quote:
slumber schreef op 09 september 2007 om 17:55:ehm idd..
'Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij (Gal 5,4)....– immers
de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen (Heb 7,19).'
Ik zei:
Je kunt ook zeggen: de wet is er nog wel, maar wij zijn dood voor de wet. M.a.w. de wet bestaat niet meer voor ons.
Hij is nog steeds volmaakt en goed maar bestemd voor vleselijke mensen die zonder Christus zijn.
-------------------------------------------------
Het door jou vetgedrukte gedeelte lees ik ook in Romeinen 7:
quote:
12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
De wet is er echter voor vleselijke mensen -
om de zonde te leren kennen:
Zie het vervolg van Romeinen 7:
quote:
13 Is dan het goede [de wet/het gebod (P&A)] mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft, opdat zij zou blijken zonde te zijn, door het goede [de wet/het gebod (P&A)] mijn dood bewerkt, opdat de zonde bij uitstek zondig zou worden door het gebod [de wet (P&A)]. 14 Wij weten immers, dat de wet geestelijk is; ik echter ben vlees, verkocht onder de zonde.
Dit staat ook in de voorgaande verzen van Rom 7:
quote:
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet!
...
9 Ik heb eertijds geleefd zonder wet; toen echter het gebod [de wet (P&A)] kwam, begon de zonde te leven, maar ik begon te sterven, 10 en het gebod dat ten leven moest leiden, bleek voor mij juist ten dode te zijn; 11 want de zonde heeft uitgaande van het gebod, mij misleid en door middel daarvan gedood.
En dit laatste citaat uit Romeinen 7 sluit m.i. aan bij wat jij aanhaalt uit Galaten hen Hebr.:
quote:
slumber
'Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij (Gal 5,4)....
Hier staat ook dat je door de wet niet gerechtvaardigheid kunt verwachten. Wij zijn er niet toe in staat om die volmaakte en goede wet van God te houden.
Hij werd voor ons een middel ten dode omdat we
juist door het gebod te hebben tot overtreding van dat gebod kwamen.
quote:
– immers de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – maar thans wordt een betere hoop gewekt, waardoor wij nader tot God komen (Heb 7,19).'
De wet heeft ons niet het volmaakte gebracht omdat
wij niet volmaakt zijn maar zondig.
Het ligt dus niet aan de wet maar aan ons.
Daarom moesten we dood.
En dat lees je ook in Romeinen 7. Daarom heeft de wet nu niets meer over ons te zeggen:
we zijn dood voor haar die ons gevangen hield.We zijn nu eigendom van een ander - dat is de betere hoop: Christus in ons waardoor we tot volmaaktheid zullen komen (uiteindelijk)