Auteur Topic: Dagboeken en zo  (gelezen 4525 keer)

Hester

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Gepost op: december 10, 2007, 12:56:43 pm »
Hoi allemaal,

Hebben jullie thuis ook van die bijbel-dagboekjes? Ik heb er met mijn belijdenis een paar gekregen maar ik moet bekennen dat ik er niet vaak uit gelezen heb. Sommigen ben ik qua leeftijd een beetje ontgroeid, andere spreken me gewoon niet zo aan. Daarnaast vind ik het moeilijk om vol te houden.

Nu begin ik weer met lezen in het boek 'Nu rijst uit elke nacht uw morgen', dat ik van de dominee heb gekregen toen ik belijdenis heb gedaan. Dat is vooral een (best theoretisch) bijbel-uitleg-boek. Maar ik zou eigenlijk graag een boek willen hebben waar ook gebeden of zoiets instaan. Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Mellon

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #1 Gepost op: december 10, 2007, 01:15:55 pm »
Het kan aan mij liggen, maar ik vind die stukjes in dagboekjes soms wat irritant en betuttelend en ik ben dus geen onverdeelde fan van dagboeken. Maar misschien heb ik gewoon de verkeerde gelezen.

Maar ik heb er wel een waar ik graag in lees, namelijk Diary of an Old Soul van George MacDonald. Volgens mij is er geen Nederlandse vertaling helaas, en het Engels is best lastig (archaisch). Het dagboekje bevat voor elke dag van het jaar een gedicht. Soms is het een gebed, soms een lied, soms een overdenking. Het fijne van dit boekje vind ik dat het je aan het denken zet zonder prescriptief te zijn.

Je kunt hem wel downloaden op Gutenberg: http://www.gutenberg.org/etext/1953

Hester

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #2 Gepost op: december 10, 2007, 01:30:31 pm »

quote:

Mellon schreef op 10 december 2007 om 13:15:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind die stukjes in dagboekjes soms wat irritant en betuttelend en ik ben dus geen onverdeelde fan van dagboeken. Maar misschien heb ik gewoon de verkeerde gelezen.
Nou, ik heb dus precies hetzelfde, vandaar mijn vraag ;) Ik heb behoefte aan wat structuur, daarom wil ik iets wat je elke dag kunt lezen, maar in de dagboeken die ik heb vind ik niet echt wat ik zoek.

quote:

Maar ik heb er wel een waar ik graag in lees, namelijk Diary of an Old Soul van George MacDonald. Volgens mij is er geen Nederlandse vertaling helaas, en het Engels is best lastig (archaisch). Het dagboekje bevat voor elke dag van het jaar een gedicht. Soms is het een gebed, soms een lied, soms een overdenking. Het fijne van dit boekje vind ik dat het je aan het denken zet zonder prescriptief te zijn.

Je kunt hem wel downloaden op Gutenberg: http://www.gutenberg.org/etext/1953
tnx! d:)b
« Laatst bewerkt op: december 10, 2007, 01:32:02 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Alja

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #3 Gepost op: december 10, 2007, 02:01:25 pm »
Lees je 't ND?
Toen ik nog thuis woonde ('k zit net op kamers) lazen we elke morgen met het gezin een 'stukje uit de krant'. Op pagina 2, linksbovenin, schrijft Mieke Brink-Blijdorp elke dag een stukje over één tekst, met een korte verklaring erbij. Soms gaf het stof tot nadenken bij mij (vaak ook niet  :+ ), en 't kan een manier zijn om er structuur in aan te brengen.

Verder hou ik ook niet van dagboekjes. Ze zijn meestal cliché, duwen je in een bepaalde richting qua denken, trappen open deuren in. Geef mij maar een bijbel (evt. met kanttekeningen) en ik vermaak me prima :).
<><

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2007, 03:15:10 pm »
Mij vallen dagboekjes vaak ook erg tegen. Ik ben nu gestuit op de 'tijd'-serie: Kwali-tijd, Priori-tijd en Reali-tijd. Ik overweeg voor vlg. jaar een van deze te kopen. De stukjes komen uit een Engels tijdschrift volgens mij en in een van de boekjes staan ook een aantal stukjes van Adrian Plass.
Check: http://iedereen.gelooft-in-jezus.nl/rubriek.php?post=182

PietZa

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2007, 04:34:54 pm »
Veel dagboeken vallen ook mij tegen (óf ze zijn voor een andere doelgroep, óf ze hebben weinig verdieping). Maar ik ben onlangs gestuit op Time out, een dagboek voor jongeren tussen de 25 en 35 jaar. Er komen erg veel dingen aan bod die heel actueel zijn voor mensen in deze leeftijdsgroep, en naar mijn mening zijn het ook best verdiepende stukjes. Per dag is er ook altijd een gespreksvraag en een gebedspunt.

(bij de link naar bol.com die ik net gaf is een inkijk exemplaar te vinden)
« Laatst bewerkt op: december 10, 2007, 04:35:15 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

diak2b

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2007, 10:05:09 pm »
bij www.colomba.nl:

--------------------------------------------------------------------------------
Getijdenboek    

GetijdenboekGetijdenboek (+€ 52,50) Bijlagen (17 delen) (+€ 190,00) Supplement (+€ 12,50)

●Getijdenboek
● Bijlagen
● Supplement

Getijdenboek

Gebeden voor elke dag (incl. Algemene Inleiding en formulieren Nederlandse heiligen, tevens incl. Supplement Getijdenboek).

12 x 20 cm. 1766 pag. Gebonden.

Nr. 307    € 52,50
Bijlagen
17 delen; alleen als set verkrijgbaar.

Nr. 7042    € 190,00
Supplement
11 x 19 cm. 96 pag.

Nr. 7004    € 12,50
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2007, 10:26:33 pm »
Bedankt voor de tips allemaal! d:)b

Dat getijdenboek is wel een beetje duur ;(

Thorgrem

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #8 Gepost op: december 10, 2007, 10:30:00 pm »

quote:

Hester schreef op 10 december 2007 om 22:26:
Dat getijdenboek is wel een beetje duur ;(

Dat vind ik nou ook. Eigenlijk zouden ze het moeten subsidiëren.
Ikzelf heb een klein getijdenboek, maar hoe het nou helemaal werkt heb ik nog steeds niet door.  :(

diak2b

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #9 Gepost op: december 10, 2007, 10:38:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 10 december 2007 om 22:30:
[...]

Dat vind ik nou ook. Eigenlijk zouden ze het moeten subsidiëren.
Ikzelf heb een klein getijdenboek, maar hoe het nou helemaal werkt heb ik nog steeds niet door.  :(
Klein getijdenboek is idd een heel stuk goedkoper. Als Hester er nou ook 1 koopt, leg ik wel uit hoe het werkt :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #10 Gepost op: december 10, 2007, 10:51:04 pm »
Ik weet al hoe het werkt. Nu nog geld :Y)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #11 Gepost op: december 11, 2007, 12:19:22 am »
Ik heb een tijd geleden het boek "een jaar met de bijbel" gebruikt voor de stille tijd.
Daarnaast is er zoveel dagboekjesgedoe te vinden dat ik gestopt ben met aanschaffen.
Aan tafel lezen we de psalmen (cyclisch) en delen die passen bij de tijd van het kerkelijk jaar.
We bespreken dat, maken daarmee eigenlijk een verbaal dagboekje :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Divinespark

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #12 Gepost op: december 12, 2007, 08:02:08 pm »
Ik heb nog nooit aan bijbeldagschema's gedaan, maar lees de bijbel als ik dat graag wil of er een drang toe bestaat. Het kan best wel "gedreven" zijn, maar het voordeel is wel dat ik er dan ook meer "into" kan zijn.

Groetjes, Divinespark

MauSan

• Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2008, 11:53:18 am »
Ik vind het ook lastig om een dagboekje bij te houden, maar hier is er een die gratis is (of je moet een gift willen geven) en een goede inhoud heeft (mijn mening, ik weet het). Je kan de stukjes online ook lezen op: http://www.rbc.org/odb/odb.shtml
Daar kan je ze eventueel ook bestellen.

spacy

• Roland
    • Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2008, 07:21:33 pm »
Ik heb regelmatig problemen met de uitleg, of niet radicaal genoeg, of helemaal niet aan de orde, of verkeerde leeftijd, daarnaast ergert mij ook de verhouding tekst en uitleg, ik wil graag lezen in de Bijbel, en niet een half bijbelversvers lezen plus een bijbehorende pagina lange preek.

Dus nee, dagboekjes zijn ook niet mijn ding, ik heb er voor gekozen gewoon de verhalen maar achter elkaar door te lezen, en als ik iets meer wil weten er dan wel een bijbels woordenboek, andere vertaling, internet of andere boekjes bij haal.
En wees gerust ook op deze manier kom je dagelijks genoeg mooie, opbouwende en leerzame woorden van God tegen. In mijn ervaring zelfs veel meer dan met die dagboekjes.
[JESUS]Life[/JESUS]

Doarsie

• Wijze uit &#039;t oosten
    • Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #15 Gepost op: maart 16, 2008, 10:31:22 pm »
Jasper Klapwijk in Gelukkig Gereformeerd:

quote:

Mensen, gooi toch al die boekjes over geloof en Bijbel eens aan de kant  en ga weer gewoon bijbellezen!
Voor de kinderen hebben we 'Dagboek voor kleine schatjes'
Dagboek

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Dagboeken en zo
« Reactie #16 Gepost op: maart 17, 2008, 09:12:24 am »
"Dagboek voor kleine schatjes", dat meen je toch niet serieus?  :/
De inhoud mag wel héél goed zijn wil het die titel compenseren  ;)
Bombus terrestris Reginae