quote:
mirt schreef op 22 januari 2008 om 20:12:Misschien is dat wel het probleem van deze tijd. (Natuurlijk niet van iedereen en niet het enige probleem, maar toch wel een wezenlijk probleem van een groep) We willen ergens voor gaan. Zijn een beetje jaloers misschien op vorige generaties die dat nog konden. Maar wat is er voor ons overgebleven?
Ooit las ik een SF verhaal, dat verder nergens over ging (ik ben dol op goede SF, omdat het schrijvers een ongekende vrijheid geeft om concepten en gedachten vorm te geven zonder dat ze gehinderd worden door enige andere grens de de consistentie van hun zelfgeschapen universum) over een soort humanoïde ras, dat niet van apen afstamde maar van roofdieren. Die soort ging vervolgens dezelfde weg als de mens: beschaving, technologie, grote steden, omgangsvormen etc. Maar de soort behield haar colleciteve gezondheid doordat iedereen 's nachts "de oerdroom" droomde: men droomde van de jacht, van het doden en eten zoals de voorouders dat gedaan hadden. De drang die in de genen lag, genautraliseerd via een droom.
Ik herinner me dat het verhaal zelf een beetje flauw was, het ging vooral over de ondergang van de mensheid en de wrede manier waarop mensen andere volkeren vernietigd hebben, maar die oerdroom is me altijd bij gebleven.
Zoals je wellicht weet is er geen enkele wetenschappelijke basis die de toets der methodologische kritiek kan doorstaan, om te beweren dat geweldadige computerspellen, films, tv, tot geweld zouden aanzetten, evenzeer voor erotische zaken. Toch buitelen brave politici, en wetenschappers die hier helemaal geen onderzoek naar hebben gedaan maar die ook zo graag hun mening willen geven, over elkaar om dergelijke zaken verboden te krijgen, omdat iedereen wel zou aanvoelen dat er een verband moet bestaan tussen geweld zien en geweld plegen.
Ik vermoed dat dat soort films, spellen, etc., onze oerdroom zijn. De moderne humanist/atheïst zegt "hoe kan die God van jullie een God van liefde zijn, en intussen beestachtige genocides
eisen van zijn volk?" En de moderne, of post-moderne christen legt dan uit dat dat symbolisch is, of dat er reden en omstandigheden waren, of dat het niet echt God was die dat vroeg, of dat God niet bevraagd mag worden en we het maar te slikken hebben (liefst met een prachtig verhaal over dat iedereen schuldig is, dus dat we niet moeten zeuren dat God genocidaal is)
Ik geloof niet in die God van dartelende konijntjes en vrolijke hertjes in een aangeharkt parkje. God mag dan liefde zijn, maar niet van de Boequet-reeks. Misschien is veel van het OT niet historisch, maar het is wel een weerslag van onze oerdroom.
Wist je dat apenonderzoekers al in de jaren zestig ontdekten dat chimpansees, onze genetische naaste verwanten in Gods speeltuin, moorden, stelen, verkrachten, martelen
en oorlog voeren? Goede kans dat je dat niet wist, want de onderzoekers hielden dat decennia uit de pers, uit angst dat beschaafde hippies alsmede lieve christenen daar niet mee overweg konden. Het zou namelijk betekenen dat wat wij het kwaad noemen, wat we zondig noemen, wat we toeschrijven aan opvoeding, klassestrijd, instituties, of erfzonde, helemaal niet onnatuurlijk is, helemaal niet typisch menselijk is, maar juist deel uit maakt van wie en wat we zijn, van hoe we geschapen zijn, hoe we gewild zijn. En dat betekent nogal wat, zowel voor de cannabisrokende wereldverbeteraar met zijn "make love not war" als voor de christen die zegt dat God liefde is, en wij naar Zijn beeld zijn geschapen.
Jaren geleden las ik een krantebericht, waar de milieukletskousen meteen opdoken: de verhouding tussen jongens en meisjes in de geboorten was aan het veranderen, er werden relatief steeds minder jongens geboren. ZIE JE WEL riepen de propagandisten van de groene terreur: het milieu verstoort nu ook al de menselijke voortplanting. Een paar dagen later volgde een bijzonder bericht: die daling in het aandeel jongens is al gaande sinds 1945. En nog opvallender: bij iedere oorlog
stijgt dat aandeel, om weer te dalen als er vrede uitbreekt. Ik realiseerde me meteen wat dat betekende: oorlog is onderdeel van onze natuur, onze soort, de mens, is van nature ingericht op het voeren van oorlog. Zo zeer zelfs, dat we zorgen voor meer kanonnenvlees zodra we weer eens oorlog voeren.
Ik ben opgevoed door psp-stemmende ouders, strikt pacifistisch (ik heb nog nooit gevochten, nog nooit geweld gebruikt tegen wie dan ook, al zolang ik leef) maar hier brak de generatiekloof door een kranteberichtje wel definitief door. Mijn ouders hebben me voor de gek gehouden, waarschijnlijk met de beste bedoelingen en zonder zelf beter te weten: geweld is onze natuur.
Misschien moeten we evenwicht zoeken, dat zou zomaar kunnen. En misschien moeten we Gods wil doen, lijkt me een goed idee. Maar ik geloof allang niet meer in de God van de knuffel-konijntjes, als ik daar al ooit in geloofd heb. Ik geloof in de God naar wiens beeld en gelijkenis we geschapen zijn, de God van Ebola, de God van Jericho, de God van Auschwitz-Birkenau. Onze God is een wrede God, zoals ook wij wreed zijn. Niet uit gebrokenheid, maar omdat we zo geschapen zijn.
Ik had al een fascinatie voor het slechte van de mens, de wreedheid, lang voor ik me serieus met geloof bezig hield. Ik las, en lees, alles wat ik te pakken kan krijgen. Als brugpieper sloot ik me wekenlang iedere pauze in de bibliotheek op om "de SS staat" te lezen, een uiterst gedetailleerd verslag door een overlevende, van hoe Auschwitz gerund werd. De systematische vernietiging van miljoenen, uitgewerkt in transportlijsten, keuringssystemen, coderingen en baten-en-lasten. En sindsdien heb ik zoveel bijgelezen, dat ik één ding zeker weet: Auschwitz was niet de uitzondering, het was het dieptepunt, en op een wrede manier het hoogtepunt van wat wij zijn.
Ecce homo, zie de mens, zegt Pilatus (Joh 19;5), en Nietzsche zegt het hem na. Ik denk dat er reden voor optimisme is bij de nihilisten en bijzonder weinig bij de romantici. Wat we evenwicht noemen, zou wel eens ver van het punt van evenwicht vandaan kunnen liggen. Is de kern van ons geloof niet juist daarin gelegen dat we wat en wie we zijn aan banden leggen, en ons ontworstelen aan wat ons gegeven is? Nooit heb ik een beter, persoonlijk verslag gelezen waarin de mens spreekt zoals hij is, tenminste, zoals ik hem steeds weer herken dan
My war gone by, I miss it soLet wel: ik zeg niet, en bedoel niet, dat God slecht is, en dat de slechtheid van de mens van God komt. Ik wijs de gnostiek af, en ik durf te beweren dat ik voldoende reputatie heb opgebouwd in die afwijzing om dat niet te hoeven verdedigen. Nee, mijn punt is meer dat wat wij "goed" zijn gaan noemen, wel eens meer met lauwheid en slapte t maken zou kunnen hebben, dan met werkelijke goedheid.
quote:
Dat het 'gewoon' om het evenwicht zou moeten gaan, nee dat kan geen levensdoel zijn, helemaal mee eens. Andersom, als je een heleboel passies hebt of van één soort passie een heleboel, is het wel fijn als er ook evenwicht bestaat.
Job 28 en het hele boek Prediker komen allebei op hetzelfde uit nadat ze helemaal uitgeput zijn naar het zoeken van waar ze voor zullen gaan: we moeten gewoon maar doen wat God zegt. Prediker heeft het wel over evenwicht ondertussen, maar het is niet dat hij dat zozeer aanprijst om als levensdoel te hebben. Dat is opvallend genoeg het genieten van het leven.
Genieten van het leven en ondertussen doen wat God zegt (waaronder tranen drogen wat je als taak van de kerk noemde) is eigenlijk wel een heel mooi levensdoel, toch?
Ik denk dat Prediker gelijk heeft, maar ik ben van Brabants bloed en Limburgse bodem, dus daar kan het aan liggen: genieten van het leven is een uitstekend levensdoel, en intussen moeten we God dienen. Ik geloof alleen niet dat dat het evenwicht is, dat dáár ahw het zwaartepunt van de mens ligt. Maar misschien is dat onbelangrijk geklets, waar het resultaat toch hetzelfde blijft.
quote:
Ik heb nog allerlei gedachten gehad verder over dit onderwerp, maar we zouden naar de 100 pagina’s gaan, dus dat komt nog wel een keer.

ik reken er op!