Auteur Topic: Stille Tijd  (gelezen 4947 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Gepost op: november 27, 2007, 12:19:59 am »
Ik heb de gewoonte om elke dag stille tijd in te plannen, meestal in de nacht (ik slaap weinig :) )
Doen meer mensen dat en hoe ervaar je dat?
Ik ervaar het als zeer bijzonder, soms lees ik delen van de Bijbel en overdenk ik die, soms ben ik gewoon alleen maar stil.
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2007, 12:21:50 am »
:ja:
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2007, 12:24:24 am »

quote:

vertel, deel je ervaring met anderen  ;)
Ik heb mijn stille tijd meestal van 0100-0200 omdat ik bijna niet slaap.
Soms ook met muziek overigens, een goed orgelconcert of wat gregoriaans gedoen (ik ben geen kenner daarin maar vindt de geluiden hemels!)

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2007, 12:26:54 am »
Ik heb misschien wel eens verteld dat geestelijken in de RKK (en zij die dat willen worden :+ ) geacht worden de getijden te bidden?

Ik vind dat de manier om me open te stellen voor God: de stilte, de psalmen, het gebed.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2007, 12:30:00 am »

quote:

diak2b schreef op 27 november 2007 om 00:26:
Ik heb misschien wel eens verteld dat geestelijken in de RKK (en zij die dat willen worden :+ ) geacht worden de getijden te bidden?

Ik vind dat de manier om me open te stellen voor God: de stilte, de psalmen, het gebed.

Heb je wel eens verteld en ik verdiep me daar wel eens in, Het is een duidelijk dagritme wat daarin gehouden wordt.
Op Essenburgh kwam ik vaak middag / avond overigens, de vroege ochtend lag ik nog te pitten :)

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2007, 12:37:43 am »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #6 Gepost op: december 03, 2007, 12:28:23 am »

quote:

Inderdaad boeiend!
Overigens wil ik de komende tijd mijn stille tijd vullen met Ezechiël. Is eens wat anders dan de psalmen. Iemand leestips????

Maar on topic, doet er hier verder niemand aan stille tijd? 8)7  :?  B)  :O

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #7 Gepost op: december 03, 2007, 12:36:37 am »

quote:

okidoki schreef op 03 december 2007 om 00:28:
[...]

Inderdaad boeiend!
Overigens wil ik de komende tijd mijn stille tijd vullen met Ezechiël. Is eens wat anders dan de psalmen. Iemand leestips????

Ja, een leestip: begin bij Psalm 1 en eindig bij Psalm 150. Beste wat je kan lezen over Ezechiël.

(Nee, ik ben echt serieus, ik formuleer het wat melig, en dat komt door mijn bui, maar ik ben serieus)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #8 Gepost op: december 04, 2007, 12:05:01 am »

quote:

diak2b schreef op 03 december 2007 om 00:36:
[...]

Ja, een leestip: begin bij Psalm 1 en eindig bij Psalm 150. Beste wat je kan lezen over Ezechiël.

(Nee, ik ben echt serieus, ik formuleer het wat melig, en dat komt door mijn bui, maar ik ben serieus)

Hmmmm, de psalmen lezen wij cyclisch aan tafel, elke avond bij de maaltijd.
andere optie?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #9 Gepost op: december 04, 2007, 12:06:06 am »
Het verbaast mij overigens dat hier verder geen mensen aan stille tijd doen. :?

Hester

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #10 Gepost op: december 04, 2007, 12:15:48 am »
Ik ben een impulsieve stille tijd-houder. Maar beter dan niks :Y)
Ik lees dan meestal uit de Psalmen of de Evangelieen en doe een poging tot bidden.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

Ulysses

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #11 Gepost op: december 04, 2007, 01:19:58 am »
Ik ben ook redelijk impulsief en vooral erg onregelmatig als het om stille tijd gaat. Ik lees een stukje uit de bijbel + overdenking. En soms zing ik wat. Best maf in je eentje als je het voor het eerst doet, maar als je eraan gewend raakt is het heerlijk om te doen.
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2007, 12:09:50 am »
Ik lees elke dag wel uit de Bijbel, bid daarna ook meestal. Als ik met mijn vrouw ben lezen we allebei om-en-om een vers, houd je lekker scherp.

Daarnaast ben ik sowieso elke dag wel met andere geloofszaken bezig, maar sinds ik een jaar consequent bijbel lees doet dat echt veel goed aan mijn transformatie naar Jezus toe (Rom 12:1-2).
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2007, 12:19:37 am »
De laatste maanden heb ik in de stille tijd Samuel I gelezen en daarnaast (op verzoek van een evangelische voorganger die het zelf niet kon [wat niet pleit voor de voorganger overigens!])voor een bijbelkring drie studies geschreven over de eerste hoofdstukken van Samuël.
Daarnaast schrijf ik sowieso dagelijk voor mezelf de gedachten bij een tekst / studie op. Dat noemen we dan weer gedichten :)
IN mijn werk heb ik de luxe dat ik tijd vrij kan maken tussendoor, biblija.net staat altijd open op mijn kantoor.
dat is ook wel nodig denk ik, ik heb een groeiende onderneming aan mijn gat en ben altijd wel ergens mee bezig. Stille tijd is de enige manier om los te komen van de aardse zaken.
Het dagelijkse leven bestaat uit regelen, administreren, werven, selecteren, aannemen of ontslaan, coachen en problemen oplossen.
Stille tijd is stil. Geen telefoon, geen mensen, geen prikkels. Ik denk dan wel eens aan Samuël die sliep bij de ark, dat gevoel is hemels.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #14 Gepost op: december 05, 2007, 12:37:54 am »
Voor wie het leuk vindt om te lezen:
Lezen: 1e hoofdstuk van Samuel.

De jonge Samuël diende dus de HEER, onder de hoede van Eli. Er klonken in die tijd zelden woorden van de HEER en er braken geen visioenen door. Op zekere nacht lag Eli op zijn slaapplaats. Zijn ogen waren dof geworden, hij kon bijna niet meer zien.  Samuel lag te slapen in het heiligdom van de HEER, bij de ark van God. De godslamp was bijna uitgedoofd.einde lezing.

overdenking
Vreemd is dat:
Een volk dat in licht heeft gewandeld kiest zijn eigen pad, trekt een plan en vergeet zijn maker, zijn God, zijn oorsprong. Het staat er zo statisch: “er klonken in die tijd zelden woorden van de HEER”. Werd God niet meer gehoord? Waren er geen oren meer in het volk? Was God in slaap gevallen, klonken ze echt niet meer? Hoe dan de wonderen in de natuur, de kracht van de schepping? Was “de tale kanaäns verstomd in louter geleuter en formeel gebed? Of wilde men niet meer horen? Na de verhalen van de rechters zou dat het meest aannemelijk zijn. Israël was van God losgeraakt, niet van Godswege maar door eigen wil.
Het lijkt een interbellum te zijn: het volk leeft in een tussentijd. Niets is minder waar denk ik. Het volk mag dan God verlaten hebben en een eigen route volgen, God heeft hun niet verlaten.  Ondanks de puinhopen in Zijn tent, het ongeloof van het volk is God nog wel maar luistert men niet.
Let maar eens op de reactie van Eli als Samuel hem midden in de nacht wakker maakt. Het duurt even voor het kwartje valt bij Eli. Meerdere malen moet Samuel hem uit de slaap halen voor Eli begrijpt wat er gaande is. Kennelijk was het luisteren naar God ook bij deze godsman uitgedoofd en op de achtergrond geraakt. En dat juist een kind als Samuel hem daarbij moet bepalen.

Ach, eeuwen later lezen we het ook: worden als een kind. Gevoelig worden voor de signalen van de Ene het leren negeren van de stem van ons ik.

Samuel diende de HEER. Dat deed hij ook als hij sliep, in het heiligdom bij een dovende godslamp.
“Welterusten Eli, ik ga naar bed. De zon is reeds onder en de nachten zijn kort. Morgen weer vroeg op. Moet ik U wakker maken?”
,,Ga maar, mijn zoon, ga maar en leg je te ruste. God zij met je, ook in deze nacht.”
En Samuel ging, sloeg zijn dek op, legde zich neer bij de heiligheid van God, bij de ark van God.
Al slapend moet Samuel zich gedragen weten van God: slaap kindje slaap.

Misschien heeft hij eerst nog gebeden, zijn kinderknieën op de grond , voorovergebogen als jong kind de grond aanraken om te aarden met God. Even samen zijn. Zou hij gebeden hebben voor de oude Eli? Zou hij gebeden hebben voor zijn vader en moeder? We weten het niet. Wat we wel weten is dat Samuel later die nacht sliep. Slapen bij God. In Zijn huis. Eeuwige rust bij de Eeuwige.
De Ene waakt…de ark is het bewijs….

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat Samuel logeerde bij God? Dat hij kind aan huis was zogezegd? HIJ SLAAPT BIJ DE ENE, BIJ DE HEILIGE. Kind aan huis bij God, gast aan tafel bij de verbondsheer, in zijn pyama naast de ark.
Gezien de staat van het geloofsleven van het volk is het denkbaar dat de werkkleding van Samuel aan de vleugels van de cherubs hingen. Er was geen waarde meer gegund aan God. De uiterlijkheden werden voldaan, de rituelen gevolgd maar verder was er niets meer over van het oude en vertrouwde Godsvolk.
En Samuel slaapt bij een dovende godslamp.
Heel langzaam raakt de olie op en wordt het schemer in de kamer een donkerte in de kamer. Het licht verzwakt en de nacht neem zijn vorm in de ruimte.  
Het goud van de cherub glinstert niet meer. Aarde donker zal het zijn over een tijdje. Vergeven van licht dat Samuel aanraakt. Het eerste licht zal het vage schijnsel van de opkomende zon zijn.
Maar nu: dreigende duisternis.

Als je dan bedenkt dat  het volk Israel in die jaren ronddoolde en afdwaalde van God.      We kennen de verhalen van de kinderen van Eli: opgegroeid in het huis van God en toch kiezend voor eigenbelang. Egoisme en eigen buik winnen het schijnbaar van God. Het volk wandelt in de schemer en het doven van de godslamp is nabij.
Niets menselijks is hen vreemd.

verwerking
En wij?
Slapen wij bij een dovende lamp?
Is ons geloof wel “in de olie” en “op peil”?
Wat doen wij met de dreigende duisternis om ons heen? Gaan wij slapen?
Denken wij dat de godslamp er morgen ook nog wel is?
Dat er tijd te over is om te kiezen, te vertellen en voor te leven?

terugblik
Als dat zo is lees dan eens verder in het verhaal van Samuël: Samuel hoort een stem, een stem die de lamp overschreeuwt, die meer is dan olie in het vat. De stem van de Ene die wil dat Samuel én olie én schijnsel wordt van de Ene.

Het verhaal gaat dat Samuel die nacht niet echt veel geslapen heeft. Dat God hem steeds weer bij de les riep. Misschien heeft Samuel in de tussentijden wel stiekem de godslamp gevuld, omdat het anders zo donker was...

onthouden
Laten we zijn zoals Samuel: waken bij een dovende godslamp, vragen om hulp zoals Samuel ook Eli vroeg wat hij met dit godswoord aan moest. Samen als oud en jong zoeken naar wat God van ons wil.

Spreek HEER, Uw dienaar luistert.

nieuw terbregge

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #15 Gepost op: december 11, 2007, 03:57:32 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 december 2007 om 00:06:
Het verbaast mij overigens dat hier verder geen mensen aan stille tijd doen. :?
Meestal 's avonds. Dat bestaat uit overdenking en gebed. Niet regelmatig, ca. 2 keer per week.
« Laatst bewerkt op: december 11, 2007, 03:57:46 pm door nieuw terbregge »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #16 Gepost op: december 11, 2007, 11:45:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 04 december 2007 om 00:05:
[...]

Hmmmm, de psalmen lezen wij cyclisch aan tafel, elke avond bij de maaltijd.
andere optie?

Deze staat nog Diak...
Heb je meer tips?

Overigens lees ik de psalmen niet altijd uit de tafelbijbel maar per cyclus in een andere verwoording. In het verleden hebben we zo de GNB, de NBV, de NGB51, de SV en de naardense gehad. O ja, ook de vertalingen van Oosterhuis zijn inmiddels gepasseerd (poëtisch erg goed overigens maar dat is persoonlijke voorkeur vrees ik...)

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #17 Gepost op: december 11, 2007, 11:58:06 pm »
Eignelijk vind ik dat Ezechiël het vooral verdiend om zelf gelezen te worden. Betere tips heb ik niet vrees ik: neem en lees.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #18 Gepost op: december 12, 2007, 12:04:26 am »
ezechiel lijk het minst uitgelgde bijbelboek te zijn :(

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #19 Gepost op: december 12, 2007, 12:11:17 am »

quote:

okidoki schreef op 12 december 2007 om 00:04:
Maar daarmee ook een van de spannenste boeken

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #20 Gepost op: december 12, 2007, 08:44:34 am »

quote:

okidoki schreef op 12 december 2007 om 00:04:

We zijn op het forum een aardig eindje gekomen....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #21 Gepost op: december 12, 2007, 10:41:23 am »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #22 Gepost op: december 12, 2007, 12:12:04 pm »
In de psalmen vind je dacht ik vaak een volgend patroon:

men is onrustig door allerlei dingen uit de wereld en in het hart - men roept tot God - men wordt stil voor God/ met God - men ervaart dat als heerlijk - men wil vertellen over God

Het lijkt kritiek van mij, het is het misschien ook wel, maar als wij stille tijd houden, systematisch of impulsief, zou je dan ook voor jezelf na moeten gaan: wat komt er bij mij nu uit (niet dat dat het doel hoeft te zijn): wil ik nu gaan vertellen wat een heerlijke stille tijd ik heb gehad of wil ik nu de dingen die ik nu (voor het eerst of opnieuw) mag zien van God gaan vertellen?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #23 Gepost op: december 16, 2007, 11:59:34 pm »

quote:

mirt schreef op 12 december 2007 om 12:12:
In de psalmen vind je dacht ik vaak een volgend patroon:

men is onrustig door allerlei dingen uit de wereld en in het hart - men roept tot God - men wordt stil voor God/ met God - men ervaart dat als heerlijk - men wil vertellen over God

Het lijkt kritiek van mij, het is het misschien ook wel, maar als wij stille tijd houden, systematisch of impulsief, zou je dan ook voor jezelf na moeten gaan: wat komt er bij mij nu uit (niet dat dat het doel hoeft te zijn): wil ik nu gaan vertellen wat een heerlijke stille tijd ik heb gehad of wil ik nu de dingen die ik nu (voor het eerst of opnieuw) mag zien van God gaan vertellen?

Stille tijd is gericht op God en niet op jezelf.
Je bent stil voor het aangezicht van God. Stil betekent dan niet "geen geluid" maar stil in de zin van "je klein maken" zoals een kind stil kan zijn als de ouders spreken.

De uitkomsten moet je wat mee, soms voor jezelf (verandering) , soms voor de ander (verkondiging).
Ik denk vaak aan hoe Samuël bij de ark lag: spreek HEER uw dienaar luistert.
In onze drukke tijd hebben we bijna geen tijd meer om te bidden, te loven en te danken (vandaar dat ik het in de nacht doe).
Overigens is niet elke stille tijd een jubeltijd hoor, ook mijn zonden staan mij vaak helder voor ogen na de stille tijd.
Dat is óók een voordeel daarvan want ik ben mij dan meer en meer bewust van waar ik fouten maak en mijn leven anders moet inrichten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #24 Gepost op: december 17, 2007, 12:18:10 am »
Mijn stille tijd kent niet echt structuur. Zowel het wanneer als hoe. De laatste tijd lees ik wel bijna dagelijks een deel uit de bijbel ergens in de avond. Niet in een specifieke volgorde. Ik lees doorgaans meerdere hoofdstukken tegelijk omdat dan de rode draad van een bijbelboek beter naar voren komt. Voor dit doel heb ik een literaire editie van de nbv. Tikje zwaar (erg dik, incl. apocrieven) boek maar handiger om door te lezen.

Daarnaast heb ik sterk de overtuiging dat God me meer wil laten doen in de richting van de islam/moslims. Kom er steeds meer tegen op internet en soms irl. Ben begonnen met een boek erover te lezen maar moet me ook verdiepen in onze christelijke standpunten. Ik lees dus van alles door elkaar. Verder contact gehad met Ds. Marten de Vries. In maart wil ik een cursus gaan volgen.

En ja.... overdenken over hoe God nu werkt en hoe dat zich vertaald in mijn persoonlijke leventje. Een levenslange, dagelijkse bezigheid.
« Laatst bewerkt op: december 17, 2007, 12:19:03 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #25 Gepost op: december 17, 2007, 04:22:29 pm »
Ik heb even een hele stille tijd weg van dit forum gehad.

Maar over het algemeen ben ik 'te druk' om even stil te zijn.   Hoewel ik mijn tijd nu ook weer een beetje zit te verdoen met internetten en dergelijk...   Ga  Biblija.net maar eens opzoeken.

Divinespark

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #26 Gepost op: december 20, 2007, 07:16:24 pm »
Die stille tijd die louter met het gehoor te maken heeft ken ik ruimschoots, maar vaak ben ik van alles aan het doen wat naar van alles aan het streven is. Of inderdaad wat uit verveling ronddolen op internet komt ook wel eens voor.

Divinespark

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #27 Gepost op: december 20, 2007, 07:17:42 pm »
Als je onder een stille tijd iets verstaat waar je vrij bent van allerlei gehoorsindrukken, is datgene wat je tureluurs maakt dan iets wat juist zich in de vorm van geluid presenteert, zoals verkeersdrukte, of een vrouw die haar kwek geen seconde stil kan houden vol hulpvragen die telkens een alarmsignaal afgeven en je aandacht vergt of iets dergelijks?

H1961

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #28 Gepost op: december 21, 2007, 03:18:08 pm »
Wat stille tijd houden betreft doe ik dat het liefst bij voorkeur s`nachts,
omdat het dan het meeste stil is(in de omgeving en in het flat).
geef daarbij ook vaak de voorkeur aan alleen zijn in Gods aanwezigheid
dus alleen stilzitten en luisteren.........
Zou wel wat voelen voor een monastieke periode in een klooster om eens
de gehele dag bezig te zijn met het geloof........

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #29 Gepost op: december 21, 2007, 09:21:11 pm »
Toch heb je daar geen klooster voor nodig...
...enkel zelfdiscipline...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #30 Gepost op: december 21, 2007, 11:41:45 pm »

quote:

HenkG schreef op 21 december 2007 om 21:21:
Sterker, de meeste mensen trekken een kloosterritme niet, zeker niet voor meer dan een of twee dagen :)

H1961

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #31 Gepost op: december 22, 2007, 12:53:05 am »

quote:

HenkG schreef op 21 december 2007 om 21:21:

Dat ben ik volmondig met je eens..........
maar in een gezin met kinderen en in een flat waar altijd rumoer is
is het soms lastig om je af te kunnen sluiten voor geluid.
Daar zou een kloosteromgeving qua stilte wel een voordeel bij kunnen zijn.
En het kloosterritme zou ik overigens niet vol kunnen houden denk ik.
Maar om op bepaalde tijdstippen te kunnen bidden in een stille omgeving
zou ik wel eens fijn vinden.

diak2b

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #32 Gepost op: december 22, 2007, 01:09:44 am »

quote:

H1961 schreef op 22 december 2007 om 00:53:
[...]

Dat ben ik volmondig met je eens..........
maar in een gezin met kinderen en in een flat waar altijd rumoer is
is het soms lastig om je af te kunnen sluiten voor geluid.
Daar zou een kloosteromgeving qua stilte wel een voordeel bij kunnen zijn.
En het kloosterritme zou ik overigens niet vol kunnen houden denk ik.
Maar om op bepaalde tijdstippen te kunnen bidden in een stille omgeving
zou ik wel eens fijn vinden.
Gewoon doen dan. Een weekend kan al een prima manier zijn om eens kennis te maken.

Carpediem

• Bekijk profiel
Stille Tijd
« Reactie #33 Gepost op: december 28, 2007, 11:32:48 am »
Voor veel mensen zou het is goed zijn om een week zo niet wat langer in een klooster te verblijven,en dan liefst een klooster waar men op zich zelf aangewezen is.

Als men stille tijd wil,kan dat altijd ook met gezin en drukke werkzaamheden, de stille tijd moet het hoogtepunt van de dag zijn en een vast tijdstip,het is een kwestie van willen en God willen ontmoeten en stil zijn wat Hij ons te zeggen heeft.

Het mooie is als dat mogelijk is dat elke huis een huiskapel zou hebben waar men op zijnminst elke dag de twee grote getijden zou vieren de Lauden (morgengebed)Vespers (avondgebed);twee keer per dag en daarna altijd vrij om de huiskapel in te gaan voor meditatie en gebed zoniet stille tijd; het is voor iedereen mogelijk als men maar wil , een levenswijze gericht op God,Hij onze Schepper en Gever van alle goed voor tijd en Eeuwigheid.