Auteur Topic: Het Noorderlicht/Gouden Kompas  (gelezen 3869 keer)

Mellon

• Bekijk profiel
Het Noorderlicht/Gouden Kompas
« Gepost op: december 10, 2007, 04:22:18 pm »
In september heb ik dit boek aangeschaft toen ik in Londen was en hoewel het een beetje traag op gang kwam, heb ik er erg van genoten. De film draait nu in de bioscoop en ik wil 'em zeker gaan zien... maar wat is nu toch weer al die ophef (in Amerika, met name) over het vermeende oproepen tot atheïsme dat dit boek zou doen? Sommige bioscopen weigeren zelfs de film te draaien.

Eerlijk gezegd heb ik het boek helemaal niet op die manier gelezen. Ik vond het gewoon er spannend, soms grappig en bijzonder origneel, vooral wat betreft de deamons die mensen hebben. Tijdens het lezen wenste ik dat we in de echte wereld ook deamons hadden! Dat zou interessant zijn...

Is er iemand die het boek ook heeft gelezen en zoja, wat vond je ervan en vond je het ook een atheïstische inslag hebben?

PS: ik word onderhand wel een beetje moe van al die toestanden over phantasy-boeken  :| Volgens mij zijn ze gewoon wat ze zijn (spannende fantasieverhalen) en niets meer.
« Laatst bewerkt op: december 10, 2007, 04:26:52 pm door Mellon »

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 11, 2007, 11:41:23 am »
Ik ben er net in begonnen, dus ik kan er nog weinig over zeggen.

Maar in fantasie-boeken wordt nu eenmaal een fantasie-wereld geschapen. Als de schrijver christelijk is, dan zal de fantasie-wereld waarschijnlijk christelijke elementen bevatten (Narnia, van CS Lewis). Als de schrijver niet christelijk is, dan is de kans groot dat de fantasie-wereld elementen zal bevatten waar sommige christenen niet blij mee zullen zijn (de deamons in The Golden Compass, van Pullman). Dat er dan altijd mensen (veelal christenen) zijn die daarover klagen is inderdaad om moe van te worden. Maar geen nood, hoe groter het verzet, deste groter het succes, of niet? :)
« Laatst bewerkt op: december 11, 2007, 11:44:45 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 11, 2007, 11:42:30 am »
<edit>
Sorry, dubbele post...
« Laatst bewerkt op: december 11, 2007, 11:43:28 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 11, 2007, 12:05:03 pm »
Ik heb de boeken niet gelezen maar de film leek me wel erg gaaf, die wil ik zeker gaan zien  :)

Overigens wilde ik dat christenen zich eens wat meer druk zouden gaan maken over alle geweld dat in films te zien is (maar dat geeft niet want dat is niet "occult") en alle leegheid in tv-series zoals Sex and the City (en dan bedoel ik niet het "sex" deel maar vooral het idee dat je leven afhangt van de perfecte bikiniwax, parfum, designertas en tafel in hippe club).

Er valt vast en zeker wel het één en ander aan te merken op fantasy in christelijk opzicht maar meestal is er in ieder geval duidelijk oog voor goed en kwaad, en wordt vaak een absolute norm gehanteerd in tegenstelling tot "dat is jouw mening, ik zie dat anders", staan personages bloot aan verleidingen en overwinnen die (of niet, met alle gevolgen van dien), is er sprake van doelen die belangrijker worden gevonden dan het eigen leven, geluk of pleziertjes, oftewel een heleboel "christelijke" (maar niet specifiek christelijke) waarden komen in fantasyboeken en -films meer uit de verf dan in de "gewone" films en boeken waar christenen geen bezwaar tegen hebben.

[/moralistisch geneuzel]
« Laatst bewerkt op: december 11, 2007, 12:10:15 pm door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 12, 2007, 12:39:53 pm »
Fantasy is inderdaad bij uitstek een middel om een strijd tussen goed en kwaad neer te zetten, in een fantasiewereld.

Ik vond het juist opvallend dat de hoofdfiguren in Het Noorderlicht tegen het Magisterium ingaan, omdat het Magesterium overduidelijk criminele en slechte dingen doet, namelijk kinderen scheiden van hun deamons. Ze beroven die kinderen van hun 'zelf' en daarmee van alle waardigheid als menselijk wezen. Het ontgaat me waar er hier atheïsme aan te pas komt.

En dan nog iets. Ik vraag me ook af hoe mensen soms lezen, en hoe ze hun kinderen leren lezen. En dan bedoel ik niet: woorden leren lezen, maar de betekenis van een boek vatten en je daarover een mening vormen en daaraan gekoppeld: domweg genieten van een goed verhaal. Een boek als dit, kun je dat 1-op-1 naar onze wereld vertalen? Is het Magisterium de Rooms-Katholieke kerk? Bestaat er in het Nooderlicht-universum zoiets als atheïsme? Is Aslan soms de Here Jezus of een profeet? Of Gandalf? Hoe komen mensen er überhaupt bij om fantasyboeken zo te lezen? Of welk boek dan ook?

Ik geloof beslist dat schrijvers hun mening kunnen uitdragen via zo'n verhaal of in een boek. Hun kijk op de wereld of een bepaalde boodschap. Maar als je het er niet mee eens bent, moet je die boodschap dan maar verbieden? In debat gaan over een bepaald boek: prima, graag zelfs! Maar dan wel graag met onderbouwde argumenten. Zomaar fulmineren tegen bepaalde boeken staat me ontzettend tegen (hetzelfde had ik bij de Harry Potter-boeken).

Veel mensen kunnen blijkbaar niet lezen in ruime zin, en ook geen discussie aangaan als ze bang zijn dat ze kunnen verliezen. En ik vind het erg als we er als christenen steeds minder blijk van geven zulke vaardigheden te bezitten.

@Bumblebee: ik moest even grijnzen toen je Sex and the City noemde. Dat vind ik wel de meest afschuwelijke serie allertijden!  :+  Ik kijk er soms naar puur om me lekker te ergeren  :D Maar van mij hoeft het echt niet van de buis af, want dan gaat de hele discussie over hedonistische levensstijl ja/nee ook meteen weg en juist door die discussie kun je mensen bereiken.

Misschien (hypothese) zijn mensen meer gewend aan de stijl van zulke series omdat ze gebracht worden alsof ze bij je om de hoek gebeuren (als je in New York zou wonen, dan). Het staat dichter bij ons en misschien leven we op sommige punten wel net zo als zij en willen we dat eigenlijk wel graag zo houden. Als we kritiek op zulke series moeten geven, geven we het meteen ook op onszelf.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat er heel wat inhoudsloze rommel op tv is die mensen zomaar accepteren. De kunst van het verhalen vertellen (waar je zinnig over in discussie kunt gaan) is vervangen door special effects.

Anemino

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 12, 2007, 01:22:07 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 december 2007 om 12:05:
Overigens wilde ik dat christenen zich eens wat meer druk zouden gaan maken over alle geweld dat in films te zien is (maar dat geeft niet want dat is niet "occult") en alle leegheid in tv-series zoals Sex and the City (en dan bedoel ik niet het "sex" deel maar vooral het idee dat je leven afhangt van de perfecte bikiniwax, parfum, designertas en tafel in hippe club).
Maar Bumbeltje toch. SatC was juist zo'n fantastische serie! :)

Pleun

• Burp
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2007, 08:15:44 pm »
Heb The Golden Compass zaterdag gezien. De film is een afgezwakte versie van het boek omdat het anti-religieuze element is weggelaten. Ik begrijp de ophef die de katholieke kerk erover maakt totaal niet, is alleen maar gratis reclame voor die film. Alleen vrije wilsbeschikking wordt gepropageerd, waar geen intelligent persoon aanstoot aan zal nemen. Overigens was de film zelf wel vermakelijk, omdat ik houd van fantasy-verhalen. Nicole Kidman is adembenemend mooi en lekker slecht. En de daemons vind ik een creatieve vondst, heel grappig om bij ieder mens een beest te zien dat hem of haar het beste past.
Het menselijk leven met al zijn gewone, dagelijkse bezigheden heeft een goddelijke betekenis met eeuwigheidswaarde - Heilige Jozefmaria. Hyves van Pleun

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 13, 2007, 08:26:15 pm »

quote:

Mellon schreef op 12 december 2007 om 12:39:
Is Aslan soms de Here Jezus of een profeet?

ja, daar kun je niet echt omheen. Aslan is op allerlei manieren gemodelleerd naar Jezus.

quote:

Of Gandalf?
een twijfelgevalletje. Ik liep er net over na te denken omdat ik besloten had LotR weer eens te gaan lezen, en ik denk niet dat Gandalf een beeld van Jezus is. Hij is naar eigen zeggen minder machtig dan o.a. Sauruman en Sauron, etc. Hij lijkt m.i. meer op een (aarts)engel ofzo.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 02, 2008, 05:11:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 december 2007 om 20:26:
[...]

ja, daar kun je niet echt omheen. Aslan is op allerlei manieren gemodelleerd naar Jezus.

[...]

een twijfelgevalletje. Ik liep er net over na te denken omdat ik besloten had LotR weer eens te gaan lezen, en ik denk niet dat Gandalf een beeld van Jezus is. Hij is naar eigen zeggen minder machtig dan o.a. Sauruman en Sauron, etc. Hij lijkt m.i. meer op een (aarts)engel ofzo.

Gemodelleerd naar, inderdaad. Ik zit een beetje met die 1-op-1 omzetting. De Kronieken van Narnia zijn nu eenmaal niet de bijbel.

Goed plan, trouwens, LoTR weer lezen, daar zat ik zelf ook aan te denken (en dan is het natuurlijk een goed plan  :+ )

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 02, 2008, 10:25:42 pm »
Ik heb een theorie over LotR:

De drie hoofdfiguren in het verhaal (Frodo, Gandalf en Aragorn) staan voor drie functies van Jezus:

Frodo als Profeet
Gandalf als Hogepriester
Aragorn als Koning

Alledrie gaan zij door een dal van de dood om vervolgens weer op te staan.

offtopic:Het is maar speculatie, maar wel leuk. Er zijn talloze pogingen gedaan het al dan niet aanwezige symbolisme in Tolkiens werk te analyseren, mede in het licht van WO II
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 02, 2008, 10:53:28 pm »
Hoe wil je Frodo als profeet zien?
<><

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 02, 2008, 11:13:57 pm »

quote:

Mellon schreef op 10 december 2007 om 16:22:
In september heb ik dit boek aangeschaft toen ik in Londen was en hoewel het een beetje traag op gang kwam, heb ik er erg van genoten. De film draait nu in de bioscoop en ik wil 'em zeker gaan zien... maar wat is nu toch weer al die ophef (in Amerika, met name) over het vermeende oproepen tot atheïsme dat dit boek zou doen? Sommige bioscopen weigeren zelfs de film te draaien.

Eerlijk gezegd heb ik het boek helemaal niet op die manier gelezen. Ik vond het gewoon er spannend, soms grappig en bijzonder origneel, vooral wat betreft de deamons die mensen hebben. Tijdens het lezen wenste ik dat we in de echte wereld ook deamons hadden! Dat zou interessant zijn...

Is er iemand die het boek ook heeft gelezen en zoja, wat vond je ervan en vond je het ook een atheïstische inslag hebben?

PS: ik word onderhand wel een beetje moe van al die toestanden over phantasy-boeken  :| Volgens mij zijn ze gewoon wat ze zijn (spannende fantasieverhalen) en niets meer.
Zo simpel is het in dit geval niet. Ik heb het boek niet gelezen, maar de film wel gezien en ook wat achtergrondinformatie bekeken. De schrijver van het boek is zelf wel atheïstisch en zelfs antichristelijk. Hier vind je een review van boek en film op een (nogal fundamentalisch) christelijke website, maar waar wel wat interessante quotes op staan. Zo zegt de regiseur: “…I saw it as my duty to build the franchise of His Dark Materials on as solid a grounding as I could… The whole point, to me, of ensuring that ‘The Golden Compass’ is a financial success is so that we have a solid foundation on which to deliver a faithful, more literal adaptation of the second and third books. This is important: whereas ‘The Golden Compass’ had to be introduced to the public carefully, the religious themes in the second and third books can’t be minimized …I will not be involved with any ‘watering down’ of books two and three…
Als dit niet uit de context gerukt is, lijkt het me toch een aardige aanwijzing dat deze serie boeken wel degelijk een (anti-christelijke) religeuze lading heeft.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 03, 2008, 09:31:54 am »
Hm voor de mensen die het hebben gelezen / gezien, het Magisterium lijkt een beetje te wijzen (in die naam, de manier van handelen en ook dmv kleding)  op de Roomse Kerk.

Maar ik heb geen anti-christelijke dingen in de verfilming van het eerste deel gezien. Hooguit wat kritische noten richting religie... maar dat is sowieso wat anders dan het christelijk geloof.

Ursa, ik zie Frodo meer als een soort Gideon, die zich tussen de perskuipen verstopt als de Midjanieten komen.... maar die vervolgens toch tot grote daden in staat blijkt te zijn. je zou er in de lijn kunnen vinden dat God vaak door kleine en/of zwakke mensen werkt (in zwakheid wordt des Heren kracht volbracht).

Gandalf lijkt meer te verwijzen naar Jezus. Eerst grijs, dan gaat hij dood (of in ieder geval, daar lijkt het gedeelte met het gevecht met de Balrog op te zinspelen en in het boek is dit dacht ik wat uitgebreider verteld. Gandalf wordt als hij doodgaat (of bijna, daarover verschillen de meningen, ik zou het boek er nog eens op moeten naslaan), teruggestuurd en komt nog een korte tijd terug als Gandalf de Witte. (brr wat klinkt nederlands soms slecht)

Maar ja, of Tolkien dit allemaal zo bedoeld heeft weet ik niet. Zijn doel was niet om een christelijke allegorie te schrijven zoals Lewis dat deed, hij wilde gewoon een mythisch verhaal schrijven. Dat hij als christen toch wel wat daarvan heeft meegenomen, bewust of onbewust, is duidelijk, maar ik denk niet dat het zijn bedoeling is dat we daar naar gaan graven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 03, 2008, 09:47:25 am »
@Ulysses:

Inderdaad. Ik kwam erachter toen deze thread al had gemaakt. Ik heb ook alleen het eerste boek gelezen, dat nog tamelijk onschuldig is. Als ik het goed heb begrepen, wordt in het vervolg van de serie een poging gedaan om God te vermoorden. Dat kun je niet anders zien dan antichristelijk/antireligieus. En dan natuurlijk nog die uitspraken van Pullman.

Eefje

• Wijsneusje
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 03, 2008, 07:02:37 am »

quote:

Bumblebee schreef op 11 december 2007 om 12:05:
Ik heb de boeken niet gelezen maar de film leek me wel erg gaaf, die wil ik zeker gaan zien  :)

Er valt vast en zeker wel het één en ander aan te merken op fantasy in christelijk opzicht maar meestal is er in ieder geval duidelijk oog voor goed en kwaad, en wordt vaak een absolute norm gehanteerd in tegenstelling tot "dat is jouw mening, ik zie dat anders", staan personages bloot aan verleidingen en overwinnen die (of niet, met alle gevolgen van dien), is er sprake van doelen die belangrijker worden gevonden dan het eigen leven, geluk of pleziertjes, oftewel een heleboel "christelijke" (maar niet specifiek christelijke) waarden komen in fantasyboeken en -films meer uit de verf dan in de "gewone" films en boeken waar christenen geen bezwaar tegen hebben.

[/moralistisch geneuzel]
Helemaal mee eens :)
Give him your life and you shall live

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: maart 05, 2008, 11:48:04 am »
Ik heb ooit eens, in een -christelijk- studentenhuis waar om 8 uur een strijd werd gestreden om een plekje voor de TV om op die manier GTST maar de te kunnen volgen, 's avonds wat later een erotische film aangezet, gewoon op de reacties te zien. Vermakelijk. Laat ik even voorop stellen dat ik tegen erotiek op TV ben, maar ik wilde even de ogen openen van hen die inderdaad te betichten zijn van een dubbel moraal. 'Zichtbare' zonde heel makkelijk veroordelen, en 'onzichtbare' voor zover daar al sprake van is moeiteloos volgen.
Ach en om ook een 'nuttige' toevoeging te doen aan dit topic. Ik hou van fantasy, ik ben begonnen te lezen in het Gouden Kompas en tot nu toe vind ik het erg leuk. Het is niet dat ik het in één keer uit gelezen heb, zoals mijn eerste, bijna magische, ontmoeting met Tolkien (Hobbit en In de ban van de Ring in één -vakantie-week uit.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'