quote:
Ja, sorry, ik ben katholiek he, ik geloof niet in één intepretatie van de Schrift.
quote:
Dat begrijp ik niet goed. Waarom is het nodig, dat iemand een preek houd over de geboorte van Jezus. Mooi versiert met allerlei details, en in zijn theologieonderwijs zegt, dat het allemaal symbolisch bedoelt is. Dus: Geen stal, geen herders, geen drie wijzen. Niks van alles.
Dat dit een geloof kan zijn, daar kan ik nog ergens achter komen, maar wat heeft dat mit "christelijk" of "katholiek" te maken.
Hangt van de doelstelling af die je hebt. Als ik een college exegese volg, dan hoop ik iets te leren over de Schrift, de samenhangen, de context, etc., etc. Maar als ik voor een volle kerk een preek moet geven over dezelfde tekst, dan is dat vooral een overweging bij die tekst, een poging mensen iets mee te geven, waarbij de tekst deels vehikel is. Komt iemand mij vragen hoe hij/zij een bepaald gegeven moet verstaan, dan zal ik altijd in gesprek gaan over de context van de vraagsteller. Kortom, verschillende uitleg voor verschillende situaties.
quote:
De hele bijbel is symbolisch; dat zeggen tenminste verlichte theologen, maar waarom vertellen ze dan in het openbaar zovele leugens? (Een leugen is een bewuste verandering van de feiten.)
Had mijn moeder toch gelijk als ze mij vertelde: "De overheid houd de mensen arm, en de kerk houd ze dom."
Is het een geloof voor elitairen. (voor we julie vertellen hoe het "echt" is, vertellen we liever leugens, want het "echte" verstaan julie sowieso niet)
Dat is zonder meer een groot risico, en ja, de kerk heeft zich daarin bepaald niet altijd van haar beste kant laten zien.
Maar ik zou het willen omdraaien: moet je mensen lastig vallen met een academische verhandeling over een tekst, als je weet dat die toch niet zal landen? Het geloof draait niet om de Bijbel, en het beheersen van exegetische vaardigheden op academisch niveau brengt niemand in de hemel. Veel meer dan God liefhebben, en de naaste als jezelf, is het niet. Geloven en werken! Wie niet de wil van de Vader doet kan het schudden. Dat is eigenlijk wel zo ongeveer alles. Maar ja, dan begint het gemier pas echt. Want wat te geloven? En wat is de wil van de Vader? En wat moet je dan precies doen?
Ik geloof er niets van dat de Kerk zich vooral bezig moet houden met eindeloos academisch ge-bejaarde-prostitueer over wat precies hoe waar waarom in de Bijbel staat. Woordverkondiging moet in essentie Jezus aan het woord laten, en mensen houvast geven, hoop, een oproep tot liefde en tot werken van liefde, dat soort dingen. En dat zie je, denk ik, ook gebeuren. Ik heb pas twee keer een preek in een gereformeerde kerk mogen meemaken (eenmaal huwelijk in de GKv, eenmaal een willekeurige zondag in een gereformeerde bondskerk) en ik heb er een paar via internet beluisterd (met dank aan E-line

), en ik heb intussen vrij veel gehoord in katholieke kerken, en zonder enige uitzondering zag je dit terug: geen academisch verhaal, maar de tekst tot leven brengen en de mensen tot verstaan.
quote:
Nog een vraagje (of toppic) waarom vind ik jou, "trotz allem" sympatiek?

geen idee. Ik zou graag zeggen "omdat ik het ben" maar de communis opinio spreekt dat tegen.
Mijn gok zou zijn: omdat we een katholieke cultuur delen, omdat we een schurfthekel hebben aan intellectuele oneerlijkheid, en omdat we beiden vinden dat mensen hun poten uit de mouwen moeten steken om elkaar tot steun te zijn? Ja, of omdat we allebei azijnpisserige cynici zijn, die dat in elkaar herkennen