Als reactie op een vraag in
Avondmaal wil ik verder antwoorden in dit topic:
Zelf ben ik geen voorstander van kinderen toelaten bij het avondmaal. Ik zal uitleggen hoe ik dat in de bijbel zie:
Zoals we lezen in Exodus 12:48 moet men besneden zijn om met het avondmaal (Pascha) mee te mogen doen. In Romeinen 2:28,29 staat dat ware besnijdenis, de besnijdenis van het hart is. Deze besnijdenis van het hart is een persoonlijke bekering/belijdenis en het werk van de Heilige Geest. Voorwaarde moet volgens mij ook zijn geloof, je moet een kind van God zijn.
Joh 1: 12 Wie hem wel ontvingen en in zijn naam geloven, heeft hij het voorrecht gegeven om kinderen van God te worden. 13 Zij zijn niet op natuurlijke wijze geboren, niet uit lichamelijk verlangen of uit de wil van een man, maar uit God. Wat mijn probleem is mbt de discussie in
Avondmaal dat ik denk dat er een tegenstelling gecreeert wordt als je kinderen doopt (op basis van het verbond) en niet mee laat doen met het avondmaal(op basis van het geloof). Persoonlijk denk ik dat er twee mogelijkheden zijn:
1. Kinderen dopen en mee laten doen aan het avondmaal (Op basis van het verbond)
of
2. Kinderen niet dopen en ook niet mee laten doen aan het avondmaal. (Op basis van hun geloof)
Ik heb op dit punt nog nooit echt een bevredigend antwoord gekregen binnen de GKV.