende zin uit genesis 3?

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad;

Dat was toch echt na de  zondeval hoor.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2007, 05:13:51 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 16:07:

Dat staat nergens maar in Romeinen 5 vers 12 staat:

Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;

Misschien kun je beter eerst de vraag beantwoorden wat zonde is. Door de zonde kwam de dood. Is zonde elke zondige daad op zich of is zonde de tioetand waarin de wereld verkeerd waardoor er verkeerd en onvolkomen handelen is?

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2007, 05:31:14 pm »
Helemaal correct, het staat nergens,.
Ben het helemaal  met je eens dat de zonde door één mens in de wereld is gekomen, en dat de bezoldiging de dood is.
Maar die zonde kan via Adam gekomen zijn omdat hij uit een gevallen wereld is genomen dus een zondige natuur had.
En het zou kunnen doordat er van de boom van kennis van goed en kwaad is gegeten.
Blijft de vraag overeind waar kwam dan die verleiding vandaan, want dat is toch zonde?

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2007, 05:32:36 pm »
Wat zonde is?
Dat is duidelijk toch: Je doel missen!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2007, 06:19:38 pm »

quote:

Blijft de vraag overeind waar kwam dan die verleiding vandaan, want dat is toch zonde?

ezechiël 28 schrijft:

11 De HEER richtte zich tot mij: 12 ‘Mensenkind, hef over de koning van Tyrus een dodenklacht aan: “Dit zegt God, de HEER: Eens was jij een toonbeeld van perfectie, vervuld van wijsheid en volmaakt van schoonheid. 13 Je leefde in Eden, in de tuin van God, en je was bekleed met een keur van edelstenen: met robijn, topaas en aquamarijn, met turkoois, onyx en jaspis, met saffier, granaat en smaragd, gevat in gouden zettingen. Op de dag dat je geschapen werd lagen ze klaar. 14 Je was een cherub, je vleugels beschermend uitgespreid, je was door mij neergezet op de heilige berg van God, (28:14) berg van God – (Ook mogelijk is de vertaling: ‘godenberg’.) waar je wandelde tussen vurige stenen. 15 Je was onberispelijk in alles wat je deed, vanaf de dag dat je was geschapen tot het moment dat het kwaad vat op je kreeg. 16 Door al het handeldrijven raakte je verstrikt in onrecht en geweld, en je zondigde; daarom, beschermende cherub, verbande ik je van de berg van God (28:16) berg van God – Ook mogelijk is de vertaling: ‘godenberg’.en verdreef ik je van je plaats tussen de vurige stenen. 17 Je schoonheid had je hoogmoedig gemaakt, je had je wijsheid en luister verkwanseld. Daarom heb ik je op de aarde neergeworpen, als een schouwspel voor andere koningen. 18 Door je grote schuld, door je oneerlijke handel, waren je heiligdommen ontwijd. Daarom liet ik een vuur in je oplaaien dat je heeft verteerd, ik maakte van jou een hoop as op de grond, voor ieder die het wil zien. 19 Alle volken die je kenden staan verbijsterd; je bent een schrikbeeld geworden, tot in eeuwigheid zul je er niet meer zijn.”’

sommigen zeggen dat het hier over de satan gaat.

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2007, 06:49:32 pm »
Bedankt, maar ik behoor tot De Gemeente dus een volk wat verzameld is uit Jood en Heiden nà de opstanding. En dan wil ik mij graag richten tot Paulus aan wie de geheimenissen over dit fenomeen geopenbaard is.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2007, 10:22:56 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 18:49:
Bedankt, maar ik behoor tot De Gemeente dus een volk wat verzameld is uit Jood en Heiden nà de opstanding. En dan wil ik mij graag richten tot Paulus aan wie de geheimenissen over dit fenomeen geopenbaard is.
ik snap je niet, kun je deze reactie even toelichten?

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2007, 11:50:45 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 17:31:

Misschien zie ik het verkeerd maar de verleiding zelf is de zonde toch niet?
Dat is toch de daad?
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Kaaba-Taaba

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #11 Gepost op: juli 11, 2007, 01:23:51 pm »
Misschien brengt dit filmpje helderheid: http://www.youtube.com/watch?v=2MVmKjxaYqg

Ik hoor je reactie wel. :)

quote:

thijs14 schreef op 10 juli 2007 om 23:50:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd maar de verleiding zelf is de zonde toch niet?
Dat is toch de daad?

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2007, 01:34:54 pm »

quote:

Kaaba-Taaba schreef op 11 juli 2007 om 13:23:
Misschien brengt dit filmpje helderheid: http://www.youtube.com/watch?v=2MVmKjxaYqg

Ik hoor je reactie wel. :)

[...]

volgens mij vat je me te simpel op
iemand verleiden tot iets slechts dat is een zonde.
maar de verleiding op zich, zonder dat iemand je er toe zet (bijv: de verleiding om een zak chips uit de winkel mee te nemen) dat lijkt me geen zonde.
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2007, 03:00:02 pm »
Zonde is de deken van gebrokenheid en ellende die over deze wereld heen ligt. De zonde is de toestand waar de wereld zich in bevindt.

Het gevolg van deze toestand is het verkeerd handelen, denken en doen tegen de wil van God in de wereld door de mens.

Zonde is dus de toestand in de wereld die tot gevolg heeft dat wij geneigd zijn tot alle kwaad. Onze geest is in een toestand dat we vanuit ons hart Christus niet willen navolgen. Het glas is nu halfleeg. Dat is het ene perspectief, we staan aan de verkeerde kant van de rivier.

God wil deze toestand voor elk mens persoonlijk opheffen. Hij wil ons onder die toestand vandaan halen, vrij zetten van de boze. Door de wassing van Jezus bloed wordt het stukje deken welke ons bedekt voor ons persoonlijk gereinigd. We blijven dan nog wel feilbaar en kwestbaar, dus ons handelen valt nog steeds onder de gebroken toestand, maar het wordt ons niet meer aangerekend omdat we een nieuwe schepping zijn geworden. Onze geest komt dan in een toestand dat we vanuit ons hart Christus willen navolgen. We struikelen dan nog wel, maar de houding is veranderd. Het glas is nu halfvol. Dat is het andere perspectief, Jezus is de brug die ons naar de overkant haalt.

Twee glazen naast elkaar, elk half gevuld. Ze lijken erg op elkaar en toch is het ene glas inhoudelijk anders dan het andere.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2007, 03:00:18 pm door grondig christelijk »

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2007, 12:12:40 am »
Hier dan degene met het onderschrift ;)

We zijn geschapen naar Gods beeld. Dat beeld is na Genesis 3 vertroebeld. Sindsdien is God bezig om het opnieuw te kneden en te vormen...naar Zijn beeld. Want dat zijn en blijven we als originele mensen. Wat we nu zijn, is slechts een vertroebelde kopie van ons werkelijke ik. We zijn onszelf niet meer. Of zoals Paulus het zo mooi verwoord in Romeinen 7 (een van mijn favoriete gedeeltes in de Bijbel):"niet wat ik wil, maar wat ik niet wil, dat doe ik", waarbij hij bij het doen verwijst naar de zondige ik. Maar het blijft dus niet bij een zondige ik. Er is uitredding mogelijk in Jezus, Die ons dankzij Zijn verlossingswerk door Zijn Geest hervormd tot hernieuwde schepselen. Zo worden we weer wie we werkelijk zijn: Zijn beeld!
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2007, 12:13:04 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2007, 12:42:57 am »

quote:

thijs14 schreef op 11 juli 2007 om 13:34:
[...]

volgens mij vat je me te simpel op
iemand verleiden tot iets slechts dat is een zonde.
maar de verleiding op zich, zonder dat iemand je er toe zet (bijv: de verleiding om een zak chips uit de winkel mee te nemen) dat lijkt me geen zonde.

Als jij de verleiding hebt om een zak chips mee te nemen uit de winkel dan verleidt je ook iemand: jezelf.
Het gaat om de bron van de verleiding en niet om de daad.
Als ik de verleiding heb om dronken te worden dan is de bron mijn behoefte aan drank of aan dronkenschap.
Het feitelijk dronken worden is een gevolg van de verleiding die mij leidt.
Ofwel: ik vecht tegen die verleiding ofwel ik ga er in mee.
Zoals jij het stelt kun je moeiteloos meegaan in de verleiding die opgewekt wordt door fabrikanten en reclamemakers en dat lijkt mij niet correct :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #16 Gepost op: juli 14, 2007, 10:45:12 am »
Volgens de Bijbel is er verschil tussen zonde en zonden.
Zonde = doel missen of ongeloof en zonden zijn de daden die voortkomen uit de natuurlijke mens.
Tegenover de natuurlijke mens staat de geestelijke mens.

Adam was een anti-type van de laatste Adam en Adam is een beeld van de natuurlijke mens en wijst naar de geestelijke Mens, Die komen zou om dat wat de natuurlijke mens niet volbracht had te volbrengen.

Heel dat Genesis gedeelte illustreert wat het leven onder de wet is en een leven uit genade of uit geloof.
Dat zeggen die twee bomen immers.

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #17 Gepost op: juli 14, 2007, 03:34:16 pm »
De regel dat iemand een zondaar wordt zodra hij zondigt is alleen van toepassing op onze gemeenschappelijke stamvader Adam.
Het vlees is op zichzelf een schepping van God en kan moeilijk slecht genoemd worden.
Vlees is de aanduiding van de menselijke natuur, zoals Adam die oorspronkelijk ontving.

Zonde zou men kunnen omschrijven als de ongeneeslijke ziekte waarmee dat vlees sinds diezelfde Adam besmet is geworden en de dood tot gevolg heeft.
..."Allen zijn zij afgeweken, tezamen  ( dus niet individueel, maar kollektief in Adam) zijn zij onnut geworden.
Vlees en zonde horen dus bij elkaar omdat de zonde zich a.h..w. in het vlees genesteld heeft.

De Heer had een menselijke natuur ontvangen via Zijn moeder en Hij noemt Zich bij voorkeur "de Zoon van Adam"en die menselijke natuuur wordt omschreven als 'vlees'.

Door Zijn incarnatie kwam Christus in het bezit van een werkelijk vleselijke natuur.
Vanzelfsprekend is er verschil tussen een vleselijke en een zondige natuur.
Christus had een vleselijke natuur zoals wij, echter Zijn vlees was niet geinfecteerd.

De menselijke vleselijke natuur wordt geërfd via beide ouders, maar de zonde vererft uitsluitend via de mannelijke zijde en daarmee de dood.
Wij zijn geen zondaren in Eva, maar in Adam.
Vandaar dat Genesis spreekt over het "zaad der vrouw".

Divinespark

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #18 Gepost op: juli 15, 2007, 09:14:58 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 16:07:

Staat nergens, is een stukje theologisch jargon.
Bedenk dat de hoofdstuktitels door vertalers zijn gemaakt of uitgevers, en niet tot de oorspronkelijke tekst behoren.
In feite is de zondeval een vervloeking.
Wat het woord zondeval betekent, is dat de mens én het aardrijk van die pure of onschuldige toestand in een of andere beperking of wringende situatie is gevallen a.h.w.
Zonde ís namelijk iets wat wringt, een toestand, waar je ook slachtoffer van kan zijn.

Groetjes, Divinespark

Willeke

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #19 Gepost op: juli 17, 2007, 10:44:05 pm »
De mens en het aardrijk was toch niet onschuldig of puur.
Zonde een toestand waarvan je slachtoffer kunt zijn is misschien theologisch jargon, maar niet Bijbels.
Het is een vervloeking dat is juist.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #20 Gepost op: juli 18, 2007, 12:17:31 am »

quote:

Willeke schreef op 17 juli 2007 om 22:44:
De mens en het aardrijk was toch niet onschuldig of puur.
Zonde een toestand waarvan je slachtoffer kunt zijn is misschien theologisch jargon, maar niet Bijbels.
Het is een vervloeking dat is juist.

"En God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed"
Een mooiere beschrijving van een pure, onschuldige schepping kan ik me niet indenken.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #21 Gepost op: juli 18, 2007, 01:19:39 am »

quote:

Willeke schreef op 09 juli 2007 om 17:26:
Ergens las ik iemands onderschrift: "Ik ben Zijn gelijkenis"
of iets vergelijkbaars.

Ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat wij, zondige mensen Hem gelijkvormig zijn.

Zelf denk ik dat dat Beeld slaat op de laatste Adam die Hem gelijkvormig is,.
En dat de mens pas als hij of zij gelovig is Hem gelijkvormig zal worden...??

Naar Zijn beeld gevormd kan ook betekenen: gevormd naar Zijn beeld, idee, denksel hoe het er uit moet zien.
Althans, dat leerde wijlen ds.Hoff (GKv) ons:
God schiep de mens naar Zijn beeld dwz: het idee dat Hij had hoe de mens er uit moet zien.
Niet een afgietsel van Hem maar een creatie van Hem.

voorbeeld:jij vormt je een beeld van mij, je bedenkt hoe ik er uit zal zien.
God gaat een stap verder en geeft dat ook vorm :)

Ik ben dus niet aan Hem gelijk maar wel gelijk Hij mij bedacht heeft

Jumbala

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #22 Gepost op: juli 18, 2007, 10:39:51 am »
"Geschapen naar Gods beeld" is iets wat ik niet snap als iemand dat van zichzelf zegt, want in het tweede gebod verbiedt God ons om beelden te maken van goden, dus ook geen "denkbeelden." Toch heeft God zijn volk Israël en de wereld niet in het ongewisse gelaten, want Jezus is geboren. Ook kent het Hebreeuws de woorden tsaddik en tammiem, rechtvaardig en onberispelijk/volkomen om zondaren te wijzen op God om zo door Hem te worden geschapen. "Wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken." (Romeinen 12:2) Zo mogen we dagelijks met God omgaan en door Jezus van Hem als Vader leren om hier 'tsaddik' en 'tammiem' te zijn.

PietZa

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #23 Gepost op: juli 18, 2007, 10:48:52 am »

quote:

Jumbala schreef op 18 juli 2007 om 10:39:
want in het tweede gebod verbiedt God ons om beelden te maken van goden, dus ook geen "denkbeelden."

quote:

Exodus 20 : 4 - 6
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Daar staat dat je geen beelden mag maken om ze te vereren. Als je het zo zou lezen zoals jij het zegt dan mag je namelijk helemaal geen beelden maken, van wat dan ook. Het gaat er dus om wat je bedoelingen zijn met die beelden.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2007, 10:49:43 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Jumbala

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #24 Gepost op: juli 18, 2007, 12:09:41 pm »
Plato leerde dat er twee werelden zijn, die van de realiteit en die van de ideeën.
Ideeën zijn denkbeelden. Alles wat je denkt mag je onderwerpen aan de wil van God.
Dan vormt God je naar Zijn beeld en gelijkenis om hier op aarde tsaddik en tammiem te leren zijn. Met quoten heb je dat eraf geknipt.
Iedereen heeft ideeën en denkbeelden, zelfs over God, maar juist dan kom je op gevaarlijk terrein. Jezus wijst ons op die gevaren en om in alles op God gericht te blijven.
Geen enkel idee van ons zelf is het vereren waard en dat is zelfs verwerpelijk.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #25 Gepost op: juli 21, 2007, 12:44:43 pm »
Modbreak:
Off-topic post verwijderd

slumber

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #26 Gepost op: augustus 23, 2007, 09:13:43 pm »
Wij zijn geschapen naar het evenbeeld van Adam, want we zijn nakomelingen van Seth (gen 4,25):

'En Adam leefde honderd dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth. (gen 5,3).'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #27 Gepost op: augustus 23, 2007, 10:46:57 pm »

quote:

slumber schreef op 23 augustus 2007 om 21:13:
Wij zijn geschapen naar het evenbeeld van Adam, want we zijn nakomelingen van Seth (gen 4,25):

'En Adam leefde honderd dertig jaren, en gewon een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth. (gen 5,3).'
We zijn geschapen naar de gelijkenis van God. Lees eens lucas 3 vers 23 tot 38 en let eens op vers 38.

Internel

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #28 Gepost op: september 30, 2007, 10:49:54 pm »
Ik heb niet de tijd genomen het gesprek door te lezen, maar wel onlangs een boek hierover gelezen, dus hierbij de titel: De waarde van zelfrespect, door Bruce Narramore, dat onder andere gaat over de mens als beeld van God.

Divinespark

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #29 Gepost op: oktober 01, 2007, 10:19:27 pm »
God wandelde door het paradijs, wat de indruk bij mij wekt dat Hij kon worden ervaren alsof Hij lokaal aanwezig was op aarde. Evenzo bij de afdaling naar de Toren van Babel. Ook hieruit zou je kunnen opmaken dat God niet alomtegenwoordig is, maar wel overal van op de hoogte.

Engelen worden wel eens als God aangesproken, en daar gaat het om verschijningen.
Door dit soort passages in de Bijbel is er een "grijs gebied" voor al die gevallen waarin de indruk wordt gewekt dat God een mensengedaante zou hebben. Gaat het nou om God of een engel, immers niemand kan God zien zonder te sterven. Zo ook w.b.t. het verhaal over het paradijs. Ik hou het niet voor onmogelijk (of zelfs voor waarschijnlijk) dat God zich presenteert in een voor mensen begrijpelijke vorm en dat is als mens. Zowel Jezus als een aantal engelenverschijningen waren nagenoeg niet van een mens te onderscheiden. Bijvoorbeeld degenen die poolshoogte kwamen nemen hoe de vlag erbij stond in Sodom.

God zelf zou dan koekjes met Abraham hebben meegegeten, of geworsteld met Izaak, of afgedaald zijn om eens te kijken hoe het ging met de torenbouw in Babel. Wat botst met het idee dat God alomtegenwoordig is. Let wel dat God uitstekend op de hoogte moet zijn geweest wat er zich op dat moment op aarde afspeelde en zich pas daarna besloot te presenteren. Volgens mij gaat het hier om evenbeelden. En heeft de mens dat evenbeeld voor God aangezien of zo genoemd, net als dat een engel wel eens met God wordt aangesproken. Zo'n ramp is dat niet want al die verschijningen vertegenwoordigen nog steeds dezelfde God. Om van een evenbeeld te spreken moet je eerst wat hebben gezien.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: oktober 01, 2007, 10:21:07 pm door Divinespark »

Emanuel

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #30 Gepost op: oktober 04, 2007, 07:19:07 pm »
Het is natuurlijk te zien wat het doel is! Afwijken van conventionele gewoonten is dat zondigen? Je kan hierdoor het vooropgestelde doel missen.
Shalom

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 17:32:
Wat zonde is?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #31 Gepost op: oktober 05, 2007, 12:49:30 am »

quote:

Ik schreef op 18 juli 2007 om 01:19:
[...]

Naar Zijn beeld gevormd kan ook betekenen: gevormd naar Zijn beeld, idee, denksel hoe het er uit moet zien.
Althans, dat leerde wijlen ds.Hoff (GKv) ons:
God schiep de mens naar Zijn beeld dwz: het idee dat Hij had hoe de mens er uit moet zien.
Niet een afgietsel van Hem maar een creatie van Hem.

voorbeeld:jij vormt je een beeld van mij, je bedenkt hoe ik er uit zal zien.
God gaat een stap verder en geeft dat ook vorm :)

Ik ben dus niet aan Hem gelijk maar wel gelijk Hij mij bedacht heeft
Ben benieuwd of deze lezing ingang kan vinden????
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2007, 12:49:51 am door Riemer Lap »

Els

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #32 Gepost op: oktober 05, 2007, 07:44:42 am »
Heb het vers Gen. 1:26 opgezocht  bij de Interlineair Scripture Analyzer en daar las ik:

adm            b.tzlm.nu                 k.dmuth.nu

human        in.image.of.us          as.likeness.of.us

het is geen wijsheid of enige kennis van het hebreeuws van mijzelf,
heb het alleen maar afgekeken.

Emanuel

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #33 Gepost op: oktober 05, 2007, 08:38:31 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 oktober 2007 om 00:49:
[...]

Ben benieuwd of deze lezing ingang kan vinden????

Neen, ik denk niet dat je het bij het rechte eind hebt, want er staat wel degelijk:
"en Hij schiep ons naar zijn beeld en gelijkenis." Je mag  het woord gelijkenis niet vergeten We lijken dus op Hem..
Shalom

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #34 Gepost op: oktober 06, 2007, 10:36:17 am »

quote:

Emanuel schreef op 05 oktober 2007 om 20:38:
[...]

Neen, ik denk niet dat je het bij het rechte eind hebt, want er staat wel degelijk:
"en Hij schiep ons naar zijn beeld en gelijkenis." Je mag  het woord gelijkenis niet vergeten We lijken dus op Hem..

Hoe verklaar je dan genesis 3?
Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad.
Als de mens al gelijk was bij de schepping dan was dat kennelijk in mindere mate gelijkend dan bij de zondeval.

Ik weet niet hoor, ik roep maar wat :?

Emanuel

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #35 Gepost op: oktober 10, 2007, 06:50:28 pm »

quote:

okidoki schreef op 06 oktober 2007 om 10:36:
[...]

Hoe verklaar je dan genesis 3?
Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad.
Als de mens al gelijk was bij de schepping dan was dat kennelijk in mindere mate gelijkend dan bij de zondeval.

Ik weet niet hoor, ik roep maar wat :?

Ik denk dat je de twee teksten uit hun context aan het halen bent.
De ene gelijkenis ( van beeld en gelijkenis) is in de context van constitutie en de andere in de context van temperament.
Shalom

Esther-bat-Mordechai

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #36 Gepost op: oktober 11, 2007, 07:35:42 pm »

quote:

Willeke schreef op 10 juli 2007 om 17:32:
Wat zonde is?
Dat is een goede beschrijving. Chet, chata, pesja, awon, asjam zijn allemaal verschillende woorden voor het Nederlandse woord "zonde." Maar ieder van hen heeft een verschillende betekenis. Alleen "chata" betekent "het doel missen."

Emanuel

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #37 Gepost op: oktober 13, 2007, 11:41:19 am »

quote:

Esther-bat-Mordechai schreef op 11 oktober 2007 om 19:35:
[...]

Dat is een goede beschrijving. Chet, chata, pesja, awon, asjam zijn allemaal verschillende woorden voor het Nederlandse woord "zonde." Maar ieder van hen heeft een verschillende betekenis. Alleen "chata" betekent "het doel missen."

Mag ik dan concluderen dat zonde veel meer dan je doel missen?

Vrede zij u!

Divinespark

• Bekijk profiel
Gods Beeld en Gelijkenis
« Reactie #38 Gepost op: oktober 14, 2007, 11:04:51 am »
Het gaat toch over het visuele evenbeeld of gaat het nu over eigenschappen of vermogens zoals kennis van goed en kwaad?

De mens had beperkingen aan zijn doelen hier op aarde. Die boom daar mocht niet van gegeten worden. Jezus had zelf ook beperkingen aan Zijn missie. Hij mocht bijvoorbeeld niet oordelen (in de zin van straffen uitdelen). Als engelen op aarde bezig zijn hebben ze ook maar 1 bepaald missiedoel. Daar houden ze zich strikt aan. Mensen hebben dat niet gedaan. Zij gingen hun boekje te buiten.

Voor mensen betekent deze aanraking met een ander ontwikkelingspad dan de bedoeling was, dat ze hun kennis ergens over hebben vergroot, maar of je die hoeveelheid en tegenstrijdigheid van die kennis ook aankunt is vers 2. Als de mens met een beperkte aandacht op deze 2 gedachten blijft hinken dan zal die vallen op beide wegen, volgens Spreuken. Door half werk in elk van beide, waardoor bovendien telkens je ene gezicht moet in bikkelen tegen je andere gezicht dat het er niet mee eens is. Wat me namelijk ook opvalt is dat "betrapte" gevoel, alsof ze sindsdien "2 gezichten" hebben die elk de andere kant als een soort buitenstaander kan beschouwen ipv zichzelf als geïntegreerd geheel. Vandaar dat mensen gezien deze omstandigheden dus hun best moeten zijn gaan doen om zich op het rechte pad te houden. Bij God is dat denk ik toch een ander verhaal w.b.t. dat aankunnen van goed én kwaad. Groter formaat, diepere kennis, zelfs veroorzaker van allerlei wetmatigheden. Van een mentaal evenbeeld spreek je eigenlijk dus ook al niet.

Ik ben dus benieuwd wat er mee kan zijn bedoeld. Ik blijf er overigens bij dat als er een derde partij is die de verleider is, dat mensen altijd uiteindelijk slachtoffer zijn van zonde ookal plegen ze er meer dan ze zelf doorhebben dat ze vervormd zijn geraakt tegen hun zin in.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2007, 11:06:48 am door Divinespark »