Vanmorgen (17-01-03) stond er voorop het
Nederlands Dagblad een
artikel over 40 Christelijk Gereformeerde predikanten die (d.m.v. een brief) aangeven
"ernstige zorg" over het voorgenomen proces van toenadering van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) tot de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) (GKV) te hebben. Deze predikanten hebben een aantal vrijgemaakte preken bekeken (met als richtlijn de door de beide synodes geaccepteerde motie over de toe-eigening van het heil), en mede op grond daarvan noemen de predikanten samenwerking tussend de CGK en de GKV op dit moment
"onmogelijk". De predikanten geven aan dat de betreffende motie niet altijd doorwerkt in de praktijk (van het preken).
Wat de predikanten missen is onderandere de uitleg van de zondagen 2 t/m 4 in van de Heidelbergse Catechismus. (ellende, oordelende functie van God's wet).
Ook het punt van het waarschuwen.
"Over het algemeen gaan de preken er van uit, dat de hele gemeente als bondsgemeente daadwerkelijk deelt in het heil. Heel vaak wordt gewezen op het gedoopt zijn en dat elk lid van de gemeent op grond van die doop persoonlijk deel heeft aan het heil des Heeren. Daardoor ontbreekt vrijwel steeds een woord van waarschuwing aan het niet onbekeerd voortleven." ... "Dat wedergeboorte ook voor verbondskinderen absoluut noodzakelijk is, wordt niet gezegd." ... "Wat we gewoonlijk verstaan onder het 'bevindelijke' element ontbreekt vrijwel of geheel." "De antwoorden op vragen omtrent wedergeboorte, geloof en het christelijk leven kenmerken volgens hen door "grote oppervlakkigheid"."Daarnaast wordt er kritiek geleverd op de schriftuitleg (exegese), preekkunde (homiletiek), de lengte van de preek en het taalgebruik daarin. Volgens de 40 predikanten wordt er vaak oppervlakkig uitgelegd. En wordt er door deze manier van preken niet volledig recht gedaan aan Gods Woord (let wel: niet volledig).
Overigens erkennen de 40 dat ook binnen de CGK deze problemen zijn. Toch concluderen de predikanten uiteindelijk:
"Gaan onze kerken (CGK, red.)
evenwel voort op de weg naar vereniging met de GKV, al was het voorlopig alleen maar in de richting van het federatief groeimodel, dan vrezen wij voor de eenheid binnen onze kerken."Nu gaat het er mij in deze topic vooral niet om om de bal terug te spelen. Sterker nog, ik wilde dit artikel c.q. deze brief graag eens als een spiegel gebruiken voor de vrijgemaakte kerken.
Is het waar, vroeg ik mij af, dat de ellende en de oordelende functie van God's wet onderbelicht worden binnen de vrijgemaakte kerken?
Is het waar dat we sterk de nadruk leggen op het feit dat we op grond van de doop deelhebben aan het heil en daarnaast te weinig laten horen over wedergeboorte.
Is het waar dat er in onze kerken te weinig waarschuwend wordt gepreekt?
Is het waar dat we juist in zulke belangrijke zaken als wedergeboorte, geloof en het christelijk leven last hebben van "grote oppervlakkigheid"?
Ik wil het in deze discussie graag alleen hebben over de GKV.
Wat kunnen wij leren van de punten die onze broeders van de CGK hebben aangedragen?
En wat hebben wij er voor over om één kerk te kunnen worden met de CGK?
[citaten uit het artikel staan
cursief tussen aanhalingstekens aangegeven]