Auteur Topic: Kinderen aan de Maaltijd des Heren  (gelezen 4789 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Kinderen aan de Maaltijd des Heren
« Gepost op: november 10, 2007, 05:56:48 pm »
Uit een discussie in GL wordt duidelijk dat in de GKv kinderen niet worden toegelaten aan de Maaltijd des Heren (in de GKv "Avondmaal", in de RKK "Eucharistie").

In de RKK zijn kinderen welkom deel te nemen als ze oud genoeg zijn om enig begrip te hebben voor wat ze doen, pakweg 7 a 8 jaar.

Er zijn mensen die pleiten voor deelname van alle kinderen.

Spui uw argumenten voor 't een of 't ander :)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

annekesb

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2007, 07:13:41 pm »
"In veel reformatorische kerken is het aangaan aan het avondmaal gekoppeld aan het doen van geloofsbelijdenis.  Er kunnen ook andere vormen gevonden worden. „Bij Calvijn was de leeftijd waarop men belijdend antwoord gaf erg laag: twaalf à dertien jaar. Het was geen eindpunt, maar een moment in een voortgaand proces.”

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2007, 07:31:32 pm »

quote:

annekesb schreef op 10 november 2007 om 19:13:
"In veel reformatorische kerken is het aangaan aan het avondmaal gekoppeld aan het doen van geloofsbelijdenis.  Er kunnen ook andere vormen gevonden worden. „Bij Calvijn was de leeftijd waarop men belijdend antwoord gaf erg laag: twaalf à dertien jaar. Het was geen eindpunt, maar een moment in een voortgaand proces.”
Met erg laag geef je aan dat je dat te jong vindt?
Mail me maar als je wat wilt weten

annekesb

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2007, 08:03:55 pm »
nee hoor dat bedoel ik niet. Je schreef zelf: als ze enig begrip hebben"". Daar ben ik het mee eens.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2007, 08:09:25 pm »

quote:

annekesb schreef op 10 november 2007 om 20:03:
nee hoor dat bedoel ik niet. Je schreef zelf: als ze enig begrip hebben"". Daar ben ik het mee eens.
Eh, nee, dat schreef ik :+ en dat komt uit de katholieke Kerk, niet bepaald uit de hoek van Calvijn dus  8)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2007, 11:10:47 pm »
In de bijbel wordt ook wel iets gezegd dat duidt op een bepaalde leeftijd.
Bv:

1 Kor. 11
3 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. 25 Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. 27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

Ik geloof dat kinderen onder de twaalf/dertien jaar de schuingedrukte gedeelten niet )geheel) kunnen begrijpen.
Wat is Jezus gedenken als je het brood eet/ de beker drinkt.
Wat is de dood van de Heer verkondigen.
Hoe beproef je jezelf voordat je eet en drinkt van brood en beker.
Hoe kun je het lichaam onderscheiden.

Dit zijn allemaal punten die worden genoemd in dit gedeelte en voor kinderen een brug te ver zijn om te begrijpen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

annekesb

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2007, 11:37:57 pm »
De vgl. materialen zijn bedoeld om de kinderen op hun niveau duidelijk te maken wat het Avondmaal inhoudt.

Kinderen kleuren de kerk (serie)
Aan Tafel, werkboek 7-9 jr
Auteur: Ferdinand Borger (eindred.)
Avondmaalscatechese voor kinderen van 7-9 jaar als werkboekje. Hoort ook handleiding bij.
Voor kinderen en hun ouders. Brede protestantse visie.
Uitgave: Narratio

De gemeente viert de maaltijd (set)
Auteur: Arda de Boer
Achtergrondinformatie, werkvormen en werkbladen over 'maaltijd houden' in de bijbel, de
kerk en de wereld in PKN-kerken. Voor catechese met kinderen, jongeren en volwassenen.
Bij het boek hoort een serie foto's
Uitgave: Narratio
Ouder Kind catechese

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2007, 11:56:12 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 10 november 2007 om 23:10:
In de bijbel wordt ook wel iets gezegd dat duidt op een bepaalde leeftijd.
Die leg je er zelf in. Dat blijkt ook wel, want niet alleen kinderen, ook hele takken van het christendom snappen het niet :)

quote:

Ik geloof dat kinderen onder de twaalf/dertien jaar de schuingedrukte gedeelten niet )geheel) kunnen begrijpen.
Kortom, er staat niets over leeftijd, maar jouw inschatting van wat kinderen kunnen begrijpen leg je er in, en noemt dat Bijbels.

quote:

Dit zijn allemaal punten die worden genoemd in dit gedeelte en voor kinderen een brug te ver zijn om te begrijpen.
Voor nogal wat volwassenen evenzeer.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 11, 2007, 08:51:53 am »
Leeftijdsgrenzen zijn altijd arbitrair maar kijkend naar de joodse cultuur dan heeft vanaf zijn 13e de jongen het recht om aan alle gebieden van het joodse gemeenschapsleven deel te nemen en is hij verantwoordelijk voor het volgen van de wetten, tradities, en ethiek. We lezen ook dat Jezus op zijn 12e mee gaat naar Jeruzalem. Daarom zouden kinderen vanaf 12 jaar van mij deel mogen nemen aan het avondmaal, ze zijn iig dan oud genoeg om te weten wat het betekend.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 11, 2007, 09:40:40 am »

quote:

diak2b schreef op 10 november 2007 om 23:56:
Die leg je er zelf in. Dat blijkt ook wel, want niet alleen kinderen, ook hele takken van het christendom snappen het niet :)

Kortom, er staat niets over leeftijd, maar jouw inschatting van wat kinderen kunnen begrijpen leg je er in, en noemt dat Bijbels.

Het werkelijke onderscheid tussen wat jij en Priscilla een goede leeftijd vinden om deel te nemen aan het avondmaal / de eucharistie hangt dus af van:

1. Wat kinderen op welke leeftijd kunnen begrijpen.
2. Wat kinderen (en anderen) dienen te begrijpen, voordat ze veilig (dwz zonder de tafel te ontheiligen of zichzelf een oordeel te eten) kunnen deelnemen.

Het lijkt me dat punt twee op basis van bijbel (en traditie) onderbouwd moet kunnen worden, punt één is veel moeilijker. Wat is begrijpen? Wat doen we met de grote verschillen die tussen kinderen bestaan? Hoe zit het inderdaad met volwassenen die dom zijn, of die het niet méér kunnen begrijpen (demente ouderen, na ongevallen), of nooit hebben kunnen begrijpen door een verstandelijke handicap?

Komen we dan op het terrein van de uitverkiezing of mogen we zeggen: al deze groepen mogen aangaan omdat ze op grond van het verbond bij Gods volk horen? In dat geval: waarom dan nóg jongere kinderen wel uitsluiten? De peuters horen er toch ook bij?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2007, 12:59:31 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 november 2007 om 23:56:
[...]

Dat zou kunnen, maar deze dingen hebben ook te maken met het feit of je verstandelijk al zover bent ontwikkeld, dat je deze dingen zou kunnen begrijpen als je je erin verdiept wat het betekent. Kinderen zijn nog te jong wat dat betreft. Mijn kinderen van 6, 8 en tien jaar kunnen dit nog niet volgen. Die van 13 misschien wel - het is ook per kind niet helemaal hetzelfde.

quote:

Dan kun je je afvragen of je in staat bent jezelf te beproeven om te kunnen beslissen of je wel mag eten of niet.

quote:

Het is heel jammer dat dat zo is. Maar ieder christen zou zich af moeten vragen wat 1 Kor 11 betekent als hij/zij aan het Avondmaal deel wil nemen.
Het is nogal ernstig als je jezelf een oordeel zou drinken:

1 Kor 11
29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

En hiermee wordt dus een bepaalde kennis/geestelijk inzicht verwacht. Je moet ' het lichaam onderscheiden'. Dan mag je pas deelnemen volgens dit stukje.
Het gaat niet erover of we wel heilig genoeg zouden zijn; het niet aanzitten 'omdat we zo slecht zijn' kan m.i. niet aan deze tekst worden gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2007, 01:12:20 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

annekesb

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2007, 01:13:04 pm »
Over "jezelf een oordeel kunnen eten en drinken "heb ik onder het kopje "christelijk leven"bij het onderwerp Avondmaal iets geschreven over hoe dat vgl mij bedoelt is. M.i. ligt het anders dan de gebruikelijke uitleg erover.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2007, 01:19:50 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 november 2007 om 09:40:

[...]

Het werkelijke onderscheid tussen wat jij en Priscilla een goede leeftijd vinden om deel te nemen aan het avondmaal / de eucharistie hangt dus af van:

2. Wat kinderen (en anderen) dienen te begrijpen, voordat ze veilig (dwz zonder de tafel te ontheiligen of zichzelf een oordeel te eten) kunnen deelnemen.

Het lijkt me dat punt twee op basis van bijbel (en traditie) onderbouwd moet kunnen worden, punt één is veel moeilijker. Wat is begrijpen? Wat doen we met de grote verschillen die tussen kinderen bestaan? Hoe zit het inderdaad met volwassenen die dom zijn, of die het niet méér kunnen begrijpen (demente ouderen, na ongevallen), of nooit hebben kunnen begrijpen door een verstandelijke handicap?

Zie ook mijn vorige post.
En deze dingen geestelijk kunnen begrijpen heeft natuurlijk als basis dat je een gelovige bent. En niet alleen verstandelijk de dingen op een rijtje kunt zetten maar ook het in je hart hebt aanvaard dat je tot de gedachtenis van de Heer dit kan doen omdat Hij dat voor jou heeft gedaan: lijden en sterven.
Als je dat (nog) niet weet, is het Avondmaal helemaal nog niet aan de orde. En dat is bij kinderen ook niet altijd al een duidelijke zaak.

quote:

Komen we dan op het terrein van de uitverkiezing of mogen we zeggen: al deze groepen mogen aangaan omdat ze op grond van het verbond bij Gods volk horen? In dat geval: waarom dan nóg jongere kinderen wel uitsluiten? De peuters horen er toch ook bij?

Hier heb je toch weer een verschil, wanneer hoor je bij Gods volk. M.i. door geloof. En kinderen horen bij het volk omdat ze in de ouders geheiligd zijn. De ouders staan in die zin nog borg voor hen. Maar op een bepaald moment zijn ze niet meer in de ouders geheiligd maar zullen zelf moeten beslissen. En dat moment kun je ook niet altijd aanwijzen en is bij ieder anders.

Tussend'oortjes

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2007, 03:21:44 pm »
Tot nu toe vindt ik de discussie heel verstandelijk. Laatst was ik met mijn kids van 9 en 7 in de Pijler (bapjes). We hebben Avondmaal gevierd. Voordat brood en beker rondgingen hebben wij de kids gevraagd of ze van harte bij Jezus wilden horen. Jazeker wilden ze dat. Ze willen niets liever dan dat. Als er dan in Col. staat dat we ons op ons hoofd Christus moeten richten dan denk ik: dat doen mijn kinderen. Als er in Cor. staat dat wie de maaltijd misbruikt straf krijgt dan is dat voor mijn kids nogal logisch.
Mensen, we moeten worden als de kinderen. Van hen leer je wat echte liefde is. Mam, pap, wanneer komt Jezus nou eens terug? Ik wil hem zo graag zien en lekker taart met Hem eten!
Of, mag je pas Avondmaal vieren als je in GKV taal kunt belijden: wij zien met groot verlangen uit naar Zijn verschijning in heerlijkheid, de bruiloft van het Lam?

Dus wat mij betreft viert iedereen mee die van harte de Heer Jezus Christus als haar/zijn verlosser erkent en van harte voor Hem wil leven. Amen?

annekesb

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 11, 2007, 03:31:44 pm »
Helemaal mee eens!  Je antwoord sluit aan bij de discussie over het Avondmaal. Ik vind het jammer dat die discussie geplitst is in Avondmaal en kinderen aan het avondmaal.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 11, 2007, 08:29:56 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 november 2007 om 09:40:

[...]

Ik denk dat de grens die `bij ons` wordt gehanteerd prima is: zodra je oud genoeg bent om zeg maar de basale boodschap van Johannes 6 te begrijpen, mag je deelnemen. Zo niet, eet je jezelf een oordeel, en dus beter niet mee doen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 11, 2007, 08:32:54 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 11 november 2007 om 12:59:

[...]

Dat zou kunnen, maar deze dingen hebben ook te maken met het feit of je verstandelijk al zover bent ontwikkeld, dat je deze dingen zou kunnen begrijpen als je je erin verdiept wat het betekent. Kinderen zijn nog te jong wat dat betreft. Mijn kinderen van 6, 8 en tien jaar kunnen dit nog niet volgen. Die van 13 misschien wel - het is ook per kind niet helemaal hetzelfde.
Precies. Je doet dan ook iets te makkelijk alsof jouw visie op wat kinderen op een bepaalde leeftijd kunnen begrijpen Bijbels is onderbouwd. Dáár reageerde ik op.

quote:

Dan kun je je afvragen of je in staat bent jezelf te beproeven om te kunnen beslissen of je wel mag eten of niet.
Dat kan je je inderdaad afvragen. Als je zo makkelijk je eigen mening als Bijbels presenteert is er, in ieder geval in ons geloof, reden je enige zorgen te maken.

quote:

Het is heel jammer dat dat zo is. Maar ieder christen zou zich af moeten vragen wat 1 Kor 11 betekent als hij/zij aan het Avondmaal deel wil nemen.
Het is nogal ernstig als je jezelf een oordeel zou drinken:

1 Kor 11
29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.

En hiermee wordt dus een bepaalde kennis/geestelijk inzicht verwacht. Je moet ' het lichaam onderscheiden'. Dan mag je pas deelnemen volgens dit stukje.
Het gaat niet erover of we wel heilig genoeg zouden zijn; het niet aanzitten 'omdat we zo slecht zijn' kan m.i. niet aan deze tekst worden gekoppeld.
Precies. En grote delen van het christendom heeft daar een verkeerd idee over. welk deel van het christendom, dat laat ik nog buiten beschouwing overigens.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 11, 2007, 08:33:36 pm »

quote:

annekesb schreef op 11 november 2007 om 13:13:
Over "jezelf een oordeel kunnen eten en drinken "heb ik onder het kopje "christelijk leven"bij het onderwerp Avondmaal iets geschreven over hoe dat vgl mij bedoelt is. M.i. ligt het anders dan de gebruikelijke uitleg erover.
Komt bij dat wat gebruikelijk is in de GKv bepaald niet gebruikelijk is in het grootste deel van het christendom.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 11, 2007, 09:13:43 pm »
diak2b,
waarop is die grens van pakweg 7-8 jaar gebasseerd bij de rkk?
In Israel vierde men pesach toch met de hele familie? Of was dat pas vanaf de 12e bij geestelijk volwassen zijn?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 11, 2007, 11:11:35 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 11 november 2007 om 21:13:
diak2b,
waarop is die grens van pakweg 7-8 jaar gebasseerd bij de rkk?
In Israel vierde men pesach toch met de hele familie? Of was dat pas vanaf de 12e bij geestelijk volwassen zijn?
Ik wéét het niet, dat even voorop, ik zal het één dezer dagen eens proberen te vinden. Maar ik vermoed dat het een kwestie is van ervaring. Kinderen van die leeftijd blijken prima in staat de essentie te begrijpen. De kinderen van P&A wellicht niet, maar de talloze kinderen die al niet bepaald sinds gisteren rond die leeftijd deelnemen aan de Eucharistie blijken het vrij aardig te begrijpen.Maar nogmaals, ik ga voor je opzoeken of er naast ervaring nog iets anders mee speelt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 12, 2007, 12:06:14 am »

quote:

diak2b schreef op 11 november 2007 om 20:32:

Precies. Je doet dan ook iets te makkelijk alsof jouw visie op wat kinderen op een bepaalde leeftijd kunnen begrijpen Bijbels is onderbouwd. Dáár reageerde ik op.

Ik gaf een aanvulling zodat je me beter begrijpt omdat niet elk anwoord nu direct alles 100 % weergeeft.
En hoe je die begrippen dan ziet, wat er wordt verstaan onder:
- jezelf beproeven, of,
- de dood van de Heer verkondigen, of:
- het lichaam onderscheiden,
is dan natuurlijk de vraag.

quote:

Dat kan je je inderdaad afvragen. Als je zo makkelijk je eigen mening als Bijbels presenteert is er, in ieder geval in ons geloof, reden je enige zorgen te maken.
Zie vorige opmerkingen in deze post.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 12, 2007, 05:54:34 pm »
Voor wat het waard is: ik vond dit ergens op een forum.

quote:

Eeuwenlang konden kinderen vanaf hun doop gewoon volledig meedoen aan de viering van de eucharistie en dus ook de communie ontvangen. Na 1215 ontstond het gebruik om te wachten met het geven van de communie tot de kinderen ongeveer 7 jaar waren.
Weer later mochten kinderen pas rond hun 12 e jaar de communie ontvangen tot Paus Pius X in 1912 de kindercommunie instelde. Vanaf toen werd de eerste Communie een geweldig populair en groot feest en is dat nog steeds!

michielk

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 12, 2007, 08:45:43 pm »

quote:

diak2b schreef op 10 november 2007 om 17:56:
Uit een discussie in GL wordt duidelijk dat in de GKv kinderen niet worden toegelaten aan de Maaltijd des Heren (in de GKv "Avondmaal", in de RKK "Eucharistie").

In de RKK zijn kinderen welkom deel te nemen als ze oud genoeg zijn om enig begrip te hebben voor wat ze doen, pakweg 7 a 8 jaar.

Er zijn mensen die pleiten voor deelname van alle kinderen.

Spui uw argumenten voor 't een of 't ander :)
Kinderen horen ook bij het verbond dat gesloten is bij de doop met het kind. Dat verbond gedenken we met de Heilige Maaltijd, persoonlijk zie ik geen reden om kinderen dan daarvan uit te sluiten, maar hen wel deelgenoot te maken van het verbond.

Als je kinderen op een "juiste" manier bekend maakt met wat er gebeurd, denk ik dat het ook voor een kind van 7 begrijpelijk kan zijn wat de essentie is. Je maakt dan op een vroege leeftijd al bewustwording aan voor de verbondsleer en het gedenken daarvan. De leeftijd en koppeling met belijdenis is door de loop der jaren ontstaan. Calvijn legde de grens om en nabij de 12 jaar, in de loop der jaren is die leeftijd verschoven naar "standaard" 18, maar tegenwoordig zie je steeds meer dat mensen later belijdenis afleggen en dus aan de Heilige Maaltijd gaan. Dat laatste komt deels door de invloed van het pietisme en het eigen onderzoek/ onzekerheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 12, 2007, 09:23:39 pm »

quote:

michielk schreef op 12 november 2007 om 20:45:
[...]
Kinderen horen ook bij het verbond dat gesloten is bij de doop met het kind. Dat verbond gedenken we met de Heilige Maaltijd,

Dit is dan weer niet waar volgens mij.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 13, 2007, 09:39:08 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 november 2007 om 21:23:

[...]

Volgens mij ook niet :+

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 13, 2007, 01:48:49 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 12 november 2007 om 21:23:

[...]

wat is er niet waar? Dat kinderen door de doop bij het verbond horen, of dat we het verbond bij het avondmaal vieren?

Het eerste is het idee achter de (kinder)doop die in de plaats is gekomen van het besnijden. Het teken van het oude verbond is vervangen door het teken van het nieuwe verbond.

Het tweede lijkt me niet zo heel erg uit de lucht komen vallen, aangezien Jezus bij het laatste avondmaal het nieuwe verbond sluit met zijn bloed, én ons heeft opgedragen te doen tot zijn gedachtenis (1 Kor.11:25). Paulus schrijft daarna (vers 26) dat avondmaal vieren (ook) het verkondigen van de dood van Christus is, ofwel het verkondigen van het kruis, van de genade die we door het Lam Gods hebben gekregen. Uiteraard is avondmaal veel meer dan alleen "gedenken" van e.o.a. historische gebeurtenis, maar dat hangt natuurlijk wel heel erg af van hoe je Jezus' woorden "tot mijn gedachtenis" moet opvatten. Paulus trekt het meteen door naar verkondigen van Jezus' dood, en dat is heel wat meer dan ons beperkte "herdenk" begrip.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 13, 2007, 07:06:10 pm »
Een maaltijd is in de bijbel een feestmaal of een feestelijke bijeenkomst. Het avondmaal is iets anders.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 13, 2007, 10:16:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 november 2007 om 13:48:

[...]

wat is er niet waar? Dat kinderen door de doop bij het verbond horen, of dat we het verbond bij het avondmaal vieren?

Het eerste is het idee achter de (kinder)doop die in de plaats is gekomen van het besnijden. Het teken van het oude verbond is vervangen door het teken van het nieuwe verbond.

Het tweede lijkt me niet zo heel erg uit de lucht komen vallen, aangezien Jezus bij het laatste avondmaal het nieuwe verbond sluit met zijn bloed, én ons heeft opgedragen te doen tot zijn gedachtenis (1 Kor.11:25). Paulus schrijft daarna (vers 26) dat avondmaal vieren (ook) het verkondigen van de dood van Christus is, ofwel het verkondigen van het kruis, van de genade die we door het Lam Gods hebben gekregen. Uiteraard is avondmaal veel meer dan alleen "gedenken" van e.o.a. historische gebeurtenis, maar dat hangt natuurlijk wel heel erg af van hoe je Jezus' woorden "tot mijn gedachtenis" moet opvatten. Paulus trekt het meteen door naar verkondigen van Jezus' dood, en dat is heel wat meer dan ons beperkte "herdenk" begrip.

Ik bedoelde inderdaad het tweede. Ik heb de term 'herdenken/vieren van het verbond' in verband met het Avondmaal nog nooit gehoord. En het is natuurlijk de vraag welk 'verbond' men dan bedoelt.