quote:
op 16 Apr 2003 15:40:29 schreef Kikker:
Hoe bereid jij je/u zich voor op het avondmaal?
Wat doe je als je zondag in de kerk komt en er is ineens avondmaal, ga je aan het avondmaal?
Vind je dat je aan het avondmaal kan als je de week ervoor niet aan het avondmaal geweest bent?
Je moet je altijd voorbereiden, dus kan het niet zo zijn dat je onvoorbereid in de kerk komt... Maar: bereid je je dan ook altijd op dezelfde manier voor?
Ben benieuwd! Reageer...
Ik begrijp dat voorbereiden eigenlijk niet zo. Dat betekent dat als er geen avondmaal is dat je de zonde en onenigheden mag laten voortduren.
Bij ons is eigenlijk meestal avondmaal, ook als wij een fijne kringavond hebben gehad vieren we de maaltijd, of na een pastoraal gesprek, of gewoon als we als vrienden aan fijne avond hebben gehad. Ik ken gezinnen waar ze op één avond in de week altijd de maaltijd des Heren vieren. Het schept een band, en vertelt dat we kinderen van één vader zijn, en dat er niets tussen ons is.
Ook als er eens onengheid is geweest tussen bepaalde personen in de gemeente en dat is weer bijgelegd, dan bezegelen we dat met het vieren van de maaltijd.
Daarom vind ik het altijd zo jammer dat er in de gereformeerde kerk wat zuinig mee wordt omgesprongen. Dat ontneemt je de mogelijkheid als je een fijne avond met vrienden hebt gehad uit b.v. de GKV en je hebt het over de dingen van de Heer gehad, om zo'n avond samen met God af te sluiten en als je daar behoefte aan hebt dat te bezegelen met het vieren van de maaltijd. Samen één.