quote:
Ik denk eerder dat het goed is om die dingen niet onnodig van elkaar los te maken. Elk lijden is straf op de zonde. Veel ingewikkelder dan dat wordt het volgens mij niet.
Dat vind ik dus te kort door de bocht. Als je het alleen zo beredeneerd heb je denk ik al snel de basis voor het succesgeloof te pakken. Want als die schuld door Jezus betaald is, waarom lijden we als chistenen dan nog? Hij heeft de straf op de zonde gedragen, leren we.
Lijden is wel een gevolg van de zondeval, helemaal waar. Voor de zondeval bestond het lijden niet. Maar er valt meer over te zeggen. Tegenover het uitkijken om het te ingewikkeld te maken moeten we denk ik ook uitkijken dat we niet eenzijdig worden

quote:
En die liefdevolle actie die als lijden ervaren wordt was er niet geweest als er niet eerst een zonde was. Bij ons thuis heet dat gewoon straf, en geen zonde betekend geen straf. God straft niet preventief, of voor de zonde. Er bestaat geen lijden, beproeving etc die geen straf is.
Ik zou zeggen: Die niet het gevolg van de zondeval is. Maar hoe zit het dan met het verzoenende lijden van Christus, die de zonde droeg en wegneemt. Als de straf blijft zou dat betekenen dat er in dit leven geen echte vergeving is maar slechs perspectief op een vergeven hiernamaals. Toch hebben gereformeerden altijd geleerd dat de vergeving hier en nu al plaatsvindt, ook al stopt zonde en gebrek in dit leven nog niet.
De cathechismus zegt dan ook op de vraag waarom we dan nog moeten sterven dat het geen betaling voor de zonde is maar een overgang naar het eeuwige leven. De spong die ik in de vorige posting wilde maken zie ik hier terug: Lijden van iets negatiefs (straf) naar iets positiefs.
Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in Johannes 9, waar mensen over een blindgeborene afvragen: Is hij blind omdat hij heft gezondigd of omdat zijn ouders hebben gezondigd? Kortom, is het een straf? En Jezus zegt dan:
‘Hij niet en zijn ouders ook niet, maar Gods werk moet door hem zichtbaar worden.'Die positieve draai zie je in het hele nieuwe testament (en daarvoor inderdaad niet) terug. Jezus zegt dat zijn discipelen ook moeten lijden zoals hij maar om zijn naam... Het klinkt alsof het eervol is. En dat is het denk ik ook. Hetzelfde gebeurt overigens ook bij Saulus. Noem mij eens een plek in het Nieuwe Testament waar het lijden als straf van God wordt bestempeld? Ik ken maar een plek. En dat is op Golgotha. Daarnaast zijn er wel een paar andere verwijzingen zoals 1 Kor 11:30 (daarom zijn er niet weinigen onder u ontslapen) maar dat is juist de straf op het gebrek aan geloof (zie context)
quote:
Er is wel bewust beperkte straf, ingehouden woede, toorn die niet eindeloos is, vergeving en genade. Daarvan is er heel veel, de voorbeelden daarvan in de bijbel zijn ook eindeloos. Van de meeste straffen van God wordt al van te voren het einde aangekondigd. 40 jaar in de woestijn (terwijl volledige uitroeiing op z'n plaats was geweest), terugkeer na de ballingschap (terwijl volledige uitroeiing op z'n plaats was geweest), een moederbelofte na de zondeval (terwijl volledige uitroeiing op z'n plaats was geweest), ik leef nog (terwijl volledige uitroeiing op z'n plaats was geweest), enz...
Ik denk dat Jezus komt en zijn lijden en sterven radicaal dingen verandert. Ik gaf hierboven al de opmerkelijke verandering ten opzichte van het lijden aan. De lijn die je schetst klopt maar van die lijn van zondeval --> moederbelofte ---> genade van Gods toorn die kort duurt (psalm 30: 6,7) heeft nog een vervolg en dat is het wonderlijke kruis. Ik ben benieuwd naar je visie en hoe je dat in dit verhaal inpast, wat de impact van het kruis is geweest. Daarvoor was er al genade die zichtbaar werd in allerlei dingen, ook in het feit dat God de wereld niet vernietigde waar Hij er het recht toe had, maar die genade komt toch tot zijn climax bij het kruis en verandert alles!
quote:
Het is belangrijk de diepgang daarvan te beseffen, de zondeval gaat veel dieper dan wij ook maar kunnen begrijpen, volmaaktheid gaat ook veel verder dan wij kunnen begrijpen. We vinden heel veel dingen gewoon, we weten niet beter, maar dat zijn allemaal zaken die niet zo hadden moeten zijn. Dat begint al met hele dagelijkse dingen, je hoort niet oud te worden, je hoort geen pijn te hebben als je jezelf stoot, je geen kramp in je kleine teen te hebben, je hoort geen bril nodig te hebben, je hoort zelfs geen kleding nodig te hebben. We horen ook niet zoveel tekst nodig te hebben voordat we elkaar begrijpen
Klopt, maar ik denk dat dat ook in het lijden zit. God werkt zoveel verder en dieper dan we vaak denken. Daarom denk ik dat we meer moeten zeggen dan: ellende is straf op de zonde. Want God werkt ook door die ellende heen, zoals een kind wordt gestraft, niet zodat de ouders hun woede even kunnen koelen, maar met een pedagogische functie om ons er ook door te vormen, zo doet God dat nog veel meer. Daarnaast kan hij het lijden gebruiken zodat we Hem gaan zoeken of om afhankelijker te worden, om ons sterker te maken, zodat we door ons lijden mogen getuigen van Hem etcetera etcetera.
quote:
Door die straf heen werkt God inderdaad aan zijn verlossing, aan zijn relatie met ons (of eigenlijk, aan onze relatie met Hem, want daar gaat het mis). Die straf kan dus best wel een functie hebben, maar ze bevat altijd een element van wraak en vergelding, hoe onaangenaam dat voor ons ook is. God zij dank is die vergelding voor ons nooit volledig, maar is dat in z'n volheid gedragen door Jezus.
maar volgens dit verhaal is de verzoening ook niet volledig want God blijft ons dingen aanrekenen en ons ervoor straffen en dit gaat volgens mij tegen de Bijbelse boodschap van volkomen verzoening van al onze zonden (zo noemt Paulus
3 Hij vergeeft u alle schuld,
hij geneest al uw kwalen,
4 hij redt uw leven van het graf,
hij kroont u met trouw en liefde,
5 hij overlaadt u met schoonheid en geluk,
uw jeugd vernieuwt zich als een adelaar.
(...)
8 Liefdevol en genadig is de HEER,
hij blijft geduldig en groot is zijn trouw.
9 Niet eindeloos blijft hij twisten,
niet eeuwig duurt zijn toorn.
10 Hij straft ons niet naar onze zonden,
hij vergeldt ons niet naar onze schuld.
11 Zoals de hoge hemel de aarde overspant,
zo welft zich zijn trouw over wie hem vrezen.
12 Zo ver als het oosten is van het westen,
zo ver heeft hij onze zonden van ons verwijderd.
13 Zo liefdevol als een vader is voor zijn kinderen,
zo liefdevol is de HEER voor wie hem vrezen. Em daar hoort straf/lijden bij... maar als we kinderen van Hem zijn is het doel nooit wraak of vergelding want dat kwam op Christus neer. Dat element van vergeving en ook verzoening (het is weer goed tussen God en de mens door Jezus Christus) mis ik.