Je bent Gereformeerd, dus je antwoorden zouden enige Bijbelse basis mogen hebben, neem ik aan? Nu ben ik zelf geloof ik de laatste die hier geloofwaardig kan zeggen: het staat allemaal in de Bijbel

, maar ik doe het toch. Niet om jou een plezier te doen, maar omdat ik het echt geloof (sorry P&A als ik nu helemaal onbegrijpelijk begin te worden

)
Het is niet moeilijk om citaten te vinden voor iedere visie op hoe het allemaal zo gekomen is. Zand van je voetenschudderij tegenover de oproep van de Heer om één te zijn, het belang van het bewaren van een zuivere leer, de opdracht om mensen onder omstandigheden uit de Kerk te donderen, je zal ze beter kennen dan ik.
Maar neem de Schrift eens van kaft tot kaft: ze spreekt steeds, ik zou welhaast zeggen alleen maar, over huwelijk, liefde, trouw. Je kan geen twee heren dienen, je kan niet naar situationele invulling van basisbegrippen.
Waarom niet? Omdat dat niet werkt. Ik kan dat niet bewijzen, maar als je net als ik aanvoelt dat dat zo is, lees dan verder. God is trouw aan Zijn Kerk, maar ja, daar koop je weinig voor, aangezien daarbij kerkverstaan van doorslaggevende betekenis is. Kijk eens naar de andere kant: je eigen relaties met mensen. Je gaat trouwen, dat kan een machtig middel zijn om je denken over God, Kerk, etc., mee te verstaan.
Stel je eens voor dat je na 20 jaar huwelijk op een theoretisch concept uitkomt in je gedachten, dat je tot de conclusie brengt dat je in 2008 NIET met X had moeten trouwen, ja zelfs niet had
mogen trouwen. Al doordenkend kom je tot de conclusie dat je op theoretische gronden met Y had moeten trouwen. Y lijkt wel wat op X, en je vindt Y wel aardig, maar hij heeft een aantal eigenschappen waar je echt niet goed van wordt, en overigens, je houdt simpelweg van X en niet van Y.
Moet je dan maar X er uit zetten? (En ik bedoel hier echt heel concreet je geliefde met wie je wil gaan trouwen. Probeer het je voor te stellen, zet je hem er uit?)
Moet je dan alsnog maar met Y gaan trouwen? Of ongetrouwd verder gaan? Of betekent liefde en trouw ook dat je zegt "het zal allemaal best, maar ik ben met X getrouwd, en wie daar problemen mee heeft kan door de stront zakken"?