Auteur Topic: Spreekt God tot ons persoonlijk?  (gelezen 21987 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Spreekt God tot ons persoonlijk?
« Reactie #50 Gepost op: december 14, 2007, 12:19:46 am »
snellert _/-\o_  :+
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 12:22:12 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 14, 2007, 08:29:37 am »

quote:

diak2b schreef op 14 december 2007 om 00:15:
[...]

En ter aanvulling, zoals ik al zei zit ij sommige mensen het probleem dat ze het bijvoegelijk naamwoord mystiek verwarren met het zelfstandig naamwoord. Sommige mensen zelfs nadat ze daar al regelmatig op gewezen zijn.

Ik ben het niet met je eens, maar als je me er al eerder op gewezen hebt kun je misschien de betreffende quote even aangeven?
Dan weten we even weer precies wat je me ooit al helemaal hebt uitgelegd.
De andere users kunnen dan ook even meelezen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 14, 2007, 08:38:36 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 08:29:

[...]

Ik ben het niet met je eens, maar als je me er al eerder op gewezen hebt kun je misschien de betreffende quote even aangeven?
Dan weten we even weer precies wat je me ooit al helemaal hebt uitgelegd.
De andere users kunnen dan ook even meelezen.

Ja, die is goed. Als je me niet gelooft, geloof je me toch gewoon niet?

edit: ach, bij nader inzien, als ik het in een paar seconden kan vinden, en jij dat te veel moeite vindt, waarom zou ik je dan niet helpen he.

diak2b in "Mystiek"

Lees vooral ook het vervolg, dan kunnen we dit slaapverwekkende herhaalgedrag misschien eens een keer voor zijn.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 08:43:23 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: december 14, 2007, 09:04:42 am »
De zoekfunctie doet het weer.
Dan ben ik zelf de rest van de lezers wel even ter wille.

Voorlopig heb ik deze gevonden en geef jij eerst een defintie:

quote:

diak2b schreef op 03 november 2006 om 10:59:

[...]
Hoe kom je daar bij?

mys·tiek1 (de ~ (v.))
1 hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel
2 de leer van dit streven
Mijn reactie hierop:

quote:

P&A
En hoe doe je dat dan? Door verlichting etc.....
Dat is de menselijke wijze.
Want wij kunnen ons niet verenigen met God.
Daar heeft Hij de weg voor geopend. En dat is openbaring van God aan ons.

Mystiek is de verkeerde weg. (Maar dan moet je dat eerst misschien echt definieren en er een andere term voor gaan gebruiken.
Want God heeft de mysterisch nu juist geopenbaard aan ons.

De van Dale geeft deze uitleg bij het woord:
1) geheimzinnig, verborgen, duister, raadselachtig.
2) betrekking hebbend op, behorend tot de mystiek, de mystieken.

En dan even een uitleg van mij hoe ik het bedoel:

En de volgende reactie:

quote:

diak2b schreef op 04 november 2006 om 01:47:

Een retorische vraag zo te zien. Je spreekt over dingen die je niet kent, zo te zien, en je hebt daar je oordeel over. Wat voegt dat oordeel toe? Hoe helpt het jezelf om dit oordeel over wat je niet kent te ventileren?

P&A
Dat je dat denkt moet je zelf weten. Er is echter wel wat meer onderbouweng dan een woordenboek. Dat geeft echter wel aan wat ik zonder woordenboek ook al zei.
Jouw defintie is er ook en snap ik maar stoelt op de 'duistere geheimzinnige' betekenis die mystiek gewoon heeft.
Hetzelfde zit in het woord: mysterie of mysterieus. Dat is ook een verborgen iets en niet een geopenbaard iets.
Mijn nadere uitleg hierover:

quote:

P&A
Ik geef in een andere post al aan dat je het begrip misschien zou moeten (her)definieren en dat probeer ik dus.
Wat mensen christelijke mystiek kunnen noemen, zou ik benoemen als een geestelijke ervaring van God afkomstig. Geen problemen mee.

Maar mystiek vind ik een te beladen term. En heb daar de overtuiging bij dat mystiek niet van God komt maar van de geestenwereld waarmee we ons niet bezig moeten houden.
En is het mijn overtuiging dat je daarom niet van ' christelijke mystiek' kunt spreken.
Ook omdat het uitgaat van ons streven bij God/tot het goddelijke te komen terwijl de lijn andersom ligt: vanuit de hemel van God uit naar ons toe. En dat is openbaring door de Geest.

En een visioen zoals ik dat lees op Wikipedia over mystici uit de voorbije eeuwen, daarbij zet ik persoonlijk grote vraagtekens.
Hetzelfde heb ik met visioenen uit de (extreem) charismatische wereld. Dat zijn toch ervaringen met grote raakvlakken.
Dit is 'christelijke' mystiek die m.i. niet goed is.

Dus wel: contact met God etc, maar mystiek is m.i. de verkeerde manier.
En idd heb ik niets met visiioenen en openbaringen van mensen uit de katholieke traditie maar OOK niet met visioenen met mensen uit de (extreem) charismatische hoek.
Persoonlijk zie ik daar overeenkomsten - de charismatische beweging heeft niet voor niets een grote aanhang binnen de RK-Kerk.
Dit is de hang naar het mystireke dat hen hierin verenigt.

NB: Daarom kan ik het niet zo volgen dat RK-gelovigen en RK-symtathesanten tegen charismatische groepen zijn. Er zijn wel overeenkomsten. Bv ook het Bijbel - plus gebeuren.
Bijbel en woorden van God in visioenen etc of woorden van God van andere bronnen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: december 14, 2007, 09:18:47 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 09:04:
De zoekfunctie doet het weer.
Dan ben ik zelf de rest van de lezers wel even ter wille.

Jij kan ook echt alleen maar ruzie zoeken he. Ik had de link al gegeven, maar speel je spelletjes maar.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: december 14, 2007, 09:19:53 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 09:04:
NB: Daarom kan ik het niet zo volgen dat RK-gelovigen en RK-symtathesanten tegen charismatische groepen zijn. Er zijn wel overeenkomsten. Bv ook het Bijbel - plus gebeuren.
Bijbel en woorden van God in visioenen etc of woorden van God van andere bronnen.
NB: als je een verschijnsel niet snapt, komt dat vaak omdat je eigen verklaringen niet kloppen. Zo ook nu weer eens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: december 14, 2007, 01:51:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 december 2007 om 09:18:
[...]

Jij kan ook echt alleen maar ruzie zoeken he. Ik had de link al gegeven, maar speel je spelletjes maar.
offtopic:
Je had je post nog niet ge-edit. :P
Dat is wel zeker, anders had ik het niet opgezocht en gepost en heb toen niet nog een keer gecheckt of je misschien toch nog wat had opgezocht.
Hoe jij een discussie kunt smoren omdat het voor jou een herhaling is. Dat kan ik niet helpen....
Er zijn hier ook nog andere users.

Die quote over wat jij onder mystiek verstaat heb ik ook al eerder gezien.
Maar het komt niet in me op op dan te gaan zeuren over slaapverwekkende herhaling etc.
Dat is jouw zaak of je jouw uitleg nog een keer wil geven.
Net of ik iets niet nog eens in een ander topic - en een jaar later -  mag proberen uit te leggen, als het onderwerp ter sprake komt.

Ik zou niet weten wat dit allemaal te maken heeft met ruzie zoeken.
Dat slaat dan op het opzoeken van iets wat jij ook bij nader inzien toch ook gedaan had. Zo'n misverstand is toch zo op te lossen... :?
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 02:12:04 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: december 14, 2007, 01:57:40 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 december 2007 om 09:19:
[...]

NB: als je een verschijnsel niet snapt, komt dat vaak omdat je eigen verklaringen niet kloppen. Zo ook nu weer eens.
offtopic:
Als je nu gewoon zegt dat we het niet eens zijn.
Er zijn nu eenmaal verschillende overtuigingen over allerlei onderwerpen. Anders kan een forum ook wel worden gesloten en kunnen we het doen met een paar stellingen over dit of dat....
Maar goed, laten we teruggaan naar het onderwerp van dit topic.
Mijn persoonlijke relatie met God en hoe Hij dan spreekt, daar heb ik niet zoveel zin meer in om daar wat over te zeggen..... In een open sfeer kan er heel wat worden besproken worden en is het niet erg als er verschillende overtuigingen soms tegenover elkaar (lijken) te staan.
Op deze manier hoeft het van mij echter niet.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 02:12:59 pm door Priscilla en Aquila »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: december 14, 2007, 02:40:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 13:51:
Die quote over wat jij onder mystiek verstaat heb ik ook al eerder gezien.
En vele, vele anderen, jij lijkt een andere mening/visie te hebben. Alhoewel ik aan de éne kant betwijfel of dat werkelijk ook zo is. Het woord 'mystiek' triggert jou op de één of andere manier en je lijkt dat accuut in het hoekje 'occult' te willen werpen i.p.v. er werkelijk naar te willen kijken.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: december 14, 2007, 03:21:45 pm »

quote:

Aafke schreef op 14 december 2007 om 14:40:
[...]

En vele, vele anderen, jij lijkt een andere mening/visie te hebben. Alhoewel ik aan de éne kant betwijfel of dat werkelijk ook zo is. Het woord 'mystiek' triggert jou op de één of andere manier en je lijkt dat accuut in het hoekje 'occult' te willen werpen i.p.v. er werkelijk naar te willen kijken.

Daarom zeg ik dat je dat woord eventueel zou moeten herdefinieren....
Ik gooi niet alles per defintie in de hoek occult. Maar vind dat woord verwarring scheppen.

- Want natuurlijk is er een omgang met God. .......Ik zou dat nooit mystiek noemen.
Maar idd zijn er mensen die dat wel zo noemen en ik wil dat daarom dus bijbels benoemen als het zou kunnen. :)

- Er is ook omgang die mystiek is en men denkt dat dat God is.....
Dat is m.i. de moeilijkheid.

Maar het net zo'n soort probleem als tongentaal. Is dat van God of niet. Buiten het christendom wordt er ook in tongen gesproken en daarom is dat moeilijk. Je kunt m.i. niet zeggen: als een gelovige in tongen spreekt is het per definitie van God afkomstig.
Gaat een christen mediteren zoals ook hindoes dat bv doen, maar de christen gebruikt een bijbeltekst,  komt hij dan bij God uit??
Wat zet je in werking? Is dat de Heiige Geest of je eigen gevoel en waar kom je uit......

Jezus zal m.i. niet meer verschijnen in deze tijd met een visioen als aanvullende boodschap op de bijbel. Evenals een heilige.
En dat zijn bv de overeenkomsten die ik zie tussen extreem charismatische gelovigen en RK-gelovigen, heiligen die in vroeger tijden visioenen hadden.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 03:28:49 pm door Priscilla en Aquila »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: december 14, 2007, 03:40:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 15:21:

[...]

Daarom zeg ik dat je dat woord eventueel zou moeten herdefinieren....
Ik gooi niet alles per defintie in de hoek occult. Maar vind dat woord verwarring scheppen.
Ik vind het woord boterham ook verwarring scheppen. Want ik denk dan aan boter en ham, terwijl een boterham niet uit boter en ham bestaat en je hem ook kunt beleggen met andere dingen dan boter en ham. Of ligt dat nu aan mij? :+

quote:

- Want natuurlijk is er een omgang met God. .......Ik zou dat nooit mystiek noemen.
Maar idd zijn er mensen die dat wel zo noemen en ik wil dat daarom dus bijbels benoemen als het zou kunnen. :)
Welk woord stel je voor?

quote:

- Er is ook omgang die mystiek is en men denkt dat dat God is.....
Dat is m.i. de moeilijkheid.
Hoe maak jij het onderscheid tussen wat God wel en niet is?

quote:

Maar het net zo'n soort probleem als tongentaal. Is dat van God of niet. Buiten het christendom wordt er ook in tongen gesproken en daarom is dat moeilijk. Je kunt m.i. niet zeggen: als een gelovige in tongen spreekt is het per definitie van God afkomstig.
Gaat een christen mediteren zoals ook hindoes dat bv doen, maar de christen gebruikt een bijbeltekst,  komt hij dan bij God uit??
Ik ben bang dat je te klein over God denkt als je meent dat Hij alleen te vinden is binnen wat jij 'het christendom' noemt. Ik begrijp je angst denk ik wel, maar angst is een slechte raadgever.

quote:

Wat zet je in werking? Is dat de Heiige Geest of je eigen gevoel of eventueel nog wat anders......
Ik geloof persoonlijk niet dat je de Heilige Geest "in werking" kunt zetten. Ik geloof wel dat je Gods aangezicht kunt zoeken door gebed en meditatie en dat Hij zijn kinderen niet vergeefs laat dwalen. Natuurlijk komt er gevoel aan te pas, dat is toch zeker normaal? Of heeft gevoel in jouw persoonlijk geloofsleven of je kerk totaal geen plaats? Het lijkt me sterk. Over gevoel gesproken, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wat angst door je bericht heen schemert: wat als dit gebeurt, hoe weet je dat het wel goed is, etc. Het zou me niet verbazen als je mening daar nogal door gekleurd wordt en je helemaal niet zo open staat voor mystiek als je zelf denkt. Misschien zit ik er falikant naast en dan spijt me dat maar ik wilde het toch even aan de orde brengen.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 03:43:47 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: december 14, 2007, 04:31:49 pm »

quote:

Hester schreef op 14 december 2007 om 15:40:
[...]
Ik vind het woord boterham ook verwarring scheppen. Want ik denk dan aan boter en ham, terwijl een boterham niet uit boter en ham bestaat en je hem ook kunt beleggen met andere dingen dan boter en ham. Of ligt dat nu aan mij? :+

[...]
Welk woord stel je voor?
Ik zou een woord gebruiken wat in de bijbel wordt genoemd... En geen term die in andere godsdiensten ook opgeldt doet.

quote:

Hoe maak jij het onderscheid tussen wat God wel en niet is?

Er wordt opdracht gegeven om de 'geesten te beproeven of zij uit God zijn'.
Dat zul je dus toe moeten passen op de ervaringen die je krijgt als je aan mystiek doet (in wat voor vorm dan ook)

quote:

Ik ben bang dat je te klein over God denkt als je meent dat Hij alleen te vinden is binnen wat jij 'het christendom' noemt. Ik begrijp je angst denk ik wel, maar angst is een slechte raadgever.

Buiten het christendom, dan denk ik aan de andere wereldgodsdiensten: hindoeisme, Islam, maar vooral de oosterse godsdiensten doen overduidelijk aan meditatie en zijn op die manier binnen tot het goddelijke/god te komen. En God is daar m.i. niet te vinden.
Na de val is Adam veranderd. De kracht die hij van God had ontvangen, is in hem ' gevangen'. Deze krachten worden vrijgemaakt door meditatie en andere technieken die de ziel bespelen.
Zo kunnen er dan allerlei dingen gebeuren die we kunnen verwarren met de dingen die van God afkomstig zijn. Beetje moeilijk om zo 1,2,3, uit te leggen.

Citaat hierover:

quote:

Op heden is deze kracht van Adam in ieder, die op aarde leeft, aanwezig, hoewel die in hem opgesloten zit en zich niet vrij kan uiten. Toch is zulk een kracht in de ziel van ieder mens precies gelijk aan die in de ziel van Adam in den beginne. Aangezien de ziel heden ten dage door het vlees wordt bele-gerd, wordt deze kracht ook door het vlees ingesloten. Het werk van de duivel bestaat heden daarin de ziel van de mens wakker te schudden en de verborgen kracht in hem vrij te maken als misleiding voor geestelijke kracht. De reden, dat ik deze dingen vermeld, is om ons te waarschuwen tegen een bepaalde betrekking tussen de ziel van de mens en de satan in het laatst der dagen.

Wij hebben al gezien, hoe Adam een speciale bovenna-tuurlijke bekwaamheid bezat, hoewel die feitelijk helemaal niet speciaal of bovennatuurlijk was, hoezeer dit ons nu kan toeschijnen. Adam kon voor zijn val heel natuurlijk gemakkelijk deze bevoegdheid gebruiken, aangezien die in zijn ziel belichaamd was. Maar na zijn val werd deze kracht door zijn lichaam als het ware geïnterneerd. Vroeger was het lichaam een steun voor zijn krachtige ziel. Nu was de ziel gevallen en werd zijn kracht beperkt door het omhulsel van het vlees. satan probeert echter dit vleselijk omhulsel open te breken en de kracht, die in de ziel van de mens sluimert, vrij te maken om controle over de mens te krijgen. Velen begrijpen deze strategie niet, daar zij zich laten misleiden om aan te nemen, dat die van God afkomstig is.

Godsdienstig bekeken.

Toch vindt dit niet alleen plaats in het Christendom. De Babyloniërs, de Arabieren, de Boeddhisten, de Taoisten en de Hindoes proberen allemaal op hun manier de kracht, die onze ziel van Adam geërfd heeft, vrij te maken. Achter alle uiterlijke verschillen bevindt zich in elke godsdienst een gemeenschappelijk beginsel, met wat voor middelen of manieren van onderricht het gebruikt wordt. Dit gemeenschappelijk beginsel is er naar te streven het vlees te overwinnen om de zielskracht van alle .soorten slavernij te bevrijden om zich vrijer te kunnen uiten. Sommige lessen in deze godsdiensten zijn er op gericht de belemmering van het lichaam te vernietigen, andere om het lichaam en de ziel te verenigen, terwijl weer andere ten doel hebben de ziel door oefening te versterken en die zo in staat te stellen het lichaam te overwinnen. Wat de methoden ook zijn, het achterliggend beginsel is hetzelfde. Het is belangrijk dit te weten, anders zullen wij ons laten misleiden.
[...]
De houding van de Christen.

Deze buitengewone verschijnselen in godsdienst en weten-schap zijn alleen maar de openbaring van de latente kracht van de mens, die op zijn beurt door de boze geest gebruikt wordt. Zij volgen allemaal een gemeenschappelijke regel: de banden van het vlees doorbreken en de kracht van de ziel vrij maken. Het verschil tussen ons (de Christenen) en hen ligt in het feit, dat al onze wonderen door God volbracht worden door tussenkomst van de Heilige Geest. Satan maakt gebruikt van de ziels-kracht van de mens om zijn kracht te openbaren. De zielskracht van de mens is het werktuig. God evenwel werkt nimmer met de zielskracht van de mens, want die is onbruikbaar voor Hem. Wanneer wij wedergeboren worden, worden wij geboren uit de Heilige Geest. God werkt door de Heilige Geest en onze vernieuwde geest.

Hij heeft geen lust zielskracht te gebruiken. Na de val heeft Hij de mens verboden zijn oorspronkelijke zielskracht weer te gebruiken. Om deze reden verklaart de Here Jezus dikwijls, dat wij het leven van onze ziel, d.w.z. onze zielskracht moeten verliezen. God verlangt, dat wij nu deze zielskracht helemaal niet gebruiken.

Wij kunnen niet zeggen, dat alle wonderen, die op de wereld gedaan worden, niet waar zijn. Wij moeten erkennen, dat veel echt zijn. Maar al deze verschijnselen worden teweeggebracht door de latente kracht van de ziel na de val van Adam. Wij moeten als Christenen in deze eindtijd heel goed opletten niet, bewust of zonder het te weten, de sluimerende energie van de ziel te doen ontwaken.

Link:
http://www.watchmannee.nl...vandeziel_voorwoord1.html
http://www.watchmannee.nl...andeziel_hoofdstuk01.html

quote:

Ik geloof persoonlijk niet dat je de Heilige Geest "in werking" kunt zetten. Ik geloof wel dat je Gods aangezicht kunt zoeken door gebed en meditatie en dat Hij zijn kinderen niet vergeefs laat dwalen.

Daar ben ik tot op zekere hoogte mee eens. Maar je komt tot God door de Heilige Geest. Hij is het middel. (In werking stellen is idd een beetje een vreemde manier van zeggen)
En als je niet d.m.v. de Heilige Geest God zoekt, maar d.m.v. andere dingen: wat voel ik, wat merk ik als ik bepaalde technieken van meditatie ga gebruiken, dan heb ik er twijfels bij.

quote:

Natuurlijk komt er gevoel aan te pas, dat is toch zeker normaal? Of heeft gevoel in jouw persoonlijk geloofsleven of je kerk totaal geen plaats? Het lijkt me sterk.
Ja, maar het is er niet van afhankelijk want je gevoel kan je bedriegen..
Soms kan je zo in de problemen zitten dat je niet voelt dat God er is, maar WEET je dat het zo is. Je bent niet altijd ' boven op de berg' om het zo maar eens te zeggen.
Aan de andere kant kun je je geweldig voelen door een bepaald  sfeertje, terwijl dat louter gevoel is.

quote:

Over gevoel gesproken, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch wat angst door je bericht heen schemert: wat als dit gebeurt, hoe weet je dat het wel goed is, etc. Het zou me niet verbazen als je mening daar nogal door gekleurd wordt en je helemaal niet zo open staat voor mystiek als je zelf denkt. Misschien zit ik er falikant naast en dan spijt me dat maar ik wilde het toch even aan de orde brengen.

Wel voor Godservaring op de goede manier. En dat kan met veel gevoel gaan. :)
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 04:39:54 pm door Priscilla en Aquila »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: december 14, 2007, 09:51:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 16:31:
Ik zou een woord gebruiken wat in de bijbel wordt genoemd... En geen term die in andere godsdiensten ook opgeldt doet.
Welk woord, welke vertaling?

quote:

Dat zul je dus toe moeten passen op de ervaringen die je krijgt als je aan mystiek doet (in wat voor vorm dan ook)
Toetsen waaraan/waarmee?

quote:

Buiten het christendom, dan denk ik aan de andere wereldgodsdiensten: hindoeisme, Islam, maar vooral de oosterse godsdiensten doen overduidelijk aan meditatie en zijn op die manier binnen tot het goddelijke/god te komen. En God is daar m.i. niet te vinden.
Waarom niet?

quote:

Na de val is Adam veranderd. De kracht die hij van God had ontvangen, is in hem ' gevangen'. Deze krachten worden vrijgemaakt door meditatie en andere technieken die de ziel bespelen.
Zo kunnen er dan allerlei dingen gebeuren die we kunnen verwarren met de dingen die van God afkomstig zijn. Beetje moeilijk om zo 1,2,3, uit te leggen.
Leg eens uit, ik begrijp je niet.

quote:

Daar ben ik tot op zekere hoogte mee eens. Maar je komt tot God door de Heilige Geest. Hij is het middel. (In werking stellen is idd een beetje een vreemde manier van zeggen)

Middel..?? Kan je dit uitleggen.
Ik heb iets anders geleerd en begrijp dit totaal niet.

quote:

En als je niet d.m.v. de Heilige Geest God zoekt, maar d.m.v. andere dingen: wat voel ik, wat merk ik als ik bepaalde technieken van meditatie ga gebruiken, dan heb ik er twijfels bij.
Hoezo.., zijn gebed, vasten en je in de stilte terugtrekken dan niet bepaalde door Jezus/God geleerde technieken?

quote:

Ja, maar het is er niet van afhankelijk want je gevoel kan je bedriegen..
Ja, en dan de 'hamvraag'.. wie wordt nu bedrogen.. of wordt er misschien wel niemand bedrogen en is God in Zijn Grootheid zo Bijzonder dat Hij afdaalt naar elk mens en hem/haar begeleidt op het "niveau" waar hij/zij zich bevindt.
Durf jij te beweren dat wanneer een moslima met haar vermoorde kindje in haar armen en God toeschreeuwt in haar nood/verdriet haar niet (ver)hoort..?

quote:

Soms kan je zo in de problemen zitten dat je niet voelt dat God er is, maar WEET je dat het zo is. Je bent niet altijd ' boven op de berg' om het zo maar eens te zeggen.
Jeps, lees bijv. maar eens over Teresa van Avila (en vast vele andere heiligen)

quote:

Aan de andere kant kun je je geweldig voelen door een bepaald sfeertje, terwijl dat louter gevoel is.
Kan... maar het één sluit het ander niet uit.

quote:

Uiteraard...
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: december 14, 2007, 10:07:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 16:31:
Dat was me al duidelijk en ik vroeg dus: welk woord?

quote:

Maar ik vroeg dus: hoe?

quote:

Bedankt voor de informatie. Als ik het zo lees dan begrijp ik enigszins waar je angst vandaan komt. Maar ik denk dat je het begrip mystiek consequent heel onterecht gelijkstelt met de praktijken waar deze Watchman Nee (ik ken hem overigens alleen van naam) zich blijkbaar tegen afzet. Diak2b heeft in mijn ogen al heel duidelijk gemaakt dat je begrip van wat mystiek is gewoon niet klopt maar daar ga je niet op in, je hebt je mening immers al klaar. En ook nu blijf je vanuit vooroordelen reageren: het gaat over mystiek, jij verzint zelf een definitie van mystiek die gewoonweg niet waar is en gaat daar vervolgens tegen vechten. Zo valt er toch geen gesprek te voeren? Je kunt tot in het oneindige blijven herhalen wat er allemaal niet deugt aan zogenaamde "mystieke methodes" uit andere godsdiensten, daar gaat het niet over.

quote:

In mijn ogen is het God die tot ons komt door de Heilige Geest, niet andersom. Maar hoe weet je, volgens jou, wanneer je met de Heilige Geest te maken hebt?

quote:

Hoe zie jij 'God d.m.v. de Heilige Geest zoeken' concreet voor je?

quote:

Ja, maar het is er niet van afhankelijk want je gevoel kan je bedriegen
Aan de andere kant kun je je geweldig voelen door een bepaald  sfeertje, terwijl dat louter gevoel is.
Mee eens, dat lijkt me geen vraag.

quote:

Ik ben blij dat je op mijn post ingaat maar ik kan me totaal geen voorstelling maken van wat volgens jou wel goed is en waar je je zogenaamde onderscheidingsvermogen vandaan hebt. Wat versta je onder godservaringen op de goede manier? Hoe kom je volgens jou aan de Heilige Geest? Wat is volgens jou een betrouwbare ervaring? Hoe onderscheid je de geesten? Ik hoor je wel zeggen wat er allemaal niet deugt maar ik zie je geen concreet alternatief aandragen en dat vind ik jammer. Waar baseer je je nu eigenlijk op?
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 10:09:02 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: december 14, 2007, 11:13:33 pm »
Diak2b, P&A en Hester, laat aub het geruzie achterwege dat leidt tot niets.
In grefo kringen heeft mystiek geen goede naam omdat er nogal wat onheilig vuur schuil onder ging. Daarnaast is het ook zo dat dat qua leer er anders gedacht wordt, God zoekt ons op en hij daalt naar ons af. Niet wij gaan op zoek naar God en stijgen naar hem op om het even heel simplistisch te zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen bijzondere ervaringen kunt hebben, integendeel de vraag alleen is of je naar bijzondere ervaringen moet streven.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: december 14, 2007, 11:22:53 pm »

quote:

dingo schreef op 14 december 2007 om 23:13:
In grefo kringen heeft mystiek geen goede naam omdat er nogal wat onheilig vuur schuil onder ging. Daarnaast is het ook zo dat dat qua leer er anders gedacht wordt, God zoekt ons op en hij daalt naar ons af. Niet wij gaan op zoek naar God en stijgen naar hem op om het even heel simplistisch te zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen bijzondere ervaringen kunt hebben, integendeel de vraag alleen is of je naar bijzondere ervaringen moet streven.

Je kan het kort maar krachtig. :)
Ik vind het wel fijn als we het gewoon over en weer kunnen bespreken. :)

Ben al met een reactie bezig om het goed onder woorden te brengen. En dat schud ik niet zomaar even uit de mouw, maar het vergt even wat nadenk/opzoekwerk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: december 14, 2007, 11:34:49 pm »

quote:

Hmm, ik geloof dat Hester nou niet echt aan het ruziën is. De dialoog tussen Diak2b en P&A mag idd iets vriendelijker worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: december 14, 2007, 11:53:50 pm »
offtopic:en toen was m'n reactie weg, het programma liep vast...
Morgen dan maar, want het wordt me nu te laat.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: december 15, 2007, 12:06:08 am »

quote:

God zoekt ons op en hij daalt naar ons af. Niet wij gaan op zoek naar God en stijgen naar hem op om het even heel simplistisch te zeggen. Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen bijzondere ervaringen kunt hebben, integendeel de vraag alleen is of je naar bijzondere ervaringen moet streven.
Zoeken naar de HEER is in de psalmen een geliefd item.

quote:

29. Ps 27,8
  Mijn hart zegt u na: ‘Zoek mijn nabijheid!’ Uw nabijheid, HEER, wil ik zoeken,  

30. Ps 37,4
  Zoek je geluk bij de HEER, hij zal geven wat je hart verlangt.  

33. Ps 62,6
  Zoek rust, mijn ziel, bij God alleen, van hem blijf ik alles verwachten.  

34. Ps 63,2
  God, u bent mijn God, u zoek ik, naar u smacht mijn ziel, naar u hunkert mijn lichaam in een dor en dorstig land, zonder water.  

35. Ps 77,3
  Op de dag van mijn nood zoek ik de Heer, bij nacht hef ik mijn handen, rusteloos, mijn ziel laat zich niet troosten.  

36. Ps 105,4
  Zie uit naar de HEER en zijn macht, zoek voortdurend zijn nabijheid.  

37. Ps 119,45
  Laat mij voortgaan op een ruime weg, want steeds zoek ik uw regels.  

38. Ps 119,58
  Met heel mijn hart zoek ik uw gunst, wees mij genadig zoals u hebt beloofd.  

42. Ps 143,9
  Verlos mij van mijn vijanden, HEER, bij u zoek ik bescherming.  

Kennelijk is het zoeken van God wel een gegeven waar wij mensen iets mee moeten?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: december 15, 2007, 09:00:16 am »

quote:

okidoki schreef op 15 december 2007 om 00:06:
[...]

Zoeken naar de HEER is in de psalmen een geliefd item.

[...]

Kennelijk is het zoeken van God wel een gegeven waar wij mensen iets mee moeten?

En wat te denken van het volgende gedeelte uit Jakobus 4

8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 09:01:43 am door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: december 15, 2007, 10:02:14 am »

quote:

Aafke schreef op 15 december 2007 om 09:00:
[...]

En wat te denken van het volgende gedeelte uit Jakobus 4

8 Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen. Reinigt uw handen, zondaars, en zuivert uw harten, gij, die innerlijk verdeeld zijt. 9 Beseft uw ellende, treurt en weent; uw gelach moet veranderen in treurigheid, en uw vreugde in neerslachtigheid. 10 Vernedert u voor de Here, en Hij zal u verhogen.

Natuurlijk is het niet alleen: God komt naar ons.
Voor een christen is het zo dat God de weg heeft geopend door Jezus Christus.
Op het moment dat ik ga bidden, HEB ik onmiddelijk contact met God.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: december 15, 2007, 10:40:38 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 december 2007 om 10:02:
Natuurlijk is het niet alleen: God komt naar ons.
Voor een christen is het zo dat God de weg heeft geopend door Jezus Christus.
Op het moment dat ik ga bidden, HEB ik onmiddelijk contact met God.

Contact met God. God is bovennatuurlijk, transcendent....

Dit is Mystiek...
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 10:41:36 am door Aafke »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: december 15, 2007, 10:53:56 am »

quote:

Aafke schreef op 15 december 2007 om 10:40:
[...]

Contact met God. God is bovennatuurlijk, transcendent....
Aafke, maar God is toch ook in het natuurlijke gekomen? Waarom is Jezus mens geworden?
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 10:54:17 am door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: december 15, 2007, 11:17:12 am »

quote:

mirt schreef op 15 december 2007 om 10:53:
Aafke, maar God is toch ook in het natuurlijke gekomen? Waarom is Jezus mens geworden?

Tuurlijk, dat ontken ik toch niet. Alleen loopt Hij hier niet meer lijfelijk/lichamelijk over de aarde zoals toen. Hij zond de Trooster, de Heilige Geest (= God) die in elk mensenhart wil wonen. De Heilige Geest, deel van de Drieëenheid. God = Jezus = H. Geest (daarom kan ik met geen mogelijkheid de H. Geest als *middel* zien om tot God te komen)

God is transcedent en immanent.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: december 15, 2007, 11:19:26 am »
Tenzij, en dat schiet me net te binnen.. je De Kerk als Christus Zelf kunt zien, alszijnde Zijn Lichaam. En ja, dat is de plaats waar God ook persoonlijk tot ons kan spreken.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: december 15, 2007, 11:54:46 am »

quote:

Aafke schreef op 15 december 2007 om 11:17:
[...]

Tuurlijk, dat ontken ik toch niet. Alleen loopt Hij hier niet meer lijfelijk/lichamelijk over de aarde zoals toen. Hij zond de Trooster, de Heilige Geest (= God) die in elk mensenhart wil wonen. De Heilige Geest, deel van de Drieëenheid. God = Jezus = H. Geest (daarom kan ik met geen mogelijkheid de H. Geest als *middel* zien om tot God te komen)

Jezus is toch niet alleen mens geworden om de Trooster te kunnen zenden? Het moet ons toch iets zeggen dat God ons mensen àls natuurlijke wezens zo lief had dat Hij daarom zijn eigen Zoon natuurlijk liet worden?

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: december 15, 2007, 12:05:04 pm »

quote:

De gereformeerde leer is in elk geval:

Vader = God
Zoon = God
Geest = God

Vader is niet Zoon
Vader is niet Geest
Zoon is niet Geest

Dus daarmee kan de Heilige Geest dus wél toegang verlenen tot de volledige Godheid, of de Vader.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: december 15, 2007, 02:33:28 pm »

quote:

Aafke schreef op 15 december 2007 om 11:17:
[...]

Die post is wat langer en ben ik nog mee bezig...
Maar als we zeggen: Jezus is de weg tot God de Vader, is Hij toch ook het middel?
En Hij is GodZelf.
Zo is de Heilige Geest ook Godzelf, maar tegelijkertijd de Geest die in onze harten is uitgestort.
Door die Geest kunnen we God Abba Vader noemen.
Hadden we die Geest niet ontvangen, waren we ook geen kinderen van God geworden.

quote:

God is bovennatuurlijk maar door Christus in onze wereld gekomen. En de Heilige Geest is gestuurd toen Jezus naar de hemel ging.
Verder is er ook nog de Bijbel die geinspireerd is door diezelfde Heilige Geest en ook door de Bijbel wil God spreken. Woorden zijn door mensen te begrijpen. Zeker als diezelfde Geest in onze harten is gekomen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: december 15, 2007, 07:55:24 pm »

quote:

Aafke schreef op 14 december 2007 om 21:51:
[...]

Welk woord, welke vertaling?

Als ik erover nadenk zou ik deze term wel goed vinden:

1 Kor 1,9
God is getrouw, door wie gij zijt geroepen tot gemeenschap met zijn Zoon Jezus Christus, onze Here.
1 Joh 1,3
hetgeen wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij ook u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En ónze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus.

Maar misschien zijn er nog wel andere.

quote:

Toetsen waaraan/waarmee?
Het mag i.i.g. niet met de Bijbel in tegenspraak zijn.

quote:

Waarom niet?

Jezus is de Weg de Waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Hem.

quote:

Leg eens uit, ik begrijp je niet.

Adam had als mens door God geschapen, byzonder vaardigehden en krachten. Veel meer dan wij beseffen. Hierover heb ik het e.e.a. gequote in mijn vorige post.
Maar bij de val zijn die speciale bekwaamheden in hem 'opgesloten', ze zijn latent aanwezig. En door meditatie etc worden deze krachten vrijgemaakt. Het is iets wat niet bij de 'gewone' mens past maar is bovennatuurlijk.

quote:

Nog een citaat:

De val van de mens.

Adam is een ziel. Zijn geest en lichaam zijn verenigd in zijn ziel. Die verbazingwekkende kracht, die wij zojuist genoemd hebben, bevindt zich in Adams ziel. Met andere woorden de levende ziel, die het resultaat is van de vereniging van de geest en het lichaam, bezit ongedachte bovennatuurlijke kracht. Bij de val is echter de kracht, waardoor Adam van ons onderscheiden is, verloren gegaan. Toch betekent dit niet, dat zulk een kracht niet langer bestaat. Het geeft alleen aan, dat dit vermogen nog in de mens aanwezig is, maar "bevroren" of lamgelegd. Volgens Genesis 6 wordt de mens na de val vlees. Het vlees omgeeft het hele wezen en onderwerpt het. De mens was oorspronkelijk een levende ziel. Nu hij gevallen is, wordt hij vlees. Het was de bedoeling, dat de ziel zich zou onderwerpen aan de controle van de geest. Nu is hij onderworpen aan de heerschappij van het vlees. Daarom zei de Heer: "Mijn Geest zal niet altoos met de mens twisten; hij is vlees." (Gen. 6:3 ISB)

[..]
Wij hebben al gezien, hoe Adam een speciale bovenna-tuurlijke bekwaamheid bezat, hoewel die feitelijk helemaal niet speciaal of bovennatuurlijk was, hoezeer dit ons nu kan toeschijnen. Adam kon voor zijn val heel natuurlijk gemakkelijk deze bevoegdheid gebruiken, aangezien die in zijn ziel belichaamd was. Maar na zijn val werd deze kracht door zijn lichaam als het ware geïnterneerd. Vroeger was het lichaam een steun voor zijn krachtige ziel. Nu was de ziel gevallen en werd zijn kracht beperkt door het omhulsel van het vlees. satan probeert echter dit vleselijk omhulsel open te breken en de kracht, die in de ziel van de mens sluimert, vrij te maken om controle over de mens te krijgen. Velen begrijpen deze strategie niet, daar zij zich laten misleiden om aan te nemen, dat die van God afkomstig is.

Godsdienstig bekeken.

Toch vindt dit niet alleen plaats in het Christendom. De Babyloniërs, de Arabieren, de Boeddhisten, de Taoisten en de Hindoes proberen allemaal op hun manier de kracht, die onze ziel van Adam geërfd heeft, vrij te maken. Achter alle uiterlijke verschillen bevindt zich in elke godsdienst een gemeenschappelijk beginsel, met wat voor middelen of manieren van onderricht het gebruikt wordt. Dit gemeenschappelijk beginsel is er naar te streven het vlees te overwinnen om de zielskracht van alle .soorten slavernij te bevrijden om zich vrijer te kunnen uiten. Sommige lessen in deze godsdiensten zijn er op gericht de belemmering van het lichaam te vernietigen, andere om het lichaam en de ziel te verenigen, terwijl weer andere ten doel hebben de ziel door oefening te versterken en die zo in staat te stellen het lichaam te overwinnen. Wat de methoden ook zijn, het achterliggend beginsel is hetzelfde. Het is belangrijk dit te weten, anders zullen wij ons laten misleiden.

http://www.watchmannee.nl...andeziel_hoofdstuk01.html

De mystieke ervaringen in bv. oosterse godsdiensten, worden ervaren in je ziel. En dat is niet de weg die God gebruikt. God werkt natuurlijk wel in onze ziel, maar het contact naar God toe en van God naar ons gaat via onze geest. God is nl geest. het gemeenschappelijke is dan de geest.

Uit het NT:
God is geest en wie Hem aanbidt, moet Hem aanbidden in geest en waarheid.

En de mooie ervaringen die je ontvangt bij de oosterse mystiek, zijn ervaringen in de ziel.
Je vereniging met 'god' of het 'zelf', heeft dan ook niets met God te maken maar met suggestie of met demonen, van wie het werkterrein de ziel is. Het gaat buiten het 'goddelijke kanaal' om.

quote:

Middel..?? Kan je dit uitleggen.
Ik heb iets anders geleerd en begrijp dit totaal niet.
Door de Heilige Geest hebben we contact met God. Het is zijn Geest die we hebben ontvangen als gelovigen en dat is wat we gemeenschappelijk hebben met God Zelf en ons met God in contact laat zijn.

quote:

Hoezo.., zijn gebed, vasten en je in de stilte terugtrekken dan niet bepaalde door Jezus/God geleerde technieken?
Het ligt eraan hoe je dat doet.
Bidden is spreken met God, en m.i. niet een eindeloos herhalen van bepaalde mooie zinnen./woorden. Als je honderd keer 'Jezus is Heer' zegt, is dat op zich een goede uitspraak, maar de manier waaropje het gebruikt niet.
Dat heeft meer met meditatie-leeg maken van jezelf te maken, dan met het aanroepen van Jezus als Heer, in een gebed waarbij je dan God daarvoor dankt. (Even een vb wat me zo te binnen schiet)

quote:

Ja, en dan de 'hamvraag'.. wie wordt nu bedrogen.. of wordt er misschien wel niemand bedrogen en is God in Zijn Grootheid zo Bijzonder dat Hij afdaalt naar elk mens en hem/haar begeleidt op het "niveau" waar hij/zij zich bevindt.
Hij IS al afgedaald. 2000 jaar geleden.

quote:

Durf jij te beweren dat wanneer een moslima met haar vermoorde kindje in haar armen en God toeschreeuwt in haar nood/verdriet haar niet (ver)hoort..?
Daar wil ik geen oordeel over vellen, maar ik denk wel dat die moslima God niet kan kennen als haar Vader. Daarom zouden we misschien er eens meer bij stil moeten staan dat de wereld Jezus nodig heeft als redder.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2007, 07:59:11 pm door Priscilla en Aquila »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: december 16, 2007, 12:04:29 am »

quote:

Ik heb niet de intentie om ruzie te maken. Mocht iemand dat zo opvatten of de indruk hebben dat ik iets tegen een persoon heb dan spijt me dat.

quote:

Dat weet ik, ik ben zelf grefo. Het gaat me dan ook niet om de mening die iemand verkondigt maar om de manier van discussiëren. Ik kan moeilijk accepteren dat iemand als P&A vanuit vooroordelen blijft praten, terwijl anderen het geduld opbrengen om uit te leggen hoe de vork in de steel zit. Daarom reageer ik, niet om olie op het vuur te gooien of zoiets.

Vergeet trouwens niet dat het onderwerp voor sommigen ook aan persoonlijke ervaringen zou kunnen raken. Voor de een is het misschien een ver-van-mijn-bed-show, voor een ander kan het praktijk zijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: december 16, 2007, 12:35:25 am »

quote:

Hester schreef op 14 december 2007 om 22:07:
[...]
Dat was me al duidelijk en ik vroeg dus: welk woord?

Zie ook mijn reactie op Aafke,
bv: onze gemeenschap is met God de Vader en met Jezus Christus...
Aanbidden in Geest en Waarheid is ook een omschrijving.

quote:

Maar ik vroeg dus: hoe?
Toetsen aan de bijbel. Van woorden en/of beelden die je krijgt als het over een visioen zou gaan bv.

quote:

Bedankt voor de informatie. Als ik het zo lees dan begrijp ik enigszins waar je angst vandaan komt. Maar ik denk dat je het begrip mystiek consequent heel onterecht gelijkstelt met de praktijken waar deze Watchman Nee (ik ken hem overigens alleen van naam) zich blijkbaar tegen afzet. Diak2b heeft in mijn ogen al heel duidelijk gemaakt dat je begrip van wat mystiek is gewoon niet klopt maar daar ga je niet op in, je hebt je mening immers al klaar.

Omdat hij aan mystiek een andere invulling geeft.
M.i. heeft bv Dingo hier al gepost dat het helemaal niet gek is om 'christelijke mystiek' ook te wantrouwen:
offtopic:ter info: ik ben geen grefo, maar misschien kun je het zo stellen: de meer orthodoxe gelovigen hebben niet iets met mystiek
Iets heel vreemds zeg ik dan toch niet al geef ik misschien vanuit een andere invalshoek mijn redenen weer.

Er wordt verschillend over gedacht en dat komt hier (weer eens) tegenover elkaar te staan.
Ik heb nog even diaks' post bekeken met de quote over 'mystiek'.
En ik zal er even een stukje uit quoten:

quote:

diak over wat mystiek is
Wat opvalt aan mystiek is dat het zowel inhoud als techniek omvat. En de techniek is niet alleen in christelijke kring bekend, ze is net zozeer ontdekt in andere godsdiensten. Wat christelijk mystiek onderscheid van al die andere mystiek, is dat de christen het contact dat hij heeft met God kan plaatsen in het christelijke kader.

Het is zoiets als de telefoon. Iedereen kan leren een telefoon te gebruiken, maar als je daarmee met een Chinees belt, hoor je wel iets, maar je verstaat het pas goed als je een beetje Chinees hebt geleerd.

Iemand die zijn of haar leven voor een flink deel richt op de mystiek is een mysticus. Er zijn gelukkig door de eeuwen heen een aardig aantal mystici geweest die hun ervaringen aan het papier hebben toevertrouwd, en daaruit valt veel te leren.

Hoewel er wel mensen zijn met een mystieke ervaring "uit het niets", leert de ervaring over eeuwen dat dat de uitzondering is, en dat het in de regel een zekere "gespreksvaardigheid" vergt, die te leren is. Anderzijds, het is niet iets dat op te roepen is, het is God die de mens nadert, niet de mens die God als het ware oproept.

quote:

En ook nu blijf je vanuit vooroordelen reageren: het gaat over mystiek, jij verzint zelf een definitie van mystiek die gewoonweg niet waar is en gaat daar vervolgens tegen vechten. Zo valt er toch geen gesprek te voeren? Je kunt tot in het oneindige blijven herhalen wat er allemaal niet deugt aan zogenaamde "mystieke methodes" uit andere godsdiensten, daar gaat het niet over.
Wat ik in diaks quote lees, is dat de technieken in de christelijke mystiek en in de oosterse mystiek dezelfde zijn.
Met als vergelijking de telefoon.
En de conclusie is dan: als je de methodes/de technieken gebruikt als christen, kom je bij God uit - als je de methodes gebruikt als niet-christen kom je ergens anders uit.
Het gaat m.i. dus wel over de technieken. Want de technieken in andere (oosterse) godsdiensten en in de christelijke mystiek zijn gelijk. De christen vult ze alleen anders in; hij zet ze in een christelijk kader.

En hier gaan ik dan een andere kant op: de methodes deugen m.i. niet.
Ze zijn niet waardevrij. Je belt sowieso met 'china' - om in het beeld van de telefoon en de oosterse godsdiensten te blijven.
DAAROM ben ik 'tegen'. :)
Plus de toetsing aan de bijbel - het nieuwe testament m.n., laat mij dit ook niet als positief zien.

Ik begrijp daarom niet waarom dit een vooroordeel zou zijn. (Dit is nl ook om te draaien. Mensen die Mystiek wel OK vinden, gaan het ook niet afschaffen omdat ik het on-bijbels vind. :) )
Mijn probleem is wel dat mensen die vóór zijn, van mij verwachten dat ik het ga uitproberen.... Want anders heb ik het ergens over wat ik zelf nog nooit heb ervaren en zou ik er dus geen mening over mogen hebben. :?
Dat wordt lastig. Ik heb me er nl wel in verdiept maar juist door wat ik er over heb gelezen etc zie ik het niet zitten om het in de praktijk te gaan brengen.

NB Je kent Watchman Nee niet; hij komt uit China en weet vanuit de praktijk hoe de oosterse godsdiensten werken en daar duidelijk aanwezig zijn. Wat dat betreft is dat iemand die vanuit die kennis, wel beter kan beoordelen dan ik - als beschermd opgegroeide westerling, dat de methodes inderdaad gelijk zijn in de oosterse en christelijke 'mystiek', maar ook onderkent dat ze tot dezelfde resultaten leiden.

quote:

In mijn ogen is het God die tot ons komt door de Heilige Geest, niet andersom. Maar hoe weet je, volgens jou, wanneer je met de Heilige Geest te maken hebt?
Als je gelovig bent heb je de Heilige Geest in je hart. En door de Heilige Geest hebben we nu toegang tot de Vader. Er is geen blokade meer, Jezus heeft de weg geopend.

quote:

Hoe zie jij 'God d.m.v. de Heilige Geest zoeken' concreet voor je?

Als je bidt, dan bid de heilige Geest in mij (ook).
Dat kun je lezen in bv.

Rom 8
26 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. 27 En Hij, die de harten doorzoekt, weet de bedoeling des Geestes, dat Hij namelijk naar de wil van God voor heiligen pleit.

De Heilige Geest in ons hart, pleit voor ons. God de Vader doorzoekt de harten en weet wat Zijn Geest bedoelt te zeggen.
Verder moeten we aanbidden in Geest en Waarheid. Uw woord is de waarheid, de woorden van Jezus maar ook de Bijbel als woorden van God.
Een gebed moet altijd in overeenstemming met Gods woord zijn. Dan is het in 'waarheid'. En als je God die in de hemel is, zoekt door gewoon een gesprek te voeren als gelovige (die de Geest in zich heeft) en in je gebed de dingen te zeggen tegen Hem, bidt je in Geest.
Zie de voorgaande teksten.
En dat kan als je op de fiets zit of zelfs als je maar tien tellen hebt om even te bidden....
Je kunt zelfs (dat wil Jezus juist als je bv Johannes 15 leest) constant bidden terwijl je ondertijd allerelei andere dingen aan het doen bent.
Dit is ook wat ik versta onder: onze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon.
Die gemeenschap is er niet alleen als je 'stille tijd' houdt.
En het weten dat je contact hebt met God is gebaseerd op - het woord van God zelf, en op de zekerheid die de Geest van God aan dat woord geeft en in je hart geeft. Een combinatie van dingen dus.
Het is niet gebaseerd op mooie ervaringen van beelden die je dan krijgt, of een fijn gevoel.
Dan zou ik geen contact met God hebben als ik geen ervaring heb of mijn gevoel van Zijn aanwezigheid er (even/langere tijd) niet zou zijn.
Gods woord vertelt mij dat Hij met ons is alle dagen tot aan de voleinding der wereld.
En dat geloof ik uit de grond van m'n hart. En die zekerheid vloeit niet voort uit de letter, maar uit de letter die levend wordt door de Geest van God die dat woord in mijn hart bevestigt. (Wat een plechtige zin)
Verder vertelt de Bijbel dat God altijd hoort wie Hem aanroepen, dat we een open toegang hebben door de nieuwe en levende weg, Jezus Christus, dat we volle vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom (tot God naderen door gebed/het doorlopende contact)..
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

quote:

Mee eens, dat lijkt me geen vraag.
[...]
Ik ben blij dat je op mijn post ingaat maar ik kan me totaal geen voorstelling maken van wat volgens jou wel goed is en waar je je zogenaamde onderscheidingsvermogen vandaan hebt. Wat versta je onder godservaringen op de goede manier? Hoe kom je volgens jou aan de Heilige Geest? Wat is volgens jou een betrouwbare ervaring? Hoe onderscheid je de geesten? Ik hoor je wel zeggen wat er allemaal niet deugt maar ik zie je geen concreet alternatief aandragen en dat vind ik jammer.

Daar kom ik niet aan toe als het gesprek niet verder gaat.
Ik heb hierboven al wat meer concrete dingen geschreven. Daarmee zijn hopelijk al wat vregen beantwoord.

quote:

Waar baseer je je nu eigenlijk op?

God wil ons verstand openen als we zijn woord lezen, als we bidden etc. Het is dus niet goed om je ratio uit te schakelen en op gevoelens te gaan drijven als je bv aan het bidden bent.

Luc 24,45
Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen.
   1 Kor 14,15
Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand.
       1 Petr 1,13
Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus.

We bidden tot de Vader die in de hemelen is, en ik richt mij niet tot 'Christus in mij'.
Is het ook niet zo dat het geloofsleven dan gaat draaien om het verlangen naar nieuwe ervaringen. Christus in mij geeft dan visoenen/beelden etc.
Deze dingen worden dan steeds belangrijker. Ook omdat je iets kan benoemen wat je mee hebt gemaakt: iets gezien, gevoeld.
Maar het is zo dat Christenen een hoop hebben die in de toekomst ligt en het is nu nog niet ín aanschouwen', maar ín geloof.
Straks zien we van aangezicht tot aangezicht. Dat is m.i. hier toch ook wel mee in tegenspraak.

In deze tijd is het de bedoeling dat ik zelf meer op Christus ga lijken.
God wil dat we meer kennis van Hem krijgen; wat Zijn wil is.

Kol 1
dat gij met de rechte kennis van zijn wil vervuld moogt worden, in alle wijsheid en geestelijk inzicht, 10 om de Here waardig te wandelen, Hem in alles te behagen, in alle goed werk vrucht te dragen en op te wassen in de rechte kennis van God.

Ik ben niet volledig geweest, er is natuurlijk veel meer over te zeggen.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:02:40 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: december 16, 2007, 11:04:36 am »
@Hester, ik bedacht ineens dat ik ooit hier een uitgebreide discussie heb gehad met Jos Douma die een boekje had geschreven. Daarin gaat het over mediteren; hij vult dat dan christelijk in, ik geef aan waarom ik dat toch niet zie zitten en waarin dat m.i. op een ander manier zou moeten.

Hier is de discussie. Wellicht snap je me dan beter. :)

Lezen vanaf dit bericht.
Priscilla en Aquila in "Dankbaar Gereformeerd: 6. Waarheen"
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:05:34 am door Priscilla en Aquila »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: december 16, 2007, 04:04:17 pm »
P&A... zolang jij blijft geloven/denken/getuigen van het feit dat een 'stok' iets is om mee te slaan i.p.v. dat een 'stok' iets is waarmee je kunt wandelen, die je kei- en keihard nodig bent onderweg om niet te vallen komen we samen geen enkel stap verder en scheiden vanaf nu onze wegen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: december 16, 2007, 04:56:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 december 2007 om 13:51:

[...]
[offtopic]
Je had je post nog niet ge-edit. :P
Uit de tijdsmarkeringen kan je zien dat jouw bericht bijna 20 minuten kwam NA dat ik dat gedaan had. Jokkebrokje.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: december 16, 2007, 05:01:30 pm »

quote:

Hester schreef op 16 december 2007 om 00:04:
Vergeet trouwens niet dat het onderwerp voor sommigen ook aan persoonlijke ervaringen zou kunnen raken. Voor de een is het misschien een ver-van-mijn-bed-show, voor een ander kan het praktijk zijn.
En dan kan zo iemand, na vele pogingen er over te spreken, geïrriteerd raken. Dat spijt mij hartelijk, maar het verwijt van geruzie werp ik verre van me. Ik reageer op een benadering die me bijzonder ernstig tegen staat. En wel om één reden: TS had een vraag, en als P&A moeite heeft met die vraag, laat haar dan buiten dit gesprek blijven. Maar nee, uit betweterigheid en onbegrip moet de vraag van TS ondergesneeuwd worden. Dat ergert me.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: december 16, 2007, 09:58:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2007 om 16:56:
[...]
Uit de tijdsmarkeringen kan je zien dat jouw bericht bijna 20 minuten kwam NA dat ik dat gedaan had. Jokkebrokje.
offtopic:
Ik kan natuurlijk niets bewijzen maar ik ben lang met die post bezig geweest omdat ik goed wilde nadenken welke gedeelten ik wel/niet wilde quoten van wat ik vond via de zoekfunctie.
Als ik zeg dat ik daarna niet meer heb gechekct of jij het inmiddels OOK had gedaan, dan is dat zo.
Je post zag er ook niet uit alsof je wel wat wilde opzoeken, dat je dat daarna toch deed, wist ik dus niet.
Waarom zou ik in vredesnaam iets gaan opzoeken wat jijzelf ook net hebt gedaan? :? Daar zie ik het nut niet van in. [Wat mij betreft discussie hierover gesloten]

tomp

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: december 16, 2007, 10:05:12 pm »
Maar gelukkig is hier de TS 8) weer om de wissels goed te zetten. Maar dan moet hij eerst weten waar de trein naar toe moet ...  :? .

@P+A: Allereerst maar eens over de grefo gedachte over het opklimmen naar God via mystiek: Nee, we kunnen niet opklimmen naar God. Het opklimmen is ook niet nodig wanneer de Geest in ons is. Bovendien heeft God wel vaker laten zien dat het opklimmen een hachelijke zaak is (op de Sinaï bijv.). Toch moet de Heilige Geest betekenis krijgen in onze relatie. En dat kan een weten zijn: de Heilige Geest verbindt ons met Christus." Maar weten (of beter overtuigd zijn) is in een relatie de fundering en de dragende contructie. Het gevoel, de ervaring is de afwerking en inrichting. Je kunt zonder, maar dan lijkt het nergens naar.

Daarnaast spreekt de Bijbel er wel over dat we ons kunnen uitstrekken naar God. Dat geeft ook mooi onze plaats aan: op de grond. Je kunt strekken tot je op spitzen loopt, maar je blijft op de grond staan. Dat maakt het strekken niet zinloos denk ik. Het is een verlangen, een verlangen naar contact. En dat contact zoek ik. Niet alleen als een overtuiging. Zelfs niet alleen als een weten, maar als een Leven. Ik vind dat legitiem. Ik weet dat gevoelens wisselen, elke dag. Maar toch zijn ze daarmee niet ondergeschikt.

Over het punt dat God het contact begint en niet de mens ... natuurlijk. Maar daarom mag ik me nog wel uitstrekken, daarom mag ik nog wel verlangen.  Dat God begint, dat gaat m.i. over iets heel anders. Dat gaat over onze onmacht om de relatie met God te herstellen. Daarin begint God. Maar als die relatie er is, hoeven wij niet afwachtend te zijn.

No offence, P+A, maar ik merk wel dat ik me verzet tegen de totaal rationele benadering van het onderwerp. Ik verzet me tegen het systeemdenken: Het werkt zus en zo. Dit gaat via dat. Het doel van A is B. enz. Maar als ik verkeerd interpreteer, dan hoor ik het wel.

@diak2b: ik heb echt geen ervaring met mystiek. Kun je wat verder leesmateriaal aanraden? Ik moet zeggen dat de link die je eerder opgaf wel verduidelijkend was. Het enige beroerde gevoel wat ik kreeg was mbt de verschillende stappen ... zeker nu het ene boek na het andere van de pers rolt met: in 7 stappen de evangeliserende gemeente, het 4 stappen plan voor geestelijke groei ..., etc. ;) Maar ik denk dat ik daar wel overheen kan "stappen".

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: december 16, 2007, 10:42:43 pm »
... om Dingo's irritatie niet nodeloos te wekken weg gehaald  :+
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:50:35 pm door diak2b »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: december 16, 2007, 10:52:16 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2007, 05:59:06 pm door dingo »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: december 16, 2007, 10:52:17 pm »
Tomp, ik bekeek nog eens wat posten van je van vroeger en toen viel me dit op:

quote:

ik mis wel heel erg de tweeweg communicatie. Natuurlijk weet ik dat God spreekt via de bijbel en schepping en ... Maar Hem horen? Dat is me nog nooit gebeurd. Wel heb ik in één van mijn diepste momenten in het leven wel een heel sterk gevoel gehad dat het nooit Gods bedoeling kon zijn dat ik in dat dal zou blijven. Dat heb ik destijds aan God toegeschreven. Maar nu betwijfel ik dit. Daarbij wees een predikant mij destijd op dat ik dit niet zo kon zeggen. God belooft dat hij er bij is, niet dat hij je eruit haalt. Dat helpt mij niet erg om de Zwijgende God te benaderen.

Ik snap niet zo goed waarom die predikant vond dat je dat zo niet kon zeggen. Volgens mij kan dat wel.

Onze lerares godsdienst op de middelbare school (GSR) zei dat God als het ware zo bij je betrokken is dat Hij steeds over je schouders meekijkt. Dat beeld was om je te helpen hoe je de aanwezigheid van God zou kunnen ervaren. Met de voorwaarde dat wij de woorden van God altijd bij ons hebben (in ons hart en hoofd) denk ik dat het niet raar is (zoals deze predikant lijkt te vinden) om bij heftige (en ook minder heftige) gebeurtenissen in ons leven ook in ons gevoel te zoeken naar boodschappen van God.

Oei, wat zeg ik nou.

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat God ons gevoel ongemoeid laat als mogelijkheid om met ons te communiceren.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: december 16, 2007, 11:34:09 pm »

quote:

tomp schreef op 16 december 2007 om 22:05:
Maar gelukkig is hier de TS 8) weer om de wissels goed te zetten. Maar dan moet hij eerst weten waar de trein naar toe moet ...  :? .

ik heb echt geen ervaring met mystiek. Kun je wat verder leesmateriaal aanraden? Ik moet zeggen dat de link die je eerder opgaf wel verduidelijkend was. Het enige beroerde gevoel wat ik kreeg was mbt de verschillende stappen ... zeker nu het ene boek na het andere van de pers rolt met: in 7 stappen de evangeliserende gemeente, het 4 stappen plan voor geestelijke groei ..., etc. ;) Maar ik denk dat ik daar wel overheen kan "stappen".

:) er is véél aan te raden, we praten binnen het christendom over een traditie van 20 eeuwen, in Griekse, Egyptische, Latijnse, Spaanse, Noord-Europese, en uiteindelijk in vele culturen van de wereld. De mystiek van de woestijnvaders is een andere dan de mystiek van Benedictus, die weer een andere is dan die van Bernardus, Juan de la Cruz, de anonieme auteur van de wolk van het niet-weten, enzovoort, enzovoort.

En niet te vergeten, de bevindelijk gereformeerde mystieken!

Er is zo ontstellend véél te lezen. En het meeste daarvan is onbekend geworden, zeker in Nederland, waar men onder invloed van de germaanse nuchterheid, geïnstitutionaliseerd in het calvinisme, de ogen gesloten heeft voor dit onderwerp, zeker nadat in de "opstand tegen Spanje" de grote gemeenschappen zijn uitgemoord.

Zelfs de eenvoudige, dagelijkse mystiek, zoals onder katholieken tot voor kort volstrekt normaal en bekend, te vinden in de volle beleving van de Eucharistie, is weinig meer over. Eeuwen van onderdrukking, beschimping, weg zetten als "vervloekte afgoderij" door mensen die het allemaal zo goed weten, hebben diepe sporen nagelaten in ons land.

En inderdaad, nu ons land ten lange leste terug zinkt in het heidendom waar Willibrord en Lambertus onze streken uit hadden opgetild, kan je in het ruime aanbod van de esoterische boekhandel werkjes vinden, tussen teksten over vrijmetselaars, de gnosis, en andere lang vergeten leerstelsels, met stappenplannen over geestelijke groei en wat niet al, en zonder enige twijfel ook over mystiek. Maar dat is het niet! Dat is de flauwekul die niet tot God voert maar tot ezeltje schijtgeld, de flauwekul waar onbenulligheden vóór en tegen over worden geroepen door mensen die geen idee hebben, die een woord hebben gehoord en alvast hun mening strooien zonder zich er in te verdiepen.

Wil je een relatie met God, een relatie van geliefde tot geliefde, wil je werkelijk tot Hem kunnen zeggen "Hij kusse mij met de kussen van Zijn mond; want Uw uitnemende liefde is  beter dan wijn. Uw oliën zijn goed tot reuk, Uw naam is een olie, die uitgestort wordt; daarom hebben U de maagden lief. Trek mij, wij zullen U nalopen! De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkamers; wij zullen ons verheugen en in U verblijden; wij zullen Uw uitnemende liefde vermelden, meer dan de wijn; de oprechten hebben U lief.", dan begint het niet bij boekwerkjes zoals die tegenwoordig new age en christendom in elkaar doen overvloeien.

Ik heb geen snelle routes voor je. Wat ik je kan adviseren is je eerst eens in de breedte te verdiepen in het onderwerp. Ontdek welke tradities je aanspreken, welke minder, welke helemaal niet. Ben je zelf gereformeerd, zoek het eens in de hoek van de Nadere Reformatie, en onderzoek de wortels daarvan: Bernardus van Clairveaux, Willem van St Thierry, Aelred van Rievaulx. Maar misschien voel je je veel meer thuis in andere hoeken, mijn punt is vooral: lees. Verdiep je in de materie. En ga er vervolgens mee aan de slag. Maar als je dat doet, ga ietwat methodisch te werk, geen hap snap, maar maak keuzes en hou je daar aan.

Stop zeker niet bij lezen over het onderwerp. Als je keuzes maakt, volg dan ook die keuzes. Is het de Ignatiaanse spiritualiteit die je trekt, volg dan eens een retraite waarin de GO aan bod komen. Herken je je in de werken van Escriva, ga dan eens kennis maken met het Opus Dei en laat je door hen begeleiden. Kortom, word geen huiskamergeleerde, maar doe er iets mee.

En heb geduld en uithoudingsvermogen. 40 jaar door de woestijn, alvorens je het beloofde land bereikt is echt niet bijzonder. Velen zullen je onderweg vertellen dat je een onzinnige weg kiest, velen die de weg niet kennen zullen beweren dat ze het einddoel al kennen of dat het einddoel niet bestaat. Het zal tijdverspilling, dwaling, of zelfs afkomstig van kwade geesten worden genoemd door mensen die bij het zien van de woestijn zich simpelweg geen voorstelling kunnen maken van wat er achter ligt. Met de makkelijke vleespotten van Egypte binnen handbereik, met een gouden kalf dat je "god" kan noemen ter beschikking, is er heel wat nodig om vol vertrouwen onderweg te blijven door een woestijn waar dagelijkse hitte en nachtelijke kou elkaar afwisselen, zonder enig tastbaar bewijs van het einddoel.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: december 16, 2007, 11:36:14 pm »

quote:

dingo schreef op 16 december 2007 om 22:52:
[...]

offtopic:Soms heb ik wel moeite me je voor te stellen als een serieuze hardstuderende diaken i.o. Je weet dat dit, terecht of niet, irritatie (kan) oproepen.
offtopic:er zijn meer mensen die daar moeite mee hebben. Wie weet, misschien ben ik noch serieus, noch hardstuderend, en mogelijk zal ik nooit diaken worden.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: december 16, 2007, 11:36:31 pm »

quote:

tomp schreef op 16 december 2007 om 22:05:
Daarnaast spreekt de Bijbel er wel over dat we ons kunnen uitstrekken naar God. Dat geeft ook mooi onze plaats aan: op de grond. Je kunt strekken tot je op spitzen loopt, maar je blijft op de grond staan. Dat maakt het strekken niet zinloos denk ik. Het is een verlangen, een verlangen naar contact. En dat contact zoek ik. Niet alleen als een overtuiging. Zelfs niet alleen als een weten, maar als een Leven. Ik vind dat legitiem. Ik weet dat gevoelens wisselen, elke dag. Maar toch zijn ze daarmee niet ondergeschikt.

Over het punt dat God het contact begint en niet de mens ... natuurlijk. Maar daarom mag ik me nog wel uitstrekken, daarom mag ik nog wel verlangen.  Dat God begint, dat gaat m.i. over iets heel anders. Dat gaat over onze onmacht om de relatie met God te herstellen. Daarin begint God. Maar als die relatie er is, hoeven wij niet afwachtend te zijn.

No offence, P+A, maar ik merk wel dat ik me verzet tegen de totaal rationele benadering van het onderwerp. Ik verzet me tegen het systeemdenken: Het werkt zus en zo. Dit gaat via dat. Het doel van A is B. enz. Maar als ik verkeerd interpreteer, dan hoor ik het wel.
Uhm... ben jij mij? :o

Het klinkt misschien voor de hand liggend maar ik zeg het toch: als je God wilt horen spreken, moet je zelf zwijgen. Niet alleen door je mond te houden maar ook door al je alledaagse gedachten voor het moment aan de kant te zetten, rustig te worden en je wensen en verwachtingen een halt toe te roepen. Ik denk dat het voor iedereen moeilijk is maar het valt volgens mij wel te oefenen en dat is de moeite waard. Want hoe kan je in vredesnaam Gods stem verstaan in die p*estherrie van je dagelijks leven? Echt, zoek de stilte op. Als je Hem daar niet vindt, vind je Hem nergens. En aangezien God zich zeker laat vinden door wie Hem zoekt: doe het!

Ik heb geleerd dat bidden praten is en ik vind het echt heel moeilijk en zelfs eng om stil te zijn. Er spoken altijd zoveel gedachten door mijn hoofd en op een praat-gebed kan ik me zelfs moeilijk concentreren. En, erger: ergens roept een (nogal hard) stemmetje dat het toch geen donder uitmaakt of ik luister, omdat God toch niks zegt. Maar elke keer als ik mezelf een schop geef en tijd maak om (te proberen) stil te zijn, merk ik dat dat niet waar is. Het helpt. En niet alleen voor het moment. Sinds ik dit doe (nog maar net dus) twijfel ik er niet eens meer aan of God wel bestaat en of Hij wel communiceert want dat doet Hij wel, ik weet het zeker. Maar dan moet ik wel luisteren en dat is de grootste moeilijkheid.

(Ik ben overigens een leek met veel teveel praatjes dus neem vooral niets van me aan, maar misschien kun je er toch iets mee. ;))
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:49:38 pm door Hester »

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: december 16, 2007, 11:39:08 pm »
oeps, iets te enthousiast
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:39:21 pm door Hester »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: december 16, 2007, 11:40:04 pm »

quote:

volledig offtopic:, maar wat een mooi betoog diak!Er wordt sowieso al te weinig gelezen over theologie en aanverwante artikelen...

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: december 16, 2007, 11:42:52 pm »

quote:

Hester schreef op 16 december 2007 om 23:36:
[...]
(Ik ben overigens een leek met veel teveel praatjes dus neem vooral niets van me aan, maar misschien kun je er toch iets mee. ;))
Zo leek als je mag zijn, zo waar is wat je zegt. Er is een bijzonder grote en oude traditie, die het leven richt tussen psalmgebed en stilte, waarin God gevonden wordt met aan geen enkele twijfel overlatende duidelijkheid.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: december 16, 2007, 11:51:29 pm »

quote:

Roep je ikken even bij elkaar :)

quote:

Het klinkt misschien voor de hand liggend maar ik zeg het toch: als je God wilt horen spreken, moet je zelf zwijgen.

Is dat een standaard regel?
Nee. Maar wel een goede manier.

quote:

Niet alleen door je mond te houden maar ook door al je alledaagse gedachten voor het moment aan de kant te zetten. Hoe kan je in vredesnaam Gods stem verstaan in die p*estherrie van je dagelijks leven?

Nog niet zo lang geleden heb ik God ontmoet in een winkelcentrum. Heel gewoon, een moeder die haar gevallen kind oppakte en troost gaf. Ook daarin kun je God herkennen, in het goede dat er nog is.
Daar is een lied over van het Water en Vuur koor (NCRV):
In water en vuur
In water en vuur, in weer en in wind
in luwte en storm, in de lach van een kind,
in klank en in kleur, in maat en getal,
Ik ben die Ik ben: de grondslag van het heelal.

quote:

Echt, zoek de stilte op. Als je Hem daar niet vindt, vind je Hem nergens. En aangezien God zich zeker laat vinden aan wie Hem zoekt: doe het!
Zoek de stilte en verbreek die met je eigen woorden, met knikkende knieën, met gebed, met een psalm, een lied, een gedachte.

quote:

Ik heb geleerd dat bidden praten is en ik vind het echt heel moeilijk en zelfs eng om stil te zijn. Er spoken altijd zoveel gedachten door mijn hoofd en op een praat-gebed kan ik me zelfs moeilijk concentreren. En, erger: ergens roept een (nogal hard) stemmetje dat het toch geen donder uitmaakt of ik luister, omdat God toch niks zegt. Maar elke keer als ik mezelf een schop geef en tijd maak om (te proberen) stil te zijn, merk ik dat dat niet waar is. Het helpt. En niet alleen voor het moment. Sinds ik dit doe (nog maar net dus) twijfel ik er niet eens meer aan of God wel bestaat en of Hij wel communiceert want dat doet Hij wel, ik weet het zeker. Maar dan moet ik wel luisteren en dat is de grootste moeilijkheid.

Ik heb dagelijks stille tijd, elke nacht weer. Ik begin in stilte en laat mijn denken vrije loop.
daarnaast lees ik een deel uit de Bijbel in de taal waarin ik opgegroeid ben (fries) en daarnaast in de brontekstvertaling van de Naardense Bijbel.
Stille tijd betekent voor mij niet stil zijn maar afgesloten zijn voor wat er om mij heen gebeurt. Ik vermoedt dat ieder een eigen vorm daarin heeft? Zie ook de draad over stille tijd)

quote:

Ik ben een ervaren leek met idem dito veel praatjes en heb veel aan de praatjes van anderen, ook aan die van jou. Acht jezelf daarin niet te klein, soms kom ik op het forum uitspraken tegen die goddelijk blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: december 16, 2007, 11:52:03 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: december 16, 2007, 11:59:10 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 december 2007 om 23:51:
[...]
Zoek de stilte en verbreek die met je eigen woorden, met knikkende knieën, met gebed, met een psalm, een lied, een gedachte.
Ik vermoed dat Hester iets anders bedoelt: zoek de stilte, en doorsta dan de vrijwel onbedwingbare neiging die te verbreken met je eigen woorden, met knikkende knieën, met gebed, met een psalm, een lied, een gedachte: ben werkelijk stil. Zoek de stilte die vrijwel onvindbaar is voor wie zich hierin niet oefent. Zwijg met je mond, zwijg met je lichaam, zwijg met je geest, zwijg zelfs met je oren, zwijg volledig en zoek naar geen geluid, geen stem, geen gefluister, niets.

In dat niets, ligt iets verborgen, dat je dacht te kennen, maar waarvan je zal ondervinden dat het volstrekt verborgen voor je was, totdat je stopte het te zoeken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: december 17, 2007, 12:04:05 am »

quote:

diak2b schreef op 16 december 2007 om 23:59:
[...]
Ik vermoed dat Hester iets anders bedoelt: zoek de stilte, en doorsta dan de vrijwel onbedwingbare neiging die te verbreken met je eigen woorden, met knikkende knieën, met gebed, met een psalm, een lied, een gedachte: ben werkelijk stil. Zoek de stilte die vrijwel onvindbaar is voor wie zich hierin niet oefent. Zwijg met je mond, zwijg met je lichaam, zwijg met je geest, zwijg zelfs met je oren, zwijg volledig en zoek naar geen geluid, geen stem, geen gefluister, niets.

In dat niets, ligt iets verborgen, dat je dacht te kennen, maar waarvan je zal ondervinden dat het volstrekt verborgen voor je was, totdat je stopte het te zoeken.

Ik bedoel aan te geven dat je soms puur vanuit de stilte God gaat prijzen en loven. Zonder geluid desnoods (ik kan niet zingen :) ) maar vanuit je hart.
Die stilte is niet onvindbaar maar vindbaar denk ik en ervaar ik.

die stilte kun je thuis vinden (ik zeg gewoon dat ik er "even niet ben" ) maar ook buiten op een steen aan het IJsselmeer.
Vindt daarin ook je plek, verwacht niet dat de hele wereld stil is omdat jij het wilt zijn maar sluit je af voor de dingen van de wereld.
Er gaat een andere wereld voor je open.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: december 17, 2007, 12:11:43 am »

quote:

Bedankt voor je post. :)
Ik zie dat mijn reactie al geplaatst is:

quote:

diak2b schreef op 16 december 2007 om 23:59:
[...]

Ja, dat is precies wat ik bedoel.