Auteur Topic: Het klopt niet (zoveel kerkscheuringen)  (gelezen 13553 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Het klopt niet (zoveel kerkscheuringen)
« Reactie #50 Gepost op: januari 15, 2008, 02:40:42 pm »

quote:

Mellon schreef op 15 januari 2008 om 14:36:
[...]

Zo help je me niet. Maar misschien was dat ook niet de bedoeling.
Het was wel de bedoeling je te helpen, maar niet de bedoeling om je mijn antwoorden te geven. Ik ben niet eens gereformeerd, dus ik stel hierover liever vragen dan dat ik antwoorden geef.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 15, 2008, 02:42:20 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 14:27:
Je kan geen twee heren dienen, je kan niet naar situationele invulling van basisbegrippen.
Ik denk over je post na, maar ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt. Dusseh, wat bedoel je precies met deze zin? :)

En verder alvast: ik denk niet dat ik om een of andere reden naar een andere kerk zou "moeten". Ik ben ook niet bang dat God helemaal niet naar onze kerken omziet of zoiets. Maar hoewel ik het wel met je eens ben over de betekenis van trouw, heb ik niet het idee dat ik onlosmakelijk verbonden ben met mijn kerk, zoals in een huwelijk. Als ik geloof dat onze kerk de waarheid verkondigt, dan is er volgens mij niks aan het handje. Alleen, stel nou dat ik dat niet geloof, moet ik dan toch trouw blijven, ook al vinden onze kerken blijkbaar zelf dat kerktrouw niet zo belangrijk is?
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 03:04:20 pm door Hester »
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 15, 2008, 02:45:11 pm »
De Heer zegt dat waar twee of drie in Zijn naam bijeen zijn, Hij in hun midden is, als ik me niet vergis. Zoiets heb ik ooit ergens gelezen tenminste.

Ik heb nooit gelezen dat Hij aanwezig is waar twee of drie mensen bijeen zijn in Zijn naam, mits de gronden waarop ze bijeen zijn met elkaar van begin tot eind deugdelijk zijn en anderen die ooit met deze zelfde twee of drie ooit zijn samengeweest, en anderen die ooit met die anderen ooit zijn samengeweest, altijd volledig zuiver zijn geweest, en geen van deze twee of drie, anderen of anderen dan die anderen, ooit geweigerd hebben bijeen te zijn met nog weer anderen die met die anderen, anderen dan die anderen of twee of drie omdat ze ooit onenigheid hebben gehad over kwesties waarover ze geen onenigheid hadden moeten, mogen of behoren te hebben.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 15, 2008, 02:45:44 pm »

quote:

Hester schreef op 15 januari 2008 om 14:42:
[...]
Ik denk over je post na, maar ik begrijp niet wat je met deze zin bedoelt. Dusseh, wat bedoel je precies met deze zin? :)
Daarmee bedoel ik dat wat goed is tussen jou en je lief, ook goed is tussen jou en je gemeente/kerk

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 15, 2008, 02:56:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 14:40:
[...]

Het was wel de bedoeling je te helpen, maar niet de bedoeling om je mijn antwoorden te geven. Ik ben niet eens gereformeerd, dus ik stel hierover liever vragen dan dat ik antwoorden geef.
Fair enough, hoewel ik nu wel nieuwsgierig ben.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 15, 2008, 02:59:39 pm »

quote:

[...]

En verder alvast: ik denk niet dat ik om een of andere reden naar een andere kerk zou "moeten". Ik ben ook niet bang dat God helemaal niet naar onze kerken omziet of zoiets. Maar hoewel ik het wel met je eens ben over de betekenis van trouwen, heb ik niet het idee dat ik onlosmakelijk verbonden ben met mijn kerk, zoals in een huwelijk. Als ik geloof dat onze kerk de waarheid verkondigt, dan is er volgens mij niks aan het handje. Alleen, stel nou dat ik dat niet geloof?
Dan heb je vette pech zouden mijn zoontjes zeggen  :+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 15, 2008, 03:00:42 pm »

quote:

Mellon schreef op 15 januari 2008 om 14:56:
[...]

Fair enough, hoewel ik nu wel nieuwsgierig ben.
Maar ik HEB geen antwoorden, sorry.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 15, 2008, 03:05:20 pm »

quote:

[...]
Alleen, stel nou dat ik dat niet geloof, moet ik dan toch trouw blijven, ook al vinden onze kerken blijkbaar zelf dat kerktrouw niet zo belangrijk is?

Ik hoor vaak dertigers klagen over hun relaties, en vaak volgt dan al snel een nieuwe relatie, of langdurig single-bestaan. Daar voelt men zich vaak leeg en eenzaam bij, maar tegelijk komt iedereen desgevraagd met een soort horror-beeld van een moeder, tante of oma, die 40 jaar bij een absolute *&^ van een man is gebleven, zonder liefde, altijd ruzie, vernederingen, lijden, omdat oh guttegut ze zo nodig trouw moest blijven.

Het gekke is, ik spreek, o.a. vanuit mijn werkzaamheden voor de kerk, wel eens dat soort vrouwen als ze eenmaal weduwe zijn. En ik waag te betwijfelen wie nu echt ongelukkig is, die relatie-hoppende-dertiger die "trouw aan zichzelf" is, of die vrouw die uit trouw en liefde bij een man blijft die in ieders ogen (inclusief die vrouw zelf) een eersteklas oet*&^ was/is.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 15, 2008, 03:13:03 pm »
Maar ik vind dat die vergelijking met een huwelijk niet klopt, vanuit protestants kerkverstaan. Je bent niet getrouwd met de GKv, de PKN of desnoods de CGK. Als gereformeerde moet je volgens mij zeggen: wij, alle gelovigen, vormen de Kerk van Christus die niet gebonden is aan kerkgebouwen. Het enige waar je trouw aan moet zijn, is aan Hem.
Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. (Mat. 5:16)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 15, 2008, 03:17:51 pm »

quote:

Hester schreef op 15 januari 2008 om 15:13:
Maar ik vind dat die vergelijking met een huwelijk niet klopt, vanuit protestants kerkverstaan. Je bent niet getrouwd met de GKv, de PKN of desnoods de CGK. Als gereformeerde moet je volgens mij zeggen: wij, alle gelovigen, vormen de Kerk van Christus die niet gebonden is aan kerkgebouwen. Het enige waar je trouw aan moet zijn, is aan Hem.
Natuurlijk ben je niet getrouwd met de kerk, waar het me om ging was hoe je om gaat met zaken als liefde en trouw. Trouw aan de gemeente is trouw aan mensen niet aan een label, een naam of een merk.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 15, 2008, 03:20:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 15:00:
[...]

Maar ik HEB geen antwoorden, sorry.

Dat snap ik wel, maar je hebt wel een mening. Toch?

Kijk, dat bedoel ik nou. Ik ben nieuwsgierig naar jou. Ik had niet verwacht aan het einde van deze thread een afgeronde mening/HET antwoord te hebben over kerkscheuringen en misschien krijg ik die wel nooit.

Hester

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 15, 2008, 03:31:27 pm »
Maar als ik er vanuit ga (want dat was je vraag) dat mijn specifieke tak van de Gereformeerde Kerkenfamilie niet hadden mogen bestaan, dus dat God dat niet zo gewild heeft, is het dan belangrijker om trouw te zijn aan die mensen dan om de consequenties te aanvaarden van het feit dat je weet (want dat is in dat geval zo) dat die kerk niet is gesticht/gewild door Christus?
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2008, 03:35:26 pm door Hester »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 15, 2008, 03:49:49 pm »

quote:

Hester schreef op 15 januari 2008 om 15:31:
Maar als ik er vanuit ga (want dat was je vraag) dat mijn specifieke tak van de Gereformeerde Kerkenfamilie niet hadden mogen bestaan, dus dat God dat niet zo gewild heeft, is het dan belangrijker om trouw te zijn aan die mensen dan om de consequenties te aanvaarden van het feit dat je weet (want dat is in dat geval zo) dat die kerk niet is gesticht/gewild door Christus?

Je weet niet wat Jezus gewild heeft. Wat je wel weet is dit:

Kinderen, het laatste uur is aangebroken. U hebt gehoord dat de antichrist zal komen. Nu al treden er veel antichristen op, en daardoor weten we dat dit het laatste uur is. 19 Ze zijn uit ons midden voortgekomen maar ze hoorden niet bij ons, want als ze werkelijk bij ons hadden gehoord, zouden ze bij ons gebleven zijn. Maar het moest aan het licht komen dat niemand van hen bij ons hoorde. 20 U echter bent gezalfd door de heilige, u allen weet dat. (2:20) u allen weet dat – Ook mogelijk is de vertaling: ‘u allen bezit kennis’.21 Ik schrijf u niet omdat u de waarheid niet zou kennen, maar juist omdat u die kent en omdat uit de waarheid nooit een leugen voortkomt. 22 Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus (2:22) de christus – Griekse titel, elders weergegeven als ‘de messias’ (zie de noot bij Matteüs 2:4), hier als ‘de christus’ vanwege het verband met ‘de antichrist’.is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader. 24 Wat uzelf betreft: wat u vanaf het begin hebt gehoord, laat dat in u blijven. Als in u blijft wat u vanaf het begin hebt gehoord, zult u in de Zoon en in de Vader blijven. 25 En dit is wat hij ons heeft beloofd: het eeuwige leven. 26 Dit wilde ik u schrijven over hen die proberen u te misleiden. 27 Wat uzelf betreft: de zalving die u van hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u alles naar waarheid, zonder bedrog. Blijf daarom in hem, zoals zijn zalving u geleerd heeft.
28 Blijf dus in hem, kinderen. Dan kunnen we vol vertrouwen zijn wanneer hij verschijnt en hoeven we ons niet te schamen bij zijn komst. 29 U weet dat hij rechtvaardig is, en u moet daarom wel inzien dat ieder die rechtvaardig leeft uit God geboren is.
3
1 Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent. 2 Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. 3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet.
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 15, 2008, 03:58:29 pm »

quote:

Mellon schreef op 15 januari 2008 om 15:20:
[...]

Dat snap ik wel, maar je hebt wel een mening. Toch?

Kijk, dat bedoel ik nou. Ik ben nieuwsgierig naar jou. Ik had niet verwacht aan het einde van deze thread een afgeronde mening/HET antwoord te hebben over kerkscheuringen en misschien krijg ik die wel nooit.

:) ok. Ik geloof vanalles, maar dat is allemaal maar weinig tastbaar, en vaak behoorlijk onzeker. Zalig die geloofd hebben zonder te zien, heel fijn, maar ik ben dan maar niet zo zalig, ik heb steun aan wat ik kan zien.

En er zijn drie dingen die ik kan zien:

- De gekruisigde en verrezen Heer in het allerheiligst Sacrament
- De presentie van Gods liefde voor de mens in het Sacrament van het Huwelijk
- De liefde, het spreken en het zwijgen van God die ik kan liefhebben in zijn Kerk

Mijn geloof steunt dáár op, dit zijn de drie fundamenten van mijn geloof, en ze zijn voor mij even onaantastbaar als heilig. Als ik één van de drie zou verraden zou ik mijn God verraden. Het verlaten van je eigen kerk is voor mij dus simpelweg ondenkbaar.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 15, 2008, 04:44:08 pm »

quote:

Goeie vraag... het maakt in feite niet uit of de synode de schuldbelijdenis of excuses overneemt, ik denk dat het voor iemand als Douma belangrijk is met zichzelf in het reine te komen. Hij heeft namelijk persoonlijk wel schuld beleden van de dingen die hij heeft gedaan ten tijde van 1967. Of je dan moet blijven in een kerk die geen berouw toont, is de vraag.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 15, 2008, 06:30:15 pm »

quote:

Hester schreef op 15 januari 2008 om 10:52:
[...]
Nee, dat is mijn punt ook niet echt.

Doordat er zoveel verdeeldheid is, vraag ik me af of de basis van onze kerken (zich totaal baseren op de bijbel) wel zo realistisch is.
Tja dat hangt af van de insteek. Als je heel erg focust op de theorie van de Bijbel kan je je zo op de Bijbel baseren dat iemand die net iets anders leert (ook al is dat ook op de Bijbel gebaseerd) kan er onenigheid ontstaan. Maar ik ben het er mee eens, we moeten meer gan kijken naar overeenkomsten en niet naar verschillen. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 15, 2008, 06:32:34 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 januari 2008 om 16:44:
[...]

Goeie vraag... het maakt in feite niet uit of de synode de schuldbelijdenis of excuses overneemt, ik denk dat het voor iemand als Douma belangrijk is met zichzelf in het reine te komen. Hij heeft namelijk persoonlijk wel schuld beleden van de dingen die hij heeft gedaan ten tijde van 1967. Of je dan moet blijven in een kerk die geen berouw toont, is de vraag.
Nou, het feit dat er samenwerking wordt gezocht met de NGK geeft wel aan dat er sprake is van berouw.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 15, 2008, 08:21:55 pm »
Nee, niet echt.

Ook vanuit de Kamphuis-houding kun je prima samensprekingen aangaan. Zo van, we dachten dat het heel erg mis zou gaan, maar het valt nog prima mee met jullie. Daar hoeft geen spatje berouw bij te zitten.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 15, 2008, 08:26:03 pm »

quote:

Ursa schreef op 15 januari 2008 om 20:21:
Nee, niet echt.

Ook vanuit de Kamphuis-houding kun je prima samensprekingen aangaan. Zo van, we dachten dat het heel erg mis zou gaan, maar het valt nog prima mee met jullie. Daar hoeft geen spatje berouw bij te zitten.
Dat kan. Maar is dat ook zo? Heb je daar bewijzen voor? Of is dat maar een mogelijkheid die je noemt?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 15, 2008, 08:30:40 pm »
Ik noem slechts een mogelijkheid. Ik ga er zelf vanuit dat er ook wel enig berouw zal meespelen. Ik wilde slechts aangeven dat het feit van samensprekingen an sich geen teken van berouw hoeft te zijn.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 16, 2008, 10:12:04 am »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2008 om 15:58:
[...]

:) ok. Ik geloof vanalles, maar dat is allemaal maar weinig tastbaar, en vaak behoorlijk onzeker. Zalig die geloofd hebben zonder te zien, heel fijn, maar ik ben dan maar niet zo zalig, ik heb steun aan wat ik kan zien.

En er zijn drie dingen die ik kan zien:

- De gekruisigde en verrezen Heer in het allerheiligst Sacrament
- De presentie van Gods liefde voor de mens in het Sacrament van het Huwelijk
- De liefde, het spreken en het zwijgen van God die ik kan liefhebben in zijn Kerk

Mijn geloof steunt dáár op, dit zijn de drie fundamenten van mijn geloof, en ze zijn voor mij even onaantastbaar als heilig. Als ik één van de drie zou verraden zou ik mijn God verraden. Het verlaten van je eigen kerk is voor mij dus simpelweg ondenkbaar.
Dankjewel  :)