quote:
Jawel,
dat is me de hele tijd al helder

De on-helderheid voor mij is dat je kan geloven in Christus' Kerk te zitten
en tegelijk kan geloven dat die Kerk verkeerde eisen stelt aan haar ambtsdragers.
quote:
Hoe zit dat eigenlijk bij jullie?Is er een opleiding op academisch niveau voor alle arbeiders in de gemeente of is er differentiatie daarin?
We kennen verschillende lekenfuncties (koster, cantor, pastoraal werker), een paar "gemengde functies waarvoor een lagere wijding bestaat maar die meestal niet meer als wijding voorkomen (lector, acoliet), een drietal hogere wijdingen (de geestelijkheid: diaken, priester, bisschop) en een aantal functies die alleen door geestelijken worden ingevuld (deken, kardinaal, prelaat, paus e.d.).
Om me even tot die voorbeelden te beperken:
koster: geen opleidingseis
cantor: moet kunnen zingen
pastoraal werker: universitaire opleiding theologie
lector: moet kunnen voorlezen
acoliet: geen opleidingseis
diaken: afhankelijk van bisdom, minimaal 5 jarige deeltijd-opleiding op HBO+ niveau
priester: afhankelijk van bisdom, minimaal academische geschool in theologie en filosofie
bisschop: geen opleidingseis
deken, kardinaal, prelaat, paus: geen opleidingseis
quote:
Welke niveau's kennen jullie daarin?
De opleidingseisen lopen niet volledig gelijk met het Nederlandse onderwijssysteem, daarom verzorgen we een fors deel van de opleidingen zelf in de seminaries. Voor de meeste functies geldt dat je dat moet kunnen wat je doet, dus een cantor moet kunnen zingen, een lector kunnen lezen. De diaken heeft een theologische opleiding, meestal aan een seminarie, in sommige bisdommen aan een universiteit, met een sterke focus op de diakonale praktijk enerzijds en exegese, theologie en filosofie anderzijds, aangezien een diaken mag preken. Een pastoraal werker heeft een acadmische opleiding theologie, gericht op de pastorale praktijk. Pastoraal werkers zijn leken, en hebben in de liturgie geen andere rol dan andere leken en mogen dus niet preken. Priesters tenslotte hebben een jaar of 8 seminarie+universiteit achter zich, met zowel theologie als filosofie als basis. Of het verplicht is weet ik niet, maar ik zie veel priesters die gepromoveerd zijn.