Auteur Topic: Pasen 2003  (gelezen 1052 keer)

Does

• Bekijk profiel
Pasen 2003
« Gepost op: april 17, 2003, 04:48:46 pm »
Ik zit hier net een preek door te lezen van Dominee Dunnewind (onze dominee in Terneuzen) van het jaar 1999.
Zal de preek hier even posten.

quote:

SAMENVATTING PREEK OVER JOHANNES 20,8-9  (Pasen 04-04-1999)
Inleiding: wat heb ik aan Pasen? Verandert er eigenlijk wel wat na Pasen?

Thema: JEZUS BRENGT PETRUS EN JOHANNES TOT GELOOF IN ZIJN
             OPSTANDING
1.   Dat geloof wordt gewekt door het zien van het lege graf.
Op de eerste paasdag wordt het geloof in de opstanding gewekt door het zien van Jezus’ lege graf. Petrus en Johannes horen van Maria van Magdala dat het graf leeg is. Dat bericht brengt hen nog niet tot geloof. Dat blijkt uit wat ze doen: ze gaan naar het graf. Daar zoeken ze Jezus. Niet onder de levenden.
Johannes komt als eerste bij het graf (een rotsgraf). Hij kijkt vluchtig in het graf en ziet de linnen windsels (Joh. 19,40) liggen. Hij denkt: het lichaam is er nog.
Petrus komt ook bij het graf en gaat naar binnen. Hij kijkt heel zorgvuldig. Hij ziet dan ook meer dan Johannes:  de zweetdoek die op Jezus’ hoofd had gelegen ligt ineengevouwen apart van de windsels. Petrus ontdekt: Jezus’ lichaam is er niet meer! Het graf is leeg!
Johannes is ondertussen ook het graf binnengegaan en ziet ook wat Petrus ziet. En dan begint er bij hem iets te dagen: hij zag het en geloofde. Bij hem ontwaakt het besef dat Jezus leeft! Van Petrus lezen we dat nog niet. Maar ook hij zal tot nadenken zijn gebracht. Maar Johannes wordt in ieder geval door het zien van het lege graf tot geloof  gebracht: Jezus leeft!
En dan is alles anders geworden. In 1 Kor. 15 zegt Paulus hoe centraal dat lege graf voor ons geloof is. Dat lege graf zegt dat er hoop is voor een wereld waarin zoveel kapot wordt gemaakt door de zonde. Christus’ opstanding laat zien: zonde en dood zijn overwonnen!
Maar wat merk je daar vandaag dan van? De feiten van vandaag schijnen het feit van Pasen tegen te spreken. Dan komt het aan op geloof dat het graf echt leeg is. Daar kunnen we zeker van zijn omdat we het betrouwbare apostolische getuigenis hebben.
Daarom zien we vandaag alle feiten tegen het licht van het grote feit van Pasen. Christus is opgestaan. Dan kan de macht van de zonde en de dood vandaag nog sterk zijn. Maar het zijn wel overwonnen vijanden! Het laatste woord is niet aan de dood maar aan het leven. Er is hoop voor ieder die in Jezus Christus gelooft. Hoop vaak dwars door tranen heen. Het lege graf zegt: stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw!

2.   dat geloof moet verder doorbreken bij het licht van de Schrift.
Het geloof breekt langzaam door bij Jezus’ discipelen. Hoe komt dat? Johannes zegt: omdat ze de Schriften nog niet kenden dat Hij moest opstaan. Het lege graf van Jezus gaat nog meer spreken tegen de achtergrond van Gods spreken in de Schrift. Want de Schrift zegt: het moest zo gaan. Gods beloften van redding zitten erachter.
Op dat moeten valt op de eerste paasdag sterke nadruk. Bijv. Luc. 24,6-7 en 25-27. De discipelen moeten nog leren inzien dat Pasen moest bij  het licht van het Oude Testament. Daar gaf God beloften van verlossing van de dood. Bijv. Psalm 16,10 en Jesaja 53,10.
Achter Christus’ opstanding zit het goddelijk moeten. Het moest zo gaan, want zo had God het beloofd. Het moest zo gaan want alleen zo wordt er voldaan aan Gods recht. Pasen is vervulling van Gods beloften. Dat moesten de discipelen nog leren zien.
Vandaag kunnen we duidelijker weten dat pasen moest. Christus moest sterven; Hij moest opstaan om onze rechtvaardiging. Zo gaat Gods belofte van verlossing in vervulling. Het moest zo gaan naar Gods belofte.
Dan mogen we vandaag ook verder kijken: Gods beloften wachten nog op totale vervulling; de volmaakte verlossing. Dat moet er wel van komen. Het is door de opstanding van Christus alleen maar sterker geworden. De bijbel zegt dan ook dat het goddelijk moeten de geschiedenis nog beheerst: zie bijv. Openb. 1,1 en 1 Kor. 15,53: dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen. Zeker na Pasen. Want dat zegt: de vijand is al overwonnen! Pasen moet wel veel beloven.
Mijn vraag is: Wat doet pasen met jou?
Live vanuit de luie stoel

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #1 Gepost op: april 17, 2003, 05:07:11 pm »
Heb jij beetje dunnie's preken van mijn comp gejat ? ;)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #2 Gepost op: april 17, 2003, 05:08:23 pm »

quote:

op 17 Apr 2003 17:07:11 schreef Joesoef:
Heb jij beetje dunnie's preken van mijn comp gejat ? ;)
De vraag was: Wat doet Pasen met jou...

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #3 Gepost op: april 17, 2003, 05:13:37 pm »
Weinig eigenlijk...
Je weet wat we vieren.. Daar ben je blij mee.. Maar verder..
Wat doet het met jou ? Goede gewoonte dat topicstarter begint...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Does

• Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2003, 05:14:44 pm »
Hmm Goede Vrijdag doet meer met me maar Pasen geeft me wel altijd zo'n gevoel van: Het is overwonnen weet je wel..

Pulpeet

• Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2003, 05:17:09 pm »
Idd. Onze laatste vijand, de dood, is verslagen!

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2003, 11:39:22 pm »

quote:

op 17 Apr 2003 17:17:09 schreef Pulpeet:
Idd. Onze laatste vijand, de dood, is verslagen!
Mn verstand zegt me dat ik blij moet zijn daarvoor, maar ik voel daar eigenlijk niet zo veel bij, misschien is het teveel een "bekende boodschap" voor mij... :|

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #7 Gepost op: april 18, 2003, 12:08:39 am »
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2003, 05:02:19 pm »
Hoe was het pasen 2003....
Met het mooie weer erbij een schitterend weekend achter de rug.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #9 Gepost op: april 22, 2003, 05:05:45 pm »
Dunnie's preek online :) lol

maar goed ff on-topic..

over Goede Vrijdag, ik denk dat ik er (vaak) te weinig van onder de indruk ben
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

nyneke

• Bekijk profiel
Pasen 2003
« Reactie #10 Gepost op: september 01, 2003, 03:36:01 pm »
Hoi allemaal.
Voor mij leefde pasen ook nooit echt. Ik wist dat Jezus opgestaan was uit de dood, en ach, ik was er wel blij om maar echt een feest was het niet van mij.
Totdat ik het volgende boek las:

Het rama document.
Geschreven door Paul Meyer. (volgens mij schreef je de naam zo).
Het is een roman, fictief geschreven, ongeveer 250 (?) bladzijden en prettig leesbaar al moet je er in het begin wel even erin komen.
Het gaat over een archeologische ontdekking. Ze vinden namelijk het lichaam van Jezus en de bewijzen daarvoor stapelen zich op.

Lees het, en het kan niet anders dan dat je voor de rest van je leven volledig geniet van pasen en van Zijn overwinning!!!!!!!

God zegene je!!!!
Jezus is Heer!