Auteur Topic: De profeten Jeremia en Uria  (gelezen 1346 keer)

tomp

• Bekijk profiel
De profeten Jeremia en Uria
« Gepost op: september 23, 2007, 09:10:15 pm »
Vandaag las ik een stuk in Jeremia, waarvan ik me afvroeg wat ik hier van moest denken. Het is Jeremia 26. Het gaat in dit stuk over 2 profeten Jeremia en Uria, die beiden dezelfde boodschap verkondigen (vers 20).

Rond Jeremia ontstaat eeen publieke discussie tussen de leiders van het volk of hij al dan niet ter dood moet worden gebracht. De uitspraak is dat dit niet zal gebeuren.

Uria echter vlucht uit angst voor de plannen om hem te vermoorden naar Egypte. Maar zelfs daar is hij niet veilig voor Jojakim en wordt uiteindelijk ter dood gebracht.

Ik heb hier twee punten die ik niet goed begrijp:

a. dezelfde leiding van het volk doodt de ene profeet en laat de andere leven. Wat zegt dit over het volk en de regering van dit volk.

Belangrijker vind ik het volgende punt:
b. dezelfde boodschap van God: de ene profeet blijft leven, de andere sterft. Is God zo onnarekenbaar? Is Hij willekeurig. Gaat het lot van het individu hem werkelijk ter harte? Ik wil met deze vraag geen aanmatigende houding aannemen, maar ik word wel benauwd om me aan God toe te vertrouwen.

Wellicht dat mensen me met deze vragen wat op weg kunnen helpen?
« Laatst bewerkt op: september 23, 2007, 09:11:55 pm door tomp »

Aimé

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 23, 2007, 10:56:12 pm »
Uria had zijn vertrouwen in Jehovah niet behouden, was bevreesd geworden en was naar Egypte gevlucht.
Aimé

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2007, 06:57:06 pm »
De verschillen tussen Jeremia en Uria staan in vers 12 en vers 21. Toen jeremia met de dood werd bedreigd hield hij vol. Hij was niet bang, zoals je ook kunt lezen in vers 14.
Maar Uria vlucht (vers 21).
Dat lijkt willekeurig als je het alleen van de menselijke kant bekijkt. Maar ik denk dat de boodschap hier is dat God zijn trouwe profeet beschermt. Maar een profeet die deserteert, zoals Uria, die wordt gedood.
Kijk ook maar naar de tegenstelloing zoals vers 24 die beschrijft, en lees daarin de bescerming van de Here (vgl de roeping van Jeremia in 1:18 en 19)
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)