Auteur Topic: Het "controversiële" interview met prof. Harinck  (gelezen 19260 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Het "controversiële" interview met prof. Harinck
« Reactie #100 Gepost op: februari 15, 2008, 09:37:28 am »
.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2008, 09:38:33 am door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: februari 15, 2008, 09:50:56 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 15 februari 2008 om 09:35:
Om Harinck zelf te citeren:

[...]
 ...

[...]

Is je op verzoek uitlaten over je persoonlijk geloof en persoonlijke beleving hetzelfde als het 'uitdragen' van (omstreden) standpunten?

Dat vraag ik me af en ik denk dat de interviewer de impact had kunnen bedenken nadat hij de uitspraken had gehoord, omdat de uitspraken wel omstreden zijn - al deed Harinck ze op verzoek.
Ze hadden daar dan samen over kunnen praten of het verstandig was om diem uitpsraken de ether in te sturen. Als het interview live was, is dat natuurlijk lastig (ik weet dat zo niet) maar de krant komt natuurlijk later dan de uitspraken en kun je dat erbij vermelden dat het op verzoek was.
Dat de uitspraken omstreden zijn, zou Harinck aan het denken kunnen zetten?

Het diepste probleem is natuurlijk dat hij deze overtuiging heeft en lid is (prof) is van een kerkgenootschap waar deze overtuiging 'niet kan/omstreden zijn'.....

(Dat laatste is even mijn persoonlijke mening :) Ik heb nl veel ellende gezien doordat mensen (met een prof voorop) anders dachten/gingen denken en vonden dat hun geloofsgemeenschap dat ook maar moest gaan doen. Bij Harinck is dit laatse wrs anders en draagt dat niet zo prominent uit - alleen nu op verzoek, maar het effect kan natuurlijk wel zijn dat de sneeuwbal gaat rollen)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: februari 15, 2008, 12:30:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 februari 2008 om 08:48:
Maar mag je dat dan gaan 'uitdragen'? En in een interview wordt er natuurlijk naar gevraagd. Maar dan moet je bedenken dat je prof bent en dat jouw uitspraken breed worden gehoord en gelezen.

De regel is - in de kerk in ieder geval - dat je in principe alles mag vinden wat je wilt zo lang je het maar via de kerkelijke weg aanpakt. Het is niet de bedoeling in alle openheid dingen te gaan roepen. Vooral ambtsdragers kunnen niet openlijk tegen de leer ingaan.

Om tegelijk in te gaan op je andere post: het is erg als een professor zijn achterban meesleept in zijn dwalingen. Ik denk echter dat dat in dit geval sowieso niet opgaat. Ik zou meer vrezen voor de 'veenbrand' dan voor de invloed van Harinck zelf. Ik denk dat één van de redenen dat EiW er zo snel op duikt is dat zij Harinck zien als stro- en voorman van een beweging waar ze geen grip op hebben: die van de vrienden van Dostojevski. Een lading intellectuelen die zich voor een groot deel al ontworsteld heeft aan de zuil en zich niet zo veel gelegen laat liggen aan het Kamper leergezag. Die hun eigen weg proberen te vinden met de Bijbel in de hand. En die beweging, daar is men m.i. bang voor, terecht of niet.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: februari 15, 2008, 02:04:18 pm »
Ik heb een vrij diepe sympathie voor de gereformeerde orthodoxie, of die nu vrijgemaakt is, of "bonders", en ik reken enkele uitermate orthodoxe protestanten tot mijn vriendenkring, ja ik heb zelfs een dominee in mijn "LinkedIn-lijst". Vanuit die achtergrond vind ik het bijzonder verdrietig om te zien met wat voor krampen gereageerd wordt binnen de snel krimpende gereformeerde zuil.

Als lid van een zuil waar iedere orthodoxie al decennia geleden verdwenen is, heeft het ook een soort "levende geschiedenis" gehalte. Wat in de gereformeerde zuil gebeurt is een opvallende kopie van wat de katholieke zuil al weer tot haar geschiedenis rekent.

Als katholiek moet me van het hart dat het iedere keer weer pijnlijk is, ook al was het bekend, om te ervaren dat juist de orthodoxe gereformeerden zo vast lijken te houden aan hun misvattingen en hun vijanddenken richting de katholieke Kerk.

quote:

Ursa schreef op 14 februari 2008 om 16:18:
Betekent dit dat ze minder waar zijn? Nee.
De 3FvE zijn op het besproken punt wel degelijk simpelweg en aantoonbaar onwaar. Geen "erg strenge interpretatie" of zoiets, maar simpelweg ONwaar.

quote:

Klopt, in die zin dat de leer van de RKK niet veranderd is. De vraag is echter of de Kathechismus (of de opstellers daarvan) die leer ooit goed begrepen heeft.
En het antwoord is een volmondig nee. Het zou, JUIST, onze orthodox gereformeerde broeders en zusters enorm sieren als ze eindelijk de ruggegraat zouden hebben dat te erkennen.

Ik heb tot mijn grote plezier gezien hoe niet alleen op de lokale niveau's, maar tot op het niveau van de paus, erkenning bestaat voor fouten die katholieken hebben gemaakt, ik lees in de CKK hoe de Kerk de erkenning van eigen falen rond de reformatie tot haar centrale geloofsgeschriften rekent. Maar van de kant van de reformatie? Arrogantie, eisen, en niet een begin van erkenning dat de 3FvE op een lasterlijke wijze gewoon ONwaar is. Mij verrast het dat binnen de GKv een debat wordt gevoerd over de uitspraken van een prof, op zeer hoge toon, door mensen die klaarblijkelijk vinden dat hun geloof mede afhangt van het volhouden van een leugen.

quote:

Wat vinden jullie van deze reactie? (dan bedoel ik die van Van der Schee)
Sterk.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 15, 2008, 04:55:03 pm »

quote:

okidoki schreef op 14 februari 2008 om 23:10:
[...]

offtopic:Ik heb totaal geen behoefte om op het laag reactieniveau van iemand als Bolt in te gaan. Zijn schrijfstijl  nodigt mij niet uit om nog langer op te reageren. Ervaringen met hem hebben mij geleerd dat de betonnen muur van mijn huis beter luistert. Hij reageert niet op email, verspreidt te pas en te onpas folders van "zijn" kamp FKO en mist elke vorm van tact in de schriftelijke omgang met anderen. Vandaar.
(..)
hmm.... als je voor "Bolt" de groep "progressief" invult, geldt precies hetzelfde. Ik wordt overspoeld door uitspraken in de media dat dit ouderwets is, dat dat nerveus is, dat zus een gereformeerd "randverschijnsel" is, dat zo achterhaald is. Allerlei dingen worden lekker publiekelijk (ondanks afspraken) uitgeprobeerd en mensen die dat niks vinden, worden zonder veel tact terzijde geschoven.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 15, 2008, 04:57:25 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 15 februari 2008 om 09:35:
Om Harinck zelf te citeren:

[...]
 ...

[...]

Is je op verzoek uitlaten over je persoonlijk geloof en persoonlijke beleving hetzelfde als het 'uitdragen' van (omstreden) standpunten?

is "de vrouw had gisteren al in het ambt gemoeten" een vorm van "persoonlijk geloof en persoonlijke beleving", of is het het "uitdragen van (omstreden) standpunten"?

Ik ga voor het laatste om de simpele reden dat dit standpunt in zo ongeveer elke kerk die ik ken ofwel ooit omstreden was, ofwel op dit moment omstreden is. Een kerkhistoricus zou dat moeten weten, lijkt me.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 15, 2008, 05:05:22 pm »

quote:

hmmm.. ik zag vooral veel ad hominems. Mensen op uiterst suggestieve wijze met moslim-terroristen vergelijken, heeft niet mijn voorkeur. En claimen dat publiekprotest Harinck wil lasteren is simpelweg onwaar.

En kennelijk dien ook ik tot de "godsdienstwaanzinnigen" te worden gerekend. Want ook ik heb er sympatie voor dat mensen die geen kant meer op kunnen, publiek uiting geven aan hun afkeur voor een bepaalde mening, zoals in dit geval die over de vrouw in het ambt.

De ervaring met bv. de NGK of de voormalig synodalen of hervormden leert namelijk, dat dit een postmodern proces is. Iets wordt niet zozeer onderzocht of afgesproken, maar juist door voorvechters gewoon (soms ietswat rebels) gedaan en bespreekbaar gemaakt door publieke uitingen. Op een gegeven moment ontstaat er dan een dusdanig sterke stroming, dat de formaliteit de actualiteit wel moet volgen.

(p.s. dit staat m.i. los van de vraag over de mis en de catechismus. Het lijkt mij niet logisch dat een katholiek aan het gereformeerde avondmaal meedoet, en andersom ook niet dat een gereformeerde volledig meedraait in de mis. En over de vraag in hoeverre de catechismus-opstellers de mis verkeerd weergeven, wil ik het niet hebben)
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2008, 05:08:45 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 15, 2008, 08:00:03 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 februari 2008 om 17:05:
[...]

hmmm.. ik zag vooral veel ad hominems. Mensen op uiterst suggestieve wijze met moslim-terroristen vergelijken, heeft niet mijn voorkeur. En claimen dat publiekprotest Harinck wil lasteren is simpelweg onwaar.

Ik denk dat ik in iets meer detail had moeten reageren, gezien de gevoeligheden die spelen. Bij deze dan:

quote:

Ds. W. van de Schee: "Het is al een oude observatie van me dat extreem overtuigde gelovigen gemakkelijk in crimineel gedrag vervallen. Het voorbeeld van kerkleden die zich aan gedrag schuldig maken dat in nuchter Nederlands gewoon neerkomt op stalking (van predikanten en anderen) heb ik ooit eens uitgewerkt. Stalking is (gelukkig) strafbaar gedrag in Nederland. Vandaag kreeg ik, met waarschijnlijk al mijn collega's en de nodige anderen, een email van een anoniem figuur of een anonieme groep figuren die een complete internetsite heeft/hebben opgezet om prof. dr. George Harinck te belasteren.

Als iemand anonieme e-mails gaat versturen aan vrijgemaakte predikanten, om te verwijzen naar een anonieme web-site, alwaar men zijn gal kan spuwen over een interview, dan vind ik de vergelijking met stalking redelijk correct.

quote:

In ieder geval een kwestie van smaad, lijkt me. Maar wat me meer aan het denken zet is dat het ook bij deze site om een vorm van verbaal terrorisme gaat. Niet alleen wordt met suggestieve praat iemands integriteit zorgvuldig opgeblazen,

Dit lijkt me een kwestie van standpunt, letterlijk, van het punt vanaf waar men kijkt. Ik kan me heel levendig voorstellen dat de uitspraken in het interview, komende van een docent aan het enige predikanten-opleidingsinstituut van de kerk, grote zorgen oproepen. Ik kan me even levendig voorstellen dat de manier waarop dit geuit is als nogal laag bij de gronds wordt ervaren.

"Wij" hadden recent ook zo'n kwestie, de Nederlandse Dominicanen maakten een folder "Kerk en ambt", deelden die op vrij ondiplomatieke wijze rond, en vervolgens werden ze bikkelhard op de vorm geattaqueerd, waarbij de inhoud zonder verdere discussie als ketters of schismatiek terzijde werd geschoven. Ik heb grote bezwaren tegen die folder, maar ik heb zo mogelijk nog grotere bezwaren tegen de methode van degenen die de folder tot onbespreekbaar stuk wilden maken, onder meer door de Nederlandse Dominicanen door het slijk te halen.

Als buitenstaander, die verder geen partij is in het geheel, ben ik geneigd inhoudelijk groot bezwaar te hebben tegen de visies zoals geuit door de prof, maar de manier waarop daarop is gereageerd (website, anonieme e-mail) geeft me een vieze smaak in de mond.

quote:

ook wordt gespeculeerd op de angst van allerlei kerkleden over de ontwikkelingen in de Gereformeerde Kerken.
Ik zie uitingen daarvan zelfs op dit toch heel verstandige forum doordruppelen, ik vind de site "eeninwaarheid" en de protest-site tegen de prof, daar inderdaad van getuigen. Angst, en wat mij specifiek opvalt, een op onbenul gefundeerd anti-papisme, dat ik echt onwaardig vind.

quote:

Om eigen overtuigingen overeind te houden is kennelijk alles geoorloofd. Bij die kwade praktijken worden net zo makkelijk moderne communicatiemiddelen ingezet als fundamentalistische moslims doen bij hun helaas veel minder verbale terrorisme.
Dit is een drogreden, of misschien beter: een voorbeeld van verbaal terrorisme om verbaal terrorisme te bestrijden. Retorisch best leuk gevonden, maar wel een oog-om-oog benadering die jammer is.

quote:

En dus hebben we nu zelfs een aan één persoon gewijde website, naast de al langer opererende site van eeninlaster.nl.
De verbale explosieve lading zal ook hier wel weer zo ongeveer het volgende 'kaliber'; hebben: eerst geef je iemand vertekend weer, ruk je wat citaten uit verband of zet ze in een heel ander kader dan ze oorspronkelijk hebben, daarmee zet je iemand weg als onbetrouwbaar, ongeloofwaardig, ongereformeerd en nog wat on-zin; als er dan protest komt keer je vrolijk de bewijslast om: bewijs maar dat ik ongelijk heb, ik gaf toch argumenten, en, waar je hier op kunt rekenen: tegen een publiek interview kun je toch publiek protest aantekenen, zonder dat het van belang is wie je zelf bent... Tegen dit soort praktijken is nauwelijks kruid gewassen. Wat er nu verder ook gezegd en gedaan wordt, het wantrouwen is toch al gezaaid en de angst toch al weer aangewakkerd.
Ik kan moeilijk bestrijden dat dit effect bereikt wordt. Als dat niet de bedoeling was, zitten er niet zo slimme mensen achter genoemde sites.

Ik heb "eeninwaarheid" wel eens bekeken, nadat ik er door iemand hier op gewezen was, en zeker als katholiek voel je dan echt even ijswater door je aderen stromen. Des te pijnlijker, als je je tegelijk realiseert dat je naar een site zit te kijken van degenen die je broeders hadden moeten zijn.

quote:

Het lijkt me dat we als christenen van dit soort verbaal terrorisme net zo radicaal afstand moeten nemen als we graag hebben dat gematigde moslims doen van fysiek terrorisme uit naam van de islam.
Voortzetting van de eerder ingezette jij-bak, retorisch leuk gevonden, maar verder niet zo fijn.

quote:

Wie zich aan dit soort gedrag schuldig maakt hoort per ommegaande van het avondmaal afgehouden te worden en bij volharding afgesneden te worden, goede bedoelingen of niet (alle terroristen hebben 'goede'; bedoelingen).
Ik weet niet wat de betekenis hiervan in jullie kerken is, maar ik neem aan dat het zoiets is als excommunicatie bij ons. Als dat zo is, vind ik dat niet heel vreemd. Want laten we wel wezen, omdat een prof op aandringen van een interviewer iets van zijn persoonlijke geloof heeft laten zien (ok, niet heel slim) staat er een groep mensen op die de facto aanstuurt op het onmogelijk maken van de positie van deze prof. Aangenomen dat die dingen een beetje op elkaar lijken, betekent dit dat deze groep direct en gericht aanstuurt, niet alleen op het persoonlijk schaden van de prof, maar vooral op het uitstoten van de prof uit de communio van de kerk. Dat kan, sterker, dat mag lijkt mij, maar het heeft wel consequenties: als de kerk deze prof niet uit haar communio stoot, zal deze groep onherroepelijk moeten vaststellen dat zijzelf wel de communio met de prof heeft verbroken. En, nogmaals als de kerk dat voorbeeld niet volgt, dan heeft ze de facto ook de communio met de kerk verbroken.

Ter vergelijking: als mgr Lefevbre bepleit dat de paus een ketter is, dan mag hij dat, maar als de Kerk hem daarin niet volgt, is hij zelf de facto de Kerk uit. Of iets langer geleden, als Luther beweert dat de paus een ketter is, prima, maar als de Kerk hem daarin niet volgt: wegwezen dan.

quote:

Al was het alleen maar omdat zo ongeveer alle nieuwtestamentische leefregels juist dit verbieden, en dat nog wel veel duidelijker dan alle in het interview met Harinck aangesneden thema's. Als dit niet valt onder het je onder de naam van christen als ongelovige en goddeloze gedragen weet ik niet meer wat daar wel onder valt.
Ik kan me, zoals uit voorgaande moge blijken, voorstellen dat de dominee zich vrij boos maakt over de gehanteerde methoden. Los daarvan, lijkt me het eerder genoemde punt van de excommunicatie aan de orde.

quote:

Laten we ons verder vooral niet bang laten maken. Dit soort wangedrag komt voor onder een kleine minderheid van kerkleden, die naar verhouding veel te veel aandacht krijgt. In het doorgaande gesprek binnen de kerken plaats je je met dit soort sites volstrekt buiten de discussie. Laat dat vooral zo blijven.
Ik vermoed dat dit een correcte constatering is. Ik vermoed overigens, dat de dominee zich vergist als hij denkt dat "de grote groep" een grotere overlevingskans heeft dan "de kleinere groep". Jullie, als gereformeerden, zouden wel eens lering mogen trekken uit de gebeurtenissen bij jullie katholieke broeders. Maar ja, zolang de modernisten en de main-stream denken dat alles lekker gaat, en de orthodoxen naar de katholieken blijven kijken als de vijand, zullen jullie de lessen trekken als het veel te laat is. Helaas.

quote:

Tenslotte: kennelijk trekken godsdienstwaanzinnigen soortgenoten aan. Het heeft in ieder geval iets komisch om te zien dat iemand het nodig vond om als Ds. Van der Schee in te loggen op het forum van de site. Ik ben het niet geweest. De schijterd mag zich melden bij me als-ie dat durft.

De term godsdienstwaanzinnigen vind ik wat fors, maar de laatste regels geven daar wel enige aanleiding toe.

quote:

En kennelijk dien ook ik tot de "godsdienstwaanzinnigen" te worden gerekend. Want ook ik heb er sympatie voor dat mensen die geen kant meer op kunnen, publiek uiting geven aan hun afkeur voor een bepaalde mening, zoals in dit geval die over de vrouw in het ambt.
Ook niet helemaal eerlijk, en vooral retorisch handig. Je betrekt een beledigende term op jezelf, terwijl je goed kan lezen en dus wéét dat die term niet gericht was op diegenen die netjes en op inhoud in debat gaan. Niet doen, je maakt je pleidooi er alleen maar zwakker mee.

quote:

De ervaring met bv. de NGK of de voormalig synodalen of hervormden leert namelijk, dat dit een postmodern proces is. Iets wordt niet zozeer onderzocht of afgesproken, maar juist door voorvechters gewoon (soms ietswat rebels) gedaan en bespreekbaar gemaakt door publieke uitingen. Op een gegeven moment ontstaat er dan een dusdanig sterke stroming, dat de formaliteit de actualiteit wel moet volgen.
Ik snap je zorg, sterker, het moge duidelijk zijn, ook uit deze draad, dat ik je zorg zoveel deel als een niet-gereformeerde maar kan. Maar ik maak me ook zorgen over de vorm waarin die zorg wordt geuit, aangezien het die positie nu juist schade toebrengt.

quote:

(p.s. dit staat m.i. los van de vraag over de mis en de catechismus. Het lijkt mij niet logisch dat een katholiek aan het gereformeerde avondmaal meedoet, en andersom ook niet dat een gereformeerde volledig meedraait in de mis. En over de vraag in hoeverre de catechismus-opstellers de mis verkeerd weergeven, wil ik het niet hebben)
Dat kan ik me in deze draad voorstellen. Ik blijf er bij dat ik het volstrekt onbegrijpelijk vind dat juist uit de hoek waarin ook jij je blijkbaar bevindt, zoveel mensen een ONwaarheid, vermoedelijk een leugen dus, blijkbaar tot een centraal geloofspunt maken. Ik vind dat treurig, dom, en bijzonder schadelijk voor juist die positie. Bespreek het vooral niet, maar kijk niet gek op als ooit iemand zegt: jullie waren gewaarschuwd. En die waarschuwing kwam van sympathisanten, niet van tegenstanders.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 15, 2008, 08:00:45 pm »
@Nunc: Je sympathie voor deze groep is me bekend maar persoonlijk denk dat hun manier van polemiseren echt niet meer van deze tijd is. Bovendien helpt het nu eenmaal veel meer de bekritiseerden zelf aan te spreken/schrijven ipv over ze te spreken/schrijven. En ja soms kiest de kerk voor dingen waar je het niet mee eens bent maar dan je moet kiezen of blijven of gaan. Als je dan kiest voor blijven moet het ook een keer ophouden ipv de kerkelijke wegen te verstoppen met bezwaarschrift op bezwaarschrift. Ik ben ook lang niet overal even gelukkig mee maar zolang het imo niet de kern van het gereformeerde belijden raakt zullen we het er mee moeten doen en wordt het tijd dat we de gelederen sluiten, er ligt nog veel werk te wachten!

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 15, 2008, 11:29:45 pm »

quote:

dingo schreef op 15 februari 2008 om 20:00:
Bovendien helpt het nu eenmaal veel meer de bekritiseerden zelf aan te spreken/schrijven ipv over ze te spreken/schrijven.

Als iemand toelaat dat zijn meningen in een krant worden gepubliceerd, dan aanvaard je dat je uitspraken onderwerp van publieke discussie worden. Niets mis mee dat er (met naam, toenaam en goed fatsoen, uiteraard) ook openbaar op gereageerd wordt. Toch?

quote:

En ja soms kiest de kerk voor dingen waar je het niet mee eens bent maar dan je moet kiezen of blijven of gaan.
De GKv is mijn kerk niet, dus als ik mijn mond te ver open trek, dan zeg je het maar. Maar, als je Prof Harinck's uitspraken ziet over de waarde die hij niet zo hecht aan Jezus' offer, lijkt het je dan niet dat die vraagstelling voor hem niet ontoepasselijk zou zijn?
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 16, 2008, 12:44:42 am »

quote:

Nunc schreef op 15 februari 2008 om 16:55:
Ik wordt overspoeld door uitspraken in de media dat
Welke media heb je het over?
Mail me maar als je wat wilt weten

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 16, 2008, 08:48:37 am »

quote:

dingo schreef op 15 februari 2008 om 20:00:
@Nunc: Je sympathie voor deze groep is me bekend

mijn sympathie ligt daar inderdaad, ondanks dat mijn standpunten niet altijd overeenkomen en ik de harde woorden niet altijd deel. Ik heb bijvoorbeeld een van hen afwijkende mening over evolutie-Genesis. Om dezelfde reden wil ik de uitspraken over de mis ook buiten beschouwing laten (sorry Diak, ik denk dat je me dus verkeerd begreep).

Wat ik wel waarneem, is dat ze vaak goede punten aankaarten maar dat ze met name op de vorm neergesabeld worden. Dat is zeer onterecht. Als we samen kerk willen zijn, dan kunnen we ons er niet van afmaken door de ander even zwart te maken. We zullen in discussie moeten gaan.

quote:

maar persoonlijk denk dat hun manier van polemiseren echt niet meer van deze tijd is. Bovendien helpt het nu eenmaal veel meer de bekritiseerden zelf aan te spreken/schrijven ipv over ze te spreken/schrijven.

ik denk ook dat het een niet zo slimme zet was

quote:

En ja soms kiest de kerk voor dingen waar je het niet mee eens bent maar dan je moet kiezen of blijven of gaan.

we hebben het hier toch over (o.a.) de vrouw in het ambt? Dat is toch niet een ingegane weg of heb ik iets gemist? Het is een issue dat ongetwijfeld een keer op de agenda komt te staan (daar hoef je geen hoogleraar protestantse kerkgeschiedenis voor te zijn), niet een issue wat al besloten is.

quote:

Als je dan kiest voor blijven moet het ook een keer ophouden ipv de kerkelijke wegen te verstoppen met bezwaarschrift op bezwaarschrift.

en hoe geldt dat andersom? Als de GKv geen vrouw in het ambt hebben, mag je dan wel in een oplage van vele tienduizenden je vrij afwijkende mening daarvan publiceren?

quote:

Ik ben ook lang niet overal even gelukkig mee maar zolang het imo niet de kern van het gereformeerde belijden raakt zullen we het er mee moeten doen en wordt het tijd dat we de gelederen sluiten, er ligt nog veel werk te wachten!
ik ben het met je eens dat "de gelederen sluiten" belangrijk is. Maar ik ben wel benieuwd waar de grens ligt. Hoeveel -- naar jouw ogen -- onschriftuurlijke zaken kun je in een kerk toleren, en wanneer moet je zeggen: "tot ziens"?
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 08:55:30 am door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 16, 2008, 08:51:37 am »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2008 om 00:44:
[...]

Welke media heb je het over?

over allerlei media, zoals reformatie, het ND, Trouw, websites, kerkblaadjes. In al die media verschijnen geregeld proponenten van verandering, in al die media (en soms van de kansel) wordt gehint of gesteld dat bepaalde visies achterhaald zijn (bv. "het verbond"), etc.

Dat is niet een klacht over de media, maar om te laten zien dat beide partijen zich publiekelijk uiten. Het is dan wat flauw om te klagen over wat bezwaarden rondsturen, en dan de media-aandacht die "de andere kant" genereert, te negeren.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 16, 2008, 10:13:42 am »

quote:

Liudger schreef op 15 februari 2008 om 23:29:
[...]

Als iemand toelaat dat zijn meningen in een krant worden gepubliceerd, dan aanvaard je dat je uitspraken onderwerp van publieke discussie worden. Niets mis mee dat er (met naam, toenaam en goed fatsoen, uiteraard) ook openbaar op gereageerd wordt. Toch?
An sich is daar niets mis mee inderdaad maar als je een voorgedrukt bezwaarschrift richt aan de bestuurders van de TU Kampen dan is die verkeerd geadresseerd imo.

quote:

[...]
De GKv is mijn kerk niet, dus als ik mijn mond te ver open trek, dan zeg je het maar. Maar, als je Prof Harinck's uitspraken ziet over de waarde die hij niet zo hecht aan Jezus' offer, lijkt het je dan niet dat die vraagstelling voor hem niet ontoepasselijk zou zijn?
Als ik de twee toelichtingen van Prof. Harinck lees dan is voor mij duidelijk dat het interview wat sensationeler geformuleerd is dan waar hij op doelde. Daarnaast is er gewetensvrijheid in de gkv zolang hij een afwijkende mening niet actief propageert mag hij denken wat hij wil.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: februari 16, 2008, 10:46:38 am »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2008 om 08:48:
[...]
Wat ik wel waarneem, is dat ze vaak goede punten aankaarten maar dat ze met name op de vorm neergesabeld worden. Dat is zeer onterecht. Als we samen kerk willen zijn, dan kunnen we ons er niet van afmaken door de ander even zwart te maken. We zullen in discussie moeten gaan.
Mee eens, maar wel een discussie zonder de vooringenomenheid die nu het gesprek behoorlijk hindert.

quote:

[...]
we hebben het hier toch over (o.a.) de vrouw in het ambt? Dat is toch niet een ingegane weg of heb ik iets gemist? Het is een issue dat ongetwijfeld een keer op de agenda komt te staan (daar hoef je geen hoogleraar protestantse kerkgeschiedenis voor te zijn), niet een issue wat al besloten is.
Het is een issue wat nu al duidelijk aan de orde is nl. we zijn nog steeds in gesprek met de ngk waar inmiddels een duidelijk afwijkend standpunt bestaat t.a.v. vrouw in het ambt. Maar ik bedoelde het meer in zijn algemeenheid er worden meer besluiten genomen waar mensen het niet mee eens zijn.

quote:

[...]
en hoe geldt dat andersom? Als de GKv geen vrouw in het ambt hebben, mag je dan wel in een oplage van vele tienduizenden je vrij afwijkende mening daarvan publiceren?
Van mij mag het als het maar duidelijk is dat het zijn mening is en niet die van de TU of de kerken. Daarnaast moet er in zijn algemeenheid wel ruimte zijn om de discussie met elkaar aan te gaan over nieuwe inzichten wil je enige vooruitgang boeken als wetenschappelijk instituut die de TU wil zijn.

quote:

[...]
ik ben het met je eens dat "de gelederen sluiten" belangrijk is. Maar ik ben wel benieuwd waar de grens ligt. Hoeveel -- naar jouw ogen -- onschriftuurlijke zaken kun je in een kerk toleren, en wanneer moet je zeggen: "tot ziens"?
In mijn ogen kun je geen onschriftuurlijke zaken in de kerk tolereren dus daar ligt voor mij precies de grens. Tegelijkertijd kan ik prima leven met het feit dat sommige delen van de bijbel voor meer dan één uitleg vatbaar zijn. Daarbij kan ik voor de hoofdzaken altijd terugvallen op onze belijdenisgeschriften.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2008, 10:47:24 am door dingo »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: februari 16, 2008, 12:45:44 pm »
Als jullie toch ook over mijn post praten, neem dan ook even de originele url mee. Dhr. Bolt is nu eenmaal ook niet erg goed in het hanteren van auteursrechten. Ik heb niet voor niets nog verhelderd na een reactie.
shoot me again, I ain't dead yet

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: februari 16, 2008, 12:54:31 pm »
Hmm die post en aanvullende reactie is idd verhelderend maar op deze manier wordt onze discussie wel verpest. ;)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: februari 16, 2008, 01:53:01 pm »

quote:

dingo schreef op 16 februari 2008 om 10:46:
(..)
Van mij mag het als het maar duidelijk is dat het zijn mening is en niet die van de TU of de kerken. Daarnaast moet er in zijn algemeenheid wel ruimte zijn om de discussie met elkaar aan te gaan over nieuwe inzichten wil je enige vooruitgang boeken als wetenschappelijk instituut die de TU wil zijn.
(..)

Dat iets wat afwijkt van de mening van de GKv, niet als de mening van de GKv mag (kan) worden gepresenteerd, is mij wel duidelijk.

Als iemand in een landelijk dagblad (wat vermoedelijk door het overgrote merendeel van de GKv leden gelezen wordt, of iig meer dan andere kranten) gezegd wordt: "de vrouw in het amb, dat had gisteren al gemoeten", dan zie ik niet hoe dat niet kan vallen onder publiekelijk je mening verspreiden. Als je iets in een interview met een krant zegt, dan is dat per definitie publiekelijk én het wordt automatisch naar tienduizenden huiskamers verspreid.

Ook vraag ik me af, hoe een zo kort-door-de-bocht uitspraak als "had gisteren al gemoeten" valt onder de wetenschap die de TU zou moeten bedrijven. Juist van een TU'er zou je toch een bijbels gegrond betoog verwachten, en niet een verwerpen van "argumenten a.h.v. de bijbel". Harinck stelt dat we het met christelijke fijngevoeligheid moeten doen, en ik ben benieuwd hoe dat TU-wetenschap kan zijn.

Verder ben ik benieuwd hoe het kan dat die "fijngevoeligheid" op andere antwoorden uitkomt dan de kerk van de afgelopen twee millenia. Dan kan het heel goed zijn dat die "fijngevoeligheid" simpelweg een "knieval voor de wereld" is, zeker als tegelijkertijd het proberen een standpunt te bereiken a.h.v. de bijbel, afgeschilderd wordt als "schaken met teksten". Om zo'n houding kan ik me flink boos maken.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: februari 16, 2008, 02:54:39 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2008 om 13:53:
[...]
Verder ben ik benieuwd hoe het kan dat die "fijngevoeligheid" op andere antwoorden uitkomt dan de kerk van de afgelopen twee millenia. Dan kan het heel goed zijn dat die "fijngevoeligheid" simpelweg een "knieval voor de wereld" is, zeker als tegelijkertijd het proberen een standpunt te bereiken a.h.v. de bijbel, afgeschilderd wordt als "schaken met teksten". Om zo'n houding kan ik me flink boos maken.

Er vanuit gaande dat de bijbel is geschreven ten tijde dat vrouwen ondergeschikt en in sommige subculturen zelfs eigendom van de man waren is het niet vreemd dat men twee millenia met de bijbel in de hand die mannelijke dominantie heeft weten te handhaven. Dat we na twee millenia tot de overtuiging zijn gekomen dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, zou dat ook in de kerkelijke cultuur tot uiting kunnen komen. En natuurlijk kan ik met behulp van fragmentarisch bijbelgebruik hier op maat gesneden teksten tegen inbrengen.

Maar hetzelfde geldt voor slavernij toch is het maar 150 jaar geleden dat die wettelijk in Nederland is afgeschaft. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat terug zou willen draaien omdat dat zo in de bijbel staat?

Imo is het goed recht van Harinck om a) een andere mening te hebben b) een hekel aan fragmentarisch bijbelgebruik te hebben. Of hij het dan allemaal even lekker formuleert of wordt geinterpreteerd door een journalist dat is een ander verhaal. Maar laten we de discussie wel voeren ipv dat men stilzwijgend richting vrouw in het ambt schuifelt.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: februari 16, 2008, 03:17:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2008 om 08:48:
mijn sympathie ligt daar inderdaad, ondanks dat mijn standpunten niet altijd overeenkomen en ik de harde woorden niet altijd deel. Ik heb bijvoorbeeld een van hen afwijkende mening over evolutie-Genesis. Om dezelfde reden wil ik de uitspraken over de mis ook buiten beschouwing laten (sorry Diak, ik denk dat je me dus verkeerd begreep).
Geeft niet hoor ;)