quote:
op 08 Apr 2003 13:51:22 schreef Sam:
(...) Qohelet gebruikte het woord kiezen. Kiezen heeft bij mij een hele menselijke betekenis. Je kiest ergens voor vanwege bepaalde redenen. Deze bepaalde redenen zijn er m.i. voor God de Vader niet, immer: "Want alzo lief heeft God de wereld..."
"De wereld" = "Iedereen"
Dus geen uitverkiezing. (...)
Ik zou niet durven spreken over God die kiest als de bijbel dat niet deed.
In het NT komt 20 maal een vorm voor van
eklegô, "uit-kiezen". Daarvan gaan een heleboel echt over de uitverkiezing door God van mensen tot eeuwige redding:
* Mk 13, 20
En indien de Here die dagen niet had ingekort, zou geen vlees behouden worden, doch ter wille van de uitverkorenen, die Hij heeft uitverkoren, heeft Hij die dagen ingekort.* Joh 15, 16
Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam.* Joh 15, 19
Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.* Hand 13, 17
De God van dit volk Israël heeft onze vaderen uitverkoren en het volk verhoogd, toen zij bijwoners waren in het land Egypte, en Hij heeft hen met hoge arm daaruit gevoerd* Ef 1, 4
Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.* Jac 2, 5
Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben?Ik kom er net achter dat ik de 22x dat
eklektos "uit-gekozen" voorkomt, nog niet eens heb meegeteld. Het is een standaard-epitheton voor de gemeenten aan wie de apostelen schrijven. Ook heb je 5x het znw
eklogê "verkiezing" in kernteksten als Rom 9, 11.
God heeft wel degelijk redenen. Zijn keuzes komen voort uit zijn soeverein welbehagen; in gewoon Nederlands, God doet waar Hij zin in heeft en daarom kiest Hij dit wel en dat niet. (Dat is, zeg maar, de reden waarom je met twee en niet met één of drie armen aan je lijf rondloopt

. )
Over Joh 3, 16 schrijf ik zometeen wel wat. Het moge in elk geval wel duidelijk zijn dat je niet kunt concluderen dat de Bijbel niet over verkiezing spreekt! Aan jouw argument "de wereld" = "iedereen" kleven twee bezwaren:
* "de wereld" en "iedereen" is niet per se hetzelfde (kom met argumenten!)
* zelfs als het waar is volgt daar de conclusie over verkiezing niet zomaar uit.