Auteur Topic: Wat de meeste Christenen niet weten?  (gelezen 14651 keer)

lailahaillallah

• Bekijk profiel
Wat de meeste Christenen niet weten?
« Gepost op: oktober 31, 2007, 12:51:27 pm »
Salam,

Bitter water test voor overspel

11 Wijders sprak de HEERE tot Mozes, zeggende:

12 Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Wanneer van iemand zijn huisvrouw zal afgeweken zijn, en door overtreding tegen hem overtreden zal hebben;

13 Dat een man bij haar door bijligging des zaads zal gelegen hebben, en het voor de ogen haars mans zal verborgen zijn, en zij zich verheeld zal hebben, zijnde nochtans onrein geworden; en geen getuige tegen haar is, en zij niet betrapt is;

14 En de ijvergeest over hem gekomen is, dat hij ijvert over zijn huisvrouw, dewijl zij onrein geworden is; of dat over hem de ijvergeest gekomen is, dat hij over zijn huisvrouw ijvert, hoewel zij niet onrein geworden is;

15 Dan zal die man zijn huisvrouw tot den priester brengen, en zal haar offerande voor haar medebrengen, een tiende deel van een efa gerstemeel; hij zal geen olie daarop gieten, noch wierook daarop leggen, dewijl het een spijsoffer der ijveringen is, een spijsoffer der gedachtenis, dat de ongerechtigheid in gedachtenis brengt.

16 En de priester zal haar doen naderen; hij zal haar stellen voor het aangezicht des HEEREN.

17 En de priester zal heilig water in een aarden vat nemen; en van het stof, hetwelk op den vloer des tabernakels is, zal de priester nemen, en in het water doen.

18 Daarna zal de priester de vrouw voor het aangezicht des HEEREN stellen, en zal het hoofd van de vrouw ontbloten, en zal het spijsoffer der gedachtenis op haar handen leggen, hetwelk het spijsoffer der ijveringen is; en in de hand des priesters zal dat bitter water zijn, hetwelk den vloek medebrengt.

19 En de priester zal haar beedigen, en zal tot die vrouw zeggen: Indien iemand bij u gelegen heeft, en indien gij, onder uw man zijnde, niet afgeweken zijt tot onreinigheid, wees vrij van dit bitter water, hetwelk den vloek medebrengt!

20 Maar zo gij, onder uw man zijnde, afgeweken zijt, en zo gij onrein geworden zijt, dat een man bij u gelegen heeft, behalve uw man:

21 (Dan zal de priester die vrouw met den eed der vervloeking beedigen, en de priester zal tot die vrouw zeggen:) De HEERE zette u tot een vloek, en tot een eed, in het midden uws volks, mits dat de HEERE uw heup vervallende, en uw buik zwellende make;

22 Dat ditzelve water, hetwelk de vervloeking medebrengt, in uw ingewand inga, om den buik te doen zwellen, en de heup te doen vervallen! Dan zal die vrouw zeggen: Amen, amen!

23 Daarna zal de priester deze zelfde vloeken op een cedeltje schrijven, en hij zal het met het bitter water uitdoen.

24 En hij zal die vrouw dat bitter water, hetwelk de vervloeking medebrengt, te drinken geven, dat het water, hetwelk de vervloeking medebrengt, in haar tot bitterheden inga.

25 En de priester zal uit de hand van die vrouw het spijsoffer der ijveringen nemen, en hij zal datzelve spijsoffer voor het aangezicht des HEEREN bewegen, en zal dat op het altaar offeren.

26 De priester zal ook van dat spijsoffer, deszelfs gedenkoffer, een handvol grijpen, en zal het op het altaar aansteken; en daarna zal hij dat water die vrouw te drinken geven.

27 Als hij haar nu dat water zal te drinken gegeven hebben, het zal geschieden, indien zij onrein geworden is, en tegen haar man door overtreding zal overtreden hebben, dat het water, hetwelk vervloeking medebrengt, tot bitterheid in haar ingaan zal, en haar buik zwellen, en haar heup vervallen zal; en die vrouw zal in het midden van haar volk tot een vloek zijn.

28 Doch indien de vrouw niet onrein geworden is, maar rein is, zo zal zij vrij zijn, en zal met zaad bezadigd worden.

29 Dit is de wet der ijveringen, als een vrouw, onder haar man zijnde, zal afgeweken en onrein geworden zijn;

30 Of als over en man die ijvergeest zal gekomen zijn, en hij over zijn huisvrouw zal geijverd hebben, dat hij de vrouw voor het aangezicht des HEEREN stelle, en de priester aan haar deze ganse wet volbrenge.

31 En de man zal van de ongerechtigheid onschuldig zijn; maar diezelve vrouw zal haar ongerechtigheid dragen.

De test hadden ze moeten toen bij president Clinton. Volgens de bijbel zouden ze dan directe resultaten hebben over de sex schandaal ( overspel van de vrouw )

Wist u deze manier van handelen, en hoe denkt men hierover als een Christen?

Mvg
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2007, 12:54:53 pm door lailahaillallah »
"In de godsdienst is er geen dwang." (Koran, 2:256)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2007, 12:59:49 pm »
Lieve Laila,

Dit zijn Joodse wetten. Clinton is/was geen Jood, en Lewinski -voor zover ik weet- ook niet. Waarom pas je Joodse wetgeving toe op niet-Joden?

Misschien moet je de bijbel eens in zijn geheel gaan lezen? Dan had je geweten dat de Joodse wet vervuld is in Christus. Ook voor Christus-belijdende Joden geldt dat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2007, 01:31:46 pm »
Salam,

quote:

Dit zijn Joodse wetten. Clinton is/was geen Jood, en Lewinski -voor zover ik weet- ook niet. Waarom pas je Joodse wetgeving toe op niet-Joden?

Beste Elle, werkt de bitter water test volgens jou alleen op Joden?

Mvg

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2007, 01:35:38 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 31 oktober 2007 om 13:31:
Salam,

[...]

werkt de bitter water test volgens jou alleen op Joden?

Mvg
laila, denk je , dat na het verzoenend offer van Christus en daarmee de vervulling van de oud testamentische wetten deze test uberhaupt nog werkt?
Mail me maar als je wat wilt weten

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2007, 01:40:21 pm »
Salam,

quote:

Hoi Elle, ik ben het even vergeten om het bij te voegen. Het gaat namelijk over
Lewinski dat zij wel degelijk Joodse is.

http://www.jewwatch.com/jew-leaders-lewinsky.html

Mvg

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2007, 01:54:26 pm »
Wat de meeste moslims niet (lijken te willen?) weten is dat je de Bijbel niet als een citatenboek kunt gebruiken, maar dat alles verband met elkaar heeft, dat context zeer belangrijk is en er een duidelijke lijn is in de Bijbel (en de teksten dus ook in die lijn dienen te worden gelezen): Jezus is de vervulling van de wet. De wet is een afspiegeling en verafschaduwing van de middelaar Jezus Christus.

In vele discussies met moslims is dat het probleem wat ik constant tegen kom. Het is niet voor niets dat vele christenen ijverig zijn en blijven met Bijbelstudie, omdat het niet zomaar eenvoudig een citaten boek is.

Verder zou het netjes zijn als je aangeeft welke tekst je aanhaalt, namelijk numeri 5.
Verba volant, scripta manent

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2007, 02:23:53 pm »
Salam,

quote:

Wat de meeste moslims niet (lijken te willen?) weten is dat je de Bijbel niet als een citatenboek kunt gebruiken, maar dat alles verband met elkaar heeft, dat context zeer belangrijk is en er een duidelijke lijn is in de Bijbel (en de teksten dus ook in die lijn dienen te worden gelezen): Jezus is de vervulling van de wet. De wet is een afspiegeling en verafschaduwing van de middelaar Jezus Christus

Wilt u inhoudelijk reageren en wellicht een uitleg geven wat dan de context is van de bovenstaande verzen.

Alvast bedankt

Mvg

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2007, 03:41:36 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 31 oktober 2007 om 12:51:
De test hadden ze moeten toen bij president Clinton. Volgens de bijbel zouden ze dan directe resultaten hebben over de sex schandaal ( overspel van de vrouw )

Wist u deze manier van handelen, en hoe denkt men hierover als een Christen?

Mvg
Wat ik weet is de tempel verwoest is, dat er geen tempelpriesters meer zijn, en dat dit soort magische trucjes dus niet meer uitvoerbaar zijn. Als ze het al ooit waren.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2007, 03:50:04 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 31 oktober 2007 om 13:40:
Salam,

[...]

Hoi Elle, ik ben het even vergeten om het bij te voegen. Het gaat namelijk over
Lewinski dat zij wel degelijk Joodse is.

http://www.jewwatch.com/jew-leaders-lewinsky.html

Mvg

Ah, je gooide modder naar de verkeerde... Als Lewinsky oprecht Joodse is en zich wil houden aan de Joodse wetgeving, dan zal het Joodse recht idd deze Joodse wet op haar van toepassing kunnen laten zijn. Dat lijkt me aan haar Joodse omgeving om dat te beoordelen.
De Amerikaanse rechtbank zal met de uitkomst van deze test echter geen fluit doen, want het Amerikaanse rechtssysteem is niet bepaald gebaseerd op Joodse wetten.
Ik kan daar echter niet over oordelen, ik ben geen Joodse. Of die wet nog werkt? Geen idee, best kans dat de komst van Christus de oude Joodse wetgeving geheel ontkracht heeft. Ezechiel lijkt daar wel op te wijzen, als hij zegt dat het oude verbond afgedaan zal hebben wanneer het nieuwe verbond tussen God en mensen (i.e. In Christus) gesloten zal worden (Ez 16).

Voeren de Joden hun wetgeving inzake overspel echter ten volle uit, dan krijgen ze wel problemen met het Amerikaanse rechtssysteem. Alleen de Amerikaanse overheid mag Amerikanen ter dood veroordelen. Dat geldt voor Joodse religieuze wetten, dat geldt voor islamitische wetten. En ook voor christelijke wetten, al zijn die er nauwelijks.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2007, 03:53:56 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 31, 2007, 04:00:38 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 31 oktober 2007 om 14:23:
Salam,

[nav citaat van] PietZa in "Wat de meeste Christenen niet weten?"

Wilt u inhoudelijk reageren en wellicht een uitleg geven wat dan de context is van de bovenstaande verzen.

Alvast bedankt

Mvg
Het lijkt me een uiterst juiste inhoudelijke reactie. Tenzij je het echt gebruikelijk vindt om christenen om uitleg te vragen over Joodse gebruiken. Dat slaat namelijk als een tang op een varken. PietZa legt hier uit waarom dat is.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 31, 2007, 04:25:00 pm »

quote:

Die site lijkt me op z'n minst obscuur... niet heel betrouwbaar dus.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 31, 2007, 06:12:45 pm »
Salam,

Lees het volgende in de Bijbel:

Vrouwen onrein dubbel zo lang voor de periode als ze een dochter ter wereld brengt.

Leviticus Hoofdstuk 12:

1 Verder sprak de HEERE tot Mozes, zeggende:

2 Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Wanneer een vrouw zaad gegeven, en een knechtje gebaard zal hebben, zo zal zij zeven dagen onrein zijn; volgens de dagen der afzondering harer krankheid zal zij onrein zijn.

3 En op den achtsten dag zal het vlees zijner voorhuid besneden worden.

4 Daarna zal zij drie en dertig dagen blijven in het bloed harer reiniging; niets heiligs zal zij aanroeren, en tot het heiligdom zal zij niet komen, totdat de dagen harer reiniging vervuld zijn.

5 Maar indien zij een meisje gebaard zal hebben, zo zal zij twee weken onrein zijn, volgens haar afzondering; daarna zal zij zes en zestig dagen blijven in het bloed harer reiniging.

Hoe eerlijk bent u om hierop een rationalistisch uitleg te geven.

Mvg
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2007, 06:29:36 pm door lailahaillallah »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 31, 2007, 07:04:30 pm »

quote:

lailahaillallah schreef op 31 oktober 2007 om 18:12:
Hoe eerlijk bent u om hierop een rationalistisch uitleg te geven.

Wat is je vraag precies? Wil je aantonen dat de wetgeving van Mozes in het oude testament in het licht van onze cultuur nogal vreemd, zo niet absurd klinkt? Dat weten alle christenen ook hoor. So what?

lailahaillallah

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 31, 2007, 07:27:29 pm »
Salam,

quote:

Wat is je vraag precies? Wil je aantonen dat de wetgeving van Mozes in het oude testament in het licht van onze cultuur nogal vreemd, zo niet absurd klinkt? Dat weten alle christenen ook hoor. So what?

Lieve Pooh, is het zo makkelijk voor een Christen om ''so what'' te noemen als men geen uitleg kan vinden en de verzen idd nogal vreemd klinken in de oren. Als u gelooft dat de Oude Testament behoort tot de woord van God denk ik toch dat men best wat serieuzer mag zijn.

Als uw zoon of dochter u vraagt wat de verzen inhoud, neem ik aan dat u
geen antwoord geeft als ''so what''??

Mvg
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2007, 07:33:14 pm door lailahaillallah »

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 31, 2007, 08:00:40 pm »
Ik zal wel een sukkel zijn...... :)
dat ik het hier niet echt kan volgen

Maar wat is in dit alles, nu je echte vraag...
Joodse wetten....
losse flarden teksten....

Waar wil je heen.
was ik weer