Auteur Topic: Samen bezig met Ezechiel  (gelezen 43707 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #250 Gepost op: juni 21, 2004, 12:48:11 am »
HOOFDSTUK 15 De gelijkenis van de onnutte wijnstok.

In dit hoofdstuk en in 16 en 17 volgen drie gelijkenissen die de valse hoop laten zien die het volk had tijdens de regering van de laatste koning van Juda: Zedekia.
Hij kwam in opstand na de tweede inval van Nebukadnezar (2 Kon. 24: 20)
Hij had ook een verbond gesloten met omringende volken.
Maar het oordeel van God kan niet worden tegengehouden. Zelfs niet als er toch een reformatie is onder Josia.
Na hem kwam als koning Joahas, Jojakim, Jojachin en als laatste dus Zedekia. En het ging van kwaad tot erger in het land. Maar Zedekia bleef de valse hoop koesteren dat het allemaal weer beter zou gaan.
Vandaar deze drie gelijkenissen:

1 De onnutte wijnstok (hoofdstuk 15)
Wordt weggedaan en verbrand.
2 Het wegggeworpen kind. (Hoofdstuk 16)
Beeldt Jeruzalem uit.
3 Twee grote arenden (hoofdstuk 17)
Het oordeel over het volk wordt nog eens aangekondigd.

1e gelijkenis. De onnutte wijnstok. (hoofdstuk 15)

Dit laat zien dat het volk nergens voor deugde en de stad verbrand zou worden.
Roemden zij zichzelf dat zij Gods wijnstok waren? (Psalm 80: 9-13)
De wijnstok gaf wilde druiven (Jes. 5: 5 en 6)
Hosea 10: 1
Israël is een welige wijnstok, die zijn vruchten voortbrengt; naarmate hij meer vrucht verkreeg, maakte hij meer altaren; naarmate het zijn land beter ging, maakte hij mooiere gewijde stenen.

Als de wijnstok geen vrucht draagt heeft hij helemaal geen nut, want het hout kan niet worden gebruikt, maar wordt weggedaan. Datwas het lot van Jeruzalem.
Dit gebeurde toen Nebukadnezar voor de derde keer naar Jeruzalem kwam:
2 Kon 25: 9
9 en verbrandde het huis des HEREN en het koninklijk paleis; alle huizen in Jeruzalem, althans alle huizen der aanzienlijken, verbrandde hij met vuur.

Nieuwtestamentische toepassing:

Johannes 15: 6
6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.
Hiermee heeft ook te maken de gelijkenis van de onrechtvaardige pachters. (Matt. 21: 33-46)

Maar er komt een tijd dat God terugkeert naar deze wijnstok. Hierover staan mooie dingen in Psalm 80: 15-20.
Dit is een profetie over het 'gelovig overblijfsel van Israel' wat hier zegt de naam van de Heer weer te zullen aanroepen en zo verlost zullen worden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #251 Gepost op: juni 24, 2004, 09:40:42 pm »
Vanmorgen kreeg ik mijn nieuwe kwartaaluitgave van “Leidraad” in de bus. Dat is een soort gids bij het dagelijks lezen en overdenken van de Bijbel. Een verkorte uitgave staat altijd in het programmablad van de EO, onder de rubriek “de Bijbel open”. In dit nieuwe kwartaalblad wordt o.a. Ezechiël 15 – 24 behandeld in de periode van 31 juli tm 16 augustus a.s. Het eerste stukje over Ezechiël 15 heb ik via de OCR functie op mijn computer gekopieerd:

Waardeloos

Israël is als een wijnstok. God heeft die wijnstok uitgegraven uit Egypte en in Kanaän geplant1).  Daar mocht hij vrucht voort gaan brengen. Hij had tot taak om veel goeds voort te brengen. Maar het liep volkomen anders. De HERE is vreselijk in zijn volk teleurgesteld2). Het heeft niets goeds voortgebracht. Ezechiël rept zelfs met geen enkel woord meer van vruchten. Het gaat alleen nog maar over het hout van de wijnstok (vs. 2). Is daar nog iets mee te beginnen? Heeft alleen het bestaan van Israël nog enige zin?
Het volk zelf denkt misschien nog dat het iets voorheeft op anderen. Maar dat is een vreselijke vergissing. Israël is als waardeloos hout. Er is zelfs geen pin van te maken om een jas aan op te hangen (vs. 3). Bovendien heeft het vuur van het gericht van de HERE het al aangetast (vs. 4,5). Het noordelijke Tenstammenrijk, Israël, is al ten onder gegaan en uit Jeruzalem zijn ook al mensen als ballingen weggevoerd. Er blijft niets anders over dan de rest ook maar in het vuur te gooien (vs. 6-8).
Eeuwen later zei Iemand: "Ik ben de ware wijnstok"3). Jezus is de echte wijnstok, die de hemelse Landman niet teleurstelt. Voor mensen die waard zijn verworpen te worden, is bij Hem nog redding. Er kan toch nog iets van ons terechtkomen. Ons leven kan toch nog zin krijgen. Door Hem die zegt: "Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken." De ran-ken mogen vruchten dragen. Ze brengen die vruchten niet zelf voort. Ze dragen ze. Het enige waar het voor ons op aankomt, is dat we in een nauwe verbondenheid aan Jezus leven. Een rank is de verbinding tus-sen de wijnstok en de vruchten. De vruchten laten zien hoe de wijnstok is. Als er iets goeds en moois in ons leven zichtbaar wordt, gaat de eer naar Jezus. Wij dragen alleen wat Hij tot stand brengt in en door ons.
Door Jezus wordt toch nog werkelijkheid wat God bedoelde toen Hij des-tijds zijn volk Israël als een wijnstok uitgroef uit Egypte. Door Hem mo-gen niet alleen uit Israël, maar ook uit âlle volken mensen komen tot een vruchtbaar, zinvol leven.

1) Ps. 80:9,10 2) Vgl. Jes. 5:l-7, Jer. 2:21, Ez. 17:5-10.  3) Joh. 15:1-8

Kern: God ziet zo graag dat ons leven vruchtbaar en zinvol is. In en door Jezus wordt dat werkelijkheid.

Vraag: Hoe maakt u Johannes 15:5 vandaag concreet?

Dank: God dat u in de Heer Jezus mag zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #252 Gepost op: juni 24, 2004, 11:44:30 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 juni 2004 om 21:40:
Vanmorgen kreeg ik mijn nieuwe kwartaaluitgave van “Leidraad” in de bus. Dat is een soort gids bij het dagelijks lezen en overdenken van de Bijbel. Een verkorte uitgave staat altijd in het programmablad van de EO, onder de rubriek “de Bijbel open”. In dit nieuwe kwartaalblad wordt o.a. Ezechiël 15 – 24 behandeld in de periode van 31 juli tm 16 augustus a.s. Het eerste stukje over Ezechiël 15 heb ik via de OCR functie op mijn computer gekopieerd:

Wat leuk....dan zitten we de eerstvolgende hoofdstukken goed :)
Er komen toch dezelfde soort dingen naar voren....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Adinomis

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #253 Gepost op: juli 02, 2004, 10:09:20 pm »
Uit Leidraad:

Ezechiël 16:1-34

Een verdorven vondeling

Er zijn nog landen waar de geboorte van een meisje als een teleurstelling wordt ervaren. En wellicht gebeurt het nog wel dat zo'n ongewenst kind niet wordt verzorgd, zodat het sterft.
Met zo'n kind wordt Jeruzalem vergeleken. De stad had een twijfelachtige afkomst. Voorheen was ze immers een Kanaänitische vesting. Vreemde invloeden lieten zich daar toen gelden (vs. 3). Er zou niets van de stad terechtgekomen zijn als de HERE Zich er niet over ontfermd had (vs. 4-6). Hij zorgde ervoor dat ze uit kon groeien (vs. 7), En later kreeg ze zelfs een heel speciale plaats. ') Ze werd op een bijzondere manier aan de HERE verbonden. Hij maakte haar zó mooi dat alom haar schoonheid geprezen werd (vs. 14)²). Maar dat alles had ze aan de HERE alleen te danken. Ze hoefde alleen maar aan haar afkomst terug te denken om daarvan overtuigd te zijn.
Helaas vergat Jeruzalem zijn Weldoener. Wat de HERE het had gegeven, misbruikte het op de meest brute manier. Het probeerde niet God te be-hagen, maar verslingerde zich aan afgoden (vs. 19a). Men deinsde er zelfs niet voor terug om aan de wrede god Moloch kinderen te offeren (vs. 19b-21). Ook zocht men de gunst van andere volken (vs. 26-29). De verbondenheid aan de HERE werd volkomen vergeten <vs. 32).
De hoer Jeruzalem verschilt van een gewone hoer dat ze voor haar 'dien-sten' geen loon vraagt. Ze gééft haar minnaars geschenken en smeer-geld om zoveel mogelijk mannen te hebben om met hen te hoereren. Op grove wijze is ze ontrouw aan de HERE (vs. 30-34).
Deze hartverscheurende ondankbaarheid wordt zo indringend beschreven om duidelijk te maken hoe welverdiend het oordeel van God is dat over de stad zal losbarsten ³).
Wij die dit lezen, kunnen niet anders dan ons diep schamen over onze ondankbaarheid. Ook wij hebben immers alles aan de HERE te danken?
Daarom: "Erkent dat de HERE God is; Hij heeft ons gemaakt, en Hem behoren wij toe, zijn volk, de schapen die Hij weidt"4).

') Matt. 5:35b ²) Ps. 48:3  ³) Ez. 16:43 4) PS. 100:3

Kern: Erken dat we alles aan de HERE te danken hebben!

Vraag: Wat zegt Openbaring 2: 1-7 je in dit verband?

Gebed: HERE, geef dat mijn leven een dankoffer voor U mag zijn…..Amen.

Een vraagje van mij (Adinomis). Moeten we ons inderdaad altijd maar schamen, zoals hierboven is vermeld?
1
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #254 Gepost op: juli 02, 2004, 11:40:18 pm »
Goed om te lezen joh deze leidraad.

Wat je vraag betreft: als je Romeinen 6, 7 en 8 m.n. leest dan zie je in hoofdstuk 6 dat we In Christus helemaal nieuw zijn. Zolang God ons ziet door de Here Jezus mogen we onze oude mens afleggen, met zonde schaamte, goede werken alles.....
In hoofdstuk 7 zie je dat we als mens met onze oude natuur (die in ons blijft) niets van onszelf hoeven te verwachten. Zolang je dus in het vlees bent en niet in de Geest moet je je inderdaad heel diep schamen. Ik ellendig mens............
Echter door het offer van Jezus is een andere wet ontstaan: nl. de wet van de Geest des Levens! Niet meer ik maar Hij leeft in mij. Deze wet vangt ons op, we kunnen het zelf niet en we hoeven het gelukkig zelf niet.

Als we beseffen dat alles genade is en we als mens niets van onszelf hoeven te verwachten, dan zien we wie God is. Hij ziet ons nu (onvoorstelbaar) als sneeuwwit! Elke keer wanneer je weer in zonde valt mag je erop vertrouwen dat Jezus naast je loopt elke dag. We zijn een onvoorstelbare stap verder dan in de tijd van Ezechiel. De mensen zijn niet veranderd, maar door genade mogen we nu al onze schaamte afleggen, en dat maakt inderdaad onvoorstelbaar dankbaar!!!

Ik denk ook dat de satan graag wil dat we ons schamen en ons schuldig blijven voelen. Dat houdt ons immers bij God vandaan????

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #255 Gepost op: juli 03, 2004, 12:32:19 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 juli 2004 om 22:09:
Uit Leidraad:

Ezechiël 16:1-34

Een verdorven vondeling

......

Vraag: Wat zegt Openbaring 2: 1-7 je in dit verband?

Wij kunnen denk ik allemaal zeggen dat we onze eerste liefde niet (altijd geheel) trouw zijn gebleven. Maar dan worden we opgeroepen te gedenken van welke hoogte we 'gevallen zijn' en de eerste werken weer te doen.

'Restore in me the joy of my salvation......'

quote:

Een vraagje van mij (Adinomis). Moeten we ons inderdaad altijd maar schamen, zoals hierboven is vermeld?
1
Ik denk dat het in Ez. 16 om persoonlijke schaamte moet gaan EN om gemeenschappelijke schaamte omdat ze na hun aanneming door God zich zo schandelijk hebben gedragen.
Dat ligt denk ik iets anders dan 'de ellende' waar we allemaal uitkwamen (het weggeworpen kind wat we allemaal waren)

Ik zie het meer zoals ik het hier eerder schreef:
Wij zijn door God uit genade geroepen. Ook wij zijn vaak niet dankbaar, of je kunt zeggen dat de 'christenheid' in brede zin niet veel weet heeft wat God van hen wil en bezig is met hun eigen ideeen van hoe God wil dat we Hem volgen. En men kan dan erg bezig zijn met het liefde hebben voor elkaar zonder dat d.m.v. de Here Jezus te verwezelijken.
Jeruzalem wordt op een gegeven moment een 'hoer' genoemd, zo diep is zij gezonken. Hierbij associeer ik de grote hoer uit Openbaring, die uitbeeldt de afvallige christenheid, als de ware gelovigen niet meer op aarde zijn.

Ik heb dus meer schaamte m.b.t. tot de christenheid waar ik ook deel van uitmaak, dat die als geheel gezien, geen getuigenis is naar de wereld toe.
Ik zou dan eerder de brief aan Tyatira aanhalen omdat daar ook gesproken wordt over de hoer Izebel.
Aan de getrouwen in die gemeente wordt een mooie belofte gegeven. De morgenster is de Here Jezus zelf.

Openbaring 2
 18 En schrijf aan de engel der gemeente te Tyatira:
Dit zegt de Zoon Gods, die ogen heeft als een vuurvlam en zijn voeten zijn als koperbrons: 19 Ik weet uw werken en liefde, en geloof en dienstbetoon, en uw volharding en uw laatste werken, die meer zijn dan de eerste. 20 Maar Ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan, die zegt, dat zij een profetes is, en zij leert en verleidt mijn knechten om te hoereren en afgodenoffers te eten. 21 En Ik heb haar tijd gegeven om zich te bekeren, maar zij wil zich niet bekeren van haar hoererij. 22 Zie, Ik werp haar op het ziekbed en hen, die met haar overspel bedrijven, breng Ik in grote verdrukking, indien zij zich niet van haar werken bekeren. 23 En haar kinderen zal Ik de dood doen sterven en alle gemeenten zullen inzien, dat Ik het ben, die nieren en harten doorzoek; en Ik zal u vergelden, een ieder naar uw werken. 24 Doch Ik zeg tot u allen, die voorts te Tyatira zijt, en deze leer niet hebt en die niet, gelijk zij zeggen, de diepten des satans hebt leren kennen: Ik leg u geen andere last op. 25 Maar wat gij hebt, houdt dat vast, totdat Ik gekomen ben.
26 En wie overwint en mijn werken tot het einde toe bewaart, hem zal Ik macht geven over de heidenen; 27 en hij zal hen hoeden met een ijzeren staf, als aardewerk worden zij verbrijzeld, gelijk ook Ik van mijn Vader ontvangen heb, 28 en Ik zal hem de morgenster geven.
29 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.

Adinomis

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #256 Gepost op: juli 06, 2004, 10:05:23 pm »
De reacties op Ez. 16 van Karina en P&A vond ik beiden heel leerzaam. In de laatstgenoemde reactie was het bijbelgedeelte van Openbaring 2 afgedrukt. Er was vet afgedrukt: “Maar ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan.” Deze vrouw Izebel is te vergelijken met Jeruzalem in Ezechiël 16. Mijn vraag is, of er ook nu in onze tijd een vrouw Izebel is, waarvan God zegt dat Hij tegen ons heeft dat we haar laten begaan. En zo ja, op welke manier kunnen we deze Izebel tegenhouden? Is dat dezelfde manier als wat er in Tyatira had moeten gebeuren?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #257 Gepost op: juli 07, 2004, 05:00:11 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 juli 2004 om 22:05:
De reacties op Ez. 16 van Karina en P&A vond ik beiden heel leerzaam. In de laatstgenoemde reactie was het bijbelgedeelte van Openbaring 2 afgedrukt. Er was vet afgedrukt: “Maar ik heb tegen u, dat gij de vrouw Izebel laat begaan.” Deze vrouw Izebel is te vergelijken met Jeruzalem in Ezechiël 16. Mijn vraag is, of er ook nu in onze tijd een vrouw Izebel is, waarvan God zegt dat Hij tegen ons heeft dat we haar laten begaan. En zo ja, op welke manier kunnen we deze Izebel tegenhouden? Is dat dezelfde manier als wat er in Tyatira had moeten gebeuren?

Izebel was een heidense vrouw die zich met de geestelijke zaken van Israel bemoeide. Zij introduceerde baalspriesters en -dienst, en doodde de ware profeten.
Zij staat symbool voor de duivelse inmenging in het chr. systeem. In beeld kun je dit vinden in het zuurdeeg, vogels, dolik in de gelijkenissen. Al vroeg in het chr. dom heeft er inmenging plaatsgevonden met de heidense afgodendienst. Je ziet dit vooral in de RKK na 'Cluny' en de mariaverering. Als de tijd vordert zal er een sterkere binding komen tussen 'Rome'  en de EU, zoals ook vroeger al wel is voorgekomen (Paus-keizer-relaties). De wereldgodsdiensten zullen min of meer in elkaar overvloeien (het zijn allemaal verschillende wegen naar dezelfde god), maar het orthodoxe chr. dom wat zich verzet wordt uitgespuwd. Na de opname zijn deze luizen in de pels weg (zie 2 Thess 2) en dan zal de antichrist zich openbaren.

Je kunt in principe Izebel niet tegenhouden in de alg. chr. kerk, wel in je eigen 'groep' door bij het Woord te blijven.

Op 3:8
want gij hebt kleine kracht, maar gij hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend. 9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad. 10 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. (Een gedeelte uit de brief aan Filadelfia)

In principe kun je alle 'aanbevelingen', wat aan de 7 gemeenten, of aan de getrouwen in de gemeenten wordt aangeraden, ter harte nemen.
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 11:55:20 pm door Priscilla en Aquila »

Snoopy

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #258 Gepost op: juli 08, 2004, 11:16:58 am »
Beste P & A,

jullie schreven,

@@Izebel was een heidense vrouw die zich met de geestelijke zaken van Israel bemoeide. Zij introduceerde baalspriesters en -dienst, en doodde de ware profeten.
Zij staat symbool voor de duivelse inmenging in het chr. systeem. In beeld kun je dit vinden in het zuurdeeg, vogels, dolik in de gelijkenissen. Al vroeg in het chr. dom heeft er inmenging plaatsgevonden met de heidense afgodendienst. Je ziet dit vooral in de RKK na 'Cluny' en de mariaverering. Als de tijd vordert zal er een sterkere binding komen tussen 'Rome' en de EU, zoals ook vroeger al wel is voorgekomen (Paus-keizer-relaties). De wereldgodsdiensten zullen min of meer in elkaar overvloeien (het zijn allemaal verschillende wegen naar dezelfde god), maar het orthodoxe chr. dom wat zich verzet wordt uitgespuwd. Na de opname zijn deze luizen in de pels weg (zie 2 Thess 2) en dan zal de antichrist zich openbaren.@@

Dat is maar ten dele juist. Izebel is niet de vrouw die alleen bedoeld wordt met Europa / de EU. In feite is zij -ook- het equivalent  van 1e Beest uit de zee, deze zal (beginnend in 2005 op de verjaardag van de VN 25 juni) de wereldgodsdiensten samenvoegen onder haar Banier. Deze wereldgodsdiensten zullen het Merkteken van haar Gezag aannemen.
(Immers de RKK is een Politiek-religieuze kerk Staat die haar fundamenten op een Heidens religieus platform heeft gevestigd. (als u zelf aangeeft!)

Deze (Izebel) Hoer zal als één volk tegenover De Reine Vrouw, de Bruid van Christus staan, in zowel Geestelijk als Maatschappelijk opzicht. Chaos = Groot Babylon.
Izebel is bovendien de Godin van de Oorlog. In Profetisch opzicht zijn Beesten machten die Geestelijke oorlog, in een zichtbare (aardse) strijd voeren om de One World Order (het Rijk van Satan) op te richten.

De onderscheidelijke kernmerken van hen die een Hemelse Gezag navolgen, tegenover hen die een Aards Gezag verkiezen boven die van de Alamchtige Vader, zal meer en meer zichtbaar worden. De bokken zullen zuich van de schapen splitsen.
In essenite geeft u (hier notabene wel) aan welke Staatskerk hier verantwoordelijk voor is.

P & A

U schreef ook:

@@Je kunt in principe Izebel niet tegenhouden in de alg. chr. kerk, wel in je eigen 'groep' door bij het Woord te blijven.@@

Openbaring 13 zegt, echter duidelijk:

3   Het leek of één van zijn koppen dodelijk gewond was, maar de wond genas. De hele wereld liep vol verbazing achter het beest aan. Alle mensen vielen op de knieën en vereerden de draak, omdat hij het beest zo'n grote macht had gegeven.
4   Zij aanbaden ook het beest zelf en zeiden: "Wie is met het beest te vergelijken? Wie kan het tegen hem opnemen?"
5   Het beest mocht met grote woorden God beledigen, 42 maanden lang.
6   En hij deed zijn muil open en braakte de grofste beledigingen uit tegen God, tegen Zijn naam, tegen Zijn tempel en tegen allen die in de hemel woonden.
7   Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.
8   Alle mensen op aarde zullen hem aanbidden, behalve de mensen die al sinds het ontstaan van de wereld vermeld worden in het levensboek, het boek van het Lam, dat geslacht is.

Uw bewering: @@Je kunt in principe Izebel niet tegenhouden in de alg. chr. kerk, wel in je eigen 'groep' door bij het Woord te blijven.@@ gaat dus in elk opzicht mank!
Immers Jezus leert ons dat we "uit moeten gaan" van die wereldse Kerk( -en).

en waarom: Opdat we geen deel zullen hebben aan haar plagen!

De wereldse kerken verenigen zich in een Oecumenisch platform dat werelds is en de trouwe Christenen, op dat fundament van een Hemelse wet, zal vervolgen. Dat trouwens al gebeurd, ook al lijkt het of dat niet zo is.
Het uitten van feiten, om de wet en de geboden na te laten, mogen een voorbeeld zijn van "Opstand tegen de Allerhoogste", in dat specterum van religieuze chaos, verenigen zich de aardse kerken, helaas.

Wat u bedoelt is PERSOONLIJK in een INDIVIDUELE relatie met de Heiland door de Heilige Geest, die in ELK persoon kan wonen. Zo kunnen we immers een Tempel van de Heilige Geest zijn? Wij worden niet gered omdat we in een (kerk-) gemeente zitten, maar wel door ieder voor zich, Jezus aan te nemen.

U haalde dan ook Openbaring 3 aan, als bewijsvoering van die veronderstelling:

Openbaring 3: 1-6

1   SARDES Schrijf aan de boodschapper van de gemeente in Sardes: Dit zijn de woorden van Hem Die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik ben van uw doen en laten op de hoogte. Ik weet dat u de naam hebt een levende gemeente te zijn, maar u bent dood.
2   Word wakker en versterk wat nog leeft; anders sterft dat ook. Als God op u let, kan Hij niet tevreden zijn over uw daden.
3   Herinner u hoe u het goede nieuws hebt gehoord en hoe enthousiast u erover was. Keer daarnaar terug en leef weer zoals toen. Maar als u niet wakker wilt worden, zal Ik u verrassen als een dief in de nacht. Dan kom Ik op een moment dat u Mij niet verwacht.
4   Toch zijn er in Sardes een paar mensen die zich niet bevuild hebben. Die zijn het waard altijd bij Mij te zijn en witte kleren te dragen.
5   Wie overwint, zal dus witte kleren aankrijgen. Ik zal zijn naam niet schrappen uit het boek, waarin de mensen vermeld staan die het eeuwige leven hebben, maar voor mijn Vader en Zijn engelen verklaren dat hij bij Mij hoort.
6   Als u oren hebt, luister dan naar wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

Dat is volgens mij niet een correcte weergave van de werkelijkheid, indien we een kennis- en hoopvolle boodschap willen brengen. De kerk maakt deel uit van het geheel.
Openbaring 3: 8 wijst op geheel iets anders, namelijk:

Dat is het type van Sardes .

verzen 1-6

1   SARDES Schrijf aan de boodschapper van de gemeente in Sardes: Dit zijn de woorden van Hem Die de zeven geesten van God en de zeven sterren heeft: Ik ben van uw doen en laten op de hoogte. Ik weet dat u de naam hebt een levende gemeente te zijn, maar u bent dood.
2   Word wakker en versterk wat nog leeft; anders sterft dat ook. Als God op u let, kan Hij niet tevreden zijn over uw daden.
3   Herinner u hoe u het goede nieuws hebt gehoord en hoe enthousiast u erover was. Keer daarnaar terug en leef weer zoals toen. Maar als u niet wakker wilt worden, zal Ik u verrassen als een dief in de nacht. Dan kom Ik op een moment dat u Mij niet verwacht.
4   Toch zijn er in Sardes een paar mensen die zich niet bevuild hebben. Die zijn het waard altijd bij Mij te zijn en witte kleren te dragen.
5   Wie overwint, zal dus witte kleren aankrijgen. Ik zal zijn naam niet schrappen uit het boek, waarin de mensen vermeld staan die het eeuwige leven hebben, maar voor mijn Vader en Zijn engelen verklaren dat hij bij Mij hoort.
6   Als u oren hebt, luister dan naar wat de Geest tegen de gemeenten zegt.

Het gaat hier om de gemeente te Sardes, deze hadden, in hun eerste liefde  Christus oprecht aangenomen, maar net zoals de gemeente van Efeze, verloren zij alras die eerste liefde. Jezus geeft aan dat sommige levende doden zijn, ze menen te geloven maar zijn feitelijk dood (voor de Heilige Geest) Daarom zegt Hij dan ook dat ALLEEN ZIJ DIE WITTE KLEDEREN DRAGEN gered zullen zijn. Hier dus weer die verwijzing naar de INDIVIDU niet naar de gemeente als zodanig. (vers 5)

Als we nu dit gedeelt eens vergelijken met de werkelijkheid van onze Protestantse Hervormers, dan zien we dezelfde verschijning er van in de 16e eeuw. De eerste Protestanten hervormers vertoonde een oprechte en ware liefde voor hun Heiland. Zowel Maarten Luther als Johannes Calvijn, probeerden de Kerk naar het oorspronkelijke fundament terug te voeren. Maar in een strijd van leerstellingen verloor men snel het beoogde fundament (herstel) uit het oog. Ook binnen de Rooms-katholieke kerk en de Protestantse kerk waren er nog steeds mensen die hun "klederen niet bezoedelde" en zich ( witte klederen)waardig gedroegen.

Openbaring 3:7-9

Filadelphia

Hier toont Jezus dat Hij alleen maar waardering en goede raad voor Zijn BELIJDERS in de kleine stad Filadelfia, Die naam betekent dan ook " Broederlijke liefde". Hoewel dus deze gemeente beproefd en verzocht werd verloochenden zij de Heer niet. Zij bleven trouw aan Jezus' wet en geboden. Laten we wel beseffen dat de waarschuwingen van de Heiland gemeend zijn en dat Hij niet iedereen in Zijn Koninkrijk zal toelaten. Dat zijn de essentiële bedoelingen van Zijn (steeds weer) oproepen en -nieuwe- Verbonden.

In onze tijd:

Deze ervaring en verwijzing uit de Heilige Schrift kan ons verwijzen naar de houding die vele Christenen aannamen in de 18e en eerste helft van de 19e eeuw.. Toen maakte het (ware) Christendom ook een enorme opleving door.. Toen beseften ineens vele tienduizenden mensen, over de gehele wereld, dat de boeken (profetieën) Daniël en Openbaringen in snelle opéénvolging in vervulling zouden gaan. De Reformatie ontstond en 7e dags Baptisten en 7e dags Adventisten ontstonden als grotere gemeentes, die in hun voorbeeld zowel de Sabbat als het Getuigneis van Jezus meedroegen. Toch waren in alle eeuwen door, individuen trouw aan Gods geboden. De bedoeliong van de Schrift is om ons duidelijk te maken, dat er een Gemeente zal ontstaan, die zich zal onderscheiden van dat wat verkeerd en onjuist is, dat wat bij DEZE wereld wil of zal behoren en dat wat wil of zal behroen tot dat Eeuwige Koninkrijk van de Heer, maar feitelijk al is.
Hereniing met de Hemel en de werelden ver buiten ons zonnenstelsel, dat dan zal verdwijnen.

Filadelphia

is dus de grondslag voor de Christenen van vandaag, of zijn ze Laocedea geworden! Jezus meent van wel. Dus Filadelphia kan een heel goed voorbeeld voor de Christenen van vandaag zijn. Jezus roept de Christengemeenten op, om gemeentes met dat karakter na te volgen, maar Hij dient een nieuw fundament te leggen, en daarom beste P & A, roept Hij hen uit de wereld. Filadelphia en Laocedea bevinden zich, beiden, in de wereld.

Jezus boodschappen dienen "vertaald" te worden naar de gehele verlossing der mensheid en dienen dus ook in het gehele perspectief van het wereldgebeuren te worden  verkondigd en geplaatst, als wij verkondigen dienen wij de profetie als "zichtbaar" bewijs te geven in de huidge tijd, alhoewel we direct daarbij moeten zeggen: de Heilige Geest alleen kan de VOLLE Waarheid bekend maken.

Daarom dienen wij de mensen direct naar het hart van het Evangelie te brengen, daar waar de wet en de geboden zijn, want alleen vanuit dat aspect van fundamentele waarheden, kan de Heilige Geest werken, en is er geen plaats voor twijfel.

Dat het Woord en Profetie, voor ons persoonlijkbedoelt is, als een fundament van een persoonlijk aandachtswoord van Onze Heiland, mag wel blijken uit het volgende bijzondere evenement. dat in 1998 plaats vond:

Het doet me sterk denken aan een WERELDWIJDE televisie uitzending, die het Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten verzorgde in 1998.
Onder de naam "Het Millenium Seminar" zond deze kerk, vanuit haar Lomalinda Universiteit in de US een serie programma's = Bijbelstudies uit, die via Satteliet in de GEHELE WERELD konden worden ontvangen.

Miljoenen mensen bekeerden zich en namen zowel de wet alsook het 4e gebod aan, na dit grote evenement.

Veel kerken werkten zelfs direct mee aan de realisatie van dit Grote gebeuren: de RKK in Cuba, de Lutehranen in Duistland etc. Zelfs politici uit vele landen werketen openlijk mee aan het realiseren van deze gigantische uitzending, en laat te kennen zijn dat het ook politici uit de Oostblokstaten waren die meehielpen en de ZDA gemeente ALLE ruimte gaven om hun booschap uit te zenden. Gods Geest gaat waar Hij wil.

Ook zijn er vele wonderen gebeurd, zoals bijvoorbeeld een plaats in Rusland, waar patienten van een ziekenhuis zich allemaal naar één zijde van het ziekenhuis begaven, omdat zij een bijzonder gezang hoorden vanuit de in zicht liggende kerk,  de prachtige en bijzonder glans van het licht dat uit die kerk kwam verbaasde deze, ernstig to zeer ernstige zieken...................alleen........de stroom was in een wijde omgeving uitgevallen,.....behalve daar waar veel mensen bijeen waren om de Satteliet uitzendingen te volgen brandde volop het licht en werkten de beeld- en geluidsverbinding  zo optimaal, dat deze arme zieken konden genieten  en ervaren, de laatst boodschappen die over de wereld gan.. Zeven en twintig avonden achteréén werden alle aspecten van Jezus wederkomst en wet verkondigd. Ook de USA en de RK kerk kwamen, ondanks de enorme openbaarheid van dit gebeuren aan de orde.

Daniël en Openbaring 13 te volle verkondig over de gehele wereld, openlijk en rotsvast in het Geloof en Getuigenis van de Heiland. De programma's zijn nog steeds ter beschikking, op video!
Dominee D. Nelson leidde de gehele reeks uitzendingen voor een publiek van Miljarden mensen!

En zo bewees deze (bijzondere gemeente) dat Gods Boodschappen naar : alle taal, stam en natie uit kunnen gaan. En zo zijn ook mijn postings. Als wij onszelf beperkingen opleggen omdat we tot "die" of "die" gemeente behoren, dan volgt daaruit dat we (juist) een Gemeente zouden kunnen zijn, die Jezus in een negatief licht moet plaatsen, omdat hun karakter nu eenmaal is, zoals die is en AFWIJKT van het eeuwige fundament. Jezus, kan voor ons niet kiezen! Noch kunnen wij voor een ander kiezen.
Gelukkkig kijkt Jezus dan ook naar ons hart (denken, doen en laten) als maatstaf, niet het lidmaatschap van een Kerkgemeente!

Jezus zal wel vragen wat wij hebben gedaan om anderen te redden. Niet of we anderen in "hun" waarde hebben gelaten. Als Jezus zelfs zegt dat wij Hem, boven onze eigen vader en moeder moeten stellen, waar blijven we dan met "de waarde" die ons beperkt (als een slaaf) om openlijk te belijden en aan te tonen.

Ezechiël, Daniël en Openbaringen; profetiën voor de mensen van toen en van vandaag!

Om daar bewijslast en -tevens- Bijbelse gronden voor aan te voeren, plaats ik hieronder een aantal sites,die velen de ogen zullen openen, en doen inzien, dat wat zowel Ezechiël en Openbaringen, in het licht van Daniël vervuld zijn of worden.

Kennis der profetie is nodig om de Bijbel te kunnen begrijpen. Andersom trouwens ook!
Alleen de wet en de geboden. na te volgen maken het in essentie mogelijk om de Gave der profetie te kunnen toepassen en ervaren!

Ezechiël en Daniël en Openbaring 2,3 en 13 in, profetisch, perspectief van vandaag

Hoe een Politieke macht, ook een Religieuze reus werd:

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

Grondvesten waarom de Heiland zal en moet terugkomen

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20BHC.PDF

Islam een Dienst van God of een Menselijk product van geboden en wetten. (Izebel ?)

http://www.reformation.org/vatican-and-islam.html (Engels)

Waarom de Amerikanen de Vietnamoorlog verloren, in opdracht van het 1e Beest uit Openbaringen!

http://www.reformation.org/vietnam.html (Izebel ?) (Engels)

Onderzoek de Heilige Schrift door gebed om de Heilige Geest u te vragen, de leiding die tot inzicht en verlossing leidt.

Gods zegen bij uw Bijbelstudie, nu Hij u de genade (-tijd) heeft gegeven.

Mogelijk dat ik volgende week, uitvoerig op Ezechiël terug kom om e.e.a. in het licht van mijn "links" en het Bijbels gegeven, toe te lichten aan de hand van dit topic om nog meer inzicht te verwervenm aangaande de tijd waarin wij leven en ook persoonlijk kunnen "zien" en ervaren, zoals ook Ezechiël ervoer.

gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2004, 02:21:06 pm door Snoopy »

Adinomis

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #259 Gepost op: juli 09, 2004, 10:10:08 pm »
In de laatste bijdragen werd veel over de toekomst geschreven. Ik lees zulke voorspellingen wel, maar met een zekere afstand. Het is ook in de bijbel gebeurd dat gelovigen zich de dingen heel anders hadden voorgesteld dan wat er in werkelijkheid gebeurde. Ik durf niet te zeggen  dat al die voorspellingen fout zijn. Integendeel, hier en daar spreken bepaalde feiten me best aan. Maar een datum noemen (25 juni 2005) gaat me veel te ver.  De Here Jezus zal uit alle geslachten en naties en denominaties zich een gemeente verzamelen. Als we de bijbel trouw lezen zullen we het wel herkennen als bepaalde feiten in vervulling gaan. Als ik het van tevoren moet weten, vertrouw ik erop dat de Heer me dat ook zal openbaren. Jezus zegt: “blijf in Mij!”. Joh. 15. Dat is gewoon het belangrijkste. Daar zijn we veilig! En we hoeven het niet te verwachten van het houden van de wet. Als we één zijn met Jezus, hebben we deel aan Zijn natuur. Als we ons door de Geest laten leiden, zijn we niet onder de wet. (Gal.5:18) en vs. 23: tegen zodanige mensen is de wet niet.

Maar nu verder met Ezechiël 16 : 35-52 uit Leidraad:

God rechtvaardigt alleen zondaren...

Stel dat een moordenaar en een prostituee uw kerk binnenkomen. Zou u hen dan hartelijk welkom heten? Of zou u tegen anderen zeggen: “Wat doen die hier? Zij horen niet bij ons!"
Uit de hoogte keken de mensen in Jeruzalem neer op Sodom. Ze vonden het een verschrikkelijk slechte stad1). "God, ik dank U dat ik niet ben zo-als zij", zeiden ze. Sodom staat bekend om de seksuele zonden die de mannen van de stad wilden bedrijven²). Dat vinden we grote zonden. Ezechiël noemt in vers 49 arrogantie, gulzigheid en onverschilligheid te-genover armen als zonden van Sodom. Voor ons toch wel kleinere zonden. Maar bij God is èlke zonde een zonde.
Samaria was destijds de hoofdstad van het noordelijke Tienstammenrijk, Israël. De stad had niet eens een tempel, en die had Jeruzalem wel. En in de tempel in Jeruzalem dienden de zonen van Aäron, terwijl de pries-ters in het Noordrijk maar een samengeraapt stelletje vormden. Toch zegt Ezechiël dat Jeruzalem met zijn officiële heiligdom helemaal niet ver boven Samaria staat. De stad heeft niet alleen dezelfde gruweldaden bedreven als Sodom en Samaria, haar gedrag is nog erger dan het hun-ne (vs. 47).
De HERE verwoestte Sodom vanwege de slechtheid van z'n inwoners3). En Hij strafte het Noordrijk met ballingschap, in 722 v.Chr. Hij zal ook over Jeruzalem en Juda het vonnis voltrekken (vs. 35-43).
Samaria zouden we vanwege de scheuring van het ene volk van de HERE en eigenwillige godsdienst sekte kunnen noemen, het heidense Sodom werelden Jeruzalem Gods gemeente. Maar in Ezechiëls dagen was Gods gemeente slechter dan sekte en wereld.
Mag u wel haat en nijd, de wortel van doodslag, koesteren en tegelijkertijd met afschuw neerzien op iemand die wegens een moord in de gevange-nis terechtkwam? Mag u wel allerlei seksuele zonden toelaten in uw ge-dachten en gevoelens en tegelijk die prostituee verafschuwen? Weet dat God geen kerkelijke mensen rechtvaardigt, maar goddelozen!

') Ez. 16:56   ²) Gen. 19:1~5   ³) Gen. 19:24,25

Kern:   God kan u alleen rechtvaardigen als u zich een zondaar weet.
   Vraag:   Hoe laat Paulus dat zien in Romeinen 5:1-11?
Gebed:   God, ik ben een zondaar Wees mij genadig! . .. Amen.
R o m e i n e n 5 : 1-11
1 Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, hebben
vrede met God door onze Here Jezus Christus,
2 door wie wij ook de toegang hebben verkregen in
het geloof tot deze genade, waarin wij staan, en
roemen in de hoop op de heerlijkheid Gods.
3 En niet alleen (hierin), maar wij roemen ook in de
verdrukkingen, daar wij weten, dat de verdrukking
volharding uitwerkt,
4 en de volharding beproefdheid, en de beproefd-heid
hoop;
5 en de hoop maakt niet beschaamd, omdat de lief-de
Gods in onze harten uitgestort is door de
Heilige Geest, die ons gegeven is,
6 zo zeker als Christus, toen wij nog zwak waren, te
zijner tijd voor goddelozen is gestorven.
7 Want niet licht zal iemand voor een rechtvaardige
sterven - maar misschien heeft iemand nog de
moed voor een goede te sterven.
8 God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat
Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons
gestorven is.
9 Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn
bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden wor-den
van de toorn.
10 Want als wij, toen wij vijanden waren, met God
verzoend zijn door de dood zijns Zoons, zullen wij
veel meer, nu wij verzoend zijn, behouden wor-den,
doordat Hij leeft;
11 en dat niet alleen, maar wij roemen zelfs in God
door onze Here Jezus Christus, door wie wij nu de
verzoening ontvangen hebben.

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #260 Gepost op: juli 09, 2004, 11:35:36 pm »
Beste Adinomis,

Terwijl je een zeer goede reactie geeft met betrekking tot de waarde die je toekent aan de genade die de Heiland je toedicht, in de genadetijd, lijkt het er erg op dat je Zijn waarschuwingen, oproepen en profetie, (nog) niet "ziet" door de Heilige Geest.

Want de datum die ik aangaf, beste broeder, namelijk: 25 juni 2005, is de datum waarop de Staatskerk van deze wereld, het Vaticaan, haar plannen, die zij bekend heeft gemaakt; namelijk, om de Oecumene tot een daadwerkelijke uitvoering te brengen, starten.

Haar politieke achtergrond is minder fraai en rooskleurig als haar berichten van de laatste tijd. Wie haar geschiedenis werkelijk doorziet, moet inderdaad maar eens de moeite nemen om de door mij aangehaalde links, rustig door te lezen. U zult verbaasd staan van haar politieke inmenging maar ook vooral sturing in  politieke (oorlogs-) kwesties.

Wie sommige nederlandse politici hoort klagen over de openlijke inmenging van veel Kardinalen uit Rome, in Brussel moet maar eens gaan praten met Mw. L. van der Laan van D66. Zij heeft openlijk geklaagd over de overdeven invloed in de EU Commissie.
Zij ziet het goed!!! En vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.

Zij wordt niet voorniets genoemd in Openbaring 13 als het Beest uit de zee. De Heiland stuurt deze profetieën niet voor niets an de mensen, die Hem trouw zijn.

Op 25 juni 2005 is het namelijk de verjaardag van de VN en die datum wil de wereldmachten (USA en Vaticaan) gebruiken om de Route of enduring Freedom, een geestelijk fundament te geven, in de vorm van  en Eenheidin zoel een morele als wel burgerlijke wet.

Het Vatican zal dus beginnen met de vereniging van de kerken en religieuze stromingen, omdat zij meent daar recht op te hebben. (dochters terug naar de Moederkerk)

Je schreef:
Jezus zegt: “blijf in Mij!”. Joh. 15. Dat is gewoon het belangrijkste. Daar zijn we veilig! En we hoeven het niet te verwachten van het houden van de wet. Als we één zijn met Jezus, hebben we deel aan Zijn natuur. Als we ons door de Geest laten leiden, zijn we niet onder de wet. (Gal.5:18) en vs. 23: tegen zodanige mensen is de wet niet.

Als je in Hem meent te zijn beste vriend, lees dan eens wat Hij over zulk een vriendschapsband zegt:
Deuteronomium 11
1   "U moet de HERE, uw God, liefhebben en al Zijn geboden gehoorzamen.
2   Luister! Ik heb het niet tegen uw kinderen, die de straffen van de HERE nooit hebben ondergaan en die Zijn grootheid en vreselijke macht nooit hebben gezien.

Voor iedereen, vanaf de Schepping en het oude Testament

Wat de Psalmist er over zegt:

Psalmen 119
34   Maak mij verstandig, want dan kan ik Uw wet houden zoals U wilt. Met mijn hele hart wil ik mij aan Uw wet houden.
35   Laat mij lopen op het pad van Uw geboden; dat maakt mij gelukkig.
36   Ik wil zo graag dat mijn hart uitgaat naar hetgeen wat U gezegd hebt en niet naar geld verdienen.

En voor de mensen ( en Zijn Gemeenten) van vandaag, wat Hij de Heiland heeft dit deze verzen niet voor niets geplaatst in ZIJN openbaringen, geschreven door Johannes.

Wie zonden wil (her-) kennen heeft een wet nodig.

Openbaring 14
11   De rook van dit folterende vuur stijgt voor altijd en eeuwig op. De mensen die het beest en zijn beeld aanbidden en die het nummer van zijn **** dragen, zullen geen moment rust meer hebben.
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."
13   Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: "Schrijf op: Gelukkig zijn de doden die van nu af in het vertrouwen op de Here sterven." "Inderdaad", zei de Geest, "zij zullen van hun zwoegen uitrusten en het loon krijgen dat hun toekomt voor al het werk dat zij hebben gedaan."

Wie in deze wereld overtreedt zal aan de wet -herinnerd worden- aan die (menselijke) overtreding.

En dat is wat het Vaticaan zal gaan doen, vanaf 25 juni 205: toetsen of u bij de Hemelse Heiland behoort, op grond van diens wet (10 geboden inclusief het 4e gebod, de Sabbat= Zegel van onze Heer) of tot de navolgzame wet die het Vaticaan voor deze wereld heeft ingesteld (Kerkrecht) dat de zondag is (Merkteken).
Wees voorzichtig Adonimis, je kunt wel zeggen dat je Ïn Hem bent maar ook door Zijn wet te gehoorzamen en je zonden daaraan te herkennen en -daardoor- ook te kunnen belijden.

Ik zie dat je trouw probeert te zijn, maar doe dat niet slechts een op tekstuurlijke gegevens als de Bijbel, wat aan het Bijbelse is ook een Profetisch aspect gekoppeld, namelijk Jezus.
En door Hem kunnen we ook de Profetie (die Hijzelf is) "zien" en ervaren. Want en door die Gerechtigheid kunnen we -uiteindelijk gered- zijn.

Satan gebruikt mensen en menselijke organisaties, om Zijn Babylon op te richten.

Jezus gebruikt menselijke boodschappers maar ook Hemelse kennis, op grond van en Hemelse wet en en (Heilige) Hemelse Geest. Pas op dat bijvoorbeeld het 4e gebod (de Gezegende en Geheiligde dag en gebod) deel is vavn het oordeel. Als je de wet nu wél erkend in Jezus, waarom volge je Hem dan niet in dat zelfde voorbeeld. Immers Jezus kon volmaakt zijn door de geboden te eerbiedigen, want daardoor kon Satan Hem niet verleiden.
De wet was als "naar de gewoonte". ook de engelen in de Hemel waren zich van een wet bewust, pas nadat zij de rebellie van Satan ontdekte. Daarom is er ook een wet voor ons, Hemels om de rebellie van Satan, tegen ons, te (onder-)kennen en zo, de zonde niet meer te  doen. Jezus deed dat ons exact hetzelfde zo, voor.

Jezus is nu een volmaakt mens, immers Hij heeft Zijn Godelijkheid afgelegd. Ook wij, individueel, kunnen en moeten dus op deizelfde wet gerd en verlost zijn, anders heben weij niet de zelfde ervaring en zijn we, ook Bijbels gezien, niet daadwerkelijk in Hem, ook al denken we dat!

Kijk maar wat de Heiland hier zegt, en je weet -net zo goed als ik- dat Hij onveranderlijk is:
Johannes 14
14   Als u Mij iets vraagt in mijn, zal Ik het doen.
15   Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.
16   Ik zal de Vader bidden of Hij een Plaatsvervanger wil sturen, Die altijd bij u zal blijven.

Dus als je aangeeft trouwe te zijn en in Hem"dan zegt Hij (ook in dit Bijbeldeel Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven! Denk er aan dat Jezus er voor waarschuwt dat Zijn volk door (onnodig) gebrek aan kennis ten onder kan gaan!

Dus ook wij!

God zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 12:16:33 am door havenmeester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #261 Gepost op: juli 10, 2004, 12:31:47 am »
Dit heeft toch weinig meer met Ezechiel te maken? Laten we ons houden aan het topic, en niet van die eindeloze (zinloze?) uitwijdingen over andere profetieen. Het lijkt zo net of havenmeester/Snoopy hun favoriete onderwerpen hier kunnen spuien. Daar is een ander topic - liefst ander forum voor.

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #262 Gepost op: juli 10, 2004, 01:22:43 am »
Graag wil ik reageren op Ezechiël 16, voor zover dat al wat van gezegd is.

De essentie van Ezechiël 16 is het feit dat in dit hoofdstuk de geestelijke geschiedenis van het vol Israël belicht wwordt. Vaak werd juist dit gedeelte niet aan de mensen voorgehouden vanwege de wantoestanden die het onschreef waaraan het volk zich bloot gaf in een even zondige omgeving. Ezechiël schets hier  het gedrag van Jeruzalem (= symbool van heel Israël) Zo is ook de Hemelse stad Jeruzalem een symbool van het gehele (Geestelijke) Israël dat nu, als bijwonersaantal  van deze aarde zich moet voorbereiden op haar uittocht (wederkomst).
 De vraag echter is, in wat voor een toestand bevond het Jeruzalem (Israël) van toen en het (Geestelijk) Israël van nu. Velen menen zeker te weten dat zij de Heiland navolgen, maar haar zonden zij zo hoogtoornig opgestapeld, of het de vraag is of zij de wet (Geboden) nogwel -willen- zien in de chaos van het Babyloniche Rijk (Egypte) waarin zij zich in het verleden en heden bevindt.

Het verhaal van Ezechiël is niet zo idylisch meer, over Jeuzalem (Israël):

Ezechiël 16
1   Opnieuw kreeg ik een boodschap van de HERE:
2   "Mensenzoon", zei Hij, "confronteer Jeruzalem met haar afschuwelijke zonden.
3   Vertel haar dat de Oppermachtige HERE zegt: U bent vast nakomelingen van de Kanaänieten! Uw vader moet een Amoriet zijn geweest en uw moeder een Hethitische! (A)
4   Toen u geboren was, bekommerde niemand zich om u. Toen Ik u voor het eerst zag, was uw navelstreng nog niet afgebonden; u was nog niet gewassen, niemand had u ingewreven met zout of aangekleed.
5   Niemand had enige interesse in u; niemand toonde medelijden of maakte zich zorgen. Op de dag dat u werd geboren, liet men u in het veld achter om te sterven, als een ongewenst kind.
6-7    Maar Ik kwam langs en zag u daar liggen, besmeurd met uw eigen bloed en Ik zei: 'Leef! Groei op als een plant op het veld!' En dat deed u! U groeide op tot een lange, mooie en soepele plant, een juweel tussen de anderen. Toen u ouder werd, waren uw borsten volgroeid en uw haar was mooi en lang! Toch was u nog naakt.
8   Later, toen Ik weer voorbijkwam en u terugzag, was u oud genoeg om te trouwen. Ik sloeg mijn mantel om u heen, waardoor Ik mijn wettige huwelijkseed aflegde", zegt de Oppermachtige HERE. "Ik sloot een verbond met u en zo werd u van Mij.
9-10    Van uw onreinheid heb Ik u gereinigd en u met olie gezalfd. Uw bloed heb Ik van u afgewassen. Nadat het huwelijk was voltrokken, gaf Ik u prachtige linnen en zijden kleding, rijk bewerkte gewaden en sandalen van het duurste leer.
11   Ik gaf u prachtige sieraden, armbanden en kettingen,
12   een ring voor uw neus en twee ringen voor uw oren en een prachtige kroon.
13   Zo werd u mooi gemaakt met goud en zilver en uw kleren waren van linnen en zijde, prachtig bewerkt. U at het beste voedsel en werd mooier dan ooit tevoren, zo mooi als een koningin.
14  De volken wisten hoe mooi u was! Het was een volmaakte schoonheid, dank zij de sieraden die Ik u gaf", zegt de Oppermachtige HERE.

De Almachtige Vader zegt Ezechiël de ware toestand van Israël te tonen, de stad Jeruzalem! Ze is haastwel gelijk aan de Egyptische wereld, zoals het  (Geestelijk-) Israël van vandaag haastwel gelijk is aan het Grote Babylon.
De Almachtige Vader uit  één rauwe aanklacht tegen het ens zo schone en trouwe Jeruzalem (Israël). Vandar dat in ONZE tijd de Heiland oproepen doet om het Grote Babylon te verlaten en het Dagelijkse Heiligdom van de Hemelse Tempel wederom ter harte te nemen (Geboden en wet toepassen).

Het Jeruzalem (Israël) van het OT biedt zich aan als en "hoer", door de vruchtbaarheidsgoden na te doen. Zij bidt haar diensten aan de wereldse machten.
Er is niets veranderd dus! De tijd van Ezechiël gelden dus zeker voor onze tijd ook.

Gaat uit van haar Mijn volk, zegt de Heland nu. En dat is nu precies wat Ezechiël bekend moet maken. Hij, die door zonden, ook in gevangen terecht kwam, krijgt visioenen van het beloofde land. Equivalent van Openbaringen? Je zou het denken, maar Ezechiël was er in eerste instantie om de redding en de verlossing aan Jeruzalem (Israël), van die tijd bekend te maken, wat de mogelijkheden nog waren. Het volk Israël (Jeruzalem) VERKRACHTTE het VERBOND dat zij met de Here waren aangegaan.

Doen wij niet hetzelfde door ons niet als bijwoners maar als inwoners van deze wereld te gedragen en me te trekken alsof we en volk zij dat tegen de ***erhoogste in opstand te komen. Door veranderde wetten en geboden net zo te stellen als de Beesten en de Hoer?
Leggen wij niet al te gemakkelijk de geboden en wet (de Sabbat) naast ons neer, denkende dat we een andere wet kunnen houden ? (zondag?) VEKRACHTEN wij daarmee ook niet het VERBOND dat we (menen te) hebben afgesloten met de Hemelse Heiland?

De Almachtige Vader wordt door Jeruzalem (Israël) vreselijk gekrenkt. ( Ezechiël 16:23-34)
De Almachtige Vader werkt op een bepaald moment mee om Jeruzalem (Israël) samen te brengen met de afgoden en de machten die het zo graag wil nalopen en volgen. (Ezechiël 16:35-43). Als wij hetzelfde doen, dan zullen ook wij vrijerlijk met de afgodendienst van deze wereld meegaan, God zal het uiteindelijk toestaan en ons zelfs daarmee helpen als we Zijn Verbond blijven negeren. Hij zal ons dan üit de school des Satans"geven. Hij, de Almachtige zal ons vrij laten om bij de Hoer en haar organisatie te voegen.

Vandaar dat ik dan ook naar dat menselijk-wereldse fundament wees van hetgeen het Vaticaan in 2005 zal gaan ondernemen. Eens zullen de bokken en schapen van elkaar gescheiden moeten worden; zichtbaar en herkenbaar. We willen uiteindelijk zelf weten of we gered zijn! Waarom niet op of vanaf 25 juni 2005, arom proberen we het onvermijdelijke altijd te negeren!!

Immers de eindstrijd speelt zich af in deze wereld en de plagen staan gereed om over de wereld te gaan, vandaar dat het oordeel NU dan ook plaats vindt in de hemel.

Vraag: Zijn wij ons wel ten volle bewust van het  Verbond met de Almachtige Vader?

In Ezechiël 16:44-58

wordt de verergerde toestand van Jeruzalem (=Israël) omschreven. Jeruzalem , het volk van God -van die tijd- valt slechts nog maar meer op door haar negatieve houding. Het is zelf zo erg dat de Here moet erkennen dat de situatie van Zijn volk erger is dan van  Samaria en Sodom. Het Verbond (de geboden) worden geschonden op zo ergerlijke wjze dat een redding niet in zicht lijkt te zijn.

Vraag:In hoeverre zijn wij loyaal aan God wet en geboden (Verbond)

Toch gloort er redding aan de horizon voor Jeruzalem (Israël) Maar dat initiatief ligt NIET bij het volk zelf, het ligt bij de Almachtige Vader, hopende dat het Volk luistert en na wil volgen.

In Ezechiel 16 vinden we dat hier:

59-60    Want de Oppermachtige HERE zegt: Ik zal u laten boeten voor het verbreken van het verbond. Mijn plechtige eed liet u volledig koud. Toch zal Ik de belofte houden, die Ik u in uw jeugd gaf. Ik zal een eeuwig verbond met u sluiten.
61   U zult met schaamte terugdenken aan al het kwaad dat u hebt gedaan wanneer Ik u uw zusters Samaria en Sodom als dochters geef, over wie u kunt heersen. U zult zich ervan bewust zijn dat u dit edelmoedige gebaar niet hebt verdiend, want u hebt zich niet aan mijn verbond gehouden.
62   Ik zal dus mijn verbond met u opnieuw bekrachtigen en u zult weten dat Ik de HERE ben.
63 Wat u hebt gedaan, zal Ik u weer in herinnering brengen; u zult de hand voor uw mond houden en zwijgen uit schaamte, wanneer Ik u  zal vergeven wat u hebt misdaan", zegt de Oppermachtige HERE

Vandaag de dag sluit de Almachtige Vader nog steeds Verbonden me ons, als wij ons laten dopen door onderdompeling en onderhouden trouw de geboden, laten ons door gebed en handoplegging de Heilige Geest op ons neerdalen, dan zal de Hemel Vader een Verbond met ons afsluiten, dat eeuwig kan duren.

Want nu roept niet Ezechiël ons tot de orde en geeft een beeld van onze toestand. Neen, de Heiland zelf geeft een omschrijving van onze toestand (Openbaring 2) en roept ons de geboden en de wet te herstellen in ons leven en "uit te gaan van het Grote Babylon" (Openbaring 13-19)

Ezechiël is een type van Daniël en een afschaduw van de profetie Openbaringen, waar God het Geestelijk Israël uit de wereld roept (te gaan). Maar ze lijken even eigenwijs.
Vandaar dat er slechts een Overblijfsel zal zijn van al diegene n die alsmaar riepen Here...Here maar uiteindelijk achter zullen blijven. Aleen de Heer weet wie en waarom! (toen en nu)

Net zoals in de eerste verzen van deze laatste profetie ( Ezechiël 16:59-63) laat God zien dat Hij van Zijn volk houdt, maar dat Hij het Verbond in ere wil herstellen. Niet slechts  van Zijn kant, maar wij -uit Liefde voor Hem- van onze kant. Zonder onze belofte en aantoonbaar bewijs er van, heeft  niets zin.

Gods toorn over Israël (Jeruzalem) Ezechiël 16:42 is bedaard Ezechiël 16:63 Gods genade is groot, maar niet eeuwig. Er komt een einde aan die (Genade-) tijd.

Dat maakt  Psalm 87 bekend dat Hij niet slechts Jeruzalem wil verlossen en betrekken in het Verbond (Hemelse wet) maar de gehele wereld.

In die Psalm lig een Messiaanse verwachting, die in het Nieuwe Testament verder aan de orde komt en zijn Grootheid vindt in Openbaringen. Ook de profeet Jeremia heeft voorzegd dat God een  Verbond zal sluiten met Zijn volk (NT). Dat is een Verbond waar de wet en de geboden centraal staan en in de harten van de mensen geschreven moeten worden en daardoor groot en klein zal kennen.

"Want  IK zal hun ongerechtigheden vergeven en hun zonden niet meer gedeken" Ezechiël 31:31-34. Gepreze zij de God van het (Geestelijk) Israël

Memo

Op een zeer indringende wijze houdt Ezechiël in de hoofdstukken het volk van Jeruzalem (Israël) een spiegel voor. Gods toorn maar ook andere, dan "liefdevolle"houding zien we van God tegenovr Zijn volk. Ogenschijnlijk, want onze interepetatie van liefde is van geheel andere orde dan die van God. We mogen dan ook niet  "met een menselijke liefde"vergelijken met de "Liefde van God".

Als wij van de Heiland houden en Hem navolgen, dan houden wij ons aan het Verbond: de wet en de geboden. Een ander fundament voor onze redding (oordeel) is er niet (Sabbat als teken van het Verbond:Exodus 31:13-15-17) zie ook: Romeinen 2:27-29 en 95-9 alsook 9:23-25)
Naast een teken van het Verbond is de Sabbat als geheiligde en gezegend gebod ook een teken van indentiteit (Ezechiël 20:12) en (1 Kronieken 28:9).

Juist daarom beste forumleden wijst Jezus persoonlijk ons in Openbaringen 13:14-18 -14:8-13 dat de Sabbat als geheiligde en gezegende, indentiteitsteken (Zegel van de Almachtige God) ook een teken van TROUW is aan het Verbond.

Ezechiël, Daniël en Jezus: Trouw verbonden met de het fundament van een Hemels Rijk op een duidelijk en echtvaardig en eenvoudig Verbond: De Geboden

Want de Almachtige Vader, die Zijn Zoon opofferde, wil niets anders dan een verzoening met Zijn afgedwaalde volk. Dat volk van toen en het volk van vandaag 10-juli 2004.
Hij wil het hemelse Verbond dat Hij ook aan ons aanbood in ere herstellen en met ons aangaan. De vergevende Vader, wil dat in een Zichtbaar teken van onze zijde, als teken dat wij een keuze hebben gemaakt. Dat wij straks niet (meer) twijfelen als de Kerkstaat van deze wereld ons oprecht zal vragen: Zijt gij een navolger van de Hemelse Koning Jezus, of aanbidt gij de menselijke morele wetten en geboden van dit Aardse Rijk, door Ons vertegenwoordigt. (Rome).

Het loont Hem, de Almachtige Vader, God van ons en God voor Jezus alsook Zijn Zoon.

Tot zover Ezechiël 16

Enkele bemoedigende teksten:

Mattheüs 10
31   Maak je dus geen zorgen. Jij bent God veel meer waard dan een zwerm mussen.
32   Als je er bij de mensen openlijk voor uitkomt dat Ik je vriend ben, zal Ik er ook bij mijn hemelse Vader openlijk voor uitkomen dat jij mijn vriend bent.
33   Maar als je voor de mensen net doet of je Mij niet kent, zal Ik ook tegen mijn hemelse Vader net doen of Ik jou niet ken.

en

Mattheüs 12
49   Hij wees naar Zijn discipelen en zei: "Kijk, dat zijn mijn moeder en mijn broers.
50   Ieder, die doet wat mijn hemelse Vader wil, is mijn broer, mijn zuster en mijn moeder."

en

Mattheüs 16
26   Maar wie zijn leven voor Mij opgeeft, zal het terugkrijgen. Wat hebt u eraan de hele wereld te winnen en uw leven te verspelen? En wat is u meer waard dan uw leven?
27   Ik zal samen met mijn engelen komen in de schitterende heerlijkheid van mijn Vader om iedereen te oordelen naar zijn daden.
28   Luister, Ik zeg dat sommigen van jullie, die hier bij Mij staan, Mij nog tijdens hun leven zullen zien komen in koninklijke waardigheid

tot slot:

Mattheüs 26

28   "Drink er er ***emaal  uit", zei Hij. "Dit is mijn bloed, waarmee het nieuwe verbond wordt bezegeld. Het zal vloeien om vergeving van de zonden te bewerken.
29   Let op mijn woorden: Ik zal geen wijn meer drinken tot de dag dat Ik met jullie nieuwe wijn zal drinken in het Koninkrijk van mijn Vader."
30   Na de maaltijd zongen zij een lied tot eer van God en gingen vervolgens naar de Olijfberg.

Onze morele wet is een Hemelse wet en moet (straks) geen Aardse morele wet zijn als de Paus de wereldse mens zal vragen: Bent U een navolger van Jezus of van Mij!!!

gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 04:14:21 pm door havenmeester »

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #263 Gepost op: juli 10, 2004, 02:01:14 am »
Beste Priscilla en Aquila,

Dank voor uw reactie;

In essentie kan het juist zijn dat mijn posting niet in dit topic thuishoort, maar hier ging het om Adominis en zijn weergave van zijn posting. Uw opmerking over "zinloze"en "eindloze"
postings vind ik ronduit belachelijk. Hij maakte zijn posting slechts deel van een profetisch aspect. Dat u dat nu niet zag! Beschern uw medeforumleden als zij u graag willen aanhoren. U dient dan, als "leading team" dat te kunnen doorgronden; profetie is immers de grondslag van he boek Ezechiël! Wel waardeer dan een reactie, zoals Adominis plaatste. Vandar dat ik er dus wel op reageerde.

De reactie aangaande 25 juni 2005 was bedoelt en gericht aan Adinomis. Profetie is de grondslag van Ezechiël. Gods boodschap door deze profeet aan Zijn volk, was omdat het volk de Profetie naast zich neerlegde. Zij waren verblind door de zonde. Als ik iets aangeef over profetie en wij op een zeer belangrijke datum, die menigeen in 2005 nog heugen zal, dan dient daar -juist in de bespreking van Ezechiël- en andere profeten, aandacht aan gegeven te worden. Wat zinloos is, bepalen de lezers zelf wel beste P & A.

En of een posting eindeloos of zinloos is beste vrienden, dat moeten wij niet beoordelen. Want wie zegt niet dat een trouwe navolger van de Heiland, niet juist in zo'n overweging, een punt zal vinden dat hem of haar, dichter bij de Heiland kan brengen.
En daar hoort zeker de wijze waar op ik schrijf, bij. Ik richt mijn aandacht op de directe feiten van de Bijbelse juistheden en vermijdt zoveel mogelijk eigen denkbeeldige situaties of veronderstellingen, juist omdat mij bekend is, hoe ergelijk de situatie in de wereld is, en kort de tijd slechts nog ovrblijft, om ons nog te lang over verschillende zaken, zo uitvoerig bezig te houden. Mijn postings zijn daar op gericht. Ook voor U! Als U ze zinloos vindt, mij best. De studies die ik heb over Ezechiël, geven richtsnoeren aan die we in de gehele Bijbel kunnen terug vinden en waar ik in overdenking van Ezechiël 16 ook enkele aangeef.

Jezus is het voorbeeld van de Profetie van het OT en NT. Wel, u heeft nog wat te doen, want een reactie op mijn voorgaande postings, van uw kant heb ik helaas nog niet gehoord!
Ik zou het aardig vinden als u daar eens inhoudelijk in op zou willen gaan.

Dat zelfde principe heb ik ook toegepast in het topic "waarom de zondag" (onder Snoopy) .  Daar heb ik van uw kant ook niets over gehoord, heel jammer (Wednesday 07 July 2004 09:18). U klaagt wel over mij maar geeft nooit enig redelijk commentaar; en ik denk dat dat een beetje vreemd is. Klagen maar nooit redelijk reageren! En dat zet bij mij dan vraagtekens, in algemene zin, en juist dan zal ik gericht en gegrond, op (Bijbelse-) feiten en de -persoonlijke- ervaring die ik met de Heiland heb, posting plaatsen over het onderhavige topic. En omdat het om mensen gaat, zal ik ook direct gericht antwoorden aan diegenen, die mij direct aanspreken  op een bepaald punt, dat de essentie van zo'n topic -positief- kan beinvloeden om er een wat ander perspectief in aan te brengen.

Nogmaals, Bijbelstudies of overdenkingen zijn voor mij niet slechts "discussiepunten"maar moeten de lezer ook tot nadenken stemmen. Jezus kwam ook niet alijd met een kort of simpel antwoord of slechts dat wat in de Thora (of NT) stond. Hij kwam komt met directe en gerichte vragen en antwoorden (Joh 3 en Joh 8 bijv.v). Dat Hij daarbij een niet al te vriendelijk antwoord kreeg van Zijn toehoerders (ook Christen Joden dus) moet evenveel aandacht krijgen in onze postings als slechts de "Liefdevolle" Heiland, die Zijn Liefde soms flink kon aanscherpen, juist omdat mensen altijd de "scherpe"discussie vermeden, net zo als vandaag! Uw postings leiden, in mijn ogen, te veel tot heen en weer gepraat over Ezechiël, zonder dat we er uit kunnen leren en -verder- groeien in Zijn Gerechtigheid. Onze ogen gaan open indien we is hier e dar een wat ander geluid of inzicht krijgen , niet door elkaar gelijk te geven of "te bemoedigen"op eigenzinnige inzichten en "kennsi en wijsheid", want due hebben we niet van onszelfd P & A. Zelfs ons geloof hebben we nog door de Heilige Geest ontvangen en is (dus) ook niet van onszef. Juist daarom stel ik mijn postings direct en zonder franje. Soms, ja soms past dat niet in een zelfverheerlijkend gevoel van eigenwijs- en gerechtigheid. Maar daar wijst de Heiland ons dan ook voortdurend op; spijtig dat we dat onderscheidt soms uit het oog verliezen en, daarmee de welicht "goede" juist "nodige " informatie mislopen.

Misschien is de druk er juist ook, om de mensen af te leiden van die informatie. Wat dan te doen als je daaraan schuldig bent, om die informatie onwaardig of "zinloos"te noemen. Voor mij klinkt dat altijd verdacht! Elke posting, elke signaal van mensen die het oprecht menen en dat ook laten blijken de Heer te zoeken, wil ik helpen en de juiste richting (proberen) te wijzen, dat is de essentie van mijn werk voor de Heer. Elke poging om mij daarin (onterecht of juist bedoeld) te hinderen, ga ik niet uit de weg! Er is altijd een reden als mensen elkaar verhinderen om God beter te leren kennen! Hoe eenvoudig of ïngewikkeld" de weergave ook is.

Vandaar beste P & A, respecter ieders mening, laat de mensen schrijven wat ze willen; kort of lang. Papier en PC zijn geduldig. Ga niemand uit de weg, want de Heilige Geest leidt, ook in moeilijke momenten. Lees ook mijn lange postings, want wellicht dat daar ook ee interessant punt voor julie in zit.

De essentie en de bedoeling van ons werk, als discipelen en navolgers moet zijn at we in Matth 28-zendingsbericht gericht aan de wereld en Openbaring 1-22 gericht aan Zijn volk, vinden. Niet het lekkere gevoel van "wat weten we toch wel"en "wat zijn we toch intelligent"

Uw reactie in deze , is dus geheel overbodig. Wie studies van Ezechiël doorleest of ter hand neemt zal altijd zien dat vanuit dat perspectief andere profeten aangehaalt worden (Jeremia, een tijdgenoot van Ezechiël bijv.) of korte verwijzingen naar andere delen van de Bijbel of situaties worden geschetst. Wel, wees coulant en cencureer mij en andere niet!
Voor de één kan een Bijbelse passage tot redding leiden, voor en ander een persoonlijke ervaring. Wat ik vertel over 25 juni 2005 of profetie van vandaag (Rome) moet u beslist niet zo maar even wegwuiven, want ze zijn gebasseerd op redelijke gronden en de ervaring die IK heb met Mijn Heiland en het Evangelie in het licht van de (tegenwoordige) profetie (= de Waarheid- Jezus). We hoeven slechts Daniël en Openbaringen maar te doorvorsen en dan zijn we al aardig op weg.

Bovendien, u kent mij net enw eet ook niet in welke kringen ik vaak kom en waarom ik zulke dingen soms zo stellig kan beweren, ik beweer gen dingen die niet waar zijn, laten we dat voorop stellen! Ik zou me het ook niet kunnen permiteren, in het licht van de Heiland. Misschien kom ik zelf wel in het Vaticaan, soms. Ik bedoel maar!

Ken uw Bijbel en vooral de boeken waarover u een mening ( -uitleg-) over geeft P & A.

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 03:18:39 am door havenmeester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #264 Gepost op: juli 10, 2004, 04:31:08 pm »
Een reactie op Ez 17 over de gelijkenis. Dat Israel hier toegesproken wordt via een gelijkenis is een slecht teken. De Here Jezus gebruikt in Matt 13 ook gelijkenissen, waarbij ook uitgelegd wordt waarom die vorm gebruikt wordt:

10 En de discipelen kwamen en zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen?

11 Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft, hem zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen.14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.

Laten we hopen dat wij bij deze categorie horen:

16 Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. 17 Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 04:35:20 pm door Priscilla en Aquila »

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #265 Gepost op: juli 10, 2004, 04:40:17 pm »
Op deze  Sabbatmiddag wil ik graag even over Ezechiël schrijven en u deelgenoot te laten zijn van de belangrijke boodschap van Ezechië, indirect, ook voor ons.

Ezechiël die  werd door God de Vader opgeroepen zijn profetische dienstwerk te verrichten tussen 593 en 592 voor Christus. Samen met Jeremia, die dienst deed in Jeruzalem bij de koning en volk van Juda en Daniël in Babylon, deed Ezechiël dienstwerk in Babylonië bij de gedeporteerde Judeeërs.

De essentie van de boekrol van Ezechiël is dat hij hier de eer van de Almachtige God verdedigt die juist binnen de Judese volk ontbrak en onteerd werd. Ezechiël is een 'zonderlinge profeet'. Sommigen noemen hem en 'demente profeet'. Hij had een vreemd schokkerend gedrag tegenover zijn tijdgenoten. (Ezechiël 33:31-33)

Enkele bijzonderheden van Ezechiëls gedrag:

Hij toont geen enkel emotioneel gedrag, als zijn vrouw sterft (Ezechiël 24:14-18)
Hij ramt de muur van zijn woning en vlucht, onherkenbaar door ee masker (Ezechië 24:14-18)
Hij bakt koeken en deegwaren op de uitwerpselen van dieren en eet die koeken en deegwaren met smaak op.  (Ezechiël 4:12)
Hij scheert zijn baard en hoofdhaar af met ee zwaard (Ezechiël 5:1-3)
Ee aantal jaren spreekt hij heel slecht en lijkt "stom"geslagen, als de Here God tot hem spreekt (Ezechiël 3:26)
Hij blijft 390 dagen op zijn linkerzij liggen (Ezechiël 4:3-6)

Wel, beste vrienden deze vorm van "aandachttrekkerij", die vorm van openbaring van "profetie"diende juist om de aandacht te trekken en het hart van het volk (zijn volk) te raken. Lange stukke tekst, ergens tegeningaan en de aandacht vragen, over tekstgedeelten die onbeantwoord blijven kunnen dat ook zijn.

Als we het voorbeeld van Jezus, onze Heiland daarmee vergelijken, dasn moeten we toegeven dat Hij zich nooit an zulke buitensporigheden overgegeven. Jezus was een zachtaardige, vriendelijke en innemende Heiland. Blijkbaar moet God mensen sturen die zich apart of vreemd gedragen om Zijn boodschap te leren doorzien.

Het Judese volk vroeg zich dan ook af:

Ezechiël 24
18   's Morgens vertelde ik dit aan de mensen en die avond stierf mijn vrouw. De volgende ochtend deed ik geheel wat de HERE mij had opgedragen.
19   Toen zeiden de mensen: "Wat heeft dit nu  te betekenen? Wat probeert u ons nu weer duidelijk te maken?"
20-21    Ik gaf als antwoord: "De HERE droeg mij op tegen het volk van Israël te zeggen: Ik zal mijn tempel, de kracht van uw volk, uw lievelingsgebouw, verwoesten. En uw zonen en dochters in Juda zullen met het zwaard worden afgeslacht.

Laten we beseffen dat indien Ezechiël in onze tijd zou levenm hij ons redelijk streng zou wijzen op ons materilistische instelling en de werkeloosheid die velen kerken ( Loacedea) m.b.t. de opdracht en boodschap aan de wereld.

Gezegende Kerkdienst

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #266 Gepost op: juli 10, 2004, 04:58:17 pm »

quote:

havenmeester schreef op 10 juli 2004 om 16:40:

...
Wel, beste vrienden deze vorm van "aandachttrekkerij", die vorm van openbaring van "profetie"diende juist om de aandacht te trekken en het hart van het volk (zijn volk) te raken. Lange stukke tekst, ergens tegeningaan en de aandacht vragen, over tekstgedeelten die onbeantwoord blijven kunnen dat ook zijn.
:)

quote:

Als we het voorbeeld van Jezus, onze Heiland daarmee vergelijken, dan moeten we toegeven dat Hij zich nooit an zulke buitensporigheden overgegeven. Jezus was een zachtaardige, vriendelijke en innemende Heiland. Blijkbaar moet God mensen sturen die zich apart of vreemd gedragen om Zijn boodschap te leren doorzien.

Matt.21:12 En Jezus ging de tempel binnen en dreef allen uit, die verkochten en kochten in de tempel, en de tafels der wisselaars keerde Hij om en de stoelen van hen, die de duiven verkochten, 13 en Hij zeide tot hen: Er staat geschreven: Mijn huis zal een bedehuis heten, maar gij maakt het tot een rovershol.

Hier lees ik dat Hij hier toch wel 'tekeer' ging tegen mensen die het heiligdom van Zijn Vader ontheiligden. Zou je dit dan een uitzondering moeten noemen. (?)
..

quote:

Laten we beseffen dat indien Ezechiël in onze tijd zou leven hij ons redelijk streng zou wijzen op ons materilistische instelling en de werkeloosheid die velen kerken ( Laodicea) m.b.t. de opdracht en boodschap aan de wereld.

Bedankt voor je inhoudelijke reactie, trouwens.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 05:05:05 pm door Priscilla en Aquila »

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #267 Gepost op: juli 10, 2004, 05:19:47 pm »
P & A wezen ons op het volgende:

Een reactie op Ez 17 over de gelijkenis. Dat Israel hier toegesproken wordt via een gelijkenis is een slecht teken.

@@Matt 13

10 En de discipelen kwamen en zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen in gelijkenissen?

11 Hij antwoordde hun en zeide: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft, hem zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben; maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 13 Daarom spreek Ik tot hen in gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien en horende niet horen of begrijpen.14 En aan hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt:
Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken; 15 want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen, en met hun oren niet horen, en met hun hart niet verstaan en zich bekeren, en Ik hen zou genezen.

16 Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. 17 Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.@@

------------------------

Heel terecht opgemerkt, dit  gegeven, helaas, ik mis hier van P & A de zekerheid des geloofs, gebaseerd op de (kennis) der profetie in het licht van de Bijbel.

Immers Ezechiël, Jeremia en Daniël alsmede nu ook Johannes op Patmos:

WIJZEN er nu juist op dat we WERK VAN ONZE TROUW en RELATIE met Jezus (God de Almachtige in de Hemel) moeten maken.

Deze profetieën zijn geen profetieën van HOOP, maar van het INZIEN dat men op een VERKEERD spoor is. Dat men een  "ander Evangelie" naloopt, en daardoor dreigt verloren te gaan.

Het is dus een 'riskante leer'om profetie te stellen als een kwestie van "hopen en bidden".

Wij dienen in dat licht zeker te weten, anders is er weinig ruimte voor de Heilige Geest, om daadwerkelijk de profetische aspecten van de gegeven boodschap, in ons tot een "Zichtbaär" teken voor onze redding te maken.
Dat is ook het bezaar dat ik heb tegen de manier waarop P & A reageren op reacties van hun postings. Het is precies wat Cyber zei, in en ander topic: Er straalt en zekere onwerkelijkheid" uit van de weg waarop P & A wandelen met God. De vraag kan dan ook zijn:

Hoe wandelen we met God als we Zijn profetische boodschappen, notabene op het fundament van Jezus zelf, geen duidelijke plaats geven in ons hart en de mensen die dit  lezen: feitelijk niets kunnen leren en dus met lege handen laten staan.
Men wordt de waardevolle en noodzakelijke kennis der profetie, onthouden

Als we uit de profetie lezen, dan dient er een boodschao vanuit te gaan, geen twijfel en ge zweem van een verkerd evangelie.

Opebaringen 22 leert ons daarom het volgende, een bemoedigend bericht voor de mensen die ZEKER van hun boodschap kunnen zijn:

Openbaring 22:6 en 7

6   Daarna zei de engel tegen mij: "Deze woorden zijn waar en betrouwbaar. De Here God, Die de profeten ingeeft wat zij moeten zeggen, heeft Zijn engel gestuurd om Zijn dienaren te laten zien wat er binnenkort moet gebeuren.
7   Jezus zegt: 'Ja, Ik kom gauw.' Gelukkig is hij die de profetische woorden van dit boek onthoudt."

Profetie is dus waarheidsgetrouw en dient verstaan te worden, in het licht van het Levende Woord en het VOORBEELD van Jezus, Hij geeft daar hier blijk van. Hopen en bidden zijn dan niet de essentie, maar het verlangen om gewoon te doen wat Hij ons opdraagt. We kunnen hopen en die suggestie aan onze toehoorders voorhouden, maar daarmee krijgt die boodschap da iet de GENADIGE KRACHT.

Beter is het om gewoon te zeggen: ONDERHOUD de GEBODEN en de WET. Daar gaat het om in Ezechiël. Ezechiël houdt -ook- ons, feitelijk, voor dat we de WET en GEBODEN hebben VERKRACHT en VERWAARLOOSD.

Dan hoeft men niet (slechts) te hopen, maar bent u waar de Heer u wilt zien en ervaren.
Ga dan ook gewoon het 4e gebod de Sabbat direct onderhouden en AARZEL DAN NIET LANGER als de Heiland, Ezechiël, Jeremia, Daniël of Johannes op Patmos, ons dat voorhouden, daar er GEEN ANDERE WET maar ook WEG IS. Zolang u daar het niet mee eens wilt of kunt zijn, hebben discusies over de profetie, weinig zin. (Ezechiël)

Mag ik u dan ook even wijzen hetgeen ik feitelijk (steeds) doe?

Openbaring 1:3

Gelukkig is hij die deze profetie van de Here voorleest; en dat geldt ook voor de mensen die ernaar luisteren en het zullen onthouden. Want de tijd dat deze dingen werkelijkheid worden, komt steeds dichterbij

want:

Aanbid God. De kern van elke profetie is het getuigenis van Jezus." (ook in de essentie van Ezechiël)

En welk volk behoort de Heiland, daadwerkelijk toe?

Openbaring 14
12   Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven."

en

Openbaring 19
10   Ik viel voor hem neer om hem te aanbidden, maar hij zei: "Doe dat niet! Ik ben een dienaar van Jezus, net als u en uw broeders, die openlijk voor hun geloof in Jezus uitkomen. Aanbid God.....................

.......................De kern van elke profetie is het getuigenis van Jezus."

Hier wordt geen HOOP, maar een Levend Woord tot werkelijkheid geleerd! Ook voor ons!

Zodat we dit zonder omhaal kunnen zeggen en uitstralen in de wereld:

Openbaring 12:

17   De draak werd woedend op de vrouw en ging weg om de rest van haar kinderen de oorlog aan te doen. Dat zijn de mensen die zich houden aan wat God gezegd heeft en die er openlijk voor uitkomen dat zij bij Jezus horen.

Ezechiël, Daniël. Jeremia (lees ook eens Mattheüs 15:9-15 over profetische voorspellingen)
en Johannes op Patmos

Gods zegen en en fijne kerkdienst

Gods zegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 05:21:52 pm door havenmeester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #268 Gepost op: juli 10, 2004, 07:17:25 pm »

quote:

havenmeester schreef op 10 juli 2004 om 17:19:
P & A wezen ons op het volgende:

16 Maar uw ogen zijn zalig, omdat zij zien en uw oren, omdat zij horen. 17 Voorwaar, Ik zeg u: Vele profeten en rechtvaardigen hebben begeerd te zien wat gij ziet, en zij hebben het niet gezien, en te horen wat gij hoort, en zij hebben het niet gehoord.@@

------------------------

Heel terecht opgemerkt, dit  gegeven, helaas, ik mis hier van P & A de zekerheid des geloofs, gebaseerd op de (kennis) der profetie in het licht van de Bijbel.
Bij dezen: het was een bepaalde manier van formuleren, we bedoelen niet dat we niet zeker zijn van ons geloof. Zekerheid krijgen we door geloof in de Here Jezus. Hij is diegene waarvan vele profeten geprofeteerd hebben zonder te weten waarover die profetie ging... Hij is de vervulling ervan. (1 Petr. 1: 10 en 11)
Aquila bedoelde hier: We hopen dat velen bij deze categorie horen:.......etc.

En als we dan bij de laatste categorie horen, mogen we weten dat wij oren hebben die horen, alhoewel dat soms zo is dat we niet altijd 'open staan' voor wat God heeft te zeggen.
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2004, 07:25:13 pm door Priscilla en Aquila »

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #269 Gepost op: juli 11, 2004, 10:04:12 am »
Geachte P & A,

Dank voor uw reactie! Ik zal later in de dag op uw posting reageren. Wat we wel opvalt id dat u regelmatig Bijbelpassages toepast die niets bijdragen tot een beter begrip van het onderwerp, in dit geval Ezechiël. Gelijkenissen van Jezus, of het "onbegrip 'van profeten, staan ver van hetgen Ezechiël, Jeremia of Daniël, waarvan de profetie voor ons juist WAARSCHUWINGEN zijn. De profetieën zijn bedoeld om een toekomstig gebeuren te verduidelijken. Ezechiël moet een boodschap overbrengen aan het Judeese volk omdat zij zijn afgedwaald van de wet en de geboden. Dat zij die wet en geboden gebruiken in een menselijk en eigenzinnig kader. Niet tot de waarlijke redding, waar de Almachtige hen wil p wijzen en voeren. Ze zijn eigenwijs.

Wij moeten van Ezechiël evengoed leren als het volk waarvoorhij destijds kwam. Wij kunnen aan de hand van Ezechiël "zien" wat ook Daniël en Johannes op Patmos voor ons betekenen. Wij zijn net zo goed het (Geestelijk-) Israël, als daar waar de Almachtige Vader op wijst in het OT.

Dus zal ik later op de dag nog terugkomen op Ezechiël om uw gegeven aan te vullen met meer interessante informatie over deze profeet.

Godszegen en gegroet
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2004, 10:04:45 am door havenmeester »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #270 Gepost op: juli 11, 2004, 10:29:04 am »

quote:

havenmeester schreef op 11 juli 2004 om 10:04:
Geachte P & A,

Dank voor uw reactie! Ik zal later in de dag op uw posting reageren. Wat we wel opvalt id dat u regelmatig Bijbelpassages toepast die niets bijdragen tot een beter begrip van het onderwerp, in dit geval Ezechiël. Gelijkenissen van Jezus, of het "onbegrip 'van profeten, staan ver van hetgen Ezechiël, Jeremia of Daniël, waarvan de profetie voor ons juist WAARSCHUWINGEN zijn. De profetieën zijn bedoeld om een toekomstig gebeuren te verduidelijken. Ezechiël moet een boodschap overbrengen aan het Judeese volk omdat zij zijn afgedwaald van de wet en de geboden. Dat zij die wet en geboden gebruiken in een menselijk en eigenzinnig kader. Niet tot de waarlijke redding, waar de Almachtige hen wil p wijzen en voeren. Ze zijn eigenwijs.
......

Dus zal ik later op de dag nog terugkomen op Ezechiël om uw gegeven aan te vullen met meer interessante informatie over deze profeet.

Godszegen en gegroet
Het gaat erom dat hoodstuk 17 van Ezechiel ook weer een gelijkenis is voor het volk Israel. In die zin is het een aanvulling om te constateren dat Jezus ook opm een bepaald moment - toen het volk en de farizeeen  bijvoorbeeld niet meer wilden luisteren naar wat Jezus te vertellen had, OOK in gelijkenissen ging praten. Want het volk was verhard.
Dit heeft een heleboel te maken met de tijd van Ezechiel, want ook toen heeft hij de opdracht van God gekregen als profeet in gelijkenis een verhaal te vertellen. Dit geeft een boodschap van God door voor het volk, maar in verborgen termen.

Het ging om het feit van gelijkenissen en niet dat het dezelfde inhoud zou hebben als Ezechiel......
Het is in die zin een parallel met wat Jezus doet met het uitspreken van gelijkenissen.
Dat is het punt. En niet allerlei details over dat de profeten niet begrepen hebben wat ze profeteerden.... Wat dat betreft is het niet nuttig om op elk bij-detail wat iemand aanhaalt in te gaan...

Ik denk dat het verder ook niet nodig om deze dingen nog verder uit te diepen. Dan komen we te ver off-topic.
We proberen met z'n allen Ezechiel hoofdstuk voor hoofdstuk te doen en kunnen bepaalde dingen die ons opvallen doorgeven. Daarna verder gaan met het volgende gedeelte.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2004, 04:00:00 pm door Priscilla en Aquila »

havenmeester

• Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #271 Gepost op: juli 11, 2004, 07:59:15 pm »
Geachte P & A,

U schreef aan het einde van uw laatste posting het volgende:

@@Ik denk dat het verder ook niet nodig om deze dingen nog verder uit te diepen. Dan komen we te ver off-topic.
We proberen met velen Ezechiel hoofdstuk voor hoofdstuk te doen en kunnen bepaalde dingen die ons bezig houden doorgeven. Daarna verder gaan met het volgende gedeelte. @@

Ik vraag me in oprechtheid af, wat is het doel van het "doen"van de boeken der Bijbel.
U heft gezien, wat het uiteindelijke resultaat was van het topic, waar u ook uitdrukkelijk aanwezig was: "Waarom de Sabbat". U zal zich nog levendig de laatste reactie van Snoopy herinneren, waar u echter geen antwoord meer op gaf. (kon geven)

Als wij oprecht de Bijbel bestuderen en menen een bepaalde gedachte daarover te uiten, dan dienen we op zichzelf genomen, juist die zaken te "zien"en te overwegen die "uitzonderlijke aanwijzingen" kunnen zijn voor de wijze waarop u meent topics te behandelen en aan te sturen.

Veel mensen zij het "met u eens" ik vraag me af op grodn waarvan. De Bijbel is slechts en Schriftwoord en dient Levendig te zijn. Da wil zeggen "Profetie"dient de basis te zijn voor het begrip van dat Schriftwoord. Vandaar dat er gesproken wordt over "Levende Schriftwoord".  Zoals u zegt, zijn uw beweringe en mededelingen verwijzingen naar zaken die öok zouden kunnen gelden of toespelen op -hier bijv.- Ezechiël. Wel als we de Heiland niet hebben aangenomen, op grond van dezelfde boodschap die Ezechiël ons leert en het Volk dat vanuit die profetie redding moest ontvangen, dan zijn zowle de postings alswel de begeleiding van het topic uwerzijds "holle cymbaalgeluiden".  Indien u meent dat profetische verwijzingen, die ik he en der aanhaal, zoals ik ook deed in het topic "Waarom de zondag"alswel ook Cyber deed, dan zijn uw beweringen van nul en generlei waarde.

Dat is niet wat ik zeg, maar de Here! U meent constant te bewere dat zowel "mijn"als sommige andere verwijzingen "off-topic"zijn. Vele zien niet in dat u dingen beweert welke afbrek doen aan Ezechiël als profetisch boek, alswel de boodschap die (door Daniël en Openbaringen) ook voor ons gelden.

U haalt Openbaring 2 aan, terwijl u eerder aan mij beweert dat we vooral niet off-topic moeten gaan.

Laat ik voor u en de rest van de forumlede van deze topic de volgende gedachte meegeven aangaande Ezechiël, ik zal daar (volgens u) "off-ropic"gaan, daar aar het nodig is. Ik meen dat dit topic een andere wending moet krijgen. Een richting die de trouwe lezers en medeforumleden tot nadenken stemmen en tot gericht vrage stellen welke "hout snijden".

Ik heb zelf Bijbelstudies gschreven en wil u daarom een hart onder de riem steken!
Graag wil ik dan ook verder deel nemen aan dit topic en hopen dat u eveneens gerichte vragen dan ook daadwerkelijk kunt beantwoorden welke het doel en vooral de bestemming voor de trouwe navolger van de Heiland, duidelijk maakt.

het "doen"van de Bijbel is het zelfde als dat wat de Farizeeërs woordelijk zeiden en de Schriftgeleerden het volk voorhielden. We moeten de mensen niet is vorhouden, wij dienen hen de weg te wijzen en ZELF tot een relatie me de Heilige Geest nopen, anders gaat het me deze mensen dezelfde weg op als waar Jeremia, Ezechiël en Johannes voor waarschuwen.

Ik zal een profetie van Jezus voorhouden, die aan duidelijkheid niet te wensen overlaat t.a.v. de profeet Jeremia, wellicht dat sommige trouwe gelovigen daaruit kunnen opmaken, waar ik hier mee op wil wijzen:

Mattheüs 15
9   Hun godsdienst is waardeloos. Ze houden zich slechts  maar bezig met menselijke wetten en niet met de wet van God." (a)
10   Hierna riep Jezus de mensen bij Zich. "Luister! Probeer te begrijpen wat Ik bedoel.
11   U wordt niet slecht door wat u eet en drinkt. U wordt slecht door wat u denkt en zegt."
12   De discipelen gingen naar Hem toe en zeiden: "Weet U dat de Farizeeërs zich hebben geërgerd aan wat U hebt gezegd?"
13   Jezus antwoordde: "Iedere plant die niet door mijn Vader is geplant, zal worden uitgetrokken.
14   Trek u dus niets aan van de Farizeeërs. Zij zijn blinde gidsen, die blinde mensen leiden. Zij zullen samen in een kuil velen."
15   Petrus vroeg Jezus wat Hij nu precies bedoelde met dat slecht worden door woorden en gedachten.

Kijk, als u dan voorgeeft dat u "gelijkenissen" die Jezus leert, dan is dit een "gelijkkenis"die ook geldt voo ons, en de grondsla van de wijze waarop u tracht dit topic aan te sturen, zoals ook bij "Waarom de zondag".

Terwijl u aan mij steeds, keer op keer aangeeft de profetie of de kern er van, niet te willen accepteren en "off-topic"vindt, wijzen de wijze woorden van de Heiland hier aan, waarop u dat  feitelijk "off-topic" vindt.

Daarom zal ik deze posting eindigen met een verwijing van dit deel, zoals we dat in Ezechiël terug kunnen vinden in de essentie van zijn boodschap, zoals ook hier zo duidelijk te lezen valt. Maar ja, misschien ergert u zich aan mij, zoals de Farizeeërs an Jezus, dat zegt veel over de Geestelijke achtergrond van uw "wandelen met de Heiland" waar o.a Cyber ook aan twijfelde!

Ezechiël: Een les voor iedereen

Voor het volk van Ezechiël en het volk van vandaag!

Ezechiël 16
61   U zult met schaamte terugdenken aan al het kwaad dat u hebt gedaan wanneer Ik u uw zusters Samaria en Sodom als dochters geef, over wie u kunt heersen. U zult zich ervan bewust zijn dat u dit edelmoedige gebaar niet hebt verdiend, want u hebt zich niet aan mijn verbond gehouden.
62   Ik zal dus mijn verbond met u opnieuw bekrachtigen en u zult weten dat Ik de HERE ben.
63   Veel wat u hebt gedaan, zal Ik u weer in herinnering brengen; u zult de hand voor uw mond houden en zwijgen uit schaamte, wanneer Ik u veel zal vergeven wat u hebt misdaan", zegt de Oppermachtige HERE.

Het beeld van Ezechiël in onze tijd:

Het "wij-gevoel" dat in Israël zo sterk was en waardoor velen meenden, door het vrome gedrag van enkelen, het oordel te kunnen ontlopen (lees dit eens goed!!!)
ontbreekt in onze hedendaagse maatschappij. (Maar vindt ik sterl terug in de reacties en beweringen van uw topic en postings!!)

We leven in een individueel gerichte maatschappij, Juist dat moet een uitdaging zijn voor de Christen van vandaag. Dat houdt, naast een eigen nauwe relatie met de Heiland, ook de ander te helpen en te ondersteunen bij het vinden van de Heiland en diens richtsnoer voor het Hemelse Koninkrijk.

Wat Ezechiël in dat licht heft te zeggen voor deze tijd is:

"Laat je niet overheersen door de verkeerde inzettingen (het kwaad) die de maatschappij je voorhoudt en waar je aan meent gered te zijn, voor het eeuwige. Overwin het kwade (vals Evangelie en een wereldse wet van menselijke geboden) door het Goede (Jezus aannemen en wandelen in Zijn Gerechtigheid = geboden en wet).

Ezechiël bedoelt niet direct het flirten met afgoden, maar wat een gelovige moet doen en laten, geordend aan een menselijke wet en menselijke geboden.
In dat opzicht heeft Ezechiël voor ons, en is zijn boekrol ok voor zijn tijd Ëen Woord des Heren".

Onze uitdaging dient dan ook te zijn: Het bewaren van Gods geboden en het geloof in Jezus.

En om dan even "off-topic" te gaan, om wat TE LEREN van al het geschrijf en "gedoe" hier de essentie van Ezechiël voor onze tijd:

Openbaring 14

Dus nooit meer bepalen wat ik of andere frumlede wel of niet mogen aanreiken dat van belang is voor de gelovigen van onze tijd. De beperking die u namelij stelt, geeft aan dat u he inzicht mist van het boek Ezechiël om uw "Mischien" of "Ik denk..."  om te kunnen zetten in een Levend Woord voor harten die op zoek zijn naar de Waarheid (Jezus) en zo kunnen groeien op een (Heilige-)Geestelijk fundament, en niet op menselijke overwegingen en Schriftgeleerden van onze tijd.

Tot slot!  

Ezechiël (14) 15 en 16

Met ongekende scherpte schildert de profeet Ezechiël in de hoofdstukken 14 t/m 16 de situatie van Israël. Het leert ons dat een Rechtvaardige een hel volk kunnen redden e legt de nadruk op de.....persoonlijke keuze.
Als "leading the topic" moeten we dus daarop letten e in het oog houden dat we Ezechiël in een "breed"perspectief van (andere) profetieën moeten zien en onze studie daarop richten.
Immers, Johannes die de laatste profetische boodschap (namelij die van de Heiland zelf) aan ons voorhoudt i dan ook echt de laatste e de profetie van deze man op Patmos wordt niet meer gevolgd door een volgende. Het gaat bij ons, en in onze tijd nog meer om de keuze en de zeer persoonlijke (Geestelijke) voorbereiding op de spoedige wederkomst.

Het meeste wat zich momenteel in de wereld afspeelt is gericht op een oorlog tegen de Almachtige Vader. Veel van wat nu vandaag gebeurt ligt al essentieel vast in Openbaringen en vooral Openbaring 13. In feite is deze wereld al  verloren. Geva l l en, geva l l en is het Grote Babylon................................., dat moet tochwel tot de verbeelding spreken!

Wat ook in Ezechiël heel sterk naar voor komt, in deze hoofdstukken is dat we ons geloof niet met de mond moeten erkennen, maar ook door daden.

P & A als jullie de "leading factor"zijn of menen dat te moeten zijn, wjst u in uw antwoorden daar dan eens op of wijs naar Bijbelse aspecten daarvan. Ik merk daar weinig van (net z als in dat topic van "Waarom de zondag")
Want net zoals Ezechiël leert is dat de passieve houding van het volk Israël (wij zijn een Geestelijk Israël) vervangen is door een actieve houding naar andere goden is geworde (zondagsvoering en erkenning van een Oecumene).
Ezechiël houdt het volk Israël een spiegel voor, zoals ook Jezus ons een spiegel voorhoudt in Openbaringen, door Johannes op Patmos.

Net zo als Jezus nu voor ons placht te doen in o.a Openbaringen, deed God de Vader voor het volk Israël ten tijde van de profeet Ezechiël (hoofdstuk 16).
Hij wil  zich met Zijn afgedwaalde volk verzoenen en Zijn Verbond herstellen.

Mijn vraag aan u a l l een is: Heeft u al kennis gemaakt met deze vergevingsgezinde Hemelse Vader in het voorbeeld van Zijn Zoon? Het loont om Hem trouw te zijn en Zijn wet en geboden te leren anvaarden en daarin te Groeien, zoals het ook de Gerechtigheid is van een Hemelse grondwet, in het volmaakte voorbeeld van de Mens Jezus Christus.

Zijn de geboden en de wet al zichtbaargeworden in uw leven; gebaseerd op de Liefde van de Heiland, die Hij soms met "straffe"hand aan Zijn trouwe discipelen bekend moest maken.
(Johannes Acht)

Gaarne zal ik deel nemen aan dit topic en mijn vragen en postings meer richten op de inhoudelijke boodschap van Ezechiël om Openbaring te mogen ontvangen van hetgeen de profeten ons te zeggen hebben tot "zichtbaarheid"van het Hemels Koninkrijk, teneinde het kwaad in de wereld te herkennen in plaats van te aanbidden en aanvaarden als of het van een Hemelse Vader zou komen.

Gods zegen toegewenst en gegroet

(NOOT: sommige alinea's heb  ik moeten aanpassen i.v.m. een verkeerde "vertaling"van de brouwser van sommige lettertekens)
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2004, 08:04:43 pm door havenmeester »

Karina

• richt je op alles wat waar is
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #272 Gepost op: juli 11, 2004, 08:40:38 pm »
Beste allemaal,

Tot nu toe heerlijk om mee te lezen, alleen worden de stukken nu wel weer erg lang. Laten we proberen inderdaad om bij het onderwerp te blijven, zodat het voor iedereen te volgen is. Ging net zo lekker.....Voor uitwijdingen was toch een sub-ezechiel topic??? :?

Baldur

• Profetie
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #273 Gepost op: juli 12, 2004, 07:46:22 am »
Dag Karine,

Dank voor je antwoord. In essentie heb je gelijk, ik wist niet dat er nog een -sub-topic (zou zijn) was. Als dat zo is, geef me dan een hint. Zo niet; tja dan hebben we ons vergist!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #274 Gepost op: juli 12, 2004, 09:25:55 am »

quote:

Baldur schreef op 12 juli 2004 om 07:46:
Dag Karine,

Dank voor je antwoord. In essentie heb je gelijk, ik wist niet dat er nog een -sub-topic (zou zijn) was. Als dat zo is, geef me dan een hint. Zo niet; tja dan hebben we ons vergist!

In subforum: Feedback:
Topic: vraagje over samen bezig met Ezechiel   

Laatste bericht gepost op 10-05-2004 09:44
Dus even onderaan bij bekijk oude berichten 'klikken'.

Even een linkje erbij, dat werkt makkelijker: vraagje over samen bezig met Ezechiel
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2004, 10:43:39 am door Wybo »

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
Samen bezig met Ezechiel
« Reactie #275 Gepost op: juli 12, 2004, 10:37:46 am »
slotje. het topic is vol.
...