quote:
diak2b schreef op 07 januari 2008 om 00:38:Dat is de uitleg die ik ken ja, maar die uitleg heeft uitsluitend zin als je accepteert dat de teksten niet (historisch) correct zijn. Mijn vraag was hoe je de teksten kan rijmen als je wel denkt dat de Bijbel, met name de Evangeliën "waar" zijn op de beschreven manier, zeg maar letterlijk.
Dat heb ik uitgelegd. Ik kan het blijkbaar alletwee: de verschillende benaderingen van de verschillende evangelisten en de historische betrouwbaarheid.
Ik vertrouw God dat Zijn Woord waar is. En wat er niet in staat (hoe het precies ging qua volgorde - de wijzen en wanneer ze exact weer teruggingen naar Nazareth... of ze daarna weer in jeruzalem/Bethelehem zijn geweest, daar kan ik over speculeren maar weet in natuurlijk niet zeker.
Het is blijkbaar niet relvant anders had het er gestaan.
Wij hebben het niet nodig om dat precies te weten.
Uit een ander tekstgedeelte kun je opmaken dat Jozef en Maria elk jaar 'opgingen naar Jeruzalem' voor het Paasfeest. Verder dat ze in ' het huis' in Bethelehem waren toen de wijzen kwamen.
En als je me er naar vraagt, kan ik dus zeggen dat het op verschillende manieren gegaan
zou kunnen zijn.
Dat is voor mij genoeg en het is iig GEEN reden om aan de historische betrouwbaarheid van de heilsgeschiedenis van Jezus geboorte en wat er verder gebeurde, te gaan twijfelen.
quote:
Ik moet zeggen, ik vind de manier waarop de Bijbel desnoods herschreven wordt om de letterlijke interpretatie overeind te houden altijd weer prachtig. Volstrekt niet overtuigend, maar mooi om te zien.
Het is hoogstens een kwestie van interpunctie.
Ik heb genoeg aan wat er staat. Jij hebt er vragen bij en ik wil dan wel wat mogelijkheden aangeven.
quote:
Maar voor de absolute zekerheid, de enige manier waarop je dit dus oplost is door zonder een spoor van schriftuurlijk argument aan nemen dat als er staat dat Jozef de zoon is van Eli, de evangelist dan eigenlijk bedoelde dat Jozef de schoonzoon is van Eli.
Ook al zegt de evangelist duidelijk dat het de zoon is, en is hij duidelijk bezig een geslachtslijn te geven, en is er geen enkele zinvolle reden om niet op Maria uit te komen, noch om schoonzoon te schrijven waar schoonzoon bedoeld was, en dat alles ondersteund door de Talmoed? Heb ik je echt goed begrepen?
De Talmud geeft aan dat Eli de vader was van Maria en bijgevolg dat het haar geslachtslijn is.
De evangelist schrijft niet dat Jozef de schoonzoon is van Eli. Dat
staat niet in betreffende de tekst. (En dat het in de tekst beweer ik ook helemaal niet.) Ik geef aan dat hij de schoonzoon van Eli is, en in de tekst staat:
quote:
Lucas 3
23 En Hij, Jezus, was, toen Hij optrad, ongeveer dertig jaar, een zoon, naar men meende, van Jozef, de zoon van Eli,
cursief gedeelte lezen als tussenzin....einde tussenzin, en dan begint het geslachtsregister volgens de lijn van Maria...
Er staat ook dat hij een zoon was
naar men meende van Jozef en dat was niet waar zoals we weten.
quote:
Volgens Lucas woonden ze in Nazareth, hadden ze in Bethlehem niet eens onderdak, en hadden ze daar, behalve voor de fictieve volkstelling, niets te zoeken. En nu hebben ze ineens in Bethlehem gewoond?
Ik geef een
mogelijkheid omdat de Bijbel dit niet verder uitwerkt. Maar de bijbel slaat wel vaker niet-relevante gedeelten over.
Voor mijn historische interpretatie van dit gedeelte is dit het niet noodzakelijk alle finesses te weten.
In Mattheus wordt meer verteld en worden andere dingen verteld dan in Lucas.
Maar omdat in Mattheus geen herders worden genoemd, zeg ik toch ook niet: de herders zijn er niet geweest want dat staat niet in Mattheus?
Of andersom: de wijzen, allemaal mooi en wel, maar in Lucas wordt daar niets van verteld dus weet ik niet of dit allemaal wel klopt.
Zo zit het ook met de kwestie: Nazareth, Bethelem, en wanneer exact weer Nazareth. (En ondertussen zijn ze ook nog in Egypte geweest)
quote:
Ja, dat is het hele probleem he.
Nee. Mijn cocnlusie is dan dat niet alles is beschreven en dat daarom niet alles helemaal superduidelijk is. God vond het niet noodzakelijk alle details te geven van wat er exact allemaal is gebeurd. De bijbel zou ook te dik worden, want wat moet je dan weglaten?
quote:
Daar woonde hij dus niet. Alleen, daar woonde hij volgens de andere evangelist dus al wel.
Ze kwamen uit Egypte; dan woon je op dat moment niet in Nazarteh of Bethlehem.
Als Lucas het gehele gedeelte van de wijzen, de kindermoord en de vlucht naar Egypte
overslaat omdat het in zijn evangelie voor zijn toehoorders niet relevant is, is er toch echt geen probleem.
quote:
Neuh, de stad van een voorouder van een paar eeuwen eerder.
Jij kunt ook niet hard maken dat Jozef er geen familie had.
Dit vind ik een beetje geneuzel in de marge eerlijk gezegd.
quote:
Daar waar evangelisten elkaar aanvullen is er natuurlijk geen probleem, dat snapt iedereen. Maar je oplossingen voor de zaken waar ze elkaar evident tegenspreken zijn boeiend om te lezen.
Ik vind dus dat dat 'evident tegenspreken', reuze meevalt.
Ik vraag me wel af wat voor jou dan wel een historisch gegeven is, en wat niet.
Jezus is geboren, OK, lijkt me een historisch gegeven anders had hij niet geleefd hier op aarde. Behalve symbolisch ofzo.
Jezus heeft hier op aarde allereliei goede werken gedaan. OK. Maar we weten niet precies wat? Het zijn symbolische handelingen of zijn die gebeurtenissen wel historisch?
Dan is Hij ook nog gestorven en opgestaan.
Als een evangelie vol staat met niet-historisch-betrouwbare gegevens, zou ik het moeilijk vinden om te gaan beslissen wat nu wel historisch is, en wat niet.
Dat is nl dan iets wat in je eigen beoordeling moet liggen.
Hoe trek je dan die scheiding: wel/niet historisch in de evangelien?