Auteur Topic: Avondmaal met of zonder kinderen  (gelezen 3712 keer)

tjaber

• Bekijk profiel
Avondmaal met of zonder kinderen
« Gepost op: november 10, 2007, 06:09:21 pm »
Als reactie op een vraag in Avondmaal wil ik verder antwoorden in dit topic:

Zelf ben ik geen voorstander van kinderen toelaten bij het avondmaal. Ik zal uitleggen hoe ik dat in de bijbel zie:

Zoals we lezen in Exodus 12:48 moet men besneden zijn om met het avondmaal (Pascha) mee te mogen doen.  In Romeinen 2:28,29 staat dat ware besnijdenis, de besnijdenis van het hart is. Deze besnijdenis van het hart is een persoonlijke bekering/belijdenis en het werk van de Heilige Geest.  Voorwaarde moet volgens mij ook zijn geloof, je moet een kind van God zijn.

Joh 1: 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God.

Wat mijn probleem is mbt de discussie in Avondmaal dat ik denk dat er een tegenstelling gecreeert wordt als je kinderen doopt (op basis van het verbond) en niet mee laat doen met het avondmaal(op basis van het geloof). Persoonlijk denk ik dat er twee mogelijkheden zijn:

1. Kinderen dopen en mee laten doen aan het avondmaal (Op basis van het verbond)
of
2. Kinderen niet dopen en ook niet mee laten doen aan het avondmaal. (Op basis van hun geloof)

Ik heb op dit punt nog nooit echt een bevredigend antwoord gekregen binnen de GKV.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2007, 08:23:05 pm door Zijnkind »
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2007, 07:32:56 pm »

quote:

tjaber schreef op 10 november 2007 om 18:09:
Ik heb op dit punt nog nooit echt een bevredigend antwoord gekregen binnen de GKV.
Welke antwoorden heb je tot op heden gekregen?
Mail me maar als je wat wilt weten

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2007, 08:24:34 pm »
Modbreak:
Omdat er tegelijkertijd 2 topics over kinderen aan het avondmaal in CL werden gestart...heb ik dit meer specifieke gkv-topic naar GL verplaatst. De bredere discussie kan in het CL topic: Kinderen aan de Maaltijd des Heren.
« Laatst bewerkt op: november 10, 2007, 08:25:48 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2007, 08:28:24 pm »
Ik zou voor de 1e optie willen pleiten daar God Zijn verbond nooit opgedoekt heeft. Wel vernieuwd.

tjaber

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2007, 10:51:14 am »

quote:

okidoki schreef op 10 november 2007 om 19:32:
[...]

Welke antwoorden heb je tot op heden gekregen?
Ik heb er eens over nagedacht maar ik kan ook geen antwoorden bedenken. Vaak weten mensen het ook niet...
Psalm 111:2: Machtig zijn de werken van de heer, wie ze liefheeft, onderzoekt ze...

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2007, 07:01:07 pm »
ik hoef niet eens de topic te lezen:
MET kinderen natuurlijk!
Of je ergens van overtuigd bent heeft weinig met leeftijd van doen. Ja, misschien als je alles in woorden begrijpelijk zou willen maken, dan vergroot je telkens de leeftijd waarop iemand dat nog kan snappen maar er zijn ook nog wel (gelukkig) andere communicaties op deze wereld denkbaar dan alleen in woorden.

Groetjes, Divinespark

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2007, 08:30:44 pm »

quote:

Divinespark schreef op 13 november 2007 om 19:01:
ik hoef niet eens de topic te lezen:
MET kinderen natuurlijk!
Of je ergens van overtuigd bent heeft weinig met leeftijd van doen. Ja, misschien als je alles in woorden begrijpelijk zou willen maken, dan vergroot je telkens de leeftijd waarop iemand dat nog kan snappen maar er zijn ook nog wel (gelukkig) andere communicaties op deze wereld denkbaar dan alleen in woorden.

Groetjes, Divinespark
Die redenering volgend: een baby van 1 jaar?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2007, 11:46:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 november 2007 om 20:30:
[...]
Die redenering volgend: een baby van 1 jaar?
offtopic:Mits je de wijn vervangt door melk  :+
« Laatst bewerkt op: november 13, 2007, 11:47:28 pm door Zijnkind »

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 19, 2007, 07:46:58 pm »
Het is belangrijk dat een kind eerst tot bekering moet komen in Jezus. Pas dan mag hij/zij deelnemen aan het avondmaal omdat dan anders bij het gebruik ban het avondmaal deze verkeerd gebruikt. Het tot bekering komen houdt in dat het kind bewust Jezus aanneemt als zijn redder en Verlosser en staat los van dopen na geboorte of openbaar belijdenis. Bekeren doe je namelijk persoonlijk met God en tot Jezus waar een ander (induvidue of geloofsgemeenschap) geen deel van uitmaakt. Het gaat erom dat het kind zelf de beslissing neemt aan de hand van het evangelie zoals Jezus ons dat 1 op 1 heeft verteld in de Bijbel.

Het zondig nuttigen van het avondmaal leidt tot vervroegde ziekten, en zelfs de dood (Lees hier in 1 Kor 11:17-34)

Openb 3:20; "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal bij hem binnenkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij."
« Laatst bewerkt op: november 19, 2007, 07:49:42 pm door rcdevisser »
Profeteer..... In de naam van Jezus, onze Heer !!!!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 19, 2007, 07:59:40 pm »
Lijkt me toch redelijk essentieel dat je Jezus aanneemt als redder en verlosser bij je openbare geloofsbelijdenis daar zeg je namelijk wel ja tegen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 19, 2007, 09:59:56 pm »
Ik ken kinderen die meer geloof tonen dan volwassenen. Als die kinderen belijden wat de volwassenen ook belijden dan is er toch geen enkele reden om ze weg te houden van het avondmaal?
Mijn vermoeden is dat we met het vertrek uit de RKkerk hier en daar kind met badwater hebben gedumpt offtopic:kind met wijwater dan natuurlijk  :+

In het OT vierde men de feesten met de kinderen, in het NT staat NIET dat de kinderen uitgesloten zijn (immers, kind IN het verbond) dus: meedoen als ze kunnen en willen belijden dat Christus hun Verlosser is.
Leeftijd: even buurten bij de RKkerk en je komt rond het 7e levensjaar uit.

[En kom nu niet met argumenten dat ze "geestelijk" te jong zijn of "verstandelijk" niet rijp genoeg. Ik ken een scala aan verstandelijk beperkten (enkeling met een iq lager dan 40!) die aan het avondmaal gaan.]

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 19, 2007, 10:05:20 pm »

quote:

okidoki schreef op 19 november 2007 om 21:59:
(enkeling met een iq lager dan 40!)
Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoeld. :) Volgens mij is 60 toch wel zo'n beetje het minimum wil je nog geen kastplantje zijn. :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 19, 2007, 10:10:13 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 19 november 2007 om 22:05:
[...]

Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoeld. :) Volgens mij is 60 toch wel zo'n beetje het minimum wil je nog geen kastplantje zijn. :)

Nee hoor.ligt eraan hoe je meet en welke testen je benut.
Een deel van mijn clienten gaat in de GKv aan het avondmaal en dat zijn toch echt lagere iq's dan 60 .

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 19, 2007, 11:33:03 pm »

quote:

rcdevisser schreef op 19 november 2007 om 19:46:
Het is belangrijk dat een kind eerst tot bekering moet komen in Jezus. Pas dan mag hij/zij deelnemen aan het avondmaal omdat dan anders bij het gebruik ban het avondmaal deze verkeerd gebruikt. Het tot bekering komen houdt in dat het kind bewust Jezus aanneemt als zijn redder en Verlosser en staat los van dopen na geboorte of openbaar belijdenis. Bekeren doe je namelijk persoonlijk met God en tot Jezus waar een ander (induvidue of geloofsgemeenschap) geen deel van uitmaakt. Het gaat erom dat het kind zelf de beslissing neemt aan de hand van het evangelie zoals Jezus ons dat 1 op 1 heeft verteld in de Bijbel.

Het zondig nuttigen van het avondmaal leidt tot vervroegde ziekten, en zelfs de dood (Lees hier in 1 Kor 11:17-34)

Zoals eerder aangegeven in dit topic slaat het 'zondig nuttigen van het avondmaal' vooral op het schransen bij een maaltijd, zoals gebeurde in Korinthe. Een specifieke zondige situatie dus.
Verder is het de vraag wat je aanmoet met het gegeven dat kinderen deel uitmaken van het verbond, zoals we belijden en wat ook de reden is dat we ze dopen.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2007, 11:33:22 pm door Mezzamorpheus »

rcdevisser

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 26, 2007, 09:51:26 am »
Het nuttugen van de maaltijd moet iederee keer zondevrij plaatsvinden. Schranzen is sowieso zonde, maar dat is niet de enige zonden waarvan men van de Here Jezus vergeving nodig heeft. Het gaat om het totaalbeeld van wat iemand in zijn/haar ahrt voelt wat zonde is en waar hij/zij vergeving voor moet ontvangen. Het gaat hier dus om die  zonden -dus dingen waarvan de persoon zelf weet dat- die niet goed is voor God.

Modbreak:
Deel van dit bericht verwijderd. Dit topic staat in het sub-forum GL waar de belijdenisschriften als bindend gelden.  Zie Richtlijnen Gereformeerd Leven
De kinderdoop staat hier niet ter discussie. Discussie daarover is wel mogelijk in andere sub-fora als CL en LB. De verwijderde tekst is nog beschikbaar als je die elders wilt gebruiken. Die kun je via TR (topic report) of een mailtje opvragen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2007, 05:09:13 pm door Zijnkind »
Profeteer..... In de naam van Jezus, onze Heer !!!!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 26, 2007, 09:59:41 am »

quote:

rcdevisser schreef op 26 november 2007 om 09:51:
Het nuttugen van de maaltijd moet iederee keer zondevrij plaatsvinden. Schranzen is sowieso zonde, maar dat is niet de enige zonden waarvan men van de Here Jezus vergeving nodig heeft. Het gaat om het totaalbeeld van wat iemand in zijn/haar ahrt voelt wat zonde is en waar hij/zij vergeving voor moet ontvangen. Het gaat hier dus om die  zonden -dus dingen waarvan de persoon zelf weet dat- die niet goed is voor God.

Dat staat niet in het betreffende bijbelgedeelte waar we op baseren dat we het avondmaal niet 'zondig mogen nuttigen'. Ik zou zeggen: lees 1 Kor. 11: 17-34 nog eens goed.